Alien: Isolation – kdo se bojí, nesmí do vesmíru
Preview Alien: Isolation Článek Alien: Isolation – kdo se bojí, nesmí do vesmíru

Alien: Isolation – kdo se bojí, nesmí do vesmíru

Denis Rus

Denis Rus

35

Existuje nějaká šance, že by ještě mohla vzniknout slušná hra s vetřelcem? Po posledních nezdarech to vypadalo, že spíš asi ne, ale Alien: Isolation nám dává naději, že by se jí mohlo povést nepříznivý trend z poslední doby ještě zvrátit.

Reklama

Strach. Nejistota. Tma. Nervy drásající pípání. Tak si možná někteří z vás vybavují herního Vetřelce v jeho nejlepším období. Většina hráčů má ale stále v živé paměti loňskou Aliens: Colonial Marines, která byla s přimhouřením obou očí maximálně průměrnou střílečkou. No nic, udělejme za minulostí tlustou čáru a vyhlížejme společně lepší herní zítřky. Ty by se však mohly překvapivě týkat i vetřelčí franšízy, kterou se ještě letos pokusí revitalizovat tvůrci z Creative Assembly (série Total War).

A půjdou na to od píky, v duchu původního Scottova hororového bijáku. Hlavní hrdinka nese příjmení Ripleyová, a i když se nejedná o Ellen, kterou ve slavné filmové kvadrologii ztvárnila Sigourney Weaver, nýbrž její dceru Amandu, vykročení je to více než dobré. Ostatně Alien: Isolation hodlá být provázána se svým filmovým předobrazem ve více rovinách. Jak naznačuje samotný podtitul, Isolation chce stavět na pocitu samoty a odloučení, což by mohl být v kombinaci s vědomím, že se někde poblíž vyskytuje děsivá uslintaná stvůra čekající na svou kořist (tedy vás) pro slabší jedince (tedy mě) řádný nápor na srdce.

Ve vesmíru vás nikdo neuslyší křičet

Abyste se však necítili proti přerostlé obludě úplně bezmocní, budete moci využívat temná zákoutí opuštěné vesmírné stanice Sevastopol jako úkrytu a ve vypjatých situacích zadržovat dech, abyste nebyli odhaleni nebo své odhalení aspoň co možná nejvíc oddálili, pokud už se ocitnete v blízkosti nepřítele. Tvůrci navíc přibalí Amandě do výbavy pro přežití známý pípající radar nebo baterku (to tedy pěkně děkuju), zatímco na střelné zbraně můžete úplně zapomenout. Místo nich se tak musí hlavní hrdinka spolehnout na předměty, které najde na palubě a z nichž si může sestavit nějaký ten provizorní nástroj na dočasnou sebeobranu – pokud se tedy dá o něčem jako sebeobrana mluvit, když proti vám stojí více než dvoumetrové monstrum.

Dilema ovšem nastává ve chvíli, kdy stojíte před volbou, zda zariskovat a pokusit se dostat do nějaké místnosti s vidinou nálezu něčeho užitečného. I když se totiž všudypřítomnému nebezpečí vyhnete, stále vám nic nezaručuje, že najdete něco, co by se vám mohlo hodit. I proto existuje možnost projít hrou bez průzkumu nepovinných částí interiéru stanice. K plnokrevnému a plnohodnotnému zážitku ovšem bude třeba sebrat veškerou kuráž a přistupovat k Alien: Isolation s tím, že vás může vyděsit.

Je totiž zřejmé, že Creative Assembly se z Vetřelce pokusí vykřesat především hutnou atmosféru a strach o život. Na Sevastopolu se totiž kromě nepříliš početné lidské posádky nachází jeden jediný vetřelec, ale ten disponuje řadou vlastností, díky nimž má nad svými lidskými oponenty značnou převahu, jak se mohla před pětatřiceti lety přesvědčit už filmová posádka lodi USCSS Nostromo. Důležitou roli budou hrát například zvuky. Xenomorf umí vydávat několik odlišných zvuků závisejících na tom, co právě dělá. Jinak bude reagovat, když odhalí vaši přítomnost a jinak, když vás bude pronásledovat. Bystré ucho se naučí jednotlivé zvuky rozlišovat a využívat tuto znalost jako strategickou výhodu. Velmi však bude záležet na tom, jak se vývojáři popasují s umělou inteligencí. Na ni totiž bude titul s jediným protivníkem do značné míry spoléhat, a jestli se ji nepodaří vybalancovat, bude to pro Isolation rychlá cesta do pekel.

Strach – z výsledku

Pokud se ptáte, co vlastně přiměje Ripleyovou mladší vydat se do hlubin vesmíru, odpověď je velmi prostá – za vším hledej ženu, v tomto případě Amandinu matku. Ta je už patnáct let nezvěstná a její dcera netouží po ničem jiném než dozvědět se, co se s ní stalo. Proto cestuje společně s několika dalšími lidmi na Sevastopol, kde by se měla nacházet černá skříňka, jež by jí mohla pomoct objasnit, co se na Nostromu tenkrát přihodilo. Jestli na ni čeká odpověď na tuto otázku, si pochopitelně netroufám odhadovat, ale zcela jistě si na ni a její parťáky brousí zuby nečekaný protivník.

Doufejme, že autoři mají ucelenou představu, jak vetřelčí ságu uchopit. Ostatně filmové studio 20th Century Fox jim zpřístupnilo archiv, takže mají k dispozici opravdu nadstandardní množství materiálů, které můžou při práci využít. Kromě všemožných návrhů, ať už postav či interiérů se jedná například o design kostýmů nebo hudební podkres. Ano, ve hře uslyšíte mimo jiné i slavné melodie z pera Jerryho Goldsmitha. Alien: Isolation tedy zatím vypadá velmi nadějně, ale tak se zprvu tvářila i Aliens: Colonial Marines, takže tentokrát raději nemám přehnaně velká očekávání. Creative Assembly jsou však dostatečně zkušení tvůrci (i když her poněkud jiného žánru než hororových stealthovek z pohledu první osoby), což nám dává jistou naději, že by mohla vzniknout po dlouhé době hra, která neudělá Vetřelci ostudu a kdo ví, třeba nabídne i zajímavé rozšíření universa. Nic bych si nepřál víc.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama