GTA 5 Recenze Grand Theft Auto V na nové generaci konzolí

Michal Burian

Michal Burian

137

Podruhé na stejné místo, se stejným příběhem, ale přece jen jinak. Lépe!

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Před rokem jsem v Los Santos strávil nespočet hodin a letos jsem se do rozsáhlého prosluněného světa plného překvapení a zábavy vydal znovu. K cestě mi ale už neposloužila konzole PS3, ale její novější a výkonnější sestřička PlayStation 4. Po zapnutí hry na první pohled poznáte, že grafický kabátek doznal vylepšení. GTA V na nové generaci konzolí dostalo textury ve vyšším rozlišení, lepší nasvícení a nové efekty. K těm lze započítat krásnější a na oko lahodící efekty počasí nebo kvalitnější vodu a vlny na moři.

Další změny po grafické stránce už ale nečekejte. Je vidět, že vývojáři z předešlé generace vytěžili maximum, a tak PS4 a Xbox One verze přichází pouze s menšími vylepšeními, které jsou sice znát, ale žádné „wow!“ se nekoná. Tedy minimálně u mě se nekonalo.

Při instalaci hry se tak nesmíte těšit na žádné nové animace, propracovanější motion capture nebo zbrusu nové textury u objektů. To vše zůstalo téměř při starém, ale to nelze Rockstaru zazlívat. Sami vývojáři upozorňovali, že půjde spíše o vylepšené verze, které jsou - řekněme si to na rovinu - určené především pro hráče, kteří s Grand Theft Auto V neměli na PS3/X360 čest. Z tohoto pohledu jsou některé hry určené pro novou generaci detailnější a krásnější. Ovšem, když se zastavíte a budete se jen tak kochat, tak i Los Santos vás odmění krásnými okamžiky ve dne i v noci, kdy si město a venkov žije svým životem. Vybavuje se mi jeden moment, kdy jsem letěl letadlem v mlze a skrz všudypřítomnou šeď se začaly drát sluneční paprsky vycházejícího slunce.

Největší a zároveň nejdůležitější novinkou nových verzí GTA V je pohled z první osoby, který vůbec poprvé zavítal do oblíbené gangsterské série. FPS pohled je vám k dispozici kdykoliv pouhým stisknutím tlačítka (na DualShocku 4 prostřednictvím dotykové plošky) a mění zážitek z GTA k nepoznání. Z vlastních očí si mnohem lépe všimnete detailů v Los Santos. Zkuste na všechno zapomenout a jen tak se procházet po světě a všímat si různých věcí. Budete překvapení. S novým pohledem samozřejmě přichází mnohem detailnější interiér automobilů, kamionů, letadel nebo helikoptér, kde nechybí ruce hlavního hrdiny při řízení, přepínání rádia nebo sprosté gesto při netradičním pozdravu okolních řidičů a chodců :-)

Zažijete také jiné přestřelky s policejními jednotkami a bohužel budete nejspíš i zmateni. Rockstar sice myslel téměř na všechno, jen by FPS mód mohl být více propracovaný. Zdá se mi, že má ještě své nedostatky a zkrátka jsem se necítil jako při hraní jiných her z pohledu první osoby. Kdyby si tvůrci vzali příklad z ostatních stříleček, tak by jim GTA V mohlo být pořádnou konkurencí. Takhle je FPS v pátém díle jen příjemným doplňkem, který můžete ale i nemusíte využít. Já bych všem hráčům doporučil si ho minimálně vyzkoušet a zažít GTA V z jiného pohledu. Honičky v automobilech nebo přestřelky dostávají s pohledem z první osoby nezanedbatelnou injekci s adrenalinem. Nemluvě o okamžiku, kdy s autem ve vysoké rychlosti narazíte a proletíte předním sklem. V realitě bych to zažít nechtěl.

Další novinkou oproti starším konzolím je hustší doprava, i když mi město stále čas od času přišlo poněkud prázdné. V lese potom narazíte na nové druhy zvěře, kterou můžete lovit. No a další zásadní novinkou jsou kaktusy (peyote) roztroušené po celém herním světě. Pokud nějaký najdete, proměníte se ve zvíře a můžete se vydat na nové dobrodružství. Celkem je po Los Santos a přilehlém okolí poschováváno 27 kaktusů, které vás převtělí do 27 různých zvířat. Není problém se stát ptákem, holubem, kočkou, psem a dalšími zvířátky. Pokud se vám nechtějí peyotes hledat, tak koukněte na mapu.

Samozřejmě Rockstar nezapomněl ani na rozlišení, GTA V běží v 1080p a celkem stabilně si drží 30 snímků za sekundu. Hra působí plynulejším dojmem a lépe se na ní kouká. U PS4 verze potom uslyšíte policejní vysílačku a telefonáty z reproduktoru v DualShocku 4.

GTA Online

Multiplayerová část je stabilnější než v případě PS3/X360 verzí, které měly dlouhou dobu problémy a hráči se nemohli připojit. Při hraní na PS4 a Xbox One se připojíte bez problému. Během svého hraní jsem nezažil žádný z větších problémů, jen jednou jsem se nemohl připojit k serveru. Po načtení singleplayeru jsem to zkusil znovu a vše běželo jak mělo. Nutno ale dodat, že jsem hrál především brzy ráno, takže nebyl takový nápor hráčů. Ve špičce se vám může stále stát, že se nepřipojíte na servery.

GTA Online na PlayStation 4 působí živějším dojmem. Po světě narazíte na více NPC a dohromady v jednom světě může být až 30 hráčů. Více asi netřeba. Snad jen, aby se ve hře konečně objevily vytoužené heisty, na které se těší nejeden hráč, včetně mě.

Grand Theft Auto 5 v plné parádě

V loňském roce dostal Rockstar z PlayStation 3 a Xbox 360 maximum, teprve s příchodem GTA V na novou generaci ale ukázal, že to umí mnohem lépe. Není pochyb o tom, že kdyby byla hra vyvíjena výhradně pro nové konzole a PC, tak by GTA V bylo ještě krásnější hrou. Jsem si jist, že nás v budoucnu čeká další skvělý díl, který posune laťku zase o něco výš. Až na pár vylepšení je to stále stejné GTA V, které majitele předešlých verzí moc nenadchne, ale ani nezklame.

Do hodnocení Grand Theft Auto V jsem se rozhodl započítat propracovanou kampaň pro jednoho hráče, která vypráví příběh tří odlišných hrdinů, kteří společně páchají trestnou činnost. Franklin, Michael a Trevor jsou nezapomenutelné postavy, každý má své pro i proti. Stejně tak si velkou pochvalu zaslouží možnost mezi nimi přepínat i v průběhu některých misí. V neposlední radě potom vedlejší obsah s celou řadou závodů a výzev. No a samozřejmě již zmíněné GTA Online. To je zárukou téměř nekonečné zábavy, kdy vás budou štvát pouze hráči, kteří netouží po ničem jiném, než vás v otevřeném rozsáhlém světě zabít.

Pokud máte GTA V na předešlou generaci, tak koupí PS4/Xbox One verze určitě chybu neuděláte, zejména když budete chtít hrát především multiplayer. Do něho se vám přenese postava s vaším postupem. Do singleplayeru bohužel nikoliv. Navíc Rockstar jistě střádá plány na další dodatečný obsah, mě by potěšilo rozšíření kampaně.

Chcete se o GTA V dozvědět více? Tak si přečtěte recenzi PS3 verze ze září loňského roku.

Grand Theft Auto V

GTA V nabízí úžasný svět plný aktivit, zajímavý příběh a na nových konzolích se cítí jako doma. Když k tomu připočítáte ještě GTA Online, tak se není o čem bavit. Pokud jste nehráli pátý díl na PS3/X360 a máte novou konzoli, tak neváhejte.

krásný vizuál
pohled z první osoby je vítaným osvěžením
úžasný svět plný aktivit