Digital Foundry vybralo nejlepší a nejhorší PC porty roku 2025
i Zdroj: Warhorse Studios/Deep Silver
MH: Wilds Novinka Digital Foundry vybralo nejlepší a nejhorší PC porty roku 2025

Digital Foundry vybralo nejlepší a nejhorší PC porty roku 2025

Jan Urbančík

Jan Urbančík

4
Platformy Windows PC

Uspělo i české Kingdom Come: Deliverance II.

Reklama

Po hrách s nejlepší grafikou roku 2025 přišlo Digital Foundry i s dalším tradičním videem, Alex Battaglia a John Linneman se ohlédli za celým rokem z pohledu PC hráčů a podívali se na tři tituly, které se ve verzi pro osobní počítače povedly nejlíp, ale také na další tři, jež mají zásadní problémy.

Abychom si to pozitivní nechali na konec, začněme těmi nejhoršími PC porty podle DF. Prvním zmíněným byl remaster (alespoň tedy oficiálním názvem, jde v podstatě o takový vizuální remake) The Elder Scrolls IV: Oblivion, který byl oznámen a hned nato vydán letos v dubnu, přičemž se o něj postarala singapurská společnost Virtuos. Ačkoli předělávka v Unreal Enginu 5 přináší výrazně vylepšený vizuál, na PC si ji příliš neužijete. Hra je totiž extrémně náročná, především na procesor (ale z velké části i GPU) a provází ji postrach UE5, velmi nepříjemný stuttering.

Dalším nepovedeným portem bylo RPG od Obsidianu The Outer Worlds 2. Stejně jako v případě Oblivionu jde o hru běžící na Unreal Enginu 5, která trpí na výrazný stuttering a vysoké nároky na procesor. Kompilace shaderů se zde zároveň řeší takovým způsobem, že pokud ještě zkompilovány nejsou, jednoduše se shadery nepoužijí, takže vám při prvním průchodu mohou úplně chybět poměrně důležité efekty na obrazovce. Titul má zároveň na PC velmi podivně implementovaný ray tracing, jenž vizuál spíš zhoršuje kvůli špatnému denoisingu.

Poměrně jasným „vítězem“ kategorie nejhorších PC portů se každopádně stalo akční RPG Monster Hunter Wilds od Capcomu, jež má kromě PC výrazné problémy i na konzolích. Varovné signály vyslaly už vysoké hardwarové nároky, ale ještě horší je to už při prvním spuštění, kdy vám hra doporučí zapnout generování snímků, abyste se vůbec dostali na 60 FPS, což rozhodně není způsob, jakým by se měl Frame Gen využívat. Hra je zkrátka extrémně náročná na CPU i GPU a Battaglia říká, že stále absolutně nechápe, kam všechen ten výkon mizí, protože poušť, v níž se titul odehrává, zase tak dobře nevypadá. Vývojáři dokonce, poněkud zvláštně, přidali i ray tracing odrazy, které ale na poušti prakticky nedávají smysl, protože zde nejsou skoro žádné povrchy, od nichž by se světlo odrážet mohlo. K tomu titul používá obrovské množství kapacity VRAM, přestože textury také nejsou zrovna nejkvalitnější. Jakkoli jsou RE Engine hry od Capcomu většinou velmi dobře optimalizované, tento open world se po technické stránce nepovedl.

Přesuňme se ale k té pozitivní části. Jako první bylo na řadě Assassin's Creed Shadows, které se zároveň umístilo jako druhé ve hrách s nejlepší grafikou za tento rok. Battaglia na PC chválí podrobné nastavení s bechmarkem, solidní výkon, skvělé využití globálního nasvícení pomocí ray tracingu a spoustu dalších možností. Jediné, co podle něj chybí, jsou real-time změny při přepnutí nastavení, ale jinak se PC verze opravdu povedla.

Další na řadě bylo české RPG Kingdom Come: Deliverance II od pražského studia Warhorse. Přestože se titul nevešel do videa her s nejlepší grafikou, redaktoři Digital Foundry vypichují právě kvalitu PC verze. Battaglia chválí především skvělou optimalizaci a absenci jakéhokoli stutteringu, čímž se může chlubit málokterá open world hra. Linnemanovi se zase nejvíc líbilo, jak stabilní obraz hra má, což pozvedá vizuál na výrazně vyšší úroveň v době, kdy řada titulů spoléhá na technologie způsobující nepříjemné artefakty.

Nejlepší PC port je nicméně podle obou redaktorů first-person střílečka Doom: The Dark Ages, jež vyhrála i kategorii her s nejlepší grafikou. DF oceňuje velmi dobré využití ray tracingu při skvělém výkonu i na slabších kartách (dokonce běží solidně i na Steam Decku), ale zároveň se dokáže (nejenom) pomocí path tracingu škálovat pro ty nejvýkonnější grafiky na trhu. Redaktoři dále chválí absenci stutteringu, podrobné nastavení, rychlé načítání a solidní benchmark.

Jaké hry letos potěšily, nebo naopak nepříjemně překvapily na PC vás? Můžete nám dát vědět v komentářích.


Reklama
Reklama

Související články

Reklama
Reklama