Creation Club - předražená zbytečnost
Speciály Fallout 4 Článek Creation Club - předražená zbytečnost

Creation Club - předražená zbytečnost

Martin Cvrček

Martin Cvrček

12

Vítejte v pořadu zlodějina aneb co je špatně na čerstvém systému distribuce nového placeného obsahu pro Fallout 4 a Skyrim: Special Edition.

Reklama

V oblasti velkých vydavatelských společností považuji Bethesdu za jednu z těch slušnějších firem. Většinou vydává kvalitní hry, které nejsou dělané podle jedné šablony, ze zákazníků se obvykle nesnaží tak okatě vysát všechny peníze, neslibuje nesplnitelné dlouhá léta dopředu a vývojářská studia, která pod ni spadají, nedělají dojem, že by trpěla jako v otroctví. Každý ale někdy šlápne vedle. Bethesdě se ten přešlap povedl už v době, kdy se ve spolupráci s Valve snažila na Steam Workshopu zavést možnost placených modů pro The Elder Scrolls V: Skyrim. Teď se zdá, že se společnost nepoučila a že nedávno spuštěný program Creation Club pro Fallout 4 a Skyrim Special Edition je další průšvih, na který hráči hromadně nadávají. Je ale Creation Club opravdu tak špatný? Nadpis a perex, který je zčásti vypůjčený ze seriálu Simpsonovi, snad podává dost jasnou odpověď, ale pojďme si můj kritický pohled rozebrat více do detailu.

Kredity, kupujte kredity!

Na papíře možná koncept Creation Clubu nezní tak špatně. Na Steamu nebo v obchodě PlayStationu a Xboxu si můžete za skutečné peníze koupit určité množství kreditů, za které lze následně v menu Falloutu 4 (a brzy i v remasteru Skyrimu) pořídit zbraně, zbroje, obleky, věci pro stavbu sídel a další obsah. Ten mají na svědomí buď vývojáři ze studia Bethesda Game Studios, nebo vybraní moddeři z řad komunity. Vše, co lze na Creation Clubu koupit, je přitom vždy kompatibilní s veškerým obsahem základní hry a se všemi DLC a na rozdíl od modů vám nezablokuje získávání achievementů či trofejí. Autoři z řad komunity jsou pečlivě vybíráni, takže v Creation Clubu nemůže prodávat své výtvory každý, přičemž dostávají zaplaceno bez ohledu na to, jak dobře se bude jejich počin prodávat. Celý program navíc nemá nejmenší vliv na bezplatnou distribuci modů přes Bethesda.net, Nexus a další sítě.

Mnozí nazývají obsah Creation Clubu placenými mody, ačkoliv vše funguje spíše jako série miniaturních DLC. Systém má ale hned několik vad. Kupříkladu je velmi těžké rozpoznat, co vlastně pochází od Bethesdy a co od komunity. Jestli vás tedy přepadne záchvat dobročinnosti a budete chtít finančně podpořit nějakého snaživého moddera, můžete dost pátrat nebo hádat. Pak je tu samozřejmě otázka etiky, protože od označení „miniaturní DLC“ už je jen krůček k pojmu mikrotransakcí, díky nimž navíc mnohdy získáte víc než jen čistě kosmetický obsah, který by snad byl akceptovatelný. Něco takového prostě v singleplayerové hře nemá co dělat, aspoň podle mého názoru. Zvlášť když jde o několik let starý Fallout 4 a Skyrim.

Zbytečná investice

Na Creation Clubu však vidím hlavně dva zásadní problémy. Jeden z nich je celková zbytečnost většiny nabízených položek. Obsah, který lze koupit, občas vypadá lákavě, ale jen máloco není možné nahradit snadno dostupnými mody. V případě Falloutu 4 jde třeba o brokovnici Homemade Shotgun či o batoh Modular Military Backpack. To opravdu není nic, za co bych chtěl platit, když vím, že funkce těchto předmětů mohou hravě zastoupit leckteré bezplatné modifikace. Nemluvě o tom, že brokovnic je už v základní hře víc než dost. Nejkurióznějším případem je Hellfire Power Armor, která je v hodně podobné verzi k dispozici na Nexusu jako mod pro PC verzi. Mod byl sice uveden až po představení Creation Clubu na letošní E3, ale to na věci nic nemění. To už nelze říct o faktu, že konzolisté modifikaci nemohou použít, ale pak si můžeme pokládat otázku, zda by měli platit za něco, co mají hráči na jiné platformě v podstatě zdarma.

Zajímavým jevem je i puška Prototype Gauss Rifle. V rámci série Fallout jde o poměrně klasickou zbraň, s níž jsem si užíval hlavně Fallout: New Vegas. V něm si musíte Gauss Rifle jakožto vzácnou výbavu sami najít a snad i trochu vybojovat, ale hlavní je, že je součástí samotné hry. A najednou je tu Fallout 4, v němž si ji musíte koupit za kredity v hodnotě několika eur. Některé položky navíc dělají dojem, že si jejich tvůrci dělají z hráčů bohapustou srandu. Nejlépe je to vidět na zbroji Power Horse Armor. Sada zbrojí pro koně byla za časů The Elder Scrolls IV: Oblivion hodně kontroverzním tématem a dodnes je považována za s prominutím jeden z nejdebilnějších příkladů placených DLC. Co udělá Bethesda? Spustí kontroverzní program mimo jiné s placenou zbrojí, která na původní Horse Armor odkazuje.

Power Horse Armor je navíc dost ošklivá věc, v níž bych po Commonwealthu dobrovolně neběhal. Jediným světlým bodem je milý detail, že při nastoupení do zbroje uslyšíte zařehtání, ale jinak jde vážně o špatný vtip, který je umocněn i způsobem získání této obludnosti. V Creation Clubu se dočtete, že ji získáte prostřednictvím questu, ale ve skutečnosti stačí jen dojít na jedno místo a Power Horse Armor si jednoduše a bez překážek vzít. Máme tu tedy další malý problém. Zakoupené položky se vám mohou objevit v inventáři, občas si je musíte vyrobit nebo je použít ve Workshop režimu, ale když se po vás chce získat je prostřednictvím questu, jde jen o primitivní aportovací úkoly, které jejich hodnotu rozhodně nezvyšují.

Zdarma, ale jen dočasně

Alespoň že Power Horse Armor byla po určitou dobu zdarma, takže ji mohl každý majitel Falloutu 4 získat bezplatně a natrvalo, a tudíž za ten vtip nebylo nutné platit. Bethesda občas něco dočasně uvolní, aby do programu nalákala více zájemců, což možná naznačuje, že o něj není takový zájem. Ve stejné době byl zdarma i Morgan’s Space Suit, tedy oblek, který v nejnovějším Prey nosí Morgan Yu. Ten zatím považuji za jediný solidní obsah, který lze na Creation Clubu koupit. Oblek je sice v základu poměrně drahý, navíc se vám hned objeví v inventáři, takže se nemusíte o jeho získání nijak snažit, ale jinak jde o dobře vypadající, překvapivě detailní a kvalitně zpracovanou záležitost, která se může při toulkách Commonwealthem docela hodit. Oblek má totiž výborné ochranné vlastnosti, takže je vhodný třeba na návštěvy oblasti Glowing Sea. Bohužel dvě zmíněné položky byly zdarma jen po dost omezený čas.

Bez ohledu na to, kdy se ke Creation Clubu dostanete, získáte zdarma ještě jednu věc, a to 100 kreditů do začátku. Jenomže i tento dárek může působit jako špatný vtip. Za 100 kreditů totiž koupíte maximálně jeden nástřik Power Armoru nebo dva reskiny vašeho Pip-Boye. I tyto položky jsou mimochodem za normálních okolností placené, což je opravdu zarážející, protože změnit barvu některého předmětu dokáže kdejaký začínající modder a některé pokusy jsou navíc hodně primitivní. Za černý nástřik Power Armoru a Pip-Boye bych nebyl ochotný utratit nejen reálné peníze, ale ani těch 100 darovaných kreditů, protože jde zkrátka o nesmírně fádní záležitost.

Proto jsem kredity utratil za dva nástřiky Pip-Boye, konkrétně za chromovanou variantu a za bažinatou kamufláž. Ta první vypadá v mnoha případech docela hezky, ale opět jde o něco, co si prostě nezaslouží cenovku. Bažinatá kamufláž je zase dost ošklivá a navíc nepříliš kvalitně zpracovaná. Později jsem sáhnul ještě po chromovaném nástřiku Power Armoru, který byl zdarma v době psaní tohoto článku. V souvislosti s barevnými variantami Pip-Boye se dá navíc znovu argumentovat tím, že ve Falloutu: New Vegas je něco takového prostou, ale vzácnou součástí základní hry. Stačí si vzpomenout na pozlacený Pimp-Boy 3 Billion.

Ty počty mi nějak nesedí

Druhý významný problém Creation Clubu už jsem párkrát naznačil, přičemž jde o cenovou politiku. Kredity si nemůžete kupovat podle libosti, ale jen v předem stanovených balíčcích za jasně dané ceny. To má ale za následek, že si jen málokdy můžete zaplatit jen a pouze za to, co chcete. Tak třeba nejnovější přírůstek do nabídky Creation Clubu v podobě obsahu inspirovaného klasickými díly série Doom. Nyní si tak můžete koupit zbroj a ikonickou zbraň BFG, kterou doplňuje vlastní munice. Zbroj i BFG stojí každá 400 kreditů, jenomže koupit 800 kreditů není jen tak. Nejlevnější balík za 6,99 euro vám dá 750 kreditů. A to je málo, za předpokladu, že jste těch 100 bezplatných kreditů stihli utratit za něco jiného. V takovém případě si musíte koupit za 12,99 euro 1500 kreditů, což je nejspíš víc, než potřebujete, pokud jste si vyhlédli jen pár položek.

Creation Club a Skyrim: Special Edition

Podpora Creation Clubu by měla dorazit do remasteru Skyrimu doslova každým dnem. Vše bude pravděpodobně fungovat stejně a i podstata nabízeného obsahu by měla být srovnatelná s Falloutem 4, přičemž na PC a Xboxu One bude vaše zásoba kreditů sdílená mezi oběma tituly. Obavy o to, co Creation Club napáchá ve Skyrimu, jsou určitě na místě, na druhou stranu zpožděné uvedení programu by mohlo nasvědčovat tomu, že se Bethesda snaží o některé změny, díky nimž bude celý systém přijatelnější. V tuto chvíli ale můžeme jen spekulovat.

Zaplatit 12,99 euro kvůli několika předmětům, to je samozřejmě příliš, zvlášť když třeba Far Harbor, jediné opravdu kvalitní DLC Falloutu 4, stojí 24,99 euro. A za tu cenu nabízí tak stokrát více obsahu než celý Creation Club. Systém kreditů je tedy nastaven tak, aby z vás dostal více peněz, a ještě zdůrazňuje, jak je všechno předražené. I kdybyste si nakrásně mohli za těch 6,99 euro koupit rovných 800 kreditů a za ně pořídili jednu zbroj a zbraň, pořád je to moc peněz za moc málo obsahu. I proto v mých očích neobstojí argument, že je Creation Club určený hlavně pro majitele konzolí, kteří na rozdíl od PC hráčů nemohou jít na Nexus a stáhnout si cokoliv, co chtějí. I konzolisté totiž při použití Creation Clubu dostanou za hodně peněz málo muziky. Přitom by stačilo prodávat předměty za konkrétní ceny. Chcete BFG? Zaplaťte 1,99 euro. Chcete nástřik Power Armoru? Připravte si 0,99 euro. Mnoho problémů celého programu by to sice nevyřešilo, ale aspoň byste vždy utráceli konkrétní částky za konkrétní věci a nevyhazovali byste víc, než by vám bylo milé.

Creation Club je zkrátka ve své současné podobě chudý a špatně zrealizovaný. Obsah, který na něm můžete pořídit, je jednak příliš drahý, jednak příliš obyčejný. Moddeři dokážou vytvořit takřka cokoliv, takže uznávám, že je velmi těžké přijít s něčím, co by tu už nebylo v nějaké bezplatné formě, ale když už chce někdo v této oblasti vybírat od hráčů peníze, měl by přeci jen nabídnout něco unikátnějšího. Je vůbec na Creation Clubu něco pozitivního? Když pominu uvolňování některého obsahu a povedený oblek z Prey, který jsem zatím neviděl jako srovnatelně kvalitní mod, sluší se zmínit, že celý program opravdu nijak nenabourává možnosti bezplatné distribuce modů. Proto ho můžete lehce ignorovat. Ale to je tak všechno, což je rozhodně škoda. Ať koukáme na Creation Club jako na zavedení mikrotransakcí nebo jako na snahu finančně podpořit moddery, vždy je výsledkem nešťastný pokus, který ze zákazníků dělá blbce.

Jsem přesvědčený, že moddeři si za své kvalitní výtvory zasluhují finanční odměnu, zároveň nepochybuji o tom, že jednoduché Donate tlačítko na stránce daného modu nestačí, protože takové věci využívá moc málo hráčů. Ale takhle to vážně nejde. Každému zájemci a hráči bych proto doporučil, aby na Creation Clubu jednoduše nic nekupoval, protože jedině tak lze dát Bethesdě jasně najevo, že tudy a v takové podobě cesta nevede. Nevidím problém v tom stáhnout si z něj cokoliv, co je zrovna zdarma, protože darovanému Power Armoru na jádro nehleď. Ale jakmile se ukáže, že o placený obsah není zájem, snad si někdo uvědomí, že na to musí jít jinak nebo jednoduše vyklidit pole a nechat takové pokusy jiným. Mraky záporných uživatelských recenzí Falloutu 4, kterými hráči vyjadřují odpor na Steamu, nikam nepovedou, maximálně budou mít za následek ještě větší znehodnocení Steam recenzí. Podle mého názoru mohou způsobit výrazné změny k lepšímu jen naše peněženky. Tam, kde nebude poptávka, snad nebude ani nabídka.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama