Diablo III. Aneb klikfest dekády
Blogy čtenářů Recenze Diablo III. Aneb klikfest dekády

Diablo III. Aneb klikfest dekády

Po dlouhých, úmorně náročných 12ti letech čekání jsme se konečně dočkali! Diablo již definitivně útočí a kruh trilogie se uzavírá. Tato recenze nebude…

Reklama

Po dlouhých, úmorně náročných 12ti letech čekání jsme se konečně dočkali! Diablo již definitivně útočí a kruh trilogie se uzavírá. Tato recenze nebude stejně epická, jako je hra, nicméně se můžete těšit na 40min. dlouhé video - gameplye a přes sto vytípaných screenů, vlastnoručně vyrobených mojí maličkostí, tak pojďme na to!

 

Ihned na začátek si dovolím trochu nostalgičnosti a sice, pomyslný pohled do minulosti. Diablo II. byla jedna z prvních her, ke které jsem se dostal. Ještě na prvním svém PC. Ano, samozřejmě jsem měl tu čest se hrami již dříve ale nikdy jsem do té doby počítač sám nevlastnil. Pamatuji i hry jako Prince of Persia 3DDOOMWolfenstein 3D.

 

Bohužel v katalogu Zing.cz tyto hry nenajdeme, musím tak odkazovat na konkurenci. Pokud hry Saixi do databáze doplníš, sám si uprav odkazy.

 

Na samý začátek recenze se vyplatí úplné nováčky zasvětit, alespoň co se postav týká. Příběhu jsem se pokoušel účelově vyhnout, je mnoho recenzí a celkově hodně spoileroidních videí, které vyzrazují příběh, hráč poté ztrácí možnost překvapení, což je určitě špatně; kazí to celkový zážitek ze hry.

 

Postavy

 

Barbarian (Barbar) – zdroj síly zuřivost (Fury)

Diablo III. Aneb klikfest dekády
Barbar je zuřivým bojovníkem, který nikdy neuhýbá ze souboje tváří v tvář. Jeho hlavní zbraní je zuřivost, útoky se skokem a možnost boje se dvěma zbraněmi současně. Díky obrovské síle a velikosti dominují Barbaři v kontaktních soubojích při využití téměř jakékoli zbraně. Nesnaží se nahánět jednotlivé protivníky, ale dosahují nejlepších výsledků, když se vrhnou přímo do žáru boje a rozsekají všechny na padrť! Barbaři s lehkostí používají zbraně, které jsou ostatní postavy schopny pouze stěží uzvednout. Bez problémů také obslouží meč, kladivo, nebo sekeru v obouručním držení a snadno tak rozdrtí každého, kdo se jim postaví do cesty. Síla a zuřivost jdou dobře dohromady. Díky tomu je Barbar při boji tím silnější, čím více rozdrtí protivníků. Snáze pak další rozdělí napůl, odhodí je do dáli nebo nakopne, až se jim oddělí kosti od masa a svalů. Výkřiky Barbara mohou vtáhnout jeho spojence ještě silněji do boje, zatímco nepřátelé se vydají na zběsilý útěk, Nikdo jiný také nedokáže ustát tolik úderů a zranění, kůže Barbara je prostě další silné brnění.

 

Demon Hunter (lovec démonů)

Diablo III. Aneb klikfest dekády
Demon Hunter je neúprosný zabiják, který preferuje především boj na delší vzdálenost. Drží se od svých protivníků pěkně na distanc a spoléhá na střelné zbraně, smrtící pasti a střely. S výbušnými střelami, rozsáhlými salvami šípů a časovanými výbuchy snadno rozpráší téměř libovolně rozsáhlé shluky nepřátel. Nepustí si je k tělu a dostane je přesně, kam potřebuje. Naproti tomu, když je Demon Hunter zahnán do kouta nebo doprostřed bitvy, je ve velkém nebezpečí. K jeho hlavním schopnostem patří různé obranné úskoky, stejně jako pečlivě cílené útoky, které zpomalí či znehybní nepřítele a on jej pak snáze vyřídí. Arsenál Demon Huntera zahrnuje luky, granáty a vrhací zbraně. Dokáže dokonce obsloužit i dvě kuše současně - v každé ruce jednu. K úniku často využívá magie stínu, kterou oklame nepřátele a proklouzne temnými uličkami. Své protivníky také rád vláká do pastí a pak je bez milosti zabije. Když jsou nepřátelé nebezpečně blízko, tak rád využije kouřové bomby, aby se vzdálil z jejich dosahu.

 

Monk (mnich) zdroj síly – duch (Spirit)

Diablo III. Aneb klikfest dekády
Mnich je svatý bojovník, jehož síla vychází především z víry. Jeho hlavním polem působnosti je léčení, ochranné mantry a útoky svatou silou. Často bojuje beze zbraně, ale problém mu nečiní ani ovládání celé řady vyvážených zbraní. Při boji využívá své vysoké pohyblivosti/vytrvalosti a vyhýbá se tak zdlouhavým soubojům, které by mu mohli způsobit rozsáhlá zranění. Útoky mnicha jsou primárně zaměřené na boj zblízka, může zasáhnout jednoho nepřítele extrémním poškozením, nebo provést vběhnutí a uštědřit slabší rány mnoha nepřátelům. Mantry Monka se postarají o léčení jeho samotného i jeho nejbližších spojenců. Rozsáhlými kombo útoky porazí téměř jakéhokoliv nepřítele, který se pohybuje v jeho blízkosti. V případě potřeby dokáže provést různé nečekané manévry matoucí či odhazující protivníky zpět. Mniši jsou mistři zejména v rychlém pohybu po bojišti a uhýbání se úderům dezorientovaných nepřátel. Síla Monka - duch (Spirit) je generována zejména specifickými schopnostmi, útoky a dokončením kombo útoků. Mniši, kteří své útoky pečlivě zřetězí, je mohou využívat téměř v nekonečných a opravdu zničujících cyklech.

 

Witch Doctor (šaman) – zdroj síly duchovní energie (Mana)

Diablo III. Aneb klikfest dekády
Šaman je duchovním bojovníkem, který si na pomoc povolává nemrtvé a různá podivná stvoření. Živý štít proti nepřátelům mu obstarají různí zombies a další havěť. On sám se pak může soustředit na vrhání explozivních lebek, štiplavých jedovatých oblaků či distribuci prokletí. Schopnost infikovat, zpomalit a zděsit jejich nepřátele dává Šamanům dokonalou kontrolu na bojišti. Mohou snadno ovládat nepřátelské útoky a vsunout protivníky do destruktivních požárů či oblastí s jedem, které je spolehlivě odrovnají. Šamani nechávají často boj zblízka na svých posluhovačích, a sami se starají zejména o oslabení nepřátel. Nicméně jsou také více než schopní zabíjet nepřátele vlastníma rukama. Zdrojem síly Šamana je mana, které má velké množství, ale její doplňování je poměrně pomalé, takže musí pečlivě vážit, jaká kouzla použije. Manu může načerpat také některými schopnostmi.

 

Wizard (kouzelník) – zdroj energie tajemná síla (Arcane Power)

Diablo III. Aneb klikfest dekády
Wizardi jsou kouzelničtí odpadlíci, kteří využívají své tělo jako schránku pro tajemnou sílu. Ovládají širokou paletu živlů, od ohně po mráz. Mohou ovládat čas a světlo k teleportaci, vytvářet silné iluze a odvracet blížící se útoky. Kouzelníci ničí své nepřátele až na výjimky pěkně z dálky, aby se vyhnuli ničivým útokům. Vyvolávají mocné výbuchy, které zasáhnou velké skupiny nepřátel, ničivé paprsky či padající kamení. Jejich zdroj energie - Arcane Power se velmi rychle doplňuje, takže si mohou dovolit vyvolávat slabší kouzla téměř v jakémkoli okamžiku.

 

*Obecně známé informace se běžně přejímají. Jediný přejmutý text z této recenze jsou právě postavy.

 

Cyklická recenze -> především dojmy bez obalu = bez skrupulozní přístup, to vše vás čeká v následujících řádcích textu, v této recenzi prachobyčejného hráče, jako jste právě vy.

 

Některé jeskyně vypadají jako přes kopírák. Někdy i slavný Blizz recykluje sám sebe. Někdy se vám může stát, že level, který jste kompletně prozkoumali, budete muset po dalším spuštění hry prozkoumávat znovu, hra si váš minulý postup alespoň co objevené mapy nepamatovala.

Lze si v průběhu hry brát do party nejrůznější parťáky, některé příběhové vám hra přidělí automaticky sama. Doslova mě štvali opakující se rozhovory mezi vámi a vaším parťákem. Svátečním hráčům tento prvek nebude zas tak vadit, když si hru zapnou jednou za týden. Nicméně, pokud hru hrajete dnes a denně, hrozí vysoké nebezpečí otravy - respektive stereotypu.

Některé prvky prostě potěší; hra se drží svých vlastních tradic a nepřátelé, které si tak dobře pamatujeme z předchozích dílů, se objeví i zde. Nicméně, hra musí jít s dobou, takže se zavrhlo nákup svitků/portálů či označovadel, které vám umožňovali identifikovat zbraň, brnění. Nyní už k identifikaci čehokoliv nepotřebujete prakticky nic, pouze pravým tlačítkem myši na předmět poklikáte a on se vám odznačí a identifikuje.  Pokud zemřete, odečte se vám od používaných zbraní určité procento „opotřebovanosti“, přičemž tuto anomálii lze opravit za poplatek u obchodníka.

Bohužel, doplatil jsem na svojí laxnost a nevšímavost. Osobně jsem se zůčastnil bety, bohužel, ona beta verze hry umožňovala pouze nastavení amerických serverů a co myslíte, no samozřejmě toto nastavení se mi zachovalo i do plné verze hry. Takže jsem si mohl dosyta užívat všemožných lagů a přetížených serverů. A aby toho nebylo málo, nemohu přidávat žádné kamarády z Evropy. Takže všem důrazně doporučuji, nastavte si EVROPSKÉ servery. Já už jsem měl hru takřka dohranou a přijít o obě postavy na velmi vysokém levelu, všechen loot z monster, společně s goldy… To jsem opravdu nechtěl, budiž mi toto ponaučením.

Škoda, že se hry nevyhnuli dětské nemoci, (rozuměj bugy), nejednou se mi stalo, že se mi parťák prostě zaseknul, až se následně musel spawnovat, aby mě dohnal. Dále při rozsáhlejším prostranství musíte klikat přímo, protože kliknete-li například do středu klikaté ohrady, vaše postava nepoběží plynule dovnitř, nýbrž zůstane tupě stát jako pytel brambor.  Dále se mi zdály poněkud chudičké možnosti, kam lze investovat vaše uspořené goldy. Ano, zlato sice můžete utrácet u obchodníků, bohužel však nedisponují dvakrát dobrými předměty, až na pár výjimek samozřejmě. Další možností, kde lze utrácet, respektive investovat, je váš spřízněný kovář či klenotník. Hráči, poučení betou již ví o čem je řeč, pro vás, nezasvěcené, připomenu, že si lze u kováře kupovat možnost výroby zbraní. Nejprve si musíte koupit vylepšení kovárny, což vám zpřístupní zbraně, které si lze vyrábět. Zadarmo ani kuře nehrabe, takže budete pochopitelně potřebovat na jejich výrobu suroviny. Každá zbraň má svoje specifické nároky na suroviny.  Tyto suroviny získáte z nepotřebných zbraní, které lze u kováře na tyto účely používat. Pouze zde podtrhnu, že se nevyplatí investovat do výroby čehokoliv, protože díky AUKČNÍMU DOMU, který je ve hře zabudován, lze mezi hráči kupovat prakticky cokoliv. Jen nastavíte cenu, (což se setsakramensky vyplatí, protože někteří vykukové dávají naprosto přemrštěné částky i pro předměty naprosto šitolózního významu. (pozn. red. šitolózního = patvar z angl. slovíčka shit, ale nepoužívat, tfuj, tfuj, fuj!). Lze si i nastavit ve vyhledávacím filtru v aukci, co musí mít vámi hledaná věc za schopnost. Velmi se hodí na posledního bosse ze hry (ano SPOILER JAKO KRÁVA: Diabla), brát předměty, které disponují schopností obnovování života.

Smrt=10 % durability

Ano, tento prvek byl zmíněn v textu hore, čti pozorně čtenáři!

 

Hra nabízí i příběh mimo hlavní dějovou linii. Což v překladu znamená, že dává důraz i na okolní postavy, zdánlivě s příběhem nesouvisejícím, s vlastními příběhy a osudy. Tak například starosta Nového Tristramu, nechtěl posunout svůj vagon a zbaběle se vymlouval. Vy ho poté můžete ještě párkrát zahlédnout ve hře, naskýtají se vám tak někdy i celkem humorné situace.

 

Diablo III. je jako nebroušený diamant, dohrajete ho po prvé a vezmete si jinou postavu a doznáte, že zážitek je mnohem lepší, než prvně. Takový diamant také nemáte dokonalý ihned, na jeho zdokonalování musíte pracovat postupným vybrušováním až do excelentní formy. Diablo III je na tom obdobně a ten výsledek stojí v obou případech za to. Jsem moc rád, že i v herním světě se naskytl právě takový skvost, jakým bezesporu DIII. Je.

Hru hraji tedy podruhé, ze začátku mě pravda hra chvílemi nechytla, nicméně na samém konci to bylo lepší a lepší, až jsem se dopracoval do stádia, že se od hry prakticky nemohu odtrhnout. Hraji to nyní na Nightmare obtížnost a postavu mám vytvořenu jako EXTRÉMNÍ, takže pokud jednou jedinkrát zemře, celá se vymaže a bude nepoužitelná. Je na místě zmínit, že je postava kouzelník.

Bohužel je z mnoha situací ve hře cítit velká naskriptovanost. Samozřejmě to není tak znatelné, jako v případě naprosto šíleného KODKA. (Zdravím Parad!se !) Po dvanácti letech čekání už bych vyžadoval nějáký variabilnější systém, sice po několika dohráních hry, je hra stále zábavná - díky jiným postavám, každá z pěti postav má své vlastní filmečky a hlášky (panebože díky za ně), nicméně časem může hráč dojít do stádia, kdy mu hra vleze pod kůži takovým způsobem, že si již pamatuje každičký pohyb každého jednotlivého protagonisty ve hře. (S čímž i souvisí náhlá smrt fanatického fanouška, který hru hrál dvaasedmdesát hodin! Více zde: http://www.undzwei.eu/?option=frontpage&id_content=9387&comment_start=0)

 

Diablo III. obsahuje i PVP arény, už zmíněný aukční dům a jednu nenáviděnou fičuru napříč celým vesmírem: Nutnost být celou dobu hraní ONLINE. S čímž se i pojí samozřejmě problémy. Problémy s přetížeností a není to neduh jen nestálého startu hry při začátečních prodejích. Problémy s lagy. Problémy s konektivitou. Nicméně, je to Diablo a svojí zábavností, kvalitou a excelentním zpracováním Vám tyto neduhy dozajista překryje. (Zrovna včera, 29.5.2011 - ve večerních hodinách, nešlo kompletně Diablo, kvůli novému patchy. Dnes již je to vyřešeno a žádné problémy nejsou, tedy alespoň zatím). Nechť se tyto problémy stanou mementem a další vývojáři si z toho vezmou ponaučení, aby hra byla jednak bezchybná co se týče online systému a celkové stability. A v neposlední řadě, aby byla hra více provázaná s online fičurami a větší přidanou hodnotou. Ano, je zde skvělý aukční dům. Plusový bod. Ano, je zde možnost hrát s přáteli. (Ještě aby nebyla, to by byl oheň na střeše). Opět pozitivní fakt. Nicméně po takové době vývoje bych si představoval, že se některé situace budou generovat zcela nově a originálně. (Nebojte se, vím o tom, že se každý dungeon generuje zcela nově a originálně, narážím spíše na některé situace v příběhu, strikně nalinkovanými hláškami, takže vás už de facto nemá co překvapit. Kromě obtížnosti Inferno samozřejmě.).

 

99 Screenshotů vytípaných přímo ze hry mou maličkostí přímo zde: http://www.myspace.com/my/photos/album/1110516/custom/list/1

 

Obtížnost hry

Nyní se dostáváme k velice diskutabilnímu prvku a sice obtížnosti hry, kterou každý jedinec logicky chápe po svém, nýbrž a protože tato složka dosla stojí a padá na vaše skillu. Tedy řečeno hezky česky, umění hrát. Nuže, Diablo III. disponuje hned několika stupni obtížnosti a sice: Normální (Lehká obtížnost), Nightmare (Prosekův čajíček) a Inferno. K prvním dvoum jmenovaným jsem se ještě stačil dostat a hru dohrát. Bohužel, jsem ochuzený o to Inferno, škoda. Nicméně si nemyslím, že by mi právě tato skutečnost odebírala možnost hru recenzovat, protože řekněme si to upřímně, to by potom nemohl na celém širém internetu dělat recenzi naprosto nikdo.

 

Důležité je zmínit, že se vám každá obtížnost zpřístupní až pokud jste dohráli hru!

 

ČTYŘICETI MINUTOVÉ VIDEO přímo na YouTube

Posledních pár hodin moje Alena (chápej moje i7,) již chroustá a renderuje, až se z ní kouří. Pokud bych měl SSD disk, možná by to vše bylo i rychlejší ale kdo ví. Každopádně, co je podstatné, je skutečnost, že ve vytváření videí jsem naprostý nováček. Fraps mi taky neříká pane, takže ve výsledku se vám dostává pár chaoticky natípaných záběrů (upřímnost nade vše, sebekritika zvlášť; laxních a prasáckých záběrů), takže je to čistě jen tak pro představu, jak hra vůbec vypadá, pro úplné nováčky. (irská hudba není součástí hry :)

 

[embed]http://www.youtube.com/v/V1Pd4-elkuM[/embed]

Bohužel musím nekriticky přiznat, že jsem to nahrával vždy v nejtrapnějších chvílích, ještě se mi to v tom programu celé pokazilo, nicméně je to koukatelné.

Diablo III. Aneb klikfest dekády

Verdikt

Leckdo čekal dokonalou hru, což by se ostatně také samo vybízelo; vzhledem k mnohaletému čekání. Bohužel anebo bohudík; jak kdo chce, Diablo III. je skvělou hrou. Svým přednesem nemá konkurenci, zkrátka a dobře tak dokonalé filmečky jsem za svůj dvaadvacetiletý život neviděl v žádné hře. V tom je tato hra fenomenální. Bohužel, některé dialogy jako by dělal úplně někdo jiný. Nicméně, kdo si hru alespoň nevyzkouší, ten jako by v žánru Point-and-click RPG her ani nebyl. Koho bavili předchozí dva díly Diabla, pro toho je Diablo III. povinnost.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

tradičně kvalitní vyprávění příběhu; takřka dokonalé filmečky
vtipné situace ve hře
hudba
grafika
hratelnost; na dalších obtížnostech se již jenom zlepšuje
nenáročnost na HW; rozjedete i na PC - který zažil dekádu
náročnost na internetové připojení
občasná nestabilita serverů
málo hlášek u vašich parťáků; malá variabilita v tomto směru
Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama