Naučný a delší dobu očekávaný mód, který má za cíl vás provést životem, historií a společností starověkého Egypta, je konečně tady. A že to čekání stálo za to.
O takzvaném Discovery Touru jsme slyšeli už před vydáním samotné hry. Už dlouhou dobu tak víme, že cílem tohoto jinak bezplatného módu má být především nauka o starověkém Egyptě. Nemělo jít pouze o encyklopedii, která se kromě Origins nacházela v každém díle, ale o velkou a vyhrazenou část hry, která je vhodná třeba i do škol nebo zkrátka jen pro osobní účely.
Určitě se mezi vámi najdou tací, co s radostí přečetli všechny detaily a maličkosti, které se nacházely ve zmíněných encyklopediích z minulých dílů, ale zároveň se najdou tací, co nad tím mávli rukou a neměli náladu hltat kvanta textu, která stejně nejspíš půjdou jedním okem tam a druhým ven a nenabízí o nic zajímavější informace, než které lze najít někde na Wikipedii. Ubisoft už nějakou dobu slibuje, že pro obě skupiny hráčů má být Discovery Tour ideálním... řekněme nástrojem. A v tomto článku se na něj blíže podíváme.
Egypt z první ruky
Největší změnou oproti klasické encyklopedii z předchozích her je samozřejmě to, že v Discovery Touru vás kromě případného čtení čeká i nějaké to koukání a interaktivita. Jde zkrátka o hratelnou část hry, ne pouze o skladiště textu s doprovodným obrázkem a občasnými vtípky. Discovery Tour nabízí celkem 75 „prohlídek s průvodcem", které jsou rozdělené do pěti kategorií – Egypt, pyramidy, Alexandrie, každodenní život a Římané. Jednotlivé prohlídky vás naučí o běžném životě, společnosti, historii, architektuře nebo kultuře starověkého Egypta, jeho občanů, dobyvatelů, měst i památek a staveb. Dojde nejen na různé zvyky, proces mumifikace, významné postavy, bohy a kněží nebo významné struktury a sociální postavení, ale také na mnohem konkrétnější záležitosti, jako je třeba vojenská výhoda Alexandrie a její obléhání, evoluce pyramid a hrobek kolem nich, ukřižování nebo kupříkladu informace o některých regionech Egypta.
Některé prohlídky jsou kratšího ražení a mohou trvat třeba jenom dvě nebo tři minuty, většina pak v průměru trvá kolem pěti až osmi minut, zatímco ty nejdelší, kterých je jenom pár, dosahují patnácti až dvaceti minut.
I přesto, že se v jednotlivých prohlídkách dozvíte spoustu zajímavých věcí, ať už těch opravdu zásadních nebo i méně známých, ale zároveň o nic méně zajímavých, tak je nutno podotknout, že Discovery Tour rozhodně encyklopedii nenahrazuje. Ani tu skutečnou, ani tu, která se nacházela v minulých dílech. Dalo by se říct, že jednotlivé prohlídky nabízí spíše takový výtah všemožných informací o daném tématu, což z toho zároveň dělá celkem unikátní záležitost. Samotný výtah je totiž nejen mimořádně skvěle stravitelný a srozumitelný, ale často se také dozvíte méně profláklé informace, které se člověk ve skutečných encyklopediích dočte jen s pořádnou dávkou trpělivosti nebo mezi řádky.
Další věc, ve které Discovery Tour vyniká, je samotná interaktivita a fakt, že jde především o hru. Natočeným dokumentům se to samozřejmě co do detailů nevyrovná, zato máte možnost za doprovodu komentáře prozkoumávat nejrůznější památky nebo činnosti podle svého tempa a uvážení, což zmíněné stravitelnosti jen a pouze dopomáhá. I jednotlivé prohlídky, resp. témata, si můžete vybírat v jakémkoliv pořadí chcete. Nemusíte tak chodit od jedné k druhé a nedejbože si je tím postupně odemykat, protože k dispozici jsou rovnou všechny a můžete tak jít přímo k tomu, co vás skutečně zajímá.
Je také nutno podotknout, že se Discovery Tour a informace v něm drží pouze skutečných reálií. Ačkoliv si Assassin's Creed a vývojáři z Ubisoftu často historii, události a postavy jednotlivých období přizpůsobují k vlastnímu využití, Discovery Tour reflektuje jen a pouze to, co se skutečně událo. Tudíž informace a zmínky o bratrstvu nebo jiných smyšlených postavách a událostech, které jsou jinak v universu Assassin's Creed kanonické, zkrátka nečekejte. Čas od času se ovšem může objevit dodatečný komentář, který poukazuje na některé upravené věci přímo ve hře, a dodává tak jakýsi behind-the-scenes pohled na konkrétní věc, podobně jako klasické vývojářské komentáře nebo vývojářské deníčky.
„Některé prohlídky jsou kratšího ražení a mohou trvat třeba jenom dvě nebo tři minuty, většina pak v průměru trvá kolem pěti až osmi minut, zatímco ty nejdelší, kterých je jenom pár, dosahují patnácti až dvaceti minut.”
Výsledkem je tedy jakýsi walking simulator v podobě Assassin's Creed, který do vás místo příběhu hustí různé informace o světě kolem vás. O světě, ve kterém se pohybujete. A nutno říct, že je to vážně ohromná zábava. Jedna věc je vědět, co za bohy Egypťané uctívali, jak vypadají hieroglyfy nebo že velkou část Egypta tvoří poušť; druhá věc je vědět o těchto věcech konkrétní informace a zajímavosti a vidět je i v praxi, tudíž s kontextem. Člověk tak získá úplně novou perspektivu. A kromě toho získá i respekt k Ubisoftu, který tento svět vytvořil. Když jste neustále „nuceni" koukat na všechny ty všudypřítomné detaily a maličkosti na každém rohu, především v porovnání s dobovými nálezy a informacemi, tak z člověka nevypadne nic menšího než wow, a stále dychtí po dalších a dalších informacích. Nikdy bych nevěřil tomu, že u něčeho takového skejsnu až do půlnoci a ne a ne se od toho odpoutat.
Snad je jenom škoda, že u jednotlivých témat není více doprovodných obrázků. Občas se totiž může stát, že prostě jen stojíte a koukáte de facto do prázdna, protože není nic moc konkrétního, na co zrovna koukat. Kromě právě doprovodných obrázků, které jsou u většiny stanic (což jsou v zásadě kontrolní body, které samotnou prohlídku posunují dopředu) vždy po jednom. Mít tak u několika stanic více obrázků by mohlo být určitě k dobru. Ale i tak jde jenom o malou výtku, kterou doplňují další tři menší výtky. Zaprvé, že se občas mohou nějaké informace opakovat. Když se u jedné stanice dozvím, že tělo pro mumifikaci bylo po dobu čtyřiceti dní nakládáno v natronu a v další stanici je kromě dalších věcí řečeno úplně to samé, tak je to stručně řečeno trochu zbytečné. Druhou výtkou jsou komentáře mimo samotné prohlídky, které se velmi brzy začnou opakovat a později dokonce až rušit. Třetí výtkou je pak fakt, že hra by pořád mohla nebo měla nabízet nějakou formu encyklopedie pro samotné herní události a postavy ve hře. Ale všechno jsou to jenom menší vady na kráse, jejichž výčet dokazuje, že na Discovery Touru je jinak máloco špatně.
Otázkou je čí ruky?
Discovery Tour také nabízí možnost se toulat po celém světě hry, aniž byste se museli starat o questy, souboje nebo dokonce zranitelnost a úmrtí. Už od začátku můžete jít kamkoliv a koukat se na cokoliv, aniž byste byli jakkoli omezováni.
Společně s tím se navíc můžete vžít do několika dalších postav ze hry, včetně Ayi, Caesara, Kleopatry, obou postav z přítomnosti, Redy nebo náhodných egyptských a řeckých NPC postav. Nečekejte ovšem nic zásadního, jde především jenom o vizuální bonus. Obdobným bonusem je pak možnost zkusit řadu činností. Občas se na různých místech (nejčastěji tam, kde už něco dělá jiná postava) objeví malý bílý kruh. Když do něj s libovolnou postavou vkročíte, začne dělat nějakou animaci, ať už je to modlení, pouhé sezení nebo třeba uklízení. Je obzvlášť vtipné sledovat, jak například Caesar brečí nad mrtvým tělem, které je připravené na mumifikaci. Ale stejně jako možnost hrát za různé postavy, i toto je jenom malý bonus navíc, pravděpodobně nejvíce vhodný pro ty, kteří rádi při každé příležitosti zapnou photo mód, který je i v Discovery Touru k dispozici.
„Jedna věc je vědět, co za bohy Egypťané uctívali, jak vypadají hieroglyfy nebo že velkou část Egypta tvoří poušť; druhá věc je vědět o těchto věcech konkrétní informace a zajímavosti a vidět je i v praxi, tudíž s kontextem. Člověk tak získá úplně novou perspektivu.”
Nový standard
Na první pohled není Discovery Tour nic zázračného. Jde v zásadě jenom o tak trochu vyšperkovanější encyklopedii z předchozích her, kterou někdo komentuje a můžete během ní běhat. A v zásadě tomu tak i je, ale zároveň to Discovery Tour plní skvěle a hlavně s pořádnou vervou. Všechno je pořádně detailní a názorně ukázané, informace jsou opravdu srozumitelné a stravitelné a - což je zároveň to nejdůležitější - je zkrátka zábava se o těchto nových věcech učit. Možnosti prozkoumávat svět bez boje nebo smrtí a učit se vlastním individuálním tempem jsou už jenom vítanými třešničkami na dortu.
Bohužel je tu ale přeci jenom ještě jedna výtka, a tou je, že Discovery Tour nepodporuje češtinu. To je skutečně jediná větší vada na kráse toho jinak až neuvěřitelně povedeného přídavku, který je pro majitele původní hry navíc úplně zdarma. Zmiňuji pro majitele původní hry, nikoliv, že je zdarma úplně, a to proto, že na počítačích si lze koupit Discovery Tour (resp. Discovery Tour by Assassin's Creed: Ancient Egypt) zcela samostatně za více než přijatelnou cenu 20€, což je přibližně 500 korun.
Je také nutno podotknout, že Discovery Tour se neobejde bez cenzury. Jde například o nahé sochy, které jsou zakryty mušlemi. Původně jsem měl za to, že se toto týká jenom samostatného vydání, ale zdá se, že cenzura je i ve verzi, která se nachází přímo ve hře.
Co se týče samotné délky všech prohlídek, pokud člověk sečte jejich přibližné trvání, dostaneme se na slušný čas šest a půl hodin, což samozřejmě nezapočítává i případný průzkum světa. Tak či onak vás v praxi čeká minimálně sedmihodinová návštěva muzea a vypůjčení stroje času.
Abych to všechno nějak shrnul, tak je Discovery Tour snad jedno z největších překvapení, která jsem zažil nejen v rámci Assassin's Creed Origins, ale i série jako takové. Moc jsem od toho nečekal, ale nakonec se z toho vyklubal takřka dokonalý přídavek, který je vhodný pro různé věkové kategorie, pro lidi všemožného zaměření, pro pracující, seniory, děti i studenty. A každý, koho byť jenom trochu zajímá cokoliv v rámci starověkého Egypta, si zde najde to svoje. Tohle se zkrátka musí stát novým standardem pro další díly ze série. Prostě musí.
Assassin's Creed: Origins koupíte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.