Téma: Jak zamezit pirátství?
Blogy čtenářů Článek Téma: Jak zamezit pirátství?

Téma: Jak zamezit pirátství?

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

Posledních pár let si velká studia stěžují na velkou vlnu lidí, kteří si jejich hry nekupují ale jen stahují. Co je k tomu ale vede, je v tom jen…

Reklama

Posledních pár let si velká studia stěžují na velkou vlnu lidí, kteří si jejich hry nekupují ale jen stahují. Co je k tomu ale vede, je v tom jen čistá nepoctivost, anebo je za tím určitý vzdor vůči AAA titulům? Dá se mu zamezit v plném rozsahu?

 

Cena vs kvalita

Jedním z možných důvodů takového rozmachu počítačového pirátství je cena přemrštěná cena AAA titulů, které svou kvalitou nedosahují Indie her, jenž jsou často o desítky či dokonce stovky korun levnější. Příběhy už nevynikají svou originalitou a jejich délka je v dosti průměrných číslech. Místo několika hodinového eposu, dostáváme pohádku na pár hodin, která má většinou dost chabý konec. Občas se hráč musí rozhodnout mezi tím, jestli koupit novou hru anebo raději počkat půl roku než k ní vyjde veškerý dodatečný obsah, který má mnohdy stejnou či dokonce větší hodnotu než hra samotná. Je to sice škoda, že za posledních 10 let se herní průmysl zvrhl v něco hodně podivného. Když cena začne odpovídat kvalitě, bude zde o důvod míň tituly stahovat.

 

Demo aneb ukaž své karty

Před mnoha lety samozřejmost, nyní však jen vzácnost u poctivých, kteří chtějí prezentovat svou kvalitní práci a um. I tak by se demo v tento moment dalo nazvat. Ještě teď mám doma desítky CD , jenž jsou plné demoverzí her. Většinou obsahovali jednu misi z hlavní dějové linie či skirmish, na kterém si hráč mohl otestovat základní funkce hry a zjistit jestli mu hra skutečně stojí za nákup. Dalo by se to nazvat férovým přístupem k lidem, co jsou ochotni investovat peníze do hry, kterou vytvářím. Tento zvyk však u AAA společností naprosto vymizel. Samozřejmě na demo by vynaložili další peníze, ale zase by tím možná zvedly svůj zisk. Indie společnosti naopak dema podporují a tato snaha jim vynáší ovoce. V podobě spokojených zákazníků, kteří vědí co od hry očekávat. Což se o vlastnících AAA titulů říct nedá. Bylo by příjemné občas místo tuny reklamního materiálu, dostat před hraním a koupí AAA titulu jeho demoverzi. Která by mi ukázala jeho skutečné klady a zápory.

 

Jak prodat to co neexistuje

Chce to hlavně pořádnou mediální masáž, čím více tím lépe. Nejvýrazněji jsem se s touto masáží setkal u titulu Aliens Colonial Marines. Hra se ze začátku prezentovala jako skutečně epické FPS, na kterém byla vidět výborná AI spolu s dokonalým grafickým zpracováním. Skutečnost byla ale trošku jiná. Možná že trošku je hodně slabé slovo. Propast mezi sliby a realitou zde byla tak ohromná, že svou hloubkou by předehnala i Mariánský příkop. Hloupost AI a ošklivost prostředí byla zarážející. Příběh zde také nezapůsobil jako záchranné lano, co tedy hře zachránilo krk? Byl to multiplayer kde ostatní nedostatky nebyly tak do očí bíjící a hráč si ho mohl na rozdíl od SP i užít. Dalším kouskem, který dojel na přílišnou reklamní kampaň, bude asi Watch Dogs. Po půl ročním odkladu hry přišel měsíc, kdy jsme o hře slyšeli snad na každém rohu. Za týden je zde E3. Někteří z nás si prezentaci WD v minulém roce. Skutečně oslnivá práce, která většinu z nás dokázala zaujmout. Byla to hra, na kterou se člověk těšil, protože slibovala skutečný průlom v herním průmyslu. Dva týdny před vydáním začal mediální tlak růst do ne moc příjemného měřítka. Pár dní před vydáním jsme věděli o hře víc než je zdrávo. Vypadala tak epicky. Dokud jí člověk nespustil. V ten moment přišla studená sprcha ve formě nepovedené optimalizace a herního průměru, který ze hry sálal. Revoluce se jednoduše nekoná a obrovská reklamní kampaň na hru zapůsobila jako slunce na Ikara. Pád do průměru byl nezadržitelný. Prodeje jsou sice dobré,  ale kvalita titulu je někde jinde než by měla ve skutečnosti být. Přímé jednání dovede člověka k pultu obchodu daleko jistěji než lži a výmysly. Ty mohou hráče od nákupu příštích dílů prakticky jen odradit.

 

Výjimka potvrzuje pravidlo

Ano jsou zde i společnosti, které hráče neberou jen jako bezduchou ovci, jenž si koupí jejich zboží a pak tupě s nadšením příjme jeho chyby a nedostatky. Naštěstí jsou zde vývojáři, kteří myslí na komunitu, která jim pomáhá plnit jejich sny. Samozřejmě to nejsou jen Indie studia. I některé AAA firmy jedou v této symbióze. Kde je názor a spokojenost hráče pro společnost důležitým aspektem pro její prosperitu. Odměnou za tuto snahu je hlavně to že kupující si hru s radostí koupí bez většího rozmýšlení. Nejvýraznějšími studii jsou Cd Projekt Red spolu s Valve. Které přání komunity většinou plní až do puntíku.Proto zde není jiná možnost než jejich snaze vzdát hold, držet palce a hlavně si koupit jejich tituly. Celkově mě Indie sféra spolu se skupinou AAA teamů, naplňují určitou nadějí, že je možné herní tituly dělat lépe za rozumnou cenu. Možná časem větší studia pochopí, že kvantita není vše a investice do kvality, je jedinou možností jak docílit lepšího prodeje spolu se snížením míry pirátství. Jistě najdou se zde lidé, kteří i přes to, že bude titul kvalitní, neupustí od myšlenky ho ukrást, ale snad jich bude minimum.

 

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama