Vliv her na dnešní generaci hráčů
Blogy čtenářů Článek Vliv her na dnešní generaci hráčů

Vliv her na dnešní generaci hráčů

Anonymní

Anonymní

Výměna generací konzolí je v herním průmyslu vždy velkou záležitostí, která zasahuje do vývoje her napříč všemi platformami. Ta dosavadní generace tu…

Reklama

Výměna generací konzolí je v herním průmyslu vždy velkou záležitostí, která zasahuje do vývoje her napříč všemi platformami. Ta dosavadní generace tu s námi byla od listopadu 2005, ale počítejme spíše rok 2006, kdy se to rozběhlo. Za těch 7 let se stihlo objevit několik titulů, které v určitých věcech ovlivnily nejen svůj žánr a stali se jakýmisi posly her napříč platformami a žánry. Pojďme se podívat na několik nejvýznamnějších titulů, které svou existencí zasáhly a formovaly dnešní herní scénu.

 

Grand Theft Auto (Serie)

Nedá se sice říci, že by se hry po příchodu nového GTA na scénu nějak rapidně Gtaáčkem ovlivnily, ale i tak by určitě každý investor vývojáře velmi rád slyšel větu "bude to jako GTA". Grand Theft Auto již dlouho představuje jakýsi výrazný vzor pro akčně-adventúrový městský sandbox a pátý díl není výjimkou.

 

 

Assassins Creed (Serie)

Když Ubisoft představil první Assassins Creed, ihned se stal velkou senzací a těšil se na něj snad každý. Revoluční a výborně propracovaný systém pohybu po otevřeném prostranství s parkourem byl přesně ten tahák, který lidé od (tehdy) next-genu tak trochu očekávali. A i když pro někoho jednička nesplnila vysoké očekávání úplně, stal se z ní bestseller .... a na toto slovo manažeři velmi dobře slyší. Parkourovým systém se pak snažil zapracovat alespoň v nějakém rozsahu téměř každý vývojář, co měl něco společného s městským third-person sandboxem. A Ubisoft? Ten nastartoval svou novou hyper značku natolik, že tu máme každý rok jeden díl.

 

Uncharted (Serie)

Dobrodružná série Uncharted od autorů známých Playstation značek Crash Bandicoot a Jak & Daxter také měla dopad na svůj žánr. Trilogie, jejíž s trochou nadsázky posloužil Tomb Raider na inspiraci, se paradoxně stala sama inspirací pro restart značky s obdařenou (všichni víme čím) archeoložkou v hlavní roli. Uncharted ustanovil tak pro tuto generaci novou metu dobrodružné hry ala Indiana Jones a určitě bychom našli několik ním inspirovaných her.

 

Skyrim

Nad tímto výběrem jsem dlouho tápal, ale každopádně má série Elder Scrolls jistý vliv na RPG žánr. Bethesda na jeho základech postavila Fallout nové generace a pokud někdo jde vyvíjet fantasy RPG-čko s otevřeným světem, může si být jistý, že první srovnání jejich hry bude s Elder Scrolls (po roce 2006 s Oblivion a po roce 2011 se Skyrimem). Že by TES neměl žádný vliv na scénu není reálné, vždyť s čím sami vývojáři z CD Projekt RED porovnávají svého Zaklínače 3? Stejně vyvíjená RPG Dana Vávry bude ihned porovnávána se Skyrimem (i když zde je to spíše o samotném Vávrovi než o hře).

 

Mass Effect (Serie)

Kanadští (jak to slovo pekně zní) Bioware jsou v RPG žánru už dlouho velmi zvučnou silou a když se v roce 2007 objevil na Xboxu 360 jejich Mass Effect, byla to přesně ta hra, co má moc stanovit novou laťku ve své kategorii. Zatímco se všechny ostatní RPG v konverzacích topili v strnutosti - dva úhly kamery, mimika jen aby se neřeklo a nemluvě o postavách co stáli jako solné sloupy, Mass Effect přišel s dynamickým filmovým stylem konverzací, kde postavy během rozhovorů i něco dělají, kamera mění několik pohledů a celé to plynule přechází z cutscen na dialog a zpět bez razantních skoků. Plus samozřejmě výborná mimika. Od té doby co tato hra vyšla, snažili se ji některé RPGčko v systému dialogů napodobit a mnohé ani neskrývali, že chtějí dosáhnout ve zpracování rozhovorů její úroveň.

 

Gears of War (Serie)

Supersvalnatá partička vojáků bojujících proti příšerám zpod povrchu planety Sera se zapsala do herní historie opravdu výrazně. Gears of War je hrou, která velmi ovlivnila posledních cca 8 let scény, zejména co se third-person stříleček týká. Sice to není první hra, co přišla se systémem krytí se za překážkami, avšak byli to právě Gears, kdo tuto módu masivně odstartoval. Dnes už téměř žádná third-person hra se bez systému krytí neobejde a poděkovat (případně mít to za zlé) můžeme právě této hře od Epic Games.

 

Call of Duty (Serie)

O velikosti dopadu této hry na herní průmysl opravdu nelze pochybovat. Když se v roce 2007 objevil první Modern Warfare byl to megahit. Každý vydavatel chtěl odrazu své Call of Duty - svou vojenskou akci ze současnosti naplněnou rychlou akcí s efektními scriptování situacemi. Dokonce i původní duchovní předchůdce CoD - Medal of Honor byl přinucen nechat 2.světové války a vrhnout se do dnešního víru boje proti terorismu. Rovněž se tato hra zasloužila i o masivní nástup XP systému odměn / perků v multiplayeru. Bez pochyb je tak Call of Duty serie jedním z největších ovlivňitelů dnešní generace.

 

Crysis (Serie)

Po své úspěšné prvotině Far Cry se Crytek rychle dostal do první ligy a začal vyvíjet pro EA novou značku - Crysis. První ukázky, které veřejnost viděla vyráželi dech. Ani v té době mladé výkonné konzole neměli koule na to aby něco takového dokázali (až po výměně enginu se to později stalo realitou). Crysis stanovil zcela nový level grafického zpracování a titul vizuálního Olympu držel dlouhá léta. Ještě i dnes by patřil mezi špičku. Crysis byl vynikajícím titulem i hratelností, avšak jeho drtivá dominance na poli technického zpracování ho udělala ve vnímání běžné veřejnosti titulem známým hlavně pro grafiku,díky které měl silný vliv na herní scénu. Mnohé hry se mu snažili vizuálně vyrovnat. V následujících letech bylo i vidět jak se po jeho vzoru objevují další a další tropické hry. Svou roli odvedli i módy, které to v některých případech dotáhli až na samostatné hry.

 

Left 4 Dead (1,2)

Když tak přemýšlím o tom, která hra vlastně rozhýbala současnou módní vlnu zombie her, napadá mě, že asi Resident Evil. Jistě, zombíci jsou v hrách už dost dlouho, ale v současné generaci se jaksi rapidně zvýšila jejich popularita. Navíc většina z tohoto "typu" her přišla s kooperací dvou či více hráčů. Jedním z prvních a nejvýraznějších titulů, které podle mě zahrál na tyto struny byl Left 4 Dead. Přibližně od té doby jsou zombíci s co-opom v opravdu vysokém kurzu a hry jako Resident Evil, TLOU, zombie módy v Call of Duty, dayz aj. to dokazují. V poslední době jsou však hry s chodícími mrtvolami inspirované hlavně populárním seriálem Walking Dead. (Mimochodem doporučuji tento seriál shlédnout pokud jste tak už neučinili)

 

Minecraft

Tak tuhle hru jsem sem nechtěl vložit, ale kdo by neznal kostky,kostyk a zase kostky že ano?

V roce 2011 (a vlastně již dříve přes beta test) udělali takové menší šílenství jednoduché kostičky nebo krychličky chceteli. Za vším stojí člověk Markus Persson alias Notch, který s minimálním rozpočtem vytvořil v Javě hru, kde z různých druhů kostek a funkčních obvodů se dá vytvořit téměř cokoliv. Virtuální lego - Minecraft. Dnes už se svou firmou Mojang má na svědomí i konzolové,PC a mobilní verze Minecraftu. Prodeje dosáhly 12 milionů jen na PC. Pokud si připočteme další slušné milionky na konzolích a mobilech, výdělky musely být vážně šťavnaté jako hambáče z rychlého občerstvení se sídlem v Miami-Dade County na Floridě Burger King. Inu, kostky byly vrženy!

 

 

Omlouvám se pokud jsem opomněl nějaké jiné hry. Ostatně tuhle mezeru rádi zaplníte vašími typy že ano?

 

Budoucnost?

Následující roky na nás čeká s novou generací další posun. Uvidíme jaké nové herní prvky a hratelnost nám nabídne, protože už tato generace přinesla kromě dobré evoluce i tunu té špatné.  Těšme se, ale raději zůstaňme nohama pevně na zemi, herní scéna je totiž nevyzpytatelná. :-D

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama