Recenze Warhammer 40 000: Battlesector - hra věrná předloze
Recenze Recenze Warhammer 40 000: Battlesector - hra věrná předloze

Pavel Leňko

Pavel Leňko

Zatím nejvěrnější převedení stolní předlohy do videohry.

Warhammer 40 000 je stolní válečná hra s figurkami zasazená ve velmi vzdálené budoucnosti (číslo v názvu zhruba určuje letopočet) kde se kombinují fantasy prvky jako jsou meče, magie (psychické schopnosti) a vesmírné lodě, tanky a laserové zbraně. Život v této galaxii není nic jednoduchého, a obyvatelé lidského Impéria prakticky žijí jen pro válku, málokdo zemře na pokročilý věk. Civilisté spoléhají na to, že je před hrozbou chaosu, démonů a různých xenos ras ochrání Imperiální garda čítající miliardy lidských vojáků a jednotlivé kapituly tzv. Space Marines - geneticky upravených supervojáků kteří byli stvořeni s jedním cílem, a tím je absolutní vítězství proti jakékoliv hrozbě která by se mohla vyskytnout.

• Platforma: PS4 (recenzovaná), Xbox One a PC (steam a gamepass)
  • Datum vydání: 2/12/2021 konzole a 22/7/2021 PC
  • Výrobce: Black Lab Games
  • Žánr: Tahová Strategie
  • Multiplayer: Ano
  • Dat ke stažení: 6GB (playstation)
  • Herní doba: 15+ hodin
  • Cena: 809 Kč (Xzone), případně součást Game Pass předplatného

In the grim darkness of the far future there is only war

V singleplayer kampani se hráč chopí kontroly jednotek z kapituly Blood Angels. Ti jsou velmi specifikou frakcí Space Marines – jejich hlavní poznávací rysy jsou Rudé brnění a lehká inspirace upíry s touhou po krvi. Herní příběh je zasazen těsně po tzv. Indomitus Crusade, jejíž události nechaly tuto kapitulu zesláblou a její přežití závisí z velké míry na akceptování nového typu Mariňáků, tzv. Primaris. Ti jsou ovšem zezačátku přijmuti s nedůvěrou a hostilitou od svých zkušenějších, starších bratrů. Společně bojují proti hrozbě Tyranidů, vesmírných monster kteří jsou předlohou pro Zergy které znáte ze Starcraft série.

V pozdějších fázích hry se na stranu Blood Angels přidají ještě Sisters of Battle – představte si jeptišky v brnění s velmi velkými puškami a ještě větší dávkou náboženského fanatismu. Tímto ovšem výčet frakcí končí a je to jeden ze záporů který této hře musím vyčíst. Velmi mě mrzí absence chaosích démonů, kteří tam vzhledem k lokaci a časovému zasazení mohli být a určitě by kampaň zpestřili.

Burn the Heretic! Kill the Mutant! Purge the Unclean!

Herně Battlesector připomíná klasiky typu XCOM, je to tedy tahová strategie. Herní pole je rozdělené na čtverce které určují poziční možnosti, dostřel a podobně. Spíše než sázet na pohyb z krytu do krytu však hra sází spíše na kooperaci jednotek a využívání jejich schopností a vlastností proti obrovské přesile tyranidích sil. Zatímco jednotka Intercessorů je vynikající proti termagaunt nebo gargoyle jednotkám, proti monstrům jako je Tyrannofex, Tervigon nebo Exocrine jsou takřka zbyteční. Hellblaster mariňáci a jejich plasma pušky naopak tyto monstra bolí znatelně více. Stejně tak důležité je to, jakým směrem jsou vaše jednotky otočené. Určuje to jak daleko a kam vlastně vidí a jestli budou mít extra střelbu v případě že na ně někdo zaútočí nablízko.

Herně Battlesector připomíná klasiky typu XCOM.

Jednotky se dají vylepšovat přes skill tree u jednotlivých HQ (velitelé) postav, které kromě velké účinnosti v boji mohou dočasně vylepšovat kolem stojící jednotky nebo používat speciální schopnosti jako je léčení, opravování strojů nebo i přivolání náletu - ten je speciálně smrtící pro nepřátelské jednotky stojící v jedné řadě za sebou. Tyto vylepšení mají různé efekty. Můžou přidat daným jednotkám schopnost, nebo jim umožnit před startem bitvy změnit kombinaci zbraní. Například jednotka agressorů si může vybrat samopaly s granátomety nebo plamenomety. Je tedy velmi důležité tyto upgrady využívat rozumně a udržovat si vyrovnanou armádu. K omezení tohoto procesu slouží bodové hodnoty. Do každé mise si můžete vzít jakoukoliv kombinaci jednotek (maximálně 20), je však potřeba dodržet maximální počet povolených bodů. Každá jednotka stojí body a celkový počet nesmí přesáhnout limit určený pro danou misi. Přeživší jednotky které vám na konci mise zůstanou si doplní stavy a můžete je vzít do další, kde jsou o něco lepší, ale ne o tolik aby to ničilo herní balanc.

Největší odlišností od ostatních her tohoto žánru je tzv. Momentum systém. Primární způsob jak získávat momentum body do momentum baru je eliminovaní nepřátelských jednotek. Každá frakce má pak různé modifikátory. Blood Angels jednotky si naplňují momentum meter v závislosti na tom, v jaké vzdálenosti jsou od svého cíle. Čím blíže, tím více. Dává to tak důvod proč jít do boje nablízko, nebo střílet na krátké vzdálenost. Sisters of Battle zase získávají více bodů když utrpí zranění, a Tyranid jednotky získávají velké momentum za eliminaci nepřátel v boji na blízko, a mnohem menší za střeleckou eliminaci. To je nutí hrát agresivněji než flexibilní Blood Angels, nebo Sisters of Battle.

Momentum systém přináší motivaci k používání jednotek specificky.

Jakmile momentum hodnota dosáhne maxima, jednotky si mohou všechny body utratit za boost do jejich schopností v daném kole, nebo si přidat jeden akční bod (například vystřelit podruhé). Správné využívání této mechaniky tak souboje činí zábavnějšími a pocit odměny z dobře naplánovaných taktických voleb je o to vyšší. Hra obsahuje multiplayer ve kterém jde hrát samozřejmě i za Tyranidy. Je dostupných několik způsobů hry. Kromě klasického online a hot seat módu na jedné konzoli/PC je tu i tzv. Asynchronní multiplayer, kde nemusíte sedět u konzole nebo PC. Odehrajete si svůj tah, a můžete se odpojit. Slitherine (vydavatel) Vám pak pošle mail s tím, že Váš soupeř odehrál svůj tah a jste na řadě vy, načež se opět připojíte do rozehrané hry a odehrajete svůj tah, a to se opakuje dokud jedna strana nevyhraje.

Even in Death i still serve!

Po technické stránce hře bohužel musím vytknout několik věcí. Grafika je opravdu zastaralá. Ač to není úplná katastrofa, určitě to nevypadá jako grafická nádhera. Trpí hlavně detaily prostředí, jako například trsy trávy a speciální efekty. Na druhou stranu však po celou dobu hry na zemi zůstávají krvavé louže a mrtvoly, takže po chvíli bitevní pole opravdu vypadá jako bitevní pole. Přesto hra vizuálně asi nikoho neohromí ani nenadchne. Je to velká škoda protože si Warhammer 40 000 rozhodně zaslouží pořádné AAA zpracování.

Co se audia týče – hudební stránka neurazí. Orchestrální temná a dramatická hudba do hry sedne a přestože nemohu říci že si nějakou tu skladbu pustím jen tak mimo hru na poslech, při hře samotné mi rušivá ani nevkusná nepřišla. Co mi ovšem velmi vadilo byly zvuky Tyranidích jednotek, kde mi ten monotónní řev a zvukové efekty velmi rychle přišel otravný. U bolter výstřelů mariňáků bych také čekal razantnější zvukové efekty než zvuky generického kulometu nebo samopalu. Bolter munice je malá raketka s vlastním pohonem, která při kontaktu vybuchne.

Velikost HUDu a fontu je na konzolích velký problém.

To vše jsou však jen povrchní problémy na které se dá zvyknout. Co vidím jako obrovský problém je velikost HUDu a hlavně psaného textu. Na konzolích (xbox i playstation) je z gauče prakticky nečitelná hromada důležitých informací, a několikrát jsem musel dojít až k televizoru (70 palců, takže velikost displeje tento problém nezpůsobuje) abych si byl schopný přečíst co daná schopnost dělá). Autoři na toto nejspíš při pozapomněli, jelikož na PC tento problém není. Jinak jsem kromě občasného glitche nebo dvou (jednotka zaseklá v animaci běhu poté co hodila granát, některé efekty co se na jednokách zobrazují přestože už vyprchali) nenarazil na žádné technické problémy a hra běžela stabilně a bez framerate dropů.

Zastaralé technické zpracování a trestuhodné opomenutí měřítka HUDu a textu v konzolových verzích sráží jinak velmi povedenou adaptaci populární stolní válečné hry. Relativně dlouhá kampaň a zábavný taktický boj si však pozornost zaslouží. Fanoušci a znalci předlohy si mohou jeden bodík v hodnocení přidat.

Věrnost předloze
Taktické možnosti
Momentum systém