Skyrim slaví 10 let. Proč je tak populární a kdy vyjde TES VI?
Speciály Starfield Novinka Skyrim slaví 10 let. Proč je tak populární a kdy vyjde TES VI?

Skyrim slaví 10 let. Proč je tak populární a kdy vyjde TES VI?

Jakub Žežule

Jakub Žežule

9
Platformy PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One PlayStation PlayStation 3 Xbox Xbox 360

Anniversary Edition nám ještě vydrží.

Reklama

The Elder Scrolls V: Skyrim se bezesporu řadí mezi nejpopulárnější videohry všech dob. Hra vyšla přesně před deseti lety na platformy Xbox 360, PC a Playstation 3. Postupně do ní vyšly tři expanze. Zatímco kampaň Dawnguard kromě rozšířené mapy představila mocné upíří pány a vlkodlaky, menší balíček Hearthfire se zaměřil na stavění a dekoraci vlastního domu. Závěrečný Dragonborn poté zavedl hráče na ostrov Solstheim, jenž upomínal na kultovní TES III: Morrowind a datadisk Bloodmoon, zároveň byl však inspirován monstry a světem slavného spisovatele hororů H.P. Lovecrafta. Celá hra posléze vyšla v kompletní edici s názvem The Elder Scrolls V: Skyrim - Legendary Edition. Kdo si však myslel, že s legendární edicí Dragonborn nebo paní Dragonbornová zařvali své poslední FUS-RO-DAH, škaredě se spletl.

Edice a reedice

Remaster Skyrim: Special Edition vyšel na PC, PS4 a Xbox One v roce 2016, následoval port na Playstation VR a Nintendo Switch a kromě toho i mobilní spinoff The Elder Scrolls: Blades. A právě dnes, 10 let od vydání původní verze hry vychází Skyrim znovu, tentokrát s názvem The Elder Scrolls V: Skyrim – Anniversary Edition, která kromě next-gen optimalizace pro PC, PS5 a Xbox Series S/X nabídne i všechny výtvory Creation Clubu, které pro hru dosud vyšly.

Majitelé Special Edition přitom dostanou technický next-gen upgrade zdarma, stejně jako čtyři kousky z Creation Clubu, mezi kterými najdeme Survival mód, rybaření, sadu nových předmětů anebo kampaň Saints & Seducers, jenž stylem připomene oblíbený datadisk do TES IV: Oblivion – Shivering Isles.

Na Anniversary Edition je cosi symbolického. Vedoucí vývojář Bethesda Game Studios a zkušený kormidelník TES ságy Todd Howard v aktuálním rozhovoru pro IGN poznamenal, že Skyrim sice nemá multiplayer ani žádnou formu online hraní, zato má jakýsi silný sociální prvek. Oním sociálním prvkem nemyslel jen masovou oblibu hry, narážel spíše na neuvěřitelně činnou a různorodou komunitu, kterou si hra dokázala vybudovat. Která hra se může pochlubit fanynkou jakou je babička, jejíž kanál na YouTube má téměř milion odběratelů?

Mnozí při vydáních Skyrimu nechápavě kroutí hlavou, nikdo však nemůže popřít, že kdyby popularita hry nebyla tak masivní, Bethesda by jí už dávno přestala vydávat. Jenže opak je pravdou, Skyrim táhne i na nových platformách, jak dosvědčuje jeho přítomnost mezi pěticí nejhranějších her na Playstationu VR, anebo spokojené prohlášení marketingového manažera Peta Hinse v souvislosti s vydáním hry pro Nintendo Switch.

Módy, Skwind, Skyblivion, Creation Club a Anniversary Edition

O tom, jak moc jsou módy pro tituly od Bethesdy populární, se nemá cenu sáhodlouze rozepisovat. Nejenom, že ještě roky po vydání se moddeři a youtubeři předhánějí v tom, jak hru vizuálně vyšperkovat a proměnit k nepoznání, stále existují činné komunity, které si kupříkladu předsevzaly za cíl převést do současného enginu Skyrimu celý TES III: Morrowind. Roky chystaný remake nese název Skywind. Méně známý Skyblivion zase takto plánuje ,,modernizovat“ svět Oblivionu. ze čtvrtého dílu TES.

Postup na obou těchto nesmírně ambiciózních a namáhavých projektech je znát, přesto se nutně nabízí otázka, zda se je někdy vůbec podaří uspokojivě dokončit a kolik lidí si je v době jejich vydání bude ještě chtít zahrát. Jak se ale můžeme přesvědčit s každým dalším vydáním Skyrimu, tento titul ani jeho fanoušky není radno podceňovat.

Ať to dopadne, jak chce, podobné spontánní fanouškovské projekty názorně ilustrují jednu prostou skutečnost: alespoň co do viditelnosti na internetu má Skyrim jednu z nejoddanějších, nejvděčnějších a nejkreativnějších herních komunit. Otázka za milion samozřejmě byla, jak na ní vydělat.

Rozhodnutí Bethesdy zřídit Creation Club se sice setkalo s kritikou a bylo onálepkováno hanlivým, avšak pravdivým označením ,,zpoplatněné módy“, jedním dechem je však nutné podotknout, že bezplatné módy vznikají v poklidu dál a kousky v rámci Creation Clubu jsou vytvářeny ve spolupráci mezi moddery a Bethesdou. Kromě toho moddeři dostávají od společnosti za práci zaplaceno a některé z těchto kreativců si Bethesda posléze najala jako zaměstnance. Obešla by se však hráčská obec i bez Creation Clubu? Bezesporu ano. Kousky z Creation Clubu mají nicméně oficiální razítko Bethesdy a pro hráče, kteří pociťují z módů jakýsi vnitřní neklid, představují firmou posvěcený nový obsah, který si bez obav pořídí.

Stávající Anniversary Edition nabídne všechny výsledky této dosavadní spolupráce přímo zakomponované do herního světa, a to tak, aby po aktivaci na hráče ,,nevybafly“ hned na začátku hry. V Anniversary Edition takových ,,kusů obsahu“ najdeme totiž kolem pěti stovek, takže jeho odklikávání někdy v úvodu by mnohé nejspíš odradilo.

Co se tenkrát tak povedlo?

Mnozí právem poukazují na nedostatky a slabiny Skyrimu, které byly patrné už v době vydání. Žádná z reedic je vlastně ani nevyřešila. Ano, řeč je o pověstné zabugovanosti a tendenci k vytváření bláznivých glitchů, které jsou sice ostudné, ale zároveň dost vtipné. Je úplně běžné, že si ze hry střílí i ti největší fanoušci a tvoří kompilace bizarních glitchů, které hru zblbnou v tu nejméně vhodnou chvíli. Sám Howard jmenuje jako největší nedostatky Skyrimu AI a nedostatečnou hloubku některých systémů. V již zmíněném rozhovoru pro IGN však zároveň zmínil i to, co podle něj definuje úspěch Skyrimu v první řadě: jeho přístupnost a tón. Podívejme se na tyto dva faktory trochu blíže.

Popularita hry by skutečně nebyla možná, kdyby Skyrim nebyl tak přístupný a zároveň nenabízel hráči tolik možností, jak se v něm realizovat. Od pestrého spektra všemožných ras, po flexibilní možnosti jak si poradit s nepřáteli, až po spoustu dílčích gild a menších uskupení, které svojí různorodostí tvoří mnohem pestřejší složení světa, než jaký reprezentují dvě frakce bojující o nadvládu na Skyrimu. Bethesdě se zkrátka podařilo ukuchtit RPG, které se vkusu hráče přizpůsobuje od samého začátku a neustále mu vychází vstříc. Prožitky různých hráčů a jejich cesta hrou se mohou radikálně lišit, což podporuje onen sociální aspekt hry, o němž byla řeč výše.

Jednou z prvních věcí, která pro Skyrim vznikla, byla hudba.

Tón hraje taktéž klíčovou roli, tvoří ho však více věcí. Howard v rozhovoru s šéfredaktorem IGN v této souvislosti prozradil i zajímavou skutečnost, že jednou z prvních věcí, která pro Skyrim vznikla, byla hudba. Tvůrčí tým se teprve poté soustředil na vytvoření světa, který měl k dané hudební kulise pasovat. U chystaného Starfieldu to mimochodem bude zrovna tak.

Soundtrack Skyrimu od Jeremyho Soula je přitom mimořádně líbivý a jeho melancholické tóny nádherně prostupují snovou atmosférou zdejšího fantasy světa (některé covery od youtuberů také stojí za to). Cestování krajinou Skyrimu má díky perfektně fungujícímu svazku designu herního světa a orchestrální hudby svoje nezaměnitelné kouzlo, které spoustu hráčů přikovalo k obrazovkám.

[embed]https://open.spotify.com/album/25r7pEf31viAbsoVHC6bQ4?si=SQ_JuwyhQji2Kps_t2-y-Q[/embed]

Když už jsme u toho pocitu vtažení do hry - UI Skyrimu je podobně jako u ostatních titulů od Bethesdy konstruováno právě tak, aby hra byla co nejvíce vtahující. Proto na obrazovce nevidíte minimapu – jste nuceni sledovat primárně okolí, k bezprostřední dálkové orientaci slouží maximálně kompas. Nezapomínejme ani na to, jak ohromně rozlehlá mapa Skyrimu ve své době byla. Ještě dlouho poté, co hra vyšla, se u openworldových novinek řešilo, jaká bude rozloha jejich mapy v porovnání s tím Skyrimem.

Za zmínku také stojí, že na rozdíl od spousty openworldů, které jej následovaly, ve Skyrimu nenajdeme onu bláznivou nesourodost biomů, kdy se trmácíte tundrou, dokud nepřelezete kopeček a nestanete na kraji deštného pralesa anebo na poušti. Krajina Skyrimu vedle zasněžených hor hýřila barvami podzimu a světlo jí dávalo mnohdy snový nádech. Nebyla v ní nouze o majestátní kamennou architekturu, z níž dýchala historie, zároveň jsme v ní však našli i útulné, skromné budovy lemující uličky chudých vesniček. Působilo to na člověka jako fantasy svět, který měl jasnou vizi a neutápěl se v absurdní snaze odškrtnout si všechny možné typy krajiny, aby náhodou nebyla nuda. I to souvisí s jasně definovaným tónem hry, který jí dával specifickou identitu.

The Elder Scrolls VI, Starfield a Fallout…?

Kdy tedy vznikne pokračování? Další hlavní projekt Howardovo týmu je sci-fi RPG Starfield, které má vyjít přesně za rok. Ačkoliv úmysl vydat The Elder Scrolls VI byl avizován trailerem před třemi lety, do svého vydání má nástupce Skyrimu ještě velmi daleko. Odstup od jednotlivých projektů Bethesdy bývají tři, spíše však čtyři roky, lze se tedy domnívat, že hru neuvidíme dříve než v roce 2026, při nejlepším možném (a spíše nepravděpodobném) scénáři v roce 2025.

Sám Howard tvrdí, že kdyby byla možnost vývoj urychlit, byl by jedině rád, je však zároveň velmi vděčný za možnost po tolika letech pracovat na zcela nové značce, jakou je právě Starfield. Co to všechno znamená pro značku Fallout, je ve hvězdách, není však vyloučeno, že předtím než se uvolní ruce Howardovu týmu, si na značku bude moci sáhnout někdo jiný. Jako nejpravděpodobnější kandidáti by se nabízela studia Obsidian a inExile, tedy další specialisté na RPG, jež rovněž vlastní Microsoft. Milovníci Fallout New Vegas od Obsidianu by si však měli uvědomit, že studio momentálně připravuje RPG Avowed a Outer Worlds 2 a má plné ruce práce.

Herní ikona

Nehledě na své nedostatky a zastaralost představuje Skyrim RPG, které se nesmazatelně zapsalo do herních dějin. Dodnes má milióny oddaných fanoušků a další mu budou ještě přibývat. Za sebe musím přiznat, že na mě hra spolehlivě zabírá i po těch deseti letech. Ano, žánr open-worldových titulů se od vydání Skyrimu posunul, především díky Zaklínači 3, The Legend of Zelda: Breath of the Wild a Red Dead Redemptions 2.

Přesto mám pocit, že Skyrim má nadále svoje specifické, ve své podstatě nepřekonatelné kouzlo. Síla hry není v příběhu, propracovaných postavách, umělé inteligenci ani soubojovém systému. Naopak. Bethesdě se však povedlo vytvořit veledílo, které má vlastní, velmi silnou a atraktivní identitu a je přitom nesmírně otevřené různým typům hráčů a komunitě. Právě tohle dělá ze Skyrimu hvězdný titul, jenž na herním nebi září i po deseti letech. Všechno nejlepší!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama