Bethesda potvrdila, že musela přepracovat Doom 4. RAGE 2 zrušeno
Novinka Bethesda potvrdila, že musela přepracovat Doom 4. RAGE 2 zrušeno

Bethesda potvrdila, že musela přepracovat Doom 4. RAGE 2 zrušeno

Michal Burian

Michal Burian

60

id Software má potíže. Pokračování post-apokalyptického RAGE bylo kvůli mizerným prodejům jedničky zrušeno.

Reklama

O pokračování hororové first-person střílečky Doom 4 se v poslední době objevilo hned několik spekulací. Nejvíce zmiňovaly odložení hry pramenící z problémů při vývoji. Ty dnes potvrdil Pete Hines, viceprezident Bethesdy pro marketing.

"Původní verze titulu Doom 4 nesplňovala kvalitu a vzrušení, které chce id Software a Bethesda nabídnout. Fanoušci série Doom po celém světě očekávají kvalitní hru. V důsledku toho se id Software zaměřili na novou verzi Doom 4, která splní velmi vysoké očekávání. Až budeme připraveni o hře hovořit, dáme lidem vědět," řekl Hines.

Kotaku se s prohlášením nespokojilo a kontaktovalo čtyři osoby s napojením na tvůrčí celek id Software. Důvěryhodné zdroje jim prozradily, že vývoj Doom 4 rozhodně neprobíhá podle představ. Může za to podle nich především korupce a nedostatek komunikace mezi zaměstnanci id Software, Bethesdou a mateřskou společností ZeniMax.

Call of Doom

Vraťme se ale zpět. Na QuakeConu v roce 2007 John Carmack, legendární programátor a spoluzakladatel id Software, oznámil, že Doom 4 je na cestě. V roce 2008 Bethesda čtvrtý díl oficiálně potvrdila a v následujících letech byl id Software tým rozdělen na dvě části. Jeden se věnoval Doom 4, zatímco druhý nové post-apokalyptické střílečce RAGE, jež vyšla v roce 2011. Obě hry jsou postaveny na technologii Tech 5 engine od Id.

Podle jednoho zdroje mělo Id původně v plánu udělat Doom 4 jako přepracovanou verzi Doom 2. Hrát jsme měli za průměrnou lidskou bytost, která pomáhala v boji proti legii démonů. Ta se rozhodla obsadit Zem.

To se však lidem nezamlouvalo. Několik zasvěcených dokonce začalo vtipkovat, že jde o Call of Duty. “Oh, to je Call of Doom.“ Mohl za to především scénář, který byl rozdělen na několik částí. Id si uvědomovali, že pokud chtějí vytvořit zajímavou střílečku, musejí přijít s velkým a bombastickým filmovým zážitkem, který hráči v této době v akčních hrách očekávají.

Druhý zdroj doplnil, že hlavním problém byli nepřátelé, kteří nebyli vůbec zajímaví. Dočkat jsme se dokonce měli jedné mise, kde počítač řídil vůz, zatímco hráč měl za úkol střílet po démonech. Pokud si říkáte, že to zní poněkud fádně, nejste daleko od pravdy.

Doom 4 se měl odehrávat na zpustošené Zemi. Herní svět vycházet v určitých částech z toho reálného a nabízel poničená města, přičemž některá byla až démonická. Přeživší v tomto světě bojovali i s prostředím.

S touto myšlenkou jsme se mohli seznámit na konci února loňského roku, kdy na internet unikly obrázky z Doom 4.

Reboot

V průběhu roku 2011 bylo rozhodnuto, že Doom 4 v této podobě rozhodně vyjít nemůže a musí se přepracovat. id Software právě dokončili RAGE a všechna pozornost mohla být opět věnovaná Doomu 4, na který vedení podle zdrojů zapomnělo a nevěnovalo mu dostatečnou pozornost. Právě kvůli tomu si dříve nevšimli chyb a nedostatků, které Doom 4 měl.

Všechny čtyři zdroje popisují tvůrčí celek id Software jako talentovaný tým, kterému ovšem chybí směr. Politika a špatné hospodaření z vyšších míst má negativní dopady na vývojáře, což ovlivňuje také všechny projekty.

Kdyby se vedení Doomu 4 věnovalo dříve, nemuselo podle všeho dojít k restartu vývoje. Ten doprovázely změny v týmu. John Carmack se rozhodl vývojářům připomenout, že Doom znamená dvě věci: Démony a brokovnice.

Mezitím tým zodpovědný za RAGE začal pracovat na pokračování. S vydáním prvního dílu se však objevily kritické reakce a manažeři ZeniMaxu se v průběhu několika měsíců rozhodli RAGE 2 zrušit a přepracovat plány na dodatečný obsah pro RAGE. Toho mělo být původně mnohem víc.

RAGE se prodalo 2,98 milionů kusů od 4. října 2011. Skyrim má zatím 14,45 milionů prodaných kopií.

Všechno úsilí a finance, stejně tak oba týmy, bylo soustředěno na vývoj čtvrtého Doomu, z čehož nakonec pramenilo to, že vývojáři vzali určité funkce z RAGE a sloučily je s Doomem.

Jeden ze zdrojů dokonce popsal setkání s manažery ZeniMaxu, kteří přišli s tím, že "Doom 4 musí být velký jako Skyrim a stejně dobře se prodávat" - Elder Scrolls V: Skyrim se do obchodů po celém světě během prvního týdne dodalo kolem 7 milionů kusů.

Nakonec se prý strhl boj o moc mezi manažery ZeniMaxu. Několik manažérů mělo totiž na starost tým zodpovědný za Doom a druhý dohlížel v minulosti na RAGE. To samozřejmě nemohlo skončit dobře, odešla spousta zkušených a talentovaných vývojářů.

Doom 4 je podle důvěryhodných zdrojů naplánován na next-gen konzole. Avšak finální datum vydání ještě nikdo neví. ZeniMax dokonce přišel v letošním roce s ultimátem a výhružkami, že buď id Software Doom 4 dodělají v příštím roce, nebo se se svou prací mohou rozloučit.

Zdroje se nicméně shodly na tom, že ZeniMax studio id Software rozhodně nezruší. Pokud by nebyl Doom 4 dokončen, pravděpodobně by došlo k přeorganizování tvůrčího celku, jenž by se zaměřil na Tech 5 engine. Ten totiž využívá více projektů pod záštitou ZeniMaxu.

Bethesda i přes výše zmíněné informace tvrdí, že Doom 4 je stále ve vývoji a určitě se ho jednou hráči dočkají. Jeden ze zdrojů zůstává optimistou a říká, že Doom 4 rozhodně dokončí.

Tak to vidíte, pokud je zpráva pravdivá, tak pozici id Software jim jistě nikdo nezávidí. Doufejme, že na Doom 4 se soustředí většina tvůrčího celku a že se hry někdy v budoucnu přece jen dočkáme.

Další obrázky a artworky naleznete v galerii.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama