Recenze World of Warcraft: Dragonflight
World of Warcraft: Dragonflight Recenze Recenze World of Warcraft: Dragonflight

Recenze World of Warcraft: Dragonflight

David Bernard

David Bernard

8
Platformy Windows PC Apple Mac

Vzhůru do sedla.

Reklama

Recenze reflektuje expanzi v době vydání s aktuálně dostupným obsahem.

Kvalita hry se může s příchodem updatů změnit.

Drtivá většina současných online her již dávno upustila od systému předplatného na měsíční bázi. Udržet si v dnešní době předplatitele je mnohdy boj s větrnými mlýny. Hráči přicházejí, obsah titulu vytěží za několik týdnů a poté je hra přestane bavit. Tak proč by za ni nadále platili měsíční poplatky. Mnoho MMORPG titulů se tak vydalo cestou bezplatného přístupu a bokem nabízí tzv. premium členství, bez kterého je ale mnohdy opravdu těžké ve hře solidně fungovat. Těmto praktikám dodnes odolávají dvě hry, které se již dlouhé roky nachází na vrcholu mmo potravního řetězce. Řeč je samozřejmě o kultovním World of Warcraft a neméně kvalitním Final Fantasy XIV. Obě hry mají své specifické publikum, ale první zmíněná prakticky položila základy novodobých mmoček.

Během více jak osmnácti let prošlo "WoWko" mnoha změnami a poslední dobou se zdálo, že autorům dochází dech. Datadisk Shadowlands byl ve výsledku nemastnou a neslanou kombinací grindu, nudných systémů a nevalného příběhu. To vedlo k masivnímu exodu hráčů k již zmíněnému Final Fantasy XIV. Jak se ale říká - jednou WoWkař, vždycky WoWkař. Po oznámení datadisku Dragonflight se hráči opět začali těšit a naskočili na tzv. "hype train". Tvůrci slibovali, že se bude jednat o klidnější expanzi, která se vrátí ke kořenům hry. V jakém stavu je WoW aktuálně? Povedl se datadisk? Poučili se tvůrci ze svých chyb? Posledních čtrnáct dní jsem hru opouštěl pouze kvůli spánku, a tak vám můžeme přinést recenzi, která snad zodpoví všechny vaše otázky.

  • Platforma: PC (recenzovaná verze), Mac
  • Datum vydání: 28. 11. 2022
  • Výrobce: Blizzard Entertainment
  • Žánr: MMORPG
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ano, pouze
  • Dat ke stažení: cca 128 GB
  • Přístupnost: 12+
  • Prodejní verze: digitální i fyzická (sběratelská)
  • Cena: cca 1200-2200 Kč

Scénář opět pokulhává

Začneme tím negativním. Příběh Shadowlands byl přinejlepším úsměvný. Dragonflight jde poněkud klidnější cestou. Od počátku totiž nestojíme proti hrozbě, která chce zničit celý svět. Na Dragon Isles - novém kontinentu datadisku, bují pradávný konflikt mezi dračími letkami a tzv. Primalisty, kteří chtějí vrátit svou domovinu do dávných dob a nebojí se k tomu použít velkou agresi. Za celou prozatím dostupnou kampaň jsem nezaznamenal žádný "wow" efekt, který by mne sesadil ze židle. A to jsem vše poctivě četl a sledoval. Tedy přiznám se, že až na druhé postavě, jelikož mám ve zvyku nejdříve hru prolétnout na maximální level, který je tentokrát sedmdesát, abych mohl začít pracovat na výbavě.

Kampaň se po dokončení rozšiřuje s tím, jak získáváte reputaci se čtyřmi místními frakcemi. Dragonflight si ze Shadowlands vypůjčil systém Renown, ale nebojte se, je mnohem benevolentnější. Maximální reputace jsem prozatím nedosáhl, jelikož se jedná o běh na dlouhou trať. Pokud tedy nechcete dělat desítky hodin stále to stejné dokola a následně naprosto vyhořet. Tak či tak tu možnost neomezeného farmení reputace je a někteří z vás toho možná využijí. Musím ale uznat, že mne mile překvapily některé vedlejší questy, kterých je opravdu velké množství. Ty jsou roztroušeny napříč čtyřmi novými lokacemi, které žijí svým vlastním životem a mnohdy vám vykouzlí úsměv na tváři. Doufám tedy, že se společně s přístupem k dalším kapitolám příběh pořádně rozjede. Své vlastní příběhy má i osm nových dungeonů:

  • Ruby Life Pools
  • Brackenhide Hollow
  • The Nokhud Offensive
  • Uldaman: Legacy of Tyr
  • Neltharus
  • The Azure Vault
  • Halls of Infusion
  • Algeth'ar Academy

Konečně pořádné zóny

Lokace v posledních dvou datadiscích se mi prostě a jednoduše, až na výjimky, nelíbily. Pro Dragonflight to naštěstí neplatí. Dragon Isles nabízí čtyři nové zóny, které v kampani postupně procestujete. První, do které se podíváte, nese název Waking Shores. Divoká a nespoutaná příroda se zde snoubí s magií elementálů. Domov tu také nalezla jedna ze čtyř frakcí, se kterými budete získávat reputaci - The Explorers' League. Průzkumníci zde hledají starodávné dračí artefakty a tajemství. Červená dračí letka svádí ve Waking Shores lítý boj s tzv. Djaradiny, což je nový druh nepřátel, který je známý lovem draků. Zóna je taktéž prastarým domovem Černé letky.

Recenze World of Warcraft: Dragonflight

Druhou zónou jsou Ohn'ahran Plains. Domov kentaurů, pojmenovaný po bohyni větru Ohn'ahra, která na sebe bere podobu obřího orlího ducha. Kentauři z několika klanů sdílí rozsáhlé planiny se Zelenou dračí letkou, ale nic není takové, jak se na první pohled zdá. Musím uznat, že ačkoliv se mi zóna samotná líbí pro svoji rozlohu, tak mi místní úkoly přišly poněkud nudné a kentauřímu kouzlu jsem nepropadl.

Recenze World of Warcraft: Dragonflight

To se ovšem nedá říct o zóně třetí. Azure Span je značně inspirován Grizzly Hills z datadisku Wrath of the Lich King. Grizzly Hills jsou mojí nejoblíbenější zónou v celém WoW, a tak se v mém případě tvůrci naprosto trefili. Hlavní frakcí jsou v Azure Span Tuskarrové, kteří obývají přístavní městečko Iskaara. Ti se zde vydají na dobrodružství společně se zástupcem Modré letky - Kalecgosem. Pokud tedy zrovna nevaří polévku. Zóna je protkána zamrzlými říčkami, potoky, nádhernými lesy a zasněženými vrcholky. Prostě přesně podle mého gusta.

Recenze World of Warcraft: Dragonflight

Čtvrtou a poslední zónou je Thaldraszus. Kombinace dračí a titánské architektury spolu s vrcholky vysokých hor je velmi povedenou záležitostí. Titán Tyr zde vystavěl Tyrhold, což je deset tisíc let starý, technologicky vyspělý komplex budov a viaduktů. Thaldraszus je domovem Bronzové letky a nachází se zde hlavní město datadisku - Valdrakken, které konečně disponuje aukcí pro všechny. Valdrakken je mnohem hezčím, praktičtějším a zajímavějším městem, než byl Oribos v Shadowlands. S novými lokacemi jsem naprosto spokojen a považuji je za jeden z velkých kladů nového datadisku. Jejich rozloha je dechberoucí a já děkuji tvůrcům za Dragonriding. Bez něj by bylo cestování po Dragon Isles utrpením.

Recenze World of Warcraft: Dragonflight

Jak vycvičit draka

Již od oznámení expanze Dragonflight sázeli tvůrci na nový systém mountů - Dragonriding. Ty tam jsou doby, kdy jste zmáčkli tlačítko pro automatický pohyb a zatímco jste přelétali Azeroth, mohli jste si odskočit pro něco dobrého. Nyní se musíte aktivně zapojit. Zní to otravně? Nenechte se mýlit. Je to božské! Hned z kraje je patrná velká inspirace mounty z konkurenčního Guild Wars 2, což by někomu mohlo přijít jako plagiátorství, ale já jsem rád, že se k tomuto kroku tvůrci odhodlali. Zhruba po hodině na Dračích ostrovech dostanete svého prvního draka a seznámíte se s jeho ovládáním. Dragonriding disponuje systémem talentů, které si odemknete sbíráním glyfů. Ty jsou rozmístěny napříč celým novým kontinentem.

Je to božské!

Váš drak disponuje tzv. vigorem, což je forma energie, která je potřebná pro využívání dračích schopností, jakými jsou např. zrychlení, výstup do větší výšky či vrácení do záchytného bodu. Na začátku máte pouze tři vigory, které se navíc dobíjí velmi pomalu. Notnou dávku času tak trávíte na zemi. Zde musím poradit, aby si všichni z vás nejdříve posbírali již zmíněné glyfy, a to ještě předtím, než se pustíte do pořádného levelování. Velmi si tím usnadníte život. Skvělé navíc je, že tento proces nemusíte opakovat na žádné další postavě, jelikož jsou dračí talenty sdílené na celém účtu.

Samotné létání je prostě a jednoduše zábavné. Pokud chcete nabrat rychlost, nasměrujete let k zemi. Při výstupu do oblak pak rychlost ztrácíte. Časem se naučíte využívat schopnosti vašeho draka tak, aby na něm bylo možné překonávat opravdu velké vzdálenosti v ještě větší rychlosti. Díky novému systému dopravy vůbec nevyužívám tzv. fligh mastery, které již určitě dobře znáte. Létání je zábava a mnohokrát jsem se přistihl, že jej provozuji pouze za tímto účelem. Tomu navíc pomáhají dračí závody, které jsou rozmístěny po celém kontinentu. Při závodech musíte prolétávat obručemi a dostat se do cíle co nejrychleji. Váš čas pro danou trať je pak oceněn bronzovou, stříbrnou či zlatou medailí. Zpočátku mi závody přišly jednoduché, ale po dokončení základních okruhů se odemknou pokročilé varianty, které již umí potrápit vašeho vnitřního pilota.

Létání je prostě a jednoduše zábavné.

Draky dostanete celkem čtyři. V každé nové zóně jednoho. Svého Šmaka si pak můžete náležitě vizuálně upravovat pomocí svitků, které lze získat mnoha různými způsoby. Nestane se tak, že budete potkávat stále ty stejné mounty u ostatních hráčů. Dragonriding je téměř perfektním systémem a naprosto jsem si jej oblíbil. Bohužel však nefunguje ve starších lokacích. V nich se musíte stále dopravovat pomocí klasických mountů. Doufám, že se tvůrci v dalších rozšířeních nevrátí o krok zpět, protože se domnívám, že by si tím hodili klacek pod nohy. Jak se s tím popasují ukáže jen čas.

Recenze World of Warcraft: Dragonflight

Reptiliáni kam se podíváš

Dalším lákadlem Dragonflightu je nová hratelná rasa a třída - Dracthyr Evoker. Dracthyrové jsou původními obyvateli Dračích ostrovů a kdysi sloužili pod nechvalně známým Neltharionem, známým také pod jménem Deathwing, se kterým se mnoho z vás jistě v minulosti utkalo. Dracthyrové se probouzí po předlouhém spánku a snaží se najít nový smysl života. Disponují lidskou i dračí formou, která se mi bohužel vůbec nelíbí. Dračího válečníka si představuji jinak než jako vychrtlou ještěrku. Jedná se o čistě subjektivní dojem, ale nemyslím si, že zde uhodili tvůrci hřebík na hlavičku.

Dračího válečníka si představuji jinak.

Dracthyr může být pouze jedním povoláním - Evokerem. Ten se dělí na dvě podtřídy. Zatímco se Devastation zaměřuje na udělování poškození, Preservation je léčitelem. Boj za Dracthyra je kombinací magických útoků na různé vzdálenosti. Tento styl boje mi osobně nevyhovuje, ale je mi jasné, že se najdou hráči, kteří si Evokera zamilují. Škoda jen onoho nevábného vzhledu. Do zasazení nicméně Dracthyrové zapadají a jsem zvědav, jakou roli sehrají v budoucím příběhu datadisku.

Překopané profese

Obrovskou změnou prošly profese. Ty tam jsou doby, kdy se jednalo pouze o doplněk, který neměl absolutně žádnou hloubku. Autoři do hry implementovali velice komplexní systém. Možná až příliš. Žádnou novou profesi sice nedostáváme, ale všechny stávající (s výjimkou vaření a rybaření), dostaly do vínku tzv. specializace. Jste rudu těžící kovář a chcete se specializovat na zbroj? Květiny trhající alchymista, který chce zbohatnout na vaření lektvarů potřebných na nadcházející raid? Není problém. No, popravdě je. Specializace jsou na můj vkus příliš komplexní a dlouhou dobu trvá, než jim přijdete na chuť. Pokud tedy vůbec. Tomu nepomáhají ani nové, zprvu nic neříkající atributy na profesním vybavení. Nenechte se mýlit, změnu naprosto vítám, ale hře by neuškodil propracovanější úvod do nové problematiky.

Autoři do hry implementovali velice komplexní systém.

Specializace fungují formou talentů. Body získáváte z tzv. knowledge (vědomostí), které lze získat různými způsoby. Ale pozor, jakmile talenty potvrdíte, nelze je změnit (a to ani po zrušení a opětovném naučení stejné profese). Je tedy nutné pořádně přemýšlet. V datadisku nově také nalezneme systém work orderů, tedy profesních zakázek, které můžete zadat trhu. Chcete vyrobit prsten pro vlastní potřebu, ale nemáte potřebnou profesi Jewelcrafting? Zadáte zakázku a člověk, který disponuje daným receptem, vám ji zpravidla za nějaký poplatek zpracuje. Myšlenka je to dobrá, ale provedení místy pokulhává. Pro milovníky craftingu jsou změny v profesích darem z nebes, ale pro mnoho hráčů se může jednat o poměrně komplikovanou překážku. Osobně se momentálně nacházím někde na pomezí a doufám, že jsem body naklikal správně.

Recenze World of Warcraft: Dragonflight

Technicky uspěchané a nevyvážené

Když tvůrci oznámili datum vydání expanze Dragonflight, byl jsem překvapený. Počítal jsem nejdříve s jarním obdobím následujícího roku. Velký odliv hráčů z Shadowlands ale pravděpodobně nenadchnul investory, a tak se muselo šlápnout na plyn. To má za následek poměrně velké množství bugů a bohužel i exploitů (zneužívání chyb). Mnoho hráčů například zneužívalo respawnování vzácných nepřátel a získali tak poměrně slušné vybavení způsobem, který byl očividně nezamýšlený. U singleplayerových titulů to není takový problém, ale u her tohoto formátu je to něco, co vidím nerad. Názory se mohou lišit, ale v mmo hrách nemají tyto chyby co dělat. Naštěstí se nejednalo o takový problém, jakým bylo např. duplikování předmětů a goldů v loňském New World od Amazonu. Na denní bázi se také setkávám s nevytěžitelnou rudou, která je umístěna ve vzduchu či v textuře. Tento problém je ve WoWku už více jak dekádu a možná by bylo vhodné přepracovat systém spawnování.

Samotný start datadisku také neproběhl nejlépe, ale o katastrofě rozhodně mluvit nelze. Servery byly první dvě až tři hodiny přetížené, což mělo za následek nekonečné nahrávání zóny, odpojování od serverů a lagy. Předchozí dva datadisky těmito problémy netrpěly a já přemítám, proč v Blizzardu stále outsourcují serverovou infrastrukturu. Značný problém vidím ve špatném vybalancování herních tříd. Například Guardian Druid či Warlock jsou aktuálně v souboji 1v1 prakticky neporazitelní (Druid si pohraje i s velkou přesilou), zatímco některá povolání jsou na opačném konci potravního řetězce (koukám na tebe Shadow Prieste). Tvůrci samozřejmě balancují za pochodu, ale od téměř půlročního testování bych čekal více. Snad se to časem uklidní. Ostatně jako vždy.

Klidnější tempo

World of Warcraft: Dragonflight je po delší době datadiskem, který se nebere příliš vážně. Světu nehrozí bezprostřední zkáza, atmosféra je uvolněnější a konečně jsme se zbavili tzv. borrowed power (artifact power z datadisku Battle for Azeroth, systém covenantů z Shadowlands atd.). Hrát vícero postav je nyní jednodušší a nemusíte příliš spěchat. Příběhová kampaň se teprve rozjíždí a snad se tvůrcům podaří přijít s něčím lepším, než bylo příběhové pozadí v Shadowlands. Ostatně ona pomyslná laťka není příliš vysoko. Nové zóny v čele s Azure Span jsou krásné, rozlehlé a ukrývají mnohá tajemství. Pohyb po Dragon Isles je díky Dragonridingu velice zábavný a imersivní. Dracthyr Evoker nemusí sednout každému, ale své fanoušky si zcela jistě najde. Celkově velmi dobrý dojem kazí přešlapy technického rázu a nevybalancované postavy. Nový systém profesí budete pravděpodobně buď milovat nebo nenávidět. Osobně jsem se ještě nerozhodl, ke které variantě se nakonec přikloním.

Dragonflight si posledních čtrnáct dní užívám plnými doušky. Zcela jistě více, než by bylo zdrávo. Domnívám se, že se tvůrci vydali tím správným směrem, ale o tom nás přesvědčí pouze čas. Pokud jste stejně jako já zapáleným WoWkařem, není co řešit. Pokud hledáte propracované mmo a WoW jste ještě nehráli, určitě jej zkuste. Nachází se totiž aktuálně v nejlepším stavu za posledních pět let. Se středečním příchodem raidu Vault of Incarnates a mythic plus dungeonů se Dragonflight rozjede na plné obrátky a já jsem velice zvědav, co si pro nás tvůrci připravili. Lok'tar ogar.

Recenze World of Warcraft: Dragonflight
World of Warcraft: Dragonflight
Windows PC
Apple Mac

Verdikt

Nový datadisk přináší velmi slibný start. Létání po krásných a rozlehlých zónách nebylo nikdy zábavnější. Dracthyr Evoker nemusí sednout každému, ale fanoušky si zcela jistě najde. Příběh se zatím pouze rozjíždí. Jako celek působí Dragonflight klidnějším dojmem a vrací kultovní MMORPG směrem ke kořenům. Předělaný systém profesí je zbytečně komplexní a chyby v čele se špatným vybalancováním povolání vytváří šrámy na jinak solidně působící expanzi.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Krásné zóny v čele s Azure Span
Dragonriding
Návrat ke kořenům
Poklidnější tempo
Překopaný systém profesí...
...který je ale zbytečně komplikovaný
Nevýrazný Dracthyr Evoker
Technické chyby a špatné vybalancování hratelných tříd
Prozatím průměrný příběh
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama