Mass Effect 3 – vybojuj Zemi zpět
Mass Effect Recenze Mass Effect 3 – vybojuj Zemi zpět

Mass Effect 3 – vybojuj Zemi zpět

Michal Maliarov

Michal Maliarov

77

Po všech těch patáliích, přestřelkách, romancích a letech vesmírem máme před sebou očekávané uzavření sci-fi trilogie. Stojí ale za to?

Reklama

Recenze z hraní Xbox 360 verze.

V herní branži je jen hrstka sérií, které si zachovávají svou familiérnost a přitom přináší hráči něco nového a neokoukaného. Ještě méně však potkáváme trilogie, jež dokáží přinést opravdu definitivní koncovku a dát fanouškům kýžené uspokojení. Mass Effect je tu s námi už léta a po mnoha bitvách a emocionálních situacích se konečně dostáváme k epickému konci. Všechno, o co jsme tak dlouho bojovali a chránili, bude mít své následky a nastane konečné zúčtování. Buď my, nebo Reapeři.

Globální konflikt

Pokud patříte mezi milovníky série, budete se ihned cítit jako doma. Ba co více, třetí díl dokáže často navozovat pocit nostalgie. Vrátí se takřka všichni staří známí, navštívíte známé planety i zbrusu nová území a dojde i na oblíbené romány. Nevinné to ale rozhodně nebude.

Lidé umírají, civilizace mizí a kapitán Shepard se snaží připravit svět k poslední zoufalé bitvě.

Konec druhého dílu dal jasně najevo, co čekat v závěru trilogie. Reapeři nastupují a stejně jako před 50 000 lety hodlají vyhladit vše živé v galaxii. Jediné, co nám dává alespoň minimální šanci na úspěch je sjednocení všech ras, protože jedině společně dokážeme čelit drtivé síle strojů. Jak už ale známe univerzum Mass Effectu, každý chce něco za něco a nervydrásající mise se tak protáhne na podstatně delší dobu, než by bylo zdrávo. Lidé umírají, civilizace mizí a kapitán Shepard se snaží připravit svět k poslední zoufalé bitvě. To mu komplikuje mimo jiné i Cerberus, jenž má své vlastní zlotřilé plány, které zde samozřejmě nebudu odhalovat.

Celý příběh stojí na velmi jednoduchém systému Válečného plánu, který máte na své lodi neustále k dispozici. Ten zahrnuje všechny rasy, spolky a skupiny, které se rozhodli vám pomoci v bitvě proti Reaperům. Jak postupujete příběhem, hromadíte svou osobní armádu a připravujete se na zoufalý protiútok. Na rozdíl od předchozích dílů zde však jako nikdy předtím platí, že čím více do hry investujete, tím více se vám odmění. Každé vítězství, každá nepovinná mise a prakticky bezvýznamná záchrana vám může přinést cenného spojence, který dost možná rozhodne. Nakolik připraveno lidstvo bude, tedy závisí jen a jen na vás, takže v případě lajdáckého zacházení s posádkou v předchozích dílech vám nezávidíme. Tedy za předpokladu, že si přinesete uložené pozice minulých dobrodružství. V případě nového začátku nabízí hra rychlé shrnutí událostí a manuální přizpůsobení příběhu.

Občas narazíte na lehce klišovité dialogy a bezpředmětnou výměnu názorů, celkově ale třetí díl tlačí na emoce a pocity jako nikdy předtím.

Na pozadí globálního válečného konfliktu se odehrávají menší příběhy zrady, přátelství a lásky, které zasahují i velitele Sheparda. BioWare nacpal do hereckých výkonů a rozličných nečekaných situací opravdu úctyhodné množství času, což se projevuje takřka neustále. Občas sice narazíte na lehce klišovité dialogy a bezpředmětnou výměnu názorů, celkově ale třetí díl tlačí na emoce a pocity jako nikdy předtím. Okolní katastrofa a všudypřítomná devastace je vizuálně ohromující a pečlivě rozestavěné skripty zaručí, že budete valit oči na každé druhé planetě.

Zážitek na přání

Nebylo by to ale RPG bez pořádného přizpůsobení požadavkům hráče. Nově zde najdete i styl hry, který si vyberete podle svého. Mass Effect 3 totiž můžete hrát jako akční střílečku, což transformuje dialogy na neinteraktivní film, případně můžete vsadit na RPG prvky a přestřelky co nejrychleji přeskákat. Hardcore fanoušci zajisté sáhnou po třetí a ultimátní možnosti, která nechává rozhodování i válčení ve vašich rukou. Plnohodnotný zážitek vám přinese kolem 40 hodin hraní, pokud budete alespoň trochu zacházet do detailů. To bychom vám rozhodně radili, protože může nějaký ten odfláklý úkol ve finále pěkně zatopit.

Tvůrci nám již dříve slibovali návrat ke kořenům a po akčnějším druhém dílu se snaží přinést kýženou různorodost. Té se nám dostává především v inventáři a přizpůsobení své posádky. Kromě tradičního rozdělování bodíků do stromu schopností a výběru oblíbené třídy tentokrát dokážete strávit spoustu času i u vybavení. Nově totiž půjdou upgradovat zbraně i brnění, což dává hráčům taktické možnosti v bitvě. Není tak problém si vše přizpůsobit svému stylu hraní a uzpůsobit tým svým nárokům. Další novinkou je váha každé zbraně, která se negativně podepisuje na užívání biotických schopností. Čím více totiž potáhnete s sebou v batohu, tím pomaleji se vám budou regenerovat schopnosti. Je tedy chytré se zamyslet, co používáte nejvíce a tomu podřídit inventář. Vývojářům každopádně za tento malý krok tleskáme.

Po nalezení zajímavých a hodnotných zdrojů stačí vyhledat jedno umístění a vypustit sondu, což eliminuje otravné vyhledávání známé z druhého dílu.

BioWare rozhodně patří mezi studia, která naslouchají fanouškům a některé zbytečné prvky minulých dílů tak byly odstraněny. Pryč je zdlouhavé prozkoumávání planet a vyhledávání zdrojů. To je nyní zaměněnou možností naskenovat okolní planetky na úkor zvýšené všímavosti Reaperů toho kterého regionu. Po nalezení zajímavých a hodnotných zdrojů pak stačí vyhledat jedno umístění a vypustit sondu, což eliminuje otravné vyhledávání známé z druhého dílu. Skenování navíc zajímavým způsobem aktivuje mini-hru, při které jste často objeveni Reapery a musíte podniknout útěk do jiné části galaxie, než se situace uklidní. Jedná se o malý detail, který ale skvěle zapadá do celkového konfliktu a přináší osvěžení.

Hop a skok

Pojednávat o kvalitách dialogů a podání příběhu postrádá jakýkoliv smysl, jelikož je BioWare špičkou v těchto oblastech. Rozhodně se ale vyplatí zabrousit do akce, která přináší příjemné změny. Ty se vztahují především na ovládání a interakci s prostředím. Shepard je nyní mnohem svižnější a aktivnější, nedělá mu problém přeskakovat překážky, skákat z úkrytu do úkrytu a pohybovat se po bojišti mnohem účelněji. Pauzové menu, které otevírá nabídku příkazů týmu, zůstalo prakticky beze změn a přináší jednoduché kolečko se základními požadavky. Kromě manuálního ovládání týmu navíc můžete využít i své vlastní pokřiky prostřednictvím senzoru Kinect.

Cerberus velmi rád vysazuje vojáky za vaše záda a cloakovací pláště některých Gethů zaručí, že o překvapení nebude nouze.

Rychlé reakce a kvalitní tým ale rozhodně budete potřebovat jako sůl, protože proti vám stanou dosud nejinteligentnější nepřátelé z celé série. Opomenu-li zmutované Reapery a další zrůdy, které postrádají pudy sebezáchovy a jen se vám snaží dostat na tělo, ostatní inteligentní protivníci rozhodně dávají zatopit. Ať už mluvíme o vojácích Cerberuse, rase Gethů či jiné havěti, musíte při boji skutečně přemýšlet a využívat nejen svých, ale také týmových schopností. Takřka neustále se totiž musíte pohybovat, vyhledávat ukrývající se nepřátele a hlídat si záda. Cerberus totiž velmi rád vysazuje vojáky za vaše záda a cloakovací pláště některých Gethů zaručí, že o překvapení nebude nouze. I váš tým je naštěstí plný schopných hochů a dívek, kteří odvádí slušnou práci při vašem krytí a výpomoci. Jen kdyby ta Ashley furt nelezla před hlaveň.

Krásy galaxie na dosah

Celá trilogie Mass Effect běží na stejném enginu a používá velmi podobné grafické vychytávky. To však neznamená, že by byl závěr trilogie ochuzen o nějaké ty vizuální orgie. BioWare totiž pořádně zamakal na zpracování a některé scenérie opravdu vyráží dech. Nejde tu ani tak o celkovou kvalitu, jako spíše o malé detaily, které dotváří atmosféru. Modely postav, oblečení a ostrost textur dostaly pořádný boost, hra světel a stínů je velmi působivá a jednotlivé planety nabízí velmi různorodou flóru a faunu. Kapitolou samou pro sebe je výtvarný styl a design celého univerza, za který by si studio zasloužilo Oskara.

Přečtěte si recenzi z PC verze zaměřené na kooperaci.

Samozřejmě nelze mluvit o ideálním vzezření. Občas pozlobí naskakování textur a trhání postav při rozhovorech, to jsou však opravdu maličkosti ve srovnání s tím, co dokáže hra nabídnout. Nic nelze vytknout ani zvukové stránce, kde dominují skvělé herecké výkony a epický orchestrální soundtrack, který pružně reaguje na vyvíjející se situaci a podtrhuje dění na obrazovce. Pokud je nějaká hra, která si zcela bez výhrad zaslouží filmovou adaptaci, je to Mass Effect.

Osud Země v rukou hráčů

Mass Effect 3 není herním překvapením, nečekaným trumfem ani revolučním počinem. Jedná se o precizně odvedenou práci, která každým pixelem ukazuje pečlivost svých tvůrců. Je to přesně ten typ hry, který odměňuje své hráče každou další odehranou hodinou, a která dokáže přinést velmi rozdílné zážitky i po několikátém dohrání. Navíc v sobě kombinuje jak moderně pojatou akční střílečku, tak podrobnou RPG strukturu, jež dokáže pohltit na dlouhé hodiny. Rozhodně se nejedná o jediné povedené RPG na trhu, svou unikátností, precizností a atmosférou se ale Mass Effectu dokázal v poslední době přiblížit snad jen Deus Ex: Human Revolution. Pro fanoušky naprostá povinnost, pro všechny ostatní průbojný důvod, proč začít s RPG žánrem.

Recenzi multiplayeru vám přineseme později.


Mass Effect

Verdikt

V herní branži je opravdu málo sérií, jež dokážou hráči přinést závěrečné uspokojení a důstojné uzavření dlouhotrvajícího příběhu, kterému věnovat hodiny svého času. I přes malé chybky se jedná o epický a kulervoucí závěr oblíbeného a hýčkaného příběhu, který nám bude nesmírně chybět.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

epické zakončení
válečná atmosféra
taktické přestřelky
upgrady zbraní a vybavení
lepší AI
nádherné kulisy
variabilita a různorodost
poctivé ozvučení
některé grafické bugy
absence ráznějších novinek
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama