Blogování: Část 5. - Preview
Blogy čtenářů Článek Blogování: Část 5. - Preview

Blogování: Část 5. - Preview

Jan Kalný

Jan Kalný

Schovejte ženy a děti! Po delší době zase něco píši! Tentokrát jsem se (ano, opět) rozhodl pro pokračování mé série článků Blogování (po kliknutí se…

Reklama

Schovejte ženy a děti! Po delší době zase něco píši! Tentokrát jsem se (ano, opět) rozhodl pro pokračování mé série článků Blogování (po kliknutí se objeví seznam předchozích dílů). V této části bych se rád zaměřil na preview. Tedy co to je, jak se to píše a tak dále. Tak doufám, že se to bude líbit a především, že to trochu pomůže začátečníkům.

Preview k „preview”

Prakticky na každém webu zabývající se určitým zábavním odvětvím, ať už jde o hry, filmy nebo třeba knihy, narazíte na nejrůznější typy článků. Těmi nejčastějšími bývají preview, o kterých budu dnes psát, recenze a v některých případech i speciály.

Pokud jste alespoň trochu zběhlí v angličtině, určitě si dokážete slovo „preview” vcelku dobře přeložit. Pro ty méně zdatné - dá se to přeložit jako „náhled” nebo v některých případech třeba „předpremiéra”. Preview v tomto smyslu ovšem znamená článek, který by měl čtenářům představit určitý produkt. Velmi stručně řečeno tedy.

Obečně vzato lze říct, že preview slouží k popsání určité hry, knihy (nebo něčeho jiného), podložené fakty, oficiálními informacemi, ale také například osobním přáním nebo spekulacemi. Na rozdíl od recenze se ale produkt finálně nehodnotí. Může se ohodnotit jeho dosavadní stav (například v případě, že se k tomu dostanete dřív (bety nebo early access v případě her)).

Kolotoč informací

Samotné preview se dá psát dvojím způsobem. Buďto jako klasické preview, nebo jako dojmy z ještě nevydané hry. Nedá se přímo říct, který způsob je lehčí. Každý totiž nabízí svá pozitiva i negativa. U dojmů sice lehce získáte přehled o tom, co hra nabízí, protože z externích informací se to někdy nemusíte zcela dozvědět, nebo to pochopit; naopak zase můžete velmi snadno zapomenout na to, co samotná nevydaná verze hry neobsahuje a tudíž třeba nezmínit velmi podstatnou část hry, ke které jste neměli přístup (v mnoha případech třeba singleplayer).

Negativa se samozřejmě dají eliminovat tím, že si na to dáte mimořádný pozor, nebo si časem zapamatujete o čem chcete psát. I tak se ale oba způsoby v jádru nemění. Stále je cílem lidi seznámit se hrou.

Naneštěstí pro některé, k psaní je potřeba pomerně intuitivní, objektivní, ale i subjektivní způsob psaní. Někteří něco takového zvládají naprosto automaticky, jiní se to časem naučí a některým to může dělat velký problém. Hlavní pomoc by měla spočívat ve vzoru. Ať už jde o hotový vzor (viz např. naše preview), nebo vzor nehotový, který pouze lehce nastíní co kam psát.

Pokud se rozhodnete psát preview, je zde důležitá jedna věc. Buďte si jistí tim, že víte maximum o tom, o čem píšete. Nejlehčí samozřejmě je, pokud budete psát o něčem, co máte rádi, než když se vrhnete na zcela neznámou věc, o které nevíte zhola nic (výhoda toho, že nemáte nad sebou Mikyho, tak si važte své nezávislosti).

Jakmile budete vědět vše potřebné - o čem to je, co se může očekávat, co lidi chtějí, co by naopak mohlo být špatně - máte z části vyhráno.

Dokonale nedokonalý vzor

Jaký způsobem ale preview napíšete, to je zcela na vás. Nikdo by vám neměl diktovat, jak píšete. Právě to, jak píšete, je část toho „unikátního”, co váš článek dělá vašim článkem. Nenechte se ale zmýlit tim, že vás budou mít ostatní rádi za to, že něco napíšete vcelku nepřehledně. Cesta k úspěchu vede hlavně skrze přehlednost. Ať už jde o odstavce, nebo třeba čárky a normální věty. Existuje spousta psychologicky založených textů, které vám radí a dokazují, jak by se mohlo a nemuselo psát, ale nemusí se to dodržovat. Věty by měly být jinak dlouhé, ale přesto pomerně intuitivně napsané, aby to bylo pro čtenáře zajímavé. Nikoho nebude bavit, když hned třikrát za sebou napíši takhle příšerně dlouhé věty. Je dobré občas ubrat. Alespoň na chvíli. A pak zase trochu přidat, ale ne moc.

Zapomínat by se nemělo ani na odstavce. Nikoho by totiž nebavil číst tzv. „wall of text” kdy by text naprosto postrádal odstavce. Ve finále by byl problém s tím si dohledat větu, která obsahuje například něco důležitého. Odstavce nabízí krásné zvýraznění nějaké sekce článku. Je vidět, že to někde končí a někde začíná. I to dělá divy.

 

Ale zpátky k hlavnímu tématu. Neexistuje dokonalý vzor, podle které byste mohli psát, přesto by bylo dobré se řídit určitými nepsanými normami. Zprvu je třeba dobré napsat něco o příběhu hry. Následně si třeba vzít na paškál hratelnost, další možnosti hry a zakončit to pěkně úderným popsáním audiovizuálu (tohle se dá aplikovat i u recenzí). Můžete to ale celé obrátit a začít grafikou. Záleží hlavně na to, jestli to líbí vám. Můžete zkusit pravidlo, že dokud nejste s článkem spokojeni hlavně vy - nevydávejte to.

Relativní neúspěch

K samotnému preview toho není tolik co napsat, takže si to dodatečně shrňme. Preview by mělo lidi seznámit s konkrétním produktem, podepřený fakty, ale i subjektivními názory. Je třeba dodržovat přehlednost, aby si mohl čtenář zpětně a snadno dohledat informaci znovu, ale zároveň nemusel študovat celý článek znovu. Na druhou stranu je na vás, jak přesně budete článek psát.

Nezapomeňte také na různé obrázky ze hry. I to dodává na atraktivitě a přehlednosti. Ale zase se to nesmí přehánět. Ale hlavně - a to především - nebojte se možného neúspěchu. Každý nějak začínal a chybami se člověk učí. Pokud si ale nevěříte, můžete mi třeba napsat a já si rád váš (ne)vydaný článek přečtu a zhodnotím. Stačí se jen zeptat.

Doufám tedy, že jsem alespoň lehce vysvětlil nějaké základy a dal podnět k tomu, proč preview psát. Vím, že moc informativní hodnotu tenhle článek nemá, ale kdo ví. Pokud je ale něco, co vás zajímá k tomuhle tématu, rád na to zodpovím. Nebo pokud máte přání pro další část, sem s tím, jsem jedno ucho.

Na úplný závěr bych rád zkusil ještě jednu věc. Všichni, kteří se cítí na trochu psaní, vyzývám vás k napsaní preview (do 22.12.) na Saints Row: Gat Out of Hell, nebo pokud upřednostníte druhý typ preview (dojmy), pak napišete preview na Block 'n' Load, které je aktuálně v betě. Zbytek nechám na vás. Jde pouze o nezávaznou výzvu a alespoň se procvičíte.

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama