Battlefield 3 – ve znamení pokroku
Preview Battlefield 3 Článek Battlefield 3 – ve znamení pokroku

Battlefield 3 – ve znamení pokroku

Martin Cvrček

Martin Cvrček

19

Po úspěšném Bad Company 2 studio DICE pokračuje ve své nejslavnější značce. Jak to tak ale vypadá, tentokrát půjde o pokračování ve velkém stylu, se vším, co k tomu patří <strong>+ vše co jste chtěli vědět o Battlefield 3 a k tomu dojmy z hraní singleplayeru</strong>.

Reklama

Lepší grafika, lepší zvuky, vyšperkovanější hratelnost, poučení se z chyb. To jsou věci, které od velkých značek čekáme tak nějak automaticky. Švédský tým ze studia DICE tohle všechno hodlá vzít pěkně od podlahy, což jim umožní hlavně nový engine, Frostbite 2, jenž slibuje mnohé. Vývojáři na něm začali pracovat už před třemi lety, kdy si uvědomili, že konzole už začínají být z technického hlediska trochu zaostalé. Chtěli tak učinit nějaký větší a významnější technologický přelom, z nějž nám všem spadne čelist.

Do víru velkoměsta

Očividně se jim zatím daří, protože dosavadní ukázky jsou vážně ohromující. V nich vidíme polorozpadlé město někde na pomezí Iráku a Iránu. Snad každému musí být jasné, že tady asi zuří válka, proč by tu jinak byli příslušníci amerických mariňáků? Celou situaci samozřejmě sledujeme z pohledu jednoho z nich, seržanta Henryho Blackburna, jenž v rukou třímá starou dobrou pušku M4 s ACOG optikou. Z jeho očí vidíme skutečně detailní a propracované město, na první pohled nejde o žádný uzounký koridor bez větších možností pohybu.

Po krátké procházce zablokovanou ulicí vidíme stručný briefing. Co určitě každého zaujme, jsou dost detailní a uvěřitelné animace postav. DICE si totiž vypůjčilo technologii ANT používanou třeba ve FIFA sérii, takže mohou rozpohybovat prakticky cokoliv a jakkoliv. Propracované pohyby vidíme i v následném sprintu skrz úzkou postranní uličku, kde si můžeme všimnout i trochu všednějších věcí, jako je třeba štěkající pes za plotem. Kdyby tam ten plot nebyl, nejspíš by se asi ten chlupáč někomu pověsil na ruku. Následuje krátký průchod potemnělou místností, jíž otřese malý, ale vážně skvěle působící výbuch. Sklo vypadává z oken, zářivky visí tak napůl, a to už sledujeme další sprint, tentokrát ale o poznání širší ulicí plnou kouřících vraků. Další průchod místností a pak bác, parťák schytá kulku. Nezbývá než ho odtáhnout do bezpečí, což ale značně komplikuje střet s nepřáteli. Ti kupodivu působí docela rozumně, resp. to vypadá, že se dokážou krýt a jenom blbě nestojí jak na střelnici. Při jejich odstranění si všímáme také slušně vypadajícího zpětného rázu zbraně i celkové poskakování kvéru při intenzivní střelbě. Nepřátelé jsou během chvíle postříleni, jenže to už ukázka bohužel končí. I tak to ale nezní vůbec špatně, nebo ano?

Beze zvuku ani ránu

Všechno to divadlo samozřejmě doprovází kvalitní zvuky. V tomto ohledu se DICE předvedlo už v Bad Company 2 nebo Medal of Honor, kde ty zvuky vážně nemají chybu, ale tentokrát to vypadá zase na lepší a promakanější úroveň. Střelba, otřesy, hovor, hučení motoru nebo jenom obyčejná ozvěna kroků, všechno zní neuvěřitelně realisticky. Tvůrci opět poukazují na omezení konzolí, konkrétně stále stejné množství paměti. Kvůli tomu museli do enginu zahrnout i technologii streamování (něco jako v Mafii II), která se ale netýká jenom zvuků, ale i textur a některých modelů. Bez streamování by tedy hra na konzole nemohla vůbec vzniknout, a leckteré PC by s tím asi taky mohlo mít problémy.

Proč to všechno?

Dění výše popisované ukázky musí mít samozřejmě svůj důvod. Celou zápletku hry popisují tvůrci jako „coby kdyby“ událost a přirovnávají jí k začátku 1. světové války, kdy v Sarajevu zastřelí arcivévodu a jeden jediný atentát rozpoutá světovou válku. DICE zkrátka vidí svět (mimochodem, hra se odehrává v roce 2014) jako vysoce nestabilní sopku, která může každým okamžikem vybouchnout.

Nicméně si nemyslete, že budeme celou hru hrát za jednu jedinou postavu. Mariňáci hrají v Battlefield 3 dost podstatnou roli, ale Henry Blackburn bude údajně jen jeden z mnoha hratelných charakterů, o nichž se snad brzy něco dozvíme.

Z vlastních očí

Zatím se nám dost zamlouvá i celkové grafické rozhraní při hře. Je vidět jen tak na okraj, hráče nijak zvlášť neruší a vidí jen to nejnutnější. Máte tak k dispozici akorát mini-mapu, přehled munice a rozmístění parťáků. I popis současných úkolů se jenom krčí v rohu a po chvilce zmizí, ne jako v jiných hrách kde to na nás civí přes půlku monitoru a vy tak ani nemůžete sledovat, jak nepřítel čeká, až ho zasypete olovem.

Navíc se můžeme těšit i na možnost přepínání několika módů zbraní. U M4 jde o jednorázovou střelbu, semi-auto a full-auto, přičemž je dostupná i baterka. Asi nás nečekají rozsáhlé možnosti úprav jako v Armě, přece jenom Battlefield není žádný simulátor, ale i takovéhle maličkosti přispívají k celkově větší uvěřitelnosti.

Proti komu stojíme

Výše jsme zmínili rozumně působící nepřátele, takže to ještě trochu rozebereme. Tentokrát se na AI DICE zaměřilo více než v minulosti, a je to vidět. Protivníci na sebe řvou rozkazy, navzájem se kryjí, nepobíhají slepě po bojišti, zkrátka působí o poznání lépe než v tragickém singleplayeru Bad Company 2.

Vzhledem k nepřátelům vyvstává na povrch otázka, jak to bude vypadat, když nám zařídí další otvor v těle. Bude ve hře klasický regenerační systém nebo nás čeká něco nového? To bohužel zatím nevíme, nicméně podle DICE jde o hodně důležitou věc, kterou oni sami berou nesmírně vážně, a zatím prý nejsou připraveni o tom mluvit. Tak si holt počkáme.

A multiplayer?

Také si budeme muset počkat na nějaké větší informace o tom nejdůležitějším, tedy online části hry. Singleplayer je fajn, vypadá to, že DICE nehodlá opakovat tu nehoráznou prasárnu Bad Company 2 (v rámci singleplayeru samozřejmě), ale nás zajímá hlavně ten multiplayer. Zatím tedy víme, že na PC nás čeká až 64 hráčů na jedné mapě (konzolisté se musí spokojit pouze s 24 místy), vrátí se i letouny, možnost zalehnutí (háleluja!), a samozřejmě nesmí chybět ani tvorba vlastních tříd. Podle všeho můžeme očekávat i návrat velitelského módu z Battlefieldu 2, nicméně prý půjde o trochu pozměněnou záležitost.

Změny čekají i vozidla, DICE chce tentokrát udělat trochu reálnější nastupování a vystupování. Nevíme sice jak, ale asi se můžeme rozloučit s tím, že stiskneme klávesu, na moment černá obrazovka a nejednou už sedíme za volantem. Údajně to tvůrci chtějí změnit tak aby to hráče pořád nijak nebrzdilo, ale na konkrétní ukázku si budeme muset počkat.

A pokud jde o letouny, zdá se, že nás čeká návrat do starých kolejí, tedy že vzlétnout a slušně letět s trochu cviku zvládne každý, ale aby byl někdo skutečně špičkový letec, musí trénovat, trénovat a zase trénovat, ovládání se s nikým mazlit nebude, což chválíme.

Nástup na bojiště

Zatím tedy Battlefield 3 vypadá víc než nadějně. Sice jsme zatím viděli jenom singleplayer, tedy věc víceméně druhořadou, ale i ten vypadá naprosto fantasticky. Navíc máme pocit, že jím chce DICE akorát pořádně prezentovat skvěle působící druhý Frostbite engine. Každopádně už se těšíme na nějaké pořádné ukázky z multiplayeru, a hlavně se těšíme, až se nám Battlefield 3 dostane do rukou, což by mělo být na podzim letošního roku pro PC, Xbox 360 a PlayStation 3.

A ještě vzkaz pro PC hráče. Pokud pořád jedete na Windows XP a chcete si BF3 zahrát, tak radši co nejdříve přejděte na Sedmičky, hra totiž nepojede na DirectX 9, takže je nutný novější systém (mě ten přechod čeká taky, pozn. autora).

Zdroj: IGN, PCGames

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama