Batman - městem chodí Temný rytíř
Recenze Batman - městem chodí Temný rytíř

Batman - městem chodí Temný rytíř

Martin Cvrček

Martin Cvrček

8

Dokáže epizodická verze Batmana od Telltale Games zabavit a nabídnout něco nového, nebo jde jen o další průměrnou sérii?

Reklama

Recenzovaná verze: PC

Už nějakou dobu se netajím tím, že mě epizodické adventury od Telltale Games začínají nudit a už jsem se jich za poslední léta značně přejedl. Přesto jsem ještě dal šanci nejnovější sérii, která se zaměřuje na Batmana. První epizoda mě málem utvrdila v tom, že s počiny Telltale Games už opravdu nemá cenu ztrácet nervy a čas, ale byl jsem zvědavý, jestli mohou následující epizody něco změnit. A ta zvědavost se naštěstí vyplatila.

Rodinná pouta

Batmana jistě není třeba představovat. Jeho svět je známý mnoha lidem, což je také důvod, proč jsem k nové sérii přistupoval se značnou nedůvěrou. Existuje přece tolik kvalitních verzí příběhu Temného rytíře, tak co může tahle nabídnout? Jaké pak bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že vážně má co nabídnout. Nebudu zacházet do detailů, protože i minimální nastínění zápletky zavání nepříjemnými spoilery. Řeknu jen tolik, že scénáristé z Telltale Games si nebrali servítky a skvělým způsobem využili a převrátili řadu postav a motivů, na které jsou fanoušci a příznivci Batmana tak zvyklí. Při hraní se tedy setkáte se známými postavami, jako je Harvey Dent, Oswald Cobblepot, Vicky Valve nebo Selina Kyle, ale tyhle charaktery ne vždy zapadnou do obvyklých rolí a nezřídka dokážou s příběhem hry solidně zamávat a něčím překvapit.

Tvůrci si zkrátka řadu věcí přizpůsobili a vyložili po svém. Někdy až příliš, ale většinou platí, že děj dokáže nabídnout velmi zajímavé zvraty a nečekané události. Celkově jde o poměrně originální příběh, který je bezpochyby jednou z nejsvéráznějších verzí Batmanova příběhu, s jakými jsem se kdy setkal. Tomuhle dojmu napomáhá skutečnost, že se nová série nezaměřuje pouze na skutky Temného rytíře, jak to dělá například Arkham sága od Rocksteady, ale i na politický a osobní život samotného Bruce Wayna. Celý příběh je tedy jako mince Harveyho Denta. Má dvě strany a každá z nich vede k docela odlišným výsledkům.

Někdy si můžete dokonce zvolit, jestli lze k určitému problému přistupovat jako Batman nebo jako Bruce Wayne. Stejně jako v případě dalších sérií od Telltale Games platí, že nutnost rozhodování je všudypřítomná. Jak už to tak ale bývá, dílčí události sice vaše volby dokážou ovlivnit, někdy docela výrazně, ale celkový obraz příběhu příliš nezměníte. Ani Batman se tedy nedokázal zcela vymanit z rutinního přístupu Telltale a možnost rozhodování je tu často jen na oko. Víc než tradiční iluze dopadu vašich voleb mi vadí skutečnost, že úvod jinak povedeného příběhu je zbytečně utahaný a příliš se zaměřuje na věci, které už každý dávno zná, a někdy s nimi ani nezachází moc dobře. Na to jsem si koneckonců stěžoval ve speciálu, který se zaměřoval na první epizodu. Opakuji, že celkový příběh se vážně povedl, ale musíte se připravit na to, že vás čeká nepříliš zábavný úvod.

„Scénáristé si nebrali servítky a skvělým způsobem využili a převrátili řadu postav a motivů, na které jsou fanoušci a příznivci Batmana tak zvyklí.”

Batmanovy hračky

Z hlediska hratelnosti je na tom Batman pořád stejně jako před několika měsíci. Interaktivní stránku opět zastává zejména kombinace rozhovorů, quick-time eventů a možnosti se svobodně pohybovat po určitých lokacích. Tohle všechno se tvůrci pokusili oživit novými quick-time eventy, které vyžadují stisk dvou tlačítek naráz, což je poměrně solidní náhrada za nutnost opakovaně mačkat jedno jediné tlačítko. Ovládání je tak o něco příjemnější, to však nic nemění na tom, že si kvůli tomu můžete stále připadat jako cvičená opice. Občas se ale dostanete do výrazných bojových potyček, a když zvládnete dostatek quick-time eventů a naplní se speciální ukazatel v levém dolním rohu obrazovky, můžete boj zakončit docela efektním útokem. Základní ovládání je tedy na pohled podobně prostoduché jako v minulosti, ale aspoň mají nové prvky za následek hezčí podívanou.

Souboje místy obohatí také nový systém zaměřování, při němž musíte rychle zamířit kurzorem na určité místo. Příležitostně si zkusíte i jednodušší mini-hry nebo prosté plánování útoku, při němž můžete vybrat, jak přesně zlikvidujete nepřátele. Několikrát se navíc dostanete do Batmanovy jeskyně, v níž si můžete pročítat zprávy z města a kodex plný informací o postavách a vybraných lokalitách.

Nejvýraznějším oživením hratelnosti je však detektivní mód. Znovu musím lidi z Telltale Games symbolicky podrbat pod bradičkou za to, že si uvědomili, že Batman je detektiv, a tak tomuto faktu přizpůsobili zmíněnou možnost pohybovat se volně po určitých lokacích. Někdy vás v nich čeká nutnost zjistit, k čemu na místě došlo, což uděláte tak, že prohlédnete všechny interaktivní prvky na scéně a nejdůležitější z nich spojíte, a to v závislosti na tom, jak spolu asi souvisí. Hra při každém pokusu o spojení dvou objektů vyhodnotí, zda byl váš úsudek správný, a jestli ano, vyšetřování se posune dál. Jakmile správně spojíte dostatek prvků, máte vyhráno.

Tenhle systém je celkem prostý a nečekejte, že byste si nějak zavařili mozkové závity. Přesto jde o vítané oživení, které v kombinaci s dalšími drobnými novinkami dokáže snadno navodit pocit, že přes všechny podobnosti s předešlými sériemi od Telltale Games hrajete něco trochu jiného. Navíc dokáže alespoň částečně eliminovat stereotyp vzešlý z používání tolikrát ohraných principů a herních mechanismů, kvůli nimž se často zdá, že vlastně nehrajete hru, ale interaktivní seriál.

Rád bych na tomto místě napsal, že s tím vším dokáže zamávat i nový systém Crowd Play. Ale pravdou je, že ten se od dob první epizody vůbec nezměnil, takže je stále stejně zbytečný a pro většinu hráčů stěží použitelný. Možnost, že za vás skupina diváků hlasováním provádí volby nebo doporučuje jednotlivé možnosti, nemusí být úplně k zahození. S pomocí přátel by se z toho dal vytěžit zajímavý zážitek. Bohužel pořád platí, že aby měl systém Crowd Play smysl, diváci musí být ve stejné místnosti jako vy a koukat na stejnou obrazovku jako vy, což jeho využitelnost znatelně zmenšuje a v první řadě zcela eliminuje možnost zkombinovat Crowd Play se streamem přes Twitch nebo Steam, což se vyloženě nabízí. Je škoda, že tento nápad tvůrci více nerozvedli a zasekli se na půli cesty.

„Někdy vás čeká nutnost zjistit, k čemu na místě došlo, což uděláte tak, že prohlédnete všechny interaktivní prvky na scéně a nejdůležitější z nich spojíte.”

Hladší průběh vyšetřování

Jedna věc se naštěstí od dob první epizody znatelně zlepšila. A to optimalizace. Zpočátku byla příšerná a situace se moc nelepšila ani v dalších epizodách. Krátce před vydáním té poslední jsme se naštěstí dočkali obřího patche, který výkon hry na většině sestav konečně stabilizoval. Grafika hry rozhodně neurazí a většinou dobře navozuje dojem komiksového zpracování. Kromě toho není tak těžké rozpoznat menší vizuální pokrok, ale to nic nemění na tom, že tak jednoduše ztvárněná hra by měla i s léta starým hardwarem jet naprosto plynule a stabilně při 60 snímcích za sekundu. Je tedy dobře, že se tento předpoklad konečně setkal s řádnou realizací. Stále je možné v několika situacích pozorovat drobné záseky, ale nyní si už nemohu na optimalizaci a výkon Batmana příliš stěžovat, protože běhá podobně jako předešlé série od Telltale Games.

Škoda že spolu s příšerným výkonem nezmizely i různé technické chybky. Zažil jsem případ, kdy Batman při rozhovoru vůbec neotevíral ústa, občas samovolně mizí titulky (za předpokladu, že je máte aktivované) a po dohrání páté epizody jsem neměl přístup k přehledu voleb, které jsem v ní učinil. Výjimečné nejsou ani nedotažené a trhané animace. I v tomto směru se tvůrci polepšili a celá hra se hýbe lépe než starší série v čele s Game of Thrones, ale celkový technický stav stále není ideální. Několikrát jsem zaregistroval i výpadek určitých zvukových efektů, ale jinak si ozvučení udržuje solidní kvalitou, na jakou jsme v případě Telltale Games zvyklí. Výběr dabérů je zpravidla prvotřídní a hudební doprovod nemá nejmenší chybu a k povaze hry a příběhu skvěle sedne.

Naděje zahořela

Batman je navzdory všem pesimistickým předpokladům dobrým důkazem toho, že v Telltale Games jsou stále schopní vytvořit solidní a poutavou sérii. Příběh je velmi kvalitní a skvělým způsobem si pohrává se zažitými motivy, jednoduchou hratelnost se opět povedlo alespoň trochu oživit a pochvalu si zaslouží také dabing a hudební doprovod. Optimalizace nakonec není tak tragická, jak se původně zdálo, a nemohu si stěžovat ani na délku celé série. Hraní všech pěti epizod mi zabralo dohromady něco málo přes 8 hodin, což je s ohledem na cenu hry solidní výsledek.

Škoda, že se příběh Batmana navzdory celkovým kvalitám rozjíždí tak pomalu a nezáživně a že tvůrci víc nerozvedli nápad na systém Crowd Play, ačkoliv platí, že jeho nedotaženost samotné hře nijak neubližuje. O tradičně minimálním vlivu vašeho rozhodování se snad už nemá cenu příliš stěžovat, po hodnocení tolika sérií od Telltale si už připadám jako gramofonová deska, která se zasekla a opakuje stále totéž. Bohužel je to stále potřeba, protože v některých ohledech se očividně tvůrci nedokážou nebo nechtějí poučit. Jinak ale odvedli dobrou práci a Batmanovi rozhodně neudělali ostudu, naopak se ho chopili se ctí a s rozumem. A tak tu máme sérii, jejíž příběh mohu směle doporučit všem, kteří mají Temného rytíře v oblibě nebo kteří hledají temné, snadno ovladatelné a nenáročné dobrodružství plné překvapivých zvratů.

Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.

Batman - městem chodí Temný rytíř

Verdikt

Suverénně nejkvalitnější série od Telltale Games od dob Tales from the Borderlands a zároveň jedno z nejunikátnějších a nejzajímavějších podání příběhu o Batmanovi, které úspěšně převrací zažité prvky a motivy, na něž jsou fanoušci zvyklí. Nové dobrodružství Temného rytíře zkrátka nabízí víc, než se na první pohled může zdát.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

celkově kvalitní příběh s řadou zvratů
zajímavé využití tradičních motivů Batmanova světa
několik oživení klasicky povrchní hratelnosti
kvalitní dabing a soundtrack
pomalý a nezáživný rozjezd příběhu v první epizodě
nedotažená technická stránka
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama