Crysis 3 – návrat legendy nebo nastavovaná kaše?
Preview Crysis 3 Článek Crysis 3 – návrat legendy nebo nastavovaná kaše?

Crysis 3 – návrat legendy nebo nastavovaná kaše?

37

Nečekaně oznámená trojka se sám vybarvuje do post-apokalyptických rysů. Máme se bát podobného provaru jako minule, či doufat v menší revoluci jako předminule?

Reklama

Svět už není, co býval. Invaze Cephů i nešvary mezi samotnými lidmi převrátily v ruiny i to největší město světa. Plíživá apokalypsa obrátila New York roku 2047 do pouhé skořápky své někdejší slávy. Jeden muž se ale rozhodl záporákům říct rázné „Ne!“ a vykoupit lidstvo z právě prožívaného pekla…

…Jinými slovy, ani Crysis 3 ve svém prvním plnohodnotném traileru nezapomíná na osudové blábolení a hru na epiku. Posun z relativně civilního prvního dílu do hollywoodštější druhé episody se vrací i v díle třetím. Ale co vše lze ještě z prvních kusých informací vyčíst?

Crysis od Cryteku

Crysis možná není podobně velkolepá značka jako Call of Duty či Battlefield – první díl ostatně měl pověst takového složitějšího benchmarku – přesto si pro svou pseudo-sandboxovou (tj. otevřenou a svobodnou, ale zase ne tak moc) hratelnost vysloužil kultovní status především u PC hráčů.

To alespoň platilo pro první díl z roku 2007. Již v jeho datadisku Warhead byl ale čitelný příklon k patetickým cutscénám a linie došla završení v loňském Crysis 2. To zcela změnilo zasazení, výrazně zjednodušilo hratelnost (byť multiplayer měl značné grády), přišlo s mýtizací celé zápletky (obleky najednou nejsou prostě lepší zbroj, ale reverzně zinženýrované mimozemské technobláboly) a jen tak mimochodem nevrátilo ani hráčovu postavu prvního dílu.

Ano, Nomad, kterého jste si opečovávali celý první díl, zemřel trapně kdesi v komiksu.

Kvalitativní rozdíl – na který jistě může každý mít svůj vlastní názor – v rámci série ale dokládá i rozdíl mezi souhrnným zhodnocením hráči a kritiky. Kde Crysis 1 získal 91 % od recenzentů a 78 % od hráčů, tam jeho pokračování utržilo skóre 86 % od recenzentů a unuděných 65 % od hráčů.

Tolik k připomenutí pro ty sklerotičtější z nás. Teď už ale hurá na novoty o Crytekové novince.

Pod nadvládou hexagonů

Oblíbili jste si postavu Proroka z prvních dvou her? Že ne? Smůla, ve trojce se ji dočkáme znovu.

Prorok spojený s Alcatrazem (jakkoliv to zní divně) bude hrát první housle a spolu s nimi se vrací i v šestiúhelnících se vyžívající CELL Corporation.

Svět ale pokročil dvě dekády za druhý díl. Ruiny New Yorku budou ve trojce uzavřeny do masivní kopule vyrobené CELL Corporation, která tak svými šestiúhelníky pokryje i oblohu. Tato „Kopule svobody“ údajně slouží jako ochrana před Cephy a má obsahovat i sedmero reprezentací pozemské biosféry (nabízí se srovnání s existujícím projektem Biosphere, jež nedávno oslavil dvacet let od vzniku) a Crysis tak poprvé ukáže více než jen betonovou či zelenou džungli.

Jisté levely proto budou nabízet spíše klaustrofobický zážitek, zatímco otevřenější travnaté plochy si budou hrát na sandboxovou svobodu.

Přírodě se podřídí nejenom level design a hratelnost, ale i nepřátelé. Newyorská čínská čtvrť tak bude prolezlá bažinami plnými nového žabího nepřítele. Naopak finanční ulice prorostlé mrakodrapy budou sloužit jako variace na pohoří, a z Central Parku se zase stane savana.

Vzpomínka na Pacifik – Co si trojka bere z jedničky?

Jiné slibované elementy Crysis 3 naopak vracejí zpět sympatické prvky prvních dvou dílů.

Kolem důvodu pro stavbu Kopule svobody zatím panuje určitý informační hokej. Některé zprávy šťastlivců, kteří si na nový Crysis již šáhli, hovoří o návratu motivu zimy z Crysis 1. V okolí města údajně zuří nová doba ledová, a máme si ji při výletech mimo New York prožít i na vlastní nanosuit.

Jiné informace z Cryteku ale mluví o tom, že sféra má za cíl naopak udržet Cephy pod kontrolou a okolní svět je tedy v rychtigu. Prozradil to alespoň kreativní ředitel hry Rasmus Hojengaard a vysvětlil i rozbujelou flóru: "CELL akceleroval proces zalesnění, takže v tomto městě se vegetace během dvaceti let vyvinula, jakoby uplynulo 500 let.“

Ať už to se zasazením dopadne jakkoliv, určitě se vrací anglický bastard Psycho z Crysis: Warhead, ačkoliv se ještě neví, v jaké podobě.

Návrat k prvnímu dílu byl znát ještě předtím, než takovýto záměr oznámil Cevat Yerli, čili prezident a zakladatel Cryteku.

VyCephovaná apokalypsa

Motivem trojky má být pomsta CELL za jejich světovládu. CELL v Kopuli svobody sbírá technologie Cephů a Prorok se obává, že je korporace nechce použít pro dobro světa.

Story sice nikdy nebyla silnou stránkou Crysis, u třetího dílu je ovšem i přes zvláštní béčkové zápletky důvod k mírnému optimismu.

Bylo totiž prozrazeno, že příběh má na starosti jistý Steven Hall. Wikipedie tvrdí, že kromě několika originálních povídek, jednoho románu a trojice ocenění za ně, se podílel na audiorománech s nálepkou seriálu Doctor Who. Tedy známé britské sci-fi úchylárny.

Je pravda, že i zápletka Crysis 2 pocházela z pera spisovatele, totiž Richarda Morgana. Ten ovšem měl na triku populárnější témata (mmj. komiks o Black Widow z Avengers či příběh nového Syndicate) než Hall.

"Prorok se vydává za odvetou a dá se tedy jenom očekávat, že mimo Cephů se do mířidel dostanou i lidé."

Jisté prvky ale zůstávají. Dle obrázků je jasné, že design Cephů se drží linie druhého dílu, a na sestřelování létajících robotniček tak žel bohu nedojde.

Mnohé preview i novinky prozrazují, že v průběhu hry se CELL v šokujícím zvratu ukáže jako organizace spolupracující s emzákoidními Cephy na světovládě. To jsme tu vážně dlouho neměli. Proč a jak k tomuto odhalení dojde, není jasné.

Prorok se nyní vydává za odvetou a dá se tedy jenom očekávat, že mimo Cephů se do mířidel dostanou i lidé, ačkoliv přímo je nový trailer samotný neukazuje.

Ramboizace na postupu

Jistých změn se dočkáme už v nových možnostech obleku. Dojde k rozdělení supersíly a superrychlosti. Prorok také nově bude umět hackovat robotické oponenty či věže.

Zajímavější jsou ale nové zbraně. Nelze si nevšimnout, že promo materiály ukazují Proroka třímajícího masivní luk. Právě tato zbraň má ve trojce hrát určitý prim.

Jak už to ve hrách s luky chodí, různé druhy šípů včetně výbušných či zápalných nabídnou jistou variabilitu. Při střelbě na velkou vzdálenost si užijeme atrakce rychlosti, jelikož kamera má letící šíp sledovat podobně jako kulku odstřelovací pušky v Maxi Paynovi či Sniper Elite V2.

"Potkat máme nové typy Cephů od panáka vybaveného plamenometem po bezpilotní letoun umějící Proroka spatřit i neviditelného."

Lukem lze navíc střílet bez postihu, i když je Prorok zneviditelněný. Tím dochází ke zvýhodnění tichošlápkových hráčů. Konvenčnější arzenál obsahuje kulomet Typhoon i nový cool plamenomet.

K dispozici budou i zbraně Cephů, včetně jedné viděné v traileru, jakéhosi silného minometu s dvěma módy střelby.

A nejenom novinkami v arzenálu žije bojiště. Potkat tak máme i nové typy Cephů od panáka vybaveného plamenometem po jejich bezpilotní drone, jenž bude umět Proroka spatřit i zneviditelněného. To kdyby si hráči s lukem na svou nezranitelnost příliš zvykli.

"Hrajeme si s mixem DNA Cephů a lidí a zkoumáme, jaký to bude mít vliv na oblek," sdělil Hojengaard, "Je velmi důležité, že všechny motivy se spojují dohromady. Jedná se o organický vývoj a svým způsobem má i oblek sám svou zápletku. V některých věcech je oblek stejný jako nepřítel - Prorok chce být člověkem, ale jak hra pokračuje, stává se stále více stejným jako nepřítel."

Mimoto Hojengaard slibuje i závěrečné velké odhalení. Doufejme, že nejde o již prozrazený zvrat mluvící o alianci CELLu s emzáky.

Krásnější než realita

V srdci Crysis 3 bude tepat CryENGINE 3, který už rozpohyboval i Crysis 2. Hra má plně podporovat DX 11 a i tentokrát lze očekávat, že titul spíše než vás samotného svou náročností potrápí vaší herní mašinku.

Ostatně, můžete vzhled posoudit u obrázků i videa.

Detailnější technická specifika nebyla odhalena, je ovšem známé, že hra znovu putuje jak na PC, tak i na konzole Xbox 360 a PS3. Jistá míra kompromisu v grafice je tak očekávatelná.

S vizuálem ovšem souvisí i následující úvaha nad tím, jak se v případě třetího dílu moc nemluví o posunu nějaké audiovizuální laťky.

Krize kreativity Cryteku?

Není tomu tak dávno (10. února, přesněji), kdy jsem nadával na nadužívání New Yorku ve videohrách. Co se změnilo? Crysis 3 se do Velkého jablka vrací znovu, ale tentokrát s šíleným twistem – město je nyní zaplněno jak mrakodrapy, tak i zelení.

Možná, že v Crysis 4 se vrátíme na ostrov z jedničky, kde pro změnu budou stát betonové mrakodrapy.

Ačkoliv lze návrat k některým motivům předchozích dílů pochválit (zeleň, možnou zimu, Psycha), ukazuje se na nich, jak vyčpěle třetí díl působí. S cílem hrát na nostalgii jednoduše zkombinuje to nejlepší z prvních dvou her, které si vždycky potrpěly spíše na honění grafiky a hratelnosti než na zajímavou zápletku.

Pro sérii Crysis už od jejího zrodu ovšem platila snaha jít za co nejlepší možnou grafikou a uvěřitelnou reprezentací herního světa. Možná bylo Crysis vytýkáno, že jde jen o delší benchmark, ale právě technologická inovace, nikoliv story nebo multiplayer, byla nejdůležitější částí identity Crysis.

Skutečnost, že třetí díl mluví spíše o vracejících se postavách nebo motivech z prvního i druhého dílu a prakticky vůbec se nemluví o novém enginu (víme, že nebude) tak znamená jenom to, že Crysis 3 se svým (nepříliš zajímavým) dějem řadí po bok jiných nadprůměrných stříleček a již dále nechce psát nové kapitoly technologického pokroku herních dějin.

Crytek na cestě za úspěchem

Co se týče multiplayeru, Crytek je skoupý na slovo s tím, že třetí díl se chce více zaměřit na zápletku. Hojengaard údajně sám přiznal, že společnost se snaží přijít na trh s lepším výtvorem než posledně.

Další detaily budou odhaleny na červnovém E3. Prozatím není třeba ani čeřit prostor zmínkami o možnosti přeobjednat si nové specializované edice – k tomu stačí navštívit naše fanstránky.

Crysis 3 nyní vypadá jako kajícný návrat k úspěšnější jedničce. Slova o soustředění se na příběh se ovšem perou s tím, co je o story již známo – a vrhá na ní světlo lepšího béčka. Ať už Crytek jenom vypucuje druhý díl či skutečně nabídne něco nového, se svým renomé a grafikou se nemusí bát, že vydělá minimum.

Teprve v následujících měsících se jasně ukáže, míří-li Crysis 3 skutečně za návratem ke kořenům. Dle posledních informací bylo řečeno, že hra bude vydána nejspíše 15. února (Február) 2013. Snad se jí podíváme na zoubek ještě před tímto termínem.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama