Batman: Arkham City – tma, krev a špičaté uši
Preview Batman: Arkham Asylum Článek Batman: Arkham City – tma, krev a špičaté uši

Batman: Arkham City – tma, krev a špičaté uši

Roman Bičan

Roman Bičan

7

Batman přichází podruhé. Opět musí zatnout tipec neposlušným a psychopatickým padouchům, kteří se ovšem přestěhovali do jedné ze čtvrtí města Gotham. Arkham se totiž přesunul! A přijde i Catwoman.

Reklama

Před rokem jsme s chrabrým netopýřím mužem doslova vymlátili proslulou psychiatrickou léčebnu Arkham Asylum. Kdybych však volil ta správná slova, Arkham Asylum bych nepochybně nazval spíše vězením - drsným vězením, v němž je za sto dveřmi uzamknuta ta největší chátra z celého Gothamu. Řádně nás potrápil zejména nalíčený Joker a jeho neposedná pomocnice Harley Quinn. Vrásky na čele ovšem udělali i jiní (někdy mnohem vyšší) padouchové. Chudák Batman byl celý potrhaný, pošramocený a zašpiněný. Herní publikum si ale na atmosféricky zaměřeném titulu smlslo. Včetně nás. A s kvalitou se spojila i vysoká prodejnost, která pokračování téměř zaručila. Tak se i stane a netopýří muž k nám zavítá znovu. Za rok.

Batmanovi se totiž naštěstí podařilo Jokera spacifikovat a jeho veškerou neplechu v Arkham Asylum napravit. Z jeho dobře odvedené práce však těží někdo úplně jiný – Quincy Sharp, ředitel této „léčebny“. Tomu osamocený ostrov na uzavírání zločinců nestačil, a tak si koupil nejchudší čtvrť Gothamu, obestavil ji vysokými zdmi a psychopatické zločince přestěhoval. Posléze najmul ostrahu a naivně si myslel, že koná to nejlepší, co může. Za pár měsíců se ale situace (pochopitelně) mění a Arkham City propadá do rukou zločinců. Velí jim podivný Hugo Strange, který podle všeho zná pravou identitu Batmana.

Dvojitá tvář

Do nově vybudovaného Arkham City se má brzy podívat odporný Harvey Dent, jenž je díky své (dejme tomu) vizáži nazývaný spíše jako Two-Face. Aby si mezi ostatními vybudoval respekt, zajme Catwomen a rozhodne se ji před všemi veřejně popravit. Batman to tak samozřejmě nenachá a na začátku příběhu je jeho hlavním úkolem svou někdější lásku zachránit před smrtí. Vše se ale vymyká kontrole a rezidenti Arkham City se dostávají i do samotného Gothamu. Tady je již zapotřebí silná ruka Batmana, tedy nás.

Předchozí řádky nám jasně říkají, že v Rocksteady rozhodně nepodceňují dějovou linku. Paul Dini má evidentně na skvělou záplatku čuch. To ostatně dokázal již v případě pvního dílu a nyní to vypadá stejně nadějně. Autoři se však snaží děj co nejvíce utajit a skrýt před dotěrnými novináři. My s nimi souhlasíme a přejeme jim hodně štěstí. S pokračováním se zřejmě počítalo již při vývoji jedničky, ta totiž obsahovala tajnou místnost, v níž se nacházely tajné plány na vytvoření městského zřízení. Pokud se chcete na toto místo podívat sami, určitě zavítejte do jedné z našich novinek, kde naleznete video.

S jiným herním prostředím přijdou velké změny. Pohybovat se nyní budeme zejména v rozlehlých exteriérech. Je nám slíbena naprostá volnost. Do jaké míry, to je stále utajeno. Kupředu nás neustále požene hlavní příběhová linka. Občas ale dostaneme možnost plnit vedlejší (nepovinné) úkoly, které svou zábavnou formou rozšíří herní dobu a jistojistě se při jejich řešení dozvíme něco zajímavého (např. střípky o jednotlivých postavách). Rovněž není potvrzeno, zda budou mít vedlejší mise nějaký – ať už malý, či větší - dopad na vývoj děje. Pravděpodobně ne, nechme se však překvapit.

Trofeje s hádankami

Jisté ovšem je, že si autoři pro nás tentokrát připraví vícero zákeřných hádanek, jež nám leckdy řádně zatopí. V první díle takových situací mnoho nebylo, ale také jsme se jich alespoň v malém měřítku dočkali. Pakliže jste sběratelé, potěšily vás nepochybně i trofeje, které byly v původní hře rozesety po celé mapě. Hádankář je nám rozhodně nedá zadarmo a budeme muset počítat s dalšími puzzly, jejichž vyřešení nám teprve dovolí věcičku sebrat. Co si nezasloužíme, to ani nedostaneme.

Rocksteady tvrdí, že pokračování určitě není Arkham Asylum 1.5. Čeká nás spousta úprav. Nejvýraznější renovací si zřejmě projde soubojový systém. V jedničce fungoval velmi jednoduše, což se tvůrci snaží zachovat i nyní. Novinkou je například možnost odvracet dva útoky v jednu chvíli. Potěší také fakt, že v soubojích využijeme Batmanova udělátka. Příkladem budiž výbušný gel, jenž nasprejujeme protivníkovi na záda a sepneme spoušť. Oponent je okamžitě omráčen (nikoliv zabit) a vyřazen ze hry. Batman má jen jedno pravidlo – nikdy nikoho nepřipravit o život, což se zachová i zde.

Nepřátelé poberou více inteligence a na našeho hrdinu naskáčou v početnější grupě. Když je Batman bude po jednom omračovat, zbylí jedinci se dají na úprk, jelikož by je pravděpodobně čekal stejný osud. Netopýří muž navíc využije schopnost zastrašování – začne se zhluboka a děsivě smát či vykřikne nějakou drsnou hlášku. To vezme nohy na ramena úplně každý, nemyslíte? V AA končil každý souboj zpomalenou animačkou, která detailně vykreslovala poslední úder. Jejich počet se ve dvojce zdvojnásobí.

I zloduši mají své zbraně

Pakliže jste hráli Arkham Asylum, postupem času jste narazili na protivníky, jež ve svých rukou třímali například střelnou zbraň, palici nebo elektrizující obušek. Jejich počet a výskyt se nyní rozroste, čímž budou pro Batmana bitky mnohdy prekérnější. Může se dokonce stát, že proti temnému rytířovi znepřátelenci hodí po vzoru batarangu útočný předmět. Jestliže rychle zareagujeme, můžeme jej zachytit a expresně vrátit odesilateli jako malý pozdrav. Souboje by tedy měly být obsáhlejší, ovšem pořád stejně jednoduché. Postačí nám jen pár tlačítek na myši a klávesnici, nebo konzolovém ovladači.

Život nám znepříjemní i zcela nový typ zloduchů. Ti budou těžce obrněni, lehce odvrátí naše údery a naopak uštědří větší ránu, než jejich méně zdatní „bratříčci“. Tito těžkooděnci se nepochybně budou lépe zneškodňovat při stealth postupu, který dostane i ve druhém dílu zelenou. Nově půjdou omráčit potichu rovnou dva sokové zároveň. Potěší taktéž schopnost na rozbití tenkých zdí holou rukou a v rychlosti tak omámit zločince, který číhá na druhé straně. Pak nám ale nezbude nic jiného, než se okamžitě vytratit, jelikož padající zeď nadělá až moc hluku. A trestanci se na hluk přímo lepí.

Batmanovy serepetičky se v Arkham Asylum odemykaly až postupem času. Přesněji řečeno v době, kdy je bylo nutné využívat k postupu dál. Na začátku Arkham City nalezneme v inventáři všechny gadgety z jedničky a později si osaháme i zcela nové. Jako příklad mi poslouží kouřové kapsle nebo tzv. Broadcast Analyzér, díky němuž se snadno napíchneme do vysílaček, telefonů nebo si jen tak pustíme gothamské rádio, jenž hlásí nejnovější zprávy a také výroky Jokera, který se vrací. Další vychytávky zatím nebyly potvrzeny. Doufáme, že pro nás autoři připravují daleko početnější výběr.

Mírnými úpravami projde také plachtění. S Batmanem jsme si mohli „zalétat“ jen párkrát a rozhodně to nebyly nikterak veliké skoky. Vzhledem k tomu, že se přestěhujeme do exteriérů rušného města plného budov, vzduchem se proletíme určitě víckrát. Proto Rocksteady připravují hned několik nových pohybů. Jedním z nich je skrčení se ve vzduchu do koule, díky čemuž se rychleji přiblížíme k půdě. Těsně před dopadem pak roztáhneme křídla a ladně přistaneme. Při letu navíc půjde zachytit padouchy stojící na střechách a bálkonech a posléze je upustit těsně nad zemí – nezapomínejme, Batman nikdy nezabíjí. Využití křídel nám mnohokrát ušetří spoustu času, jelikož bude mít Arkham City rozlohu čtyř kompletních map Arkham Asylum. Navíc se nyní za pomoci vystřelovacího háku podíváme na více jinak nedostupných míst a využijeme jej i k pohybu v prostředí a la Just Cause 2. Spider-Man bude závidět.

Detektivman

Nejenže náš přerostlý netopýr zločin eliminuje, on jej přímo vyhledává a pátrá po něm. Jako správný detektiv zabezpečuje stopy, mlátí grázly, kteří se mu postaví do cesty a nově se taktéž buď slušně zeptá, nebo použije své mohutné ruce, čímž získá důležité informace. V Arkham City vládne hned několik odlišných gangů, v jejichž čele stojí nějaký arcizloduch. Tyto klany spolu mnohdy bojují o nadvládu. Může se tedy stát, že nabušenci mlátí Riddlerova poskoka. Pokud jej osvobodíme, můžeme z něj vymámit informace týkající se jeho páníčka. Nepochybně nám něco vyslepičí. Jindy si Batman zločince odchytne a zpívat ho donutí zejména pěstmi, kterým se nikdy neodporuje.

Důležitým článkem prvního dílu se stal detektivní mód, s nímž jsme si prošli velkou část hry. Kdybychom jej neměli, nepochybně bychom dostali od protivníků na frak. Tady se jej také dočkáme, a to rovnou v inovované formě. Tentokrát nám již nepostačí něco sledovat a utíkat směle dál. Stopy budeme analyzovat a vyhledávat, což nám nepochybně ukrojí více času. Autoři navíc plánují detektivní mód použít i jako taktický prvek (jako tomu bylo v Arkham Asylum), kdy uvidíme nepřátele přes zdi či překážky a využijeme tak moment překvapení.

Celý článek jsem opomíjel postavy, které jsou proplety s příběhem. Říká se „to nejlepší nakonec“, takže si pojďme povědět, koho vlastně v průběhu hraní potkáme. Jako první se nabízí již na začátku zmiňovaný Harvey Dent, Catwoman nebo Jokerova pomocnice Harley Quinn. Uvidíme rovněž Hádankáře (v jedničce s námi komunikoval jen přes rádiové spojení). Potvzen byl i Mr. Freeze nebo Batmanova dřívější milenka Talia al Ghul. Pochopitelně se můžeme těšit i na některé postavy z Arkham Asylum, ačkoliv oficálně nevíme bohužel nic.

Nalíčený klaun v problémech?

Doposud jsme se prakticky nebavili o Jokerovi, kterého z filmu Temný rytíř (kde jej ztvárnil dnes již zesnulý Heath Ledger) miluje naprosto každý. A to možná více, jak samotného Batmana. Nicméně, nalíčený klaun prý onemocněl a ve hře jej sice na začátku potkáme, ovšem uprostřed příběhu se s ním spojíme jen párkrát prostřednictvím vysílačky. Nebyl by to ale pravý Joker, kdyby nechystal pekelné představení – to samozřejmě Batmana příliš nepobaví, a tak mu půjde po krku. Záporáky se tedy stanou i jiné postavy a rozhodně se ještě dočkáme nějakého toho odhalení. Těch potkáme opravdu hodně. A perlička na závěr – rady nám tentokrát poskytne Alfréd, nikoliv Oracle.

To, že Arkham Asylum dosáhne statusu plnohodnotného pokračování dokazuje i přidání multiplayeru, který v AA absentoval (ne, že bychom ho ale nutně potřebovali). Jeho náplň je ostře střežena v hlavách tvůrců. Včas se dozvíme vše potřebné. Batman: Arkham City je naplánován na podzim příštího roku, přičemž již dnes je základ hry kompletně hotov. Rocksteady nechce nic podcenit. Proto si nechali prakticky celý jeden rok na dolaďování a vychytávání chyb. Dopředu tedy musíme počítat s tím, že se grafická stránka o mnoho neposune. Hra totiž stále běží na stejném enginu (Unreal třetí generace) a verze pro PC, PlayStation 3 a Xbox 360 mají vypadat úplně stejně. Již z uvolněných screenů je však vidět posun v kvalitách textur, ztvárnění obličejů a malých detailů města, jež mnohdy dotvářejí atmosféru. My autorům držíme pěsti a těšíme se jak rybičky na novou vodu. Opravdu!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama