Syberia 3
Blogy čtenářů Recenze Syberia 3

Syberia 3

Corvus

Corvus

Opravdu málokdy se mi stane, že bych se do dohrání hry nutil a byl zhnusený jejím začátkem, prostředkem i koncem. Třetí díl Syberia, na který jsme my,…

Reklama

Opravdu málokdy se mi stane, že bych se do dohrání hry nutil a byl zhnusený jejím začátkem, prostředkem i koncem. Třetí díl Syberia, na který jsme my, fanoušci adventur, čekali 13 dlouhých let (!!!), to bohužel dokázal. Skutečně nemám ve zvyku hry dopředu odsuzovat a když už se do něčeho pustím, hráčská čest mi nedovolí hru nepokořit. No, popravdě řečeno, jedna výjimka by se našla: finále nízkorozpočtové hry o červené karlkulce, Woolfe: The Red Hood Diaries, jsem znechuceně vzdal.

 

 

Adventury jsou (po královském žánru RPG) má srdcová škatulka; dobrodružné příběhy, které před hráče staví různorodé (více či méně logické) překážky mě přivedly ke hrám obecně. Zpočátku to byly tzv. textovky od Františka Fuky na "počítači" Didaktik u movitějších rodičů kamaráda. (poznámka: Didaktiky byly osmibitové domácí počítače vyráběné v Československu, které produkovalo a dodávalo výrobní družstvo Didaktik Skalica. Ano, tak strašně starý jsem!). Hry se tehdy nahrávaly z klasických audiokazet přes magneťák s počítadlem. Člověk nedočkavě několik minut čekal u vřeštícího zvukového výstupu, před  miniaturní, černobílou televizí Tesla, na jejíž obrazovce blikal obří nápis LOADING a hypnotizoval rotující čísla na číselníku (např. legendární hra Zorro se nahrávala od 333 - 568 a "nesmělo se to přejet"). Černobílý výstup, čtverečkovaný papír a především pak obrovská trpělivost byla v oněch středověkých dobách samozřejmostí.

 

 

Přeskočíme-li dekádu, píše se rok 2002/2004 a světlo světa uzřela adventura Syberia z pera výtvarníka, scénáristy a komiksového kreslíře Benoîta Sokala. Putování americké právničky Kate Walkerové díru do adventurního žánru neudělalo, ale přesto se Syberia navždy zapsala do srdcí mnoha hráčů. Včetně toho mého. A hluboko. Ať už milým Katiným charakterem, nebo putováním po depresivních místech, ale především pak kvůli tzv. automatonům, o které ve hře z velké části šlo. Všelijaká udělátka, mechanismy, hračky apod. fungující na principu mechaniky ozubených koleček, pístů a pružin, vše pochopitelně na speciální klíček. Hra měla neotřelou atmosféru a nádherná předkreslená pozadí, do kterých byly zasazeny 3D postavy. O třináct let později jsem dohrál třetí díl a na patře mi zbyla akorát tak pachuť a hra z disku "letěla" ještě před skončením závěrečných titulků. A to OPRAVDU nemám ve zvyku, protože jako jeden z posledních mohykánů drtivou většinu her kupuji. Za peníze. Nekradu je. Užívám si je, už z úcty k autorům, komplexně: posuzuji nejen grafiku, ale i atmosféru, důraz na detail, hudbu, scénář či herní mechaniky. Nebýt sběratelské edice, která je nádherná a jsem opravdu moc rád, že jí mám na poličce, tak bych byl opravdu rozezlený.

 

 

Slovy Járy Cimrmana: Nevím věru, co mám vytknouti dříve, zda chatrný děj (naprosto nemotivující k dalšímu postupu), otravné herní mechaniky, tristní ovládání (i přes doporučení autorů bylo hraní s ovladačem absolutní peklo), naprosto nefungující kamery/úhly (díky kterým jsem zabředával do neřešitelných situací), konec/nekonec (který byl poslední kapkou!), naprosto totálně otravný kmen Youkolů (který bych nejraději nechal potopit krakenem), ohyzdnou grafiku (snad až na některé modely postav), často nelogické adventurní postupy jako vystřižené z raných '90 či zcela nefungující hru jako celek (záseky, propad FSP na 0 i na silném počítači, kolize objektů, různé grafické anomálie, vypadávající či zcela nefungující zvuk, gramatické chyby v českých titulcích, odpudivé textury, chybová hláška při KAŽDÉM odchodu ze hry atd. apod.). A to jsem jistě na pár věcí zapomněl.

 

 

Syberia 3 je OSTUDA. Naprostá ostuda a být Sokalem, zažaloval bych tvůrce za zničení jména v herním průmyslu. Vrcholem byla závěrečná scéna, která ponechala osud Kate ZCELA a ZÁMĚRNĚ otevřený a jedná se o výsměch a snad o jeden z nejhorších konců, které jsem kdy ve hře viděl. Doufám, že Syberia 4 NIKDY nevznikne a doufám, že Microïds (dříve solidní dělníci v adventurním žánru), s holými zadky začnou zase produkovat pořádné hry.

 

... zde pokračujte v psaní ...


Syberia 3

Verdikt

Téměř absolutní odpad a zneuctění značky Syberia. Ruce pryč!

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Hudba
Kate Walker
Scénář + nesmyslné hádanky (i řešení)
Silně otravný kmen Youkolů
Technické chyby, propady fps, bugy
Nepoužitelná kamera ve 3D prostředí
Otevřený konec
...a vůbec prakticky úplně vše!
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama