Po dlouhých, úmorně náročných 12ti letech čekání jsme se konečně dočkali! Diablo již definitivně útočí a kruh trilogie se uzavírá. Tato recenze nebude…
Po dlouhých, úmorně náročných 12ti letech čekání jsme se konečně dočkali! Diablo již definitivně útočí a kruh trilogie se uzavírá. Tato recenze nebude stejně epická, jako je hra, nicméně se můžete těšit na 40min. dlouhé video - gameplye a přes sto vytípaných screenů, vlastnoručně vyrobených mojí maličkostí, tak pojďme na to!
Ihned na začátek si dovolím trochu nostalgičnosti a sice, pomyslný pohled do minulosti. Diablo II. byla jedna z prvních her, ke které jsem se dostal. Ještě na prvním svém PC. Ano, samozřejmě jsem měl tu čest se hrami již dříve ale nikdy jsem do té doby počítač sám nevlastnil. Pamatuji i hry jako Prince of Persia 3D, DOOM, Wolfenstein 3D.
Na samý začátek recenze se vyplatí úplné nováčky zasvětit, alespoň co se postav týká. Příběhu jsem se pokoušel účelově vyhnout, je mnoho recenzí a celkově hodně spoileroidních videí, které vyzrazují příběh, hráč poté ztrácí možnost překvapení, což je určitě špatně; kazí to celkový zážitek ze hry.
Postavy
Barbarian (Barbar) – zdroj síly zuřivost (Fury)
Demon Hunter (lovec démonů)
Monk (mnich) zdroj síly – duch (Spirit)
Witch Doctor (šaman) – zdroj síly duchovní energie (Mana)
Wizard (kouzelník) – zdroj energie tajemná síla (Arcane Power)
*Obecně známé informace se běžně přejímají. Jediný přejmutý text z této recenze jsou právě postavy.
Cyklická recenze -> především dojmy bez obalu = bez skrupulozní přístup, to vše vás čeká v následujících řádcích textu, v této recenzi prachobyčejného hráče, jako jste právě vy.
Některé jeskyně vypadají jako přes kopírák. Někdy i slavný Blizz recykluje sám sebe. Někdy se vám může stát, že level, který jste kompletně prozkoumali, budete muset po dalším spuštění hry prozkoumávat znovu, hra si váš minulý postup alespoň co objevené mapy nepamatovala.
Lze si v průběhu hry brát do party nejrůznější parťáky, některé příběhové vám hra přidělí automaticky sama. Doslova mě štvali opakující se rozhovory mezi vámi a vaším parťákem. Svátečním hráčům tento prvek nebude zas tak vadit, když si hru zapnou jednou za týden. Nicméně, pokud hru hrajete dnes a denně, hrozí vysoké nebezpečí otravy - respektive stereotypu.
Některé prvky prostě potěší; hra se drží svých vlastních tradic a nepřátelé, které si tak dobře pamatujeme z předchozích dílů, se objeví i zde. Nicméně, hra musí jít s dobou, takže se zavrhlo nákup svitků/portálů či označovadel, které vám umožňovali identifikovat zbraň, brnění. Nyní už k identifikaci čehokoliv nepotřebujete prakticky nic, pouze pravým tlačítkem myši na předmět poklikáte a on se vám odznačí a identifikuje. Pokud zemřete, odečte se vám od používaných zbraní určité procento „opotřebovanosti“, přičemž tuto anomálii lze opravit za poplatek u obchodníka.
Bohužel, doplatil jsem na svojí laxnost a nevšímavost. Osobně jsem se zůčastnil bety, bohužel, ona beta verze hry umožňovala pouze nastavení amerických serverů a co myslíte, no samozřejmě toto nastavení se mi zachovalo i do plné verze hry. Takže jsem si mohl dosyta užívat všemožných lagů a přetížených serverů. A aby toho nebylo málo, nemohu přidávat žádné kamarády z Evropy. Takže všem důrazně doporučuji, nastavte si EVROPSKÉ servery. Já už jsem měl hru takřka dohranou a přijít o obě postavy na velmi vysokém levelu, všechen loot z monster, společně s goldy… To jsem opravdu nechtěl, budiž mi toto ponaučením.
Škoda, že se hry nevyhnuli dětské nemoci, (rozuměj bugy), nejednou se mi stalo, že se mi parťák prostě zaseknul, až se následně musel spawnovat, aby mě dohnal. Dále při rozsáhlejším prostranství musíte klikat přímo, protože kliknete-li například do středu klikaté ohrady, vaše postava nepoběží plynule dovnitř, nýbrž zůstane tupě stát jako pytel brambor. Dále se mi zdály poněkud chudičké možnosti, kam lze investovat vaše uspořené goldy. Ano, zlato sice můžete utrácet u obchodníků, bohužel však nedisponují dvakrát dobrými předměty, až na pár výjimek samozřejmě. Další možností, kde lze utrácet, respektive investovat, je váš spřízněný kovář či klenotník. Hráči, poučení betou již ví o čem je řeč, pro vás, nezasvěcené, připomenu, že si lze u kováře kupovat možnost výroby zbraní. Nejprve si musíte koupit vylepšení kovárny, což vám zpřístupní zbraně, které si lze vyrábět. Zadarmo ani kuře nehrabe, takže budete pochopitelně potřebovat na jejich výrobu suroviny. Každá zbraň má svoje specifické nároky na suroviny. Tyto suroviny získáte z nepotřebných zbraní, které lze u kováře na tyto účely používat. Pouze zde podtrhnu, že se nevyplatí investovat do výroby čehokoliv, protože díky AUKČNÍMU DOMU, který je ve hře zabudován, lze mezi hráči kupovat prakticky cokoliv. Jen nastavíte cenu, (což se setsakramensky vyplatí, protože někteří vykukové dávají naprosto přemrštěné částky i pro předměty naprosto šitolózního významu. (pozn. red. šitolózního = patvar z angl. slovíčka shit, ale nepoužívat, tfuj, tfuj, fuj!). Lze si i nastavit ve vyhledávacím filtru v aukci, co musí mít vámi hledaná věc za schopnost. Velmi se hodí na posledního bosse ze hry (ano SPOILER JAKO KRÁVA: Diabla), brát předměty, které disponují schopností obnovování života.
Smrt=10 % durability
Ano, tento prvek byl zmíněn v textu hore, čti pozorně čtenáři!
Hra nabízí i příběh mimo hlavní dějovou linii. Což v překladu znamená, že dává důraz i na okolní postavy, zdánlivě s příběhem nesouvisejícím, s vlastními příběhy a osudy. Tak například starosta Nového Tristramu, nechtěl posunout svůj vagon a zbaběle se vymlouval. Vy ho poté můžete ještě párkrát zahlédnout ve hře, naskýtají se vám tak někdy i celkem humorné situace.
Diablo III. je jako nebroušený diamant, dohrajete ho po prvé a vezmete si jinou postavu a doznáte, že zážitek je mnohem lepší, než prvně. Takový diamant také nemáte dokonalý ihned, na jeho zdokonalování musíte pracovat postupným vybrušováním až do excelentní formy. Diablo III je na tom obdobně a ten výsledek stojí v obou případech za to. Jsem moc rád, že i v herním světě se naskytl právě takový skvost, jakým bezesporu DIII. Je.
Hru hraji tedy podruhé, ze začátku mě pravda hra chvílemi nechytla, nicméně na samém konci to bylo lepší a lepší, až jsem se dopracoval do stádia, že se od hry prakticky nemohu odtrhnout. Hraji to nyní na Nightmare obtížnost a postavu mám vytvořenu jako EXTRÉMNÍ, takže pokud jednou jedinkrát zemře, celá se vymaže a bude nepoužitelná. Je na místě zmínit, že je postava kouzelník.
Bohužel je z mnoha situací ve hře cítit velká naskriptovanost. Samozřejmě to není tak znatelné, jako v případě naprosto šíleného KODKA. (Zdravím Parad!se !) Po dvanácti letech čekání už bych vyžadoval nějáký variabilnější systém, sice po několika dohráních hry, je hra stále zábavná - díky jiným postavám, každá z pěti postav má své vlastní filmečky a hlášky (panebože díky za ně), nicméně časem může hráč dojít do stádia, kdy mu hra vleze pod kůži takovým způsobem, že si již pamatuje každičký pohyb každého jednotlivého protagonisty ve hře. (S čímž i souvisí náhlá smrt fanatického fanouška, který hru hrál dvaasedmdesát hodin! Více zde: http://www.undzwei.eu/?option=frontpage&id_content=9387&comment_start=0)
Diablo III. obsahuje i PVP arény, už zmíněný aukční dům a jednu nenáviděnou fičuru napříč celým vesmírem: Nutnost být celou dobu hraní ONLINE. S čímž se i pojí samozřejmě problémy. Problémy s přetížeností a není to neduh jen nestálého startu hry při začátečních prodejích. Problémy s lagy. Problémy s konektivitou. Nicméně, je to Diablo a svojí zábavností, kvalitou a excelentním zpracováním Vám tyto neduhy dozajista překryje. (Zrovna včera, 29.5.2011 - ve večerních hodinách, nešlo kompletně Diablo, kvůli novému patchy. Dnes již je to vyřešeno a žádné problémy nejsou, tedy alespoň zatím). Nechť se tyto problémy stanou mementem a další vývojáři si z toho vezmou ponaučení, aby hra byla jednak bezchybná co se týče online systému a celkové stability. A v neposlední řadě, aby byla hra více provázaná s online fičurami a větší přidanou hodnotou. Ano, je zde skvělý aukční dům. Plusový bod. Ano, je zde možnost hrát s přáteli. (Ještě aby nebyla, to by byl oheň na střeše). Opět pozitivní fakt. Nicméně po takové době vývoje bych si představoval, že se některé situace budou generovat zcela nově a originálně. (Nebojte se, vím o tom, že se každý dungeon generuje zcela nově a originálně, narážím spíše na některé situace v příběhu, strikně nalinkovanými hláškami, takže vás už de facto nemá co překvapit. Kromě obtížnosti Inferno samozřejmě.).
99 Screenshotů vytípaných přímo ze hry mou maličkostí přímo zde: http://www.myspace.com/my/photos/album/1110516/custom/list/1
Obtížnost hry
Nyní se dostáváme k velice diskutabilnímu prvku a sice obtížnosti hry, kterou každý jedinec logicky chápe po svém, nýbrž a protože tato složka dosla stojí a padá na vaše skillu. Tedy řečeno hezky česky, umění hrát. Nuže, Diablo III. disponuje hned několika stupni obtížnosti a sice: Normální (Lehká obtížnost), Nightmare (Prosekův čajíček) a Inferno. K prvním dvoum jmenovaným jsem se ještě stačil dostat a hru dohrát. Bohužel, jsem ochuzený o to Inferno, škoda. Nicméně si nemyslím, že by mi právě tato skutečnost odebírala možnost hru recenzovat, protože řekněme si to upřímně, to by potom nemohl na celém širém internetu dělat recenzi naprosto nikdo.
Důležité je zmínit, že se vám každá obtížnost zpřístupní až pokud jste dohráli hru!
ČTYŘICETI MINUTOVÉ VIDEO přímo na YouTube
Posledních pár hodin moje Alena (chápej moje i7,) již chroustá a renderuje, až se z ní kouří. Pokud bych měl SSD disk, možná by to vše bylo i rychlejší ale kdo ví. Každopádně, co je podstatné, je skutečnost, že ve vytváření videí jsem naprostý nováček. Fraps mi taky neříká pane, takže ve výsledku se vám dostává pár chaoticky natípaných záběrů (upřímnost nade vše, sebekritika zvlášť; laxních a prasáckých záběrů), takže je to čistě jen tak pro představu, jak hra vůbec vypadá, pro úplné nováčky. (irská hudba není součástí hry :)
[embed]http://www.youtube.com/v/V1Pd4-elkuM[/embed]
Bohužel musím nekriticky přiznat, že jsem to nahrával vždy v nejtrapnějších chvílích, ještě se mi to v tom programu celé pokazilo, nicméně je to koukatelné.
Verdikt
Leckdo čekal dokonalou hru, což by se ostatně také samo vybízelo; vzhledem k mnohaletému čekání. Bohužel anebo bohudík; jak kdo chce, Diablo III. je skvělou hrou. Svým přednesem nemá konkurenci, zkrátka a dobře tak dokonalé filmečky jsem za svůj dvaadvacetiletý život neviděl v žádné hře. V tom je tato hra fenomenální. Bohužel, některé dialogy jako by dělal úplně někdo jiný. Nicméně, kdo si hru alespoň nevyzkouší, ten jako by v žánru Point-and-click RPG her ani nebyl. Koho bavili předchozí dva díly Diabla, pro toho je Diablo III. povinnost.