Skutečný simulátor bez kompromisů.
Ještě několik málo měsíců zpátky vše nasvědčovalo tomu, že se fanoušci závodních titulů budou muset delší dobu obejít bez nové hry s rallye tematikou. Na vině byla především společnost Electronic Arts, která nejprve uložila k ledu sérii DiRT a následně se vzdala práv na licenci MS v rallye, pod kterou vyšla v roce 2023 hra EA Sports WRC. Ačkoli se volné licence rychle chopilo francouzské vydavatelství Nacon, bylo zároveň potvrzeno, že nová rallye s licencí WRC nevyjde dříve než v roce 2027.
Hra rozhodně nenese název Assetto Corsa náhodou.
Místo dvouletého čekání na další rallye titul se však hráči v říjnu dočkali oznámení hry Assetto Corsa Rally, která pouhý měsíc po odhalení vyšla v programu předběžného přístupu na Steamu. Už název titulu prozrazuje, že jde o spin-off známé série Assetto Corsa, která je dílem italského studia Kunos Simulazioni. Nově uvedená odbočka zaměřená na rallye ale vzniká v týmu Supernova Games, který byl zformován teprve v roce 2021.
Navzdory tomu, že se formálně jedná o premiérový projekt tohoto studia, tak rozhodně nejde o nováčky na poli závodního žánru. Ve skutečnosti je tento italský tým tvořen řadou zkušených vývojářů, kteří v minulosti pracovali ve studiích jako Codemasters či Milestone. Do celého projektu je navíc z pozice pomocného týmu zapojeno i zmíněné studio Kunos Simulazioni. O finanční stránku se poté stará italské vydavatelství 505 Games.
- Platformy: PC – předběžný přístup (recenzovaná verze), později vyjde také na konzolích
- Datum vydání: 13. 11. 2025
- Vývojář: Supernova Games Studios, Kunos Simulazioni
- Vydavatel: 505 Games
- Žánr: rallye závody
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Velikost souborů: 50 GB
- Cena: 30 € (Steam)
Vzpomínky na Richard Burns Rally ožívají
Hned v úvodu mohu potvrdit, že hra rozhodně nenese název Assetto Corsa náhodou. Navzdory zasazení do světa rallye a jinému vývojářskému týmu sází novinka na stejné vlastnosti a přednosti jako minulé díly této série, které se věnují výhradně okruhovému závodění. V praxi to znamená především maximální důraz na simulaci, realistický jízdní model a věrohodně zpracovanou fyziku. Zkrátka a dobře plnohodnotný simulátor bez kompromisů.
Sázka na realismus je patrná nejen na fyzice a jízdním modelu.
Posledními tituly, které se snažily fanouškům rallye nabídnout podobný zážitek, byla dvoudílná série DiRT Rally a již zmíněné EA Sports WRC z dílny britského studia Codemasters. Při srovnání s popisovanou novinkou od studia Supernova Games ale všechny tyto hry působí jako arkádové pokusy pro sváteční hráče. Rozdíly z hlediska fyziky, jízdního modelu a celkové obtížnosti jsou zkrátka natolik propastné, že už nyní svým způsobem nemá Assetto Corsa Rally konkurenci.
Možná až na jeden případ v podobě už značně fousatého simulátoru Richard Burns Rally, který má díky maximálnímu důrazu na simulaci a bohatému komunitnímu obsahu dodnes početnou skupinu aktivních fanoušků. Pokud má však nějaká hra tento dlouholetý fenomén z roku 2004 poslat do zaslouženého důchodu, může to být právě nová Assetto Corsa Rally.
Hra těží především z osvědčeného fyzikálního modelu simulátoru Assetto Corsa EVO, který autoři upravili pro potřeby rallye a chování aut na nezpevněném povrchu. Sázka na realismus je přitom patrná nejen na fyzice a jízdním modelu, ale také na zpracování rychlostních zkoušek a vozidel, při jejichž vytváření tvůrci využili moderní technologii laserového skenování.
Už v aktuální verzi hry navíc nechybí detailní mechanické i vizuální poškození, cyklus dne a noci nebo různé druhy počasí, které mají citelný vliv na povrch vozovky a chování aut. Z těchto důvodů se pochopitelně hra zdaleka nejlépe hraje na volantu. Ačkoli nechybí ani podpora pro hraní na klasickém ovladači, kde je možné se zapnutými asistenty titul v omezené míře hrát, ten pravý zážitek přichází až s připojením volantu.
Prozatím skromná nabídka obsahu
Zatímco z pohledu hratelnosti titul už nyní naplno ukazuje svůj potenciál, na poli obsahu zatím můžeme mluvit pouze o slušném příslibu do budoucna. Hra v současné verzi 0.1 nabízí pouze čtyři rychlostní zkoušky, které jsou rozděleny do dvou různých prostředí. Konkrétně jde o francouzské Alsasko nabízející dvě erzety na asfaltu a britský Wales, ve kterém vás čekají dvě šotolinové zkoušky.
Early access verze představuje zejména na poli obsahu skutečně ranou variantu hry.
Díky možnosti rozdělit erzety na několik kratších částí a oba směry byl jejich celkový počet uměle zvýšen na celkových osmnáct. Poměrně omezená je prozatím rovněž nabídka vozidel, která čítá celkem deset modelů. Menší počet se však tvůrci pokusili nahradit různorodostí, díky čemuž si můžete vyzkoušet rallye speciály z různých etap historie počítaje Mini Cooperem z 60. let, přes zadokolky ze 70. let, kultovní zástupce legendární skupiny B z 80. let až po moderní vozy kategorie WRC a skupin Rally2 i Rally4.
Navzdory tomu je však důležité zdůraznit, že aktuální early access verze představuje zejména na poli obsahu skutečně ranou variantu hry, ve které kromě většího množství rychlostních zkoušek a vozidel chybí klíčové herní režimy v čele s kariérou. Zatím si hráči musí vystačit pouze s omezeným režimem výzev, ve kterém si postupně vyzkoušíte všechna dostupná vozidla a rychlostní zkoušky. Ten doplňují tradiční herní módy ve formě rychlé rallye, rychlostní zkoušky, jízdy na čas a tréninku.
Zástupci studia ale už nyní fanoušky lákají na postupné rozšiřování hry, které má postupně přinést nová prostředí i rychlostní zkoušky, více než 30 aut a další herní režimy v čele s kariérou či podporou pro virtuální realitu. Podle nastíněného plánu by k vydání plné verze mělo dojít nejdříve za rok a půl, takže v tomto směru čeká autory ještě spousta práce. Aktuální nedostatek obsahu je naštěstí v rámci early access verze kompenzován nižší cenou, která byla stanovena na 30 eur. Díky aktuální slevě titul dokonce zakoupíte za 24 eur, což vzhledem k příslibu bohatého obsahu považuji za adekvátní cenovku.
Kromě oficiálního obsahu od vývojářů bude pro dlouhodobou životaschopnost hry bezesporu důležitá rovněž podpora nástrojů pro komunitu. Právě na modifikace od komunity se ostatně dlouhodobě spoléhá okruhová Assetto Corsa i již zmíněné Richard Burns Rally. Zatím je však nejisté, zda podobné možnosti nabídne i Assetto Corsa Rally.
Sázka na Unreal Engine 5
Co se týče technické stránky, tak tu bych označil jako rozporuplnou, což v případě čerstvě dostupné early access verze není nikterak velké překvapení. Ačkoli titul využívá fyzikální model ze starších dílů série Assetto Corsa, základ hry běží vůbec poprvé v rámci této značky na Unreal Enginu 5. Na první pohled může jít o poměrně zvláštní volbu, která bude zřejmě část komunity kritizovat. Vývojáři ze studia Supernova Games mají však díky svým předchozím štacím ve studiích Codemasters a Milestone jednoduše s technologií od Epicu větší zkušenosti.
Assetto Corsa Rally má potenciál oslovit všechny fanoušky závodních simulátorů.
Upřednostnění Unreal Enginu namísto Kunos Enginu, který využívají všechny dosavadní díly značky, proto z tohoto pohledu dává smysl. Pro hráče to má však minimálně jednu poměrně významnou nevýhodu v podobě hardwarových nároků. Ty jsou výrazně vyšší než v případě ani ne rok staré hry Assetto Corsa EVO, která těží právě z interního Kunos Enginu. Pro maximální zážitek ze hry proto budete kromě volantu s pedály potřebovat i výkonný herní stroj (HW nároky najdete na Steamu). Na druhou stranu musím uznat, že hra po grafické stránce rozhodně nevypadá špatně. Zejména různé odlesky, modely aut, zpracování deště a celkové nasvícení v různých podmínkách mohou společně vykouzlit opravdu pěkné a věrohodné scenérie.
Až na vyšší hardwarové nároky na tom hra navíc není z hlediska optimalizace nikterak tragicky. Největší problém v tuto chvíli představuje problematická kompatibilita s některými volanty a jejich force feedbackem, případně občasné bugy a propady frameratu. Pokud ale disponujete dostatečně výkonnou sestavou, nebudete se z hlediska technického stavu nijak výrazně trápit, což nebývá u early accessu úplnou samozřejmostí.
Pochvalu si kromě grafiky zaslouží také zvuky a pár zajímavých efektů či nápadů v čele s občas na poslední chvíli uskakujícími diváky. V tomto směru jde však spíše o simulaci neposlušných jednotlivců, takže nečekejte žádné extrémy ve stylu záběrů z éry bláznivé skupiny B.
Assetto Corsa Rally má potenciál oslovit všechny fanoušky závodních simulátorů, kteří už delší dobu vyhlíží skutečně realistickou rallye hru. Pokud tvůrci zvládnou vše dotáhnout do konce a nabídnout odpovídající množství obsahu i možností pro komunitní tvorbu, může jít konečně o plnohodnotného následovníka kultovního Richard Burns Rally. Zda se to však podaří, ukáže až budoucnost. Aktuální early access verze totiž představuje ranou verzi hry s minimálním množstvím obsahu a herních režimů, která cílí především na nedočkavé nadšence. Opravdu solidní základ zejména na poli hratelnosti se však hře již nyní rozhodně nedá upřít.