Recenze Sunlight
Recenze Recenze Sunlight

Recenze Sunlight

Dominik Tománek

Dominik Tománek

Malebná procházka filosofujícím lesem.

Jedna z prvních her, které jsem měl možnost se v novém roce věnovat, je Sunlight od nezávislého studia Krillbite. Norské tvůrce můžete znát z projektu The Plan, kde jste na ploše přibližně osmi minut hraní zjistili, jaké je to být mouchou. Popřípadě díky hororu z pohledu dvouletého dítěte Among the Sleep. Experimentování s herními prvky a přístupu k hrám se nevyhnulo ani Sunlight, ve kterém tentokrát hraje hlavní roli prostředí lesa, rostliny a zenová nálada. Jestli jste fanoušky „walking simulátorů“ a hledáte útěk před realitou dnešní doby, tak by vás tato krátká a experimentální záležitost mohla zajímat.

• Platforma: PC (recenzovaná verze)
  • Datum vydání: 14.1. 2021
  • Výrobce: Krillbite Studio
  • Žánr: Explorativní
  • Dat ke stažení: 600 MB
  • Herní doba: 30-35 min
  • Prodejní verze: digitální
  • Cena: 105,- Kč (Steam)

Procházka plná přemýšlení

Sunlight je hrou, která k příběhu nepřistupuje příliš konvenčně. Myslím, že nejlepší popis by zněl asi takto: éterická procházka přírodou se zajímavým přístupem k vyprávění příběhu. Jak asi chápete, není to hra pro každého, jestli vám totiž při přečtení názvu Dear Esther nebo spojení walking simulator naběhne žilka na čele, tak vám asi Sunlight nedoporučím. Pokud však rádi poznáváte různé přístupy k hrám jako zajímavému médiu, které má hodně co nabídnout, tak doporučuji chvilku na „slunečním světle“ strávit. Chvilka je v tomto případě velmi výstižná, průchod vám totiž nezabere více než půl hodiny. Upřímně musím říct, že i pouhých 30 minut mě ale dokázalo spolehlivě převést do meditačního stavu, hraní Sunlight je totiž jakousi formou meditace. Daří se jí to hlavně díky skvělému zvukovému designu a vizuálnímu zpracování.

Obě složky hrají v zážitku velmi zásadní roli. Vizuál je inspirovaný expresionismem a impresionismem, sami tvůrci zmiňují Munche a Moneta. Pohybujete se tedy v iluzi toho, že vidíte každičký tah štětcem. 3D svět, na který nahlížíte z pohledu první osoby, působí jako byste „vkročili“ do obrazu v galerii. Důležitý je i zvuk. Po celou dobu na vás mluví různé hlasy, které se zajímavé překrývají přes sebe a tvoří jakési chorály, které s vámi komunikují. Na začátku vaší cesty k vám promlouvá hluboký hlas starce, který nechává vzpomenout na voiceover Davida Attenborougha, tedy moudrý a uklidňující tón. Postupně se přidávají i ostatní hlasy patřící jednotlivým stromům, které vám vypráví příběh. Jsou pokaždé jiné a mění se jejich tón, rezonance, věk nebo přízvuk. Bohužel jsem nikdy nechápal potěšení, které lidi májí z ASMR videí, představuji si však, že to je něco podobného, co mi nabídlo Sunlight. Zážitek pak podtrhuje soundtrack v podobě skladby Cherubínská píseň od Čajkovského od složení Kammerkoret Aurum, jež podobně jako hra působí mrazivým, ale přesto utěšujícím dojmem.

"Jako byste „vkročili“ do obrazu v galerii."

Něco jako gameplay se ve hře hledá těžko. Nemůžete nic pokazit nebo sbírat pomyslná vítězství, prostě jenom jdete. Hlavním herní prvkem je kromě chození a nasávání prostředí i sběratelství. Procedurálně generovaný, zdánlivě nekonečný les vám jednou za čas nabídne květinu, ať už se vydáte kamkoliv. Její sebrání vás posune dále v příběhu. Před každým sebráním vás čeká "chvíle klidu", kdy všechny hlasy přestanou mluvit a vy vyrazíte pro další část svého úlovku. Tento krátký interval se dá využít k přemýšlení nad právě proběhlou částí vyprávění.

Cesta je cíl

Příběh Sunlight se špatně popisuje bez toho, aniž by člověk něco vyspoiloval. Vaše cesta však začíná v momentě, kdy sluneční paprsek ozáří malou květinu a ta se začne pomalu a jistě rozrůstat. Z malé větve postupně vyroste plnohodnotný strom. A podobně vlastně funguje i příběh, z úplného nic nakonec dostanete celý obraz. Hra do vás sype filosofické otázky už od počátku. Již zmíněný hlas připomínající Davida Attenborougha se vás tedy hned zeptá: "Jak byste popsali sluneční svit slepému dítěti?".

V nynější době, kdy je svět kolem nás plný chaosu, přichází Sunlight s tím správným „slunečním paprskem“, který pro mě fungoval jako částečná záplata na dobu plnou stresu z distanční výuky a práce z domova. Po umělecké stránce se jedná o zajímavý projekt, vizuál se zvukem se skvěle doplňují a tvoří tak dohromady jedinečný zážitek. Plusem je i půlhodinová hrací doba, kterou s přehledem zvládnete na jedno posezení u PC a s tím spojená příznivá cena.

[sc name="reklama_lynx" ]

Recenze Sunlight

Další projekt od studia Krillbite dokazuj, že tihle norští tvůrci mají, co nabídnout. Opět se jedná o jiný pohled na herní médium a styl vyprávění příběhu. Zajímavý vizuál a zvuk tvoří neopakovatelný herní zážitek. Neopakovatelnost je zároveň i negativem, hra totiž prakticky neobsahuje gameplay. I přesto Sunlight rozhodně stojí za zahrání.