Vydařený port, který ne vždy skryje stárnoucí grafiku.
První Horizon vyšel na PC tři a půl roku po původním vydání na PlayStation. S druhým dílem už Sony tak dlouho nečekala a na počítače ho vypustila po dvou letech. Ještě o něco kratší dobu byl exkluzivitou Returnal a pouhých sedm měsíců The Last of Us Part I (nehledě na technickou kvalitu portu). Ghost of Tsushima si mohou PC hráči pustit bezmála čtyři roky po uvedení původní hry pro PS4. A byť kvality hry jsou obrovské a tým Nixxes odvedl na portu kopu práce, musím se ptát: není to trochu pozdě?
- Platforma: PC (recenzovaná verze), PS4, PS5
- Datum vydání: 16. 5. 2024
- Vývojář: Sucker Punch Productions, Nixxes
- Vydavatel: PlayStation
- Žánr: akční RPG
- Česká lokalizace: ano
- Multiplayer: ano (režim Legends)
- Dat ke stažení: 75 GB
- Herní doba: 40+ hodin
- Cena: 60 eur (Steam)
Běží – tryskem
Na počítači s procesorem Intel Core i5-12400, 16 GB RAM a grafickou kartou RTX 3060 jsem hrál Ghost of Tsushima bez jakýchkoli problémů. Sestava je nad doporučenou a hodně nad minimální. K té nutno podotknout, že míří na minimální kvalitu.
V rozlišení 1080p si titul držel stabilních 60 FPS v doporučeném presetu vysoké. V nejvyšším možném grafickém nastavení klesala snímková frekvence jen v jednotkách, nejníže k 55 FPS, čehož bych si bez měřiče ani nevšiml. Zvolil jsem proto nakonec tuto variantu. Sáhnout se dá každopádně i do dílčího nastavení.
Hru jsem mohl nechat běžet v nativním rozlišení. Jen výrazně doporučuju zvolit anti-aliasing DLAA, pokud máte tu možnost, protože defaultní TAA způsobuje v 1080p výrazný shimmering. FSR hře také nedělá ostudu, ale shimmering neodbourává tak dobře jako DLSS/DLAA. Řešení XeSS od Intelu je po TAA nejslabší. Shimmering zmizí, ovšem za cenu viditelného rozmazání obrazu.
Technické problémy se hře vyhnuly obecně. Načítání je velmi svižné, port neprovází záseky ani pády, bugy a častější grafické glitche, obzvlášť na poměry open worldu.
Plynule se tak můžeme přesunout ke grafickému zpracování, které naráží na skutečnost popsanou v úvodu. Původ hry v minulé generaci konzolí je zkrátka znát. Kvalita textur, detaily a animace obličejů i absence ray-tracingu při hraní pravidelně připomínají, jaký skok videohry za posledních pár let udělaly.
Ghost of Tsushima ovšem rozhodně není ošklivou hrou a stále platí to, co fungovalo při vydání. Bohatost scén, množství částicových efektů, hustota porostu, práce s kamerou, design prostředí a nápaditost spojená s náznakem stylizace, to všechno vytváří překrásné momenty. Hrubé hrany titul odhaluje právě ve chvílích, kdy nemůže využívat jmenovaných prvků, díky nimž je po většinu času vizuálně silný.
Klávesnice a myš? S hodně dlouhými prsty
Hra přichází na PC, tak jsem vzal do jedné ruky myš a prsty druhé položil na klávesy W, A, S a D. Jak jsem brzy zjistil, kláves je k plnohodnotnému ovládání potřeba mnohem víc. Rozhodně si nevystačíte se základní čtveřicí doplněnou o klasiky typu Q, E, C, F nebo Ctrl. Abyste svého samuraje dokonale zkrotili, budete muset ruku roztahovat ještě mnohem víc. Pokud máte sebemenší možnost využít doplňkových tlačítek na myši, učiňte tak. Nebo sáhněte po gamepadu, nejlépe samozřejmě po podporovaném Dualsense.
Například takové kruhové menu – vím, že je dělané primárně pro gamepad, ale tady by mohlo ušetřit nějaké mačkání.
Koneckonců kromě množství používaných kláves mě zarazilo i jejich namapování. To lze naštěstí libovolně upravit. Vím, že dostat takhle komplexní ovládání na PC musel být pro vývojáře skoro nadlidský úkol, přesto si dokážu představit pár pomocníků. Například takové kruhové menu – vím, že je dělané primárně pro gamepad, ale tady by mohlo ušetřit nějaké mačkání. Nebo výraznější zpomalení času. To je už sice zásah do hratelnosti, ale přepínat postoje v souboji bylo občas vyloženě za trest.
Duch a samuraj
Director’s Cut verze dorazila na PC s veškerým svým obsahem. Ochuzeni nebudete o příběhové DLC Iki Island ani multiplayerový režim Legends. Přístup do něj je podmíněn přihlášením do PlayStation Network, singleplayer si zahrajete i bez účtu.
Především základní hra ale zůstává tím starým dobrým Ghost of Tsushima, který splnil sny mnoha hráčů o zasazení Assassin’s Creed do Japonska. Příběh si sice nezakládá na přílišné komplikovanosti, ale vyprávěn je se správným důrazem na japonskou historii, silné postavy a náročná dilemata.
Open world funguje poměrně přirozeně, s otazníčky na mapě to autoři nepřehánějí a hráč má dojem, že ostrov skutečně objevuje. Dobře dávkovaná akce je až neuvěřitelně komplexní v obou svých rovinách – pomstu na Mongolech si užijete jako duch i jako samuraj. Soubojový systém i plížení a zabíjení ze stínů přejde rychle do krve a po prvních, trochu nemotorných krůčcích si budete brzy připadat jako hrdinný válečník nebo obávaný ninja.
Může jít i o příjemnou změnu pro hráče, pro něž byly poslední Assassin’s Creed příliš velké.
Zcela subjektivně se musím přiznat, že v poslední době trpím únavou z otevřených světů a ani Ghost of Tsushima jí nedokázal úplně zamezit. Na druhou stranu má přiměřenou rozlohu a určitě nejde označit za nezajímavý. Může jít i o příjemnou změnu pro hráče, pro něž byly poslední Assassin’s Creed (a podobná akční RPG či adventury) zkrátka příliš velké.
Na závěr ještě krátký a ne zas tak důležitý povzdech nad japonským lip-syncem, který do hry přibyl s Director’s Cut verzí a který nepovažuju za příliš zdařilý. Respektive jsem si až do určité chvíle myslel, že jde stále o animace pro výchozí angličtinu. Jinak už zbývá jen pochvala, že jsme se my – hráči bez PlayStationu – tohohle akčního skvostu dočkali.
Verdikt
Technická úroveň portu je na testované sestavě skoro dokonalá. Pro ovládání bych sáhl po gamepadu, s myší a klávesnicí se možná budete prát. Jinak jde ale o chvályhodné představení vysoce kvalitního titulu PC hráčům. Snad jen škoda, že nepřišel o něco dříve. Přes mnoho krásných výjevů jsou čtyři roky od vydání původní hry na grafice znát.