Recenze SoulCalibur 6 - poctivá bojovka okořeněná spoustou zbraní
Soulcalibur VI Recenze Recenze SoulCalibur 6 - poctivá bojovka okořeněná spoustou zbraní

Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

12

SoulCalibur se vrací po dlouholeté odmlce a se zbraní v ruce se hlásí o slovo, ačkoli na tuto sérii už mnozí zapomněli. Podařil se návrat slavné značky?

6 let. Přesně tolik času uběhlo od posledního dílu série SoulCalibur, což je ve světě videoherní zábavy opravdu dlouho. Skalní fanoušci sice přetrvají, za tu dobu už ale starší generaci hráčů stihla vystřídat ta mladší, jejíž zástupci o této sérii slyší dost možná vůbec poprvé. Tvůrci ze studia Project Soul jsou si dobře vědomi toho, že skočit po hlavě rovnou do 6. dílu série může být pro potenciální nové fanoušky odrazující a možná i z tohoto důvodu SoulCalibur 6 sám sobě slouží jako lehký reboot, kdy se děj vrací na samotný počátek a události úplně prvního dílu prezentuje z pohledu jiných postav.

• Vychází na: PC, PS4 (testovaná verze), Xbox One
  • Datum vydání: 19. října 2018
  • Žánr: Bojovka

Po startu hry pravděpodobně rovnýma nohama skočíte do příběhového módu zvaného Soul Chronicle točící se kolem dvou legendárních mečů (Cursed Sword a Spirit Sword), po nichž baží nejrůznější válečníci, ať už z dobrých, či zlých úmyslů. Ústřední postavou celého příběhu je hrdina zvaný Kilik, s nímž se vydáváte na strastiplnou cestu, na jejímž konci na vás čeká strašlivý démon Nightmare. Dějová linie zde tradičně slouží jako nástroj určený k představení většiny hratelných charakterů a v tomto ohledu dělá dobrou práci, jinak mě ale tento herní režim moc nezaujal.

Příběh sice není sice vyloženě špatný, je to ale poměrně klasická hrdinská fantasy jízda, což znamená, že vás ve svém průběhu moc ničím nepřekvapí. Nejvíce mi na této části hry ale vadilo její podání. Děj je totiž prezentován pomocí statických ilustrací doprovázených textem (byť namluveným), což mi k akční bojovce plné efektních úderů, rychlých výpadů a napínavých zápasů prostě nesedí.

A ačkoli mi u jiných her (respektive žánrů) tento způsob vyprávění příběhu nevadí, u bojovek to neuvěřitelně brzdí tempo celé hry. Takto totiž dokončíte adrenalinem napumpovaný zápas, srdce vám buší jako o závod a chcete víc, jenže ouha, teď budete pár minut koukat na pomalu se měnící obrázky. Ano, příběhové animace lze vypnout, jenže… to tak trochu nebudete vědět, co se vlastně děje a proč s kým bojujete. U příštího dílu bych se tedy přimlouval za trochu dynamičtěji podaný příběh.

Příběhový režim dokončíte tak cca za hodinku, což je sice žalostně málo, ale tvůrci si dali práci s uzavíráním otevřených konců a pro každou hratelnou postavu připravili i krátké uzavření (několik kapitol čítajících cca 7 zápasů) jejich osobních dějových linií. Díky tomu se například dozvíte, jak do celého příběhu zapadá i Zaklínač Geralt, jež je zde hratelnou postavou (a je stejně tak boží jako ve svých samostatných hrách), což je příjemné.

SoulCalibur 6 ale nabízí i další mód, zvaný Libra of Soul, jehož hlavním tahákem je možnost vytvořit si v patřičně robustním editoru zbrusu novou, vlastní postavu (včetně zbraní, stylu boje a tak podobně) a v ní se vydat na dobrodružnou pouť napříč Asií a Evropou 16. století, tak trochu ve stylu RPG, kdy si levelujete svůj charakter, plníte vedlejší úkoly, sbíráte novou výbavu, dokonce máte na výběr i několik dialogových voleb, kde se můžete ubírat buď cestou dobra, či zla. Osobně přítomnost tohoto módu oceňuji, ale neduhy Soul Chronicle jsou bohužel přítomné i zde.

SoulCalibur 6 ale samozřejmě počítá i s tím, že místo nekonečných klání s AI budete chtít zkusit poměřit síly i s lidskými protivníky. Nebojte se, online režim samozřejmě nechybí, jen… pokud čekáte něco, co příběhové módy nenabídnou, jste asi vedle. V online režimu vás totiž čekají pouze 2 typy zápasů - casual a ranked. To je vše. Tvůrci se sice nechali slyšet, že časem další módy přidají, v den vydání je ale variabilita online složky poměrně mizivá.

SoulCalibur 6 je především o efektních soubojích

O příběhové části si sice můžeme myslet cokoli, u bojovek je ale vždy alfou a omegou boj jako takový, proto vás musím uklidnit. Jakmile stojíte tváří v tvář svému soupeři v aréně, SoulCalibur 6 je prostě a jednoduše skvělá zábava. Ovládání je přesné a responzivní, i zde ale platí, že když narazíte na zkušeného hráče, který ví, co dělá, prostým button mashingem se nikam nedostanete.

Samotný soubojový systém je velice dobrý, sestává z dvou úderů a kopu, chycení a odhození protivníka (throw), několika způsobů odražení útoku a pak supersilných speciálních úderů, které jsou nejen velice efektně zpracované, ale i nadmíru účinné. Když se vám takový úder podaří zasadit, na zdraví protivníka se to projeví opravdu zásadně. V SoulCalibur 6 jsou ale stěžejní, stejně jako například v konkurenčním Tekkenovi, i úskoky stranou užitečné hlavně při vyhýbání se soupeřovým úderům.

V oblasti defensivy samozřejmě nechybí ani klasický blok, který ale může být i poměrně problematický. V SoulCalibur 6 je totiž namapován na samostatnou klávesu, což je samozřejmě otázkou zvyku, ale… proč mi tohle bojovky pořád dělají? Po Mortal Kombatu 9 jsem si v Injustice 2 horko těžko zvykal na blokováním šipkou dozadu, ale posléze jsem si tuto mechaniku vryl pod kůži. A teď zapnu SoulCalibur a musím přes všechny zažité instinkty zase blokovat speciální klávesou? Je to samozřejmě především můj osobní problém, ale co kdyby se už všichni vývojáři světa dohodli, že v bojovkách bude blokování úderů pouze jedním jediným způsobem? Předem děkuji za kladné vyřízení.

Na druhou stranu máte k dispozici solidní soupisku hratelných postav, kde naleznete klasické těžkotonážní charaktery s ranou o síle rozjetého náklaďáku, agilní postavy schopné až nechutně rychlých útoků a pár hrdinů je tak někde na půli cesty. Naprosto všechny postavy ale v rukou třímají nějakou zbraň, ať už se jedná o tyč, nunčaky, klasické katany, obří meče, všelijaké čepele a tak podobně. Záleží jen na vás, v čím se vám bude bojovat nejlépe. Osobně jsem si oblíbil samuraje Mitsurugiho, rapírem se ohánějící Chai Xianghua nebo již zmíněného Geralta, jehož stříbrný meč a magická znamení dávají dohromady smrtelně nebezpečnou kombinaci. I přes svou rozmanitost ovšem nabídka charakterů v SoulCalibur 6 vypadá vcelku vyváženě a díky silnému zaměření na zbraně i poměrně originálně, co se žánru týče.

Silný charakter ale není všechno, nejdříve se s vybraným bojovníkem musíte naučit bojovat, což vám hra bohužel zrovna neusnadní, prostě vás hodí do arény a dělejte, co umíte. Problém je v tom, že na začátku hry toho (logicky) moc neumíte, útoky jednotlivých postav neznáte a proklikat se k nějakému manuálu, či seznamu pohybů a komb je dosti komplikované. Jednotlivé úkony jsou navíc popsány dosti „ukecaně” a chvíli trvá, než ty bloky textu vůbec přelouskáte.

Na začátku režimu Libra of Soul vám hra sice ukáže základy útoku a obrany, nikdo vám to ale dopředu neřekne, takže já nejdříve prošel celý Soul Chronicle, aniž bych o těchto “lekcích” vůbec věděl. A když už jsem je v Libra of Soul konečně objevil, nemohl jsem se ubránit pocitu, že by prostě měly být samostatně v hlavním menu, abyste počáteční průpravu neminuli stejně hloupě, jako já. Nějaký přímočařejší a jasně označený tutoriál by se tedy rozhodně hodil.

Jak SoulCalibur 6 vypadá a zní?

Na závěr bych se ještě rád v rychlosti zmínil o audiovizuálním zpracování. Postavy vypadají dobře a jsou hezky animované, jednotlivé arény ale i přes svou slušnou variabilitu prostředí (poušť, hory, pirátská loď, pevnost Kaer Morhen atd.) působí poněkud prázdným dojmem. Výsledný dojem naštěstí zachraňují detaily v pozadí (paprsky světla, západ slunce, krajina…) jež celkový dojem patřičně vylepšují, určitě si ale s arénami mohli tvůrci vyhrát o něco více. Samotné souboje ale z vizuálního hlediska vypadají skvěle, jsou plné atraktivních grafických efektů (oheň a všelijaké magické energie) a je na ně radost pohledět.

Kromě jiného SoulCalibur 6 zaujme i podařenou audio stránkou, až už se jedná o zvuky bitevní vřavy, kvalitní dabing jednotlivých postav a epicky burácející orchestrální hudbu, která soubojům dodává velmi napínavou atmosféru. Celkově jsem tedy s audiovizuálním zpracováním spokojený.

Rozhodující úder

Celkově vzato je ale SoulCalibur velmi slušnou bojovkou, jež oplývá výtečným bojovým systémem, solidní soupiskou hratelných postav a velmi dobrou hratelností. Dojem ze hry kazí pouze příběhové režimy, které díky přemíře dialogů citelně zpomalují tempo hry a malá nabídka online režimů. V jádru výborná hratelnost ale všechny nedostatky hravě přebíjí, takže ať už jste dlouholetými fanoušky SoulCalibur, či jste v této sérii úplnými nováčky a prostě jen máte rádi bojovky jako takové, s klidným svědomím vám SoulCallibur 6 doporučím.

Hru koupíte i s dárkem na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Soulcalibur VI

Solidní fantasy bojovka s výbornými souboji, slušnou nabídkou hratelných charakterů a slabší příběhovou částí. Fanoušky žánru tento počin rozhodně neurazí.