Dojmy z hraní Arma Reforger
Preview Arma Reforger Článek Dojmy z hraní Arma Reforger

Dojmy z hraní Arma Reforger

Redakce

Redakce

23
Platformy Windows PC

Trojice redaktorů se snaží probít přes nestabilní servery.

Reklama

Již měsíc se trojice našich redaktorů snaží hrát nejnovější iteraci vojenského simulátoru Arma. Bohužel se neustále potýkají s nestabilními servery, což vedlo k opakovaným odkladům tohoto článku. Nakonec jsme se rozhodli článek publikovat v této podobě, která odpovídá našim dosavadním zkušenostem s hrou.

Martin Pritula

Ještě než se pustím do svých dojmů z nového dílu série vojenských simulací ARMA od českého studia Bohemia Interactive, dovolím si vysvětlit, co to ARMA Reforger vlastně je. V žádném případě se totiž nejedná o plnohodnotný díl a v současném stavu tak jde v podstatě o v předběžném přístupu vydanou testovací platformu obsahující tutoriál, multiplayerovou sekci a Game Master, což je v podstatě zjednodušený režim Zeus z předchozích dílů. Tato platforma se pak dočká minimálně dvanácti měsíců obsahové podpory a slouží zejména k tomu, aby se moderská komunita seznámila s novými vývojářskými nástroji a studio získalo zpětnou vazbu, jež bude použita při vývoji plnohodnotné ARMY 4. V neposlední řadě pak Reforger jistě potěší všechny, kteří si přejí vyzkoušet ochutnávku toho, co série v budoucnu nabídne.

Pakliže jste hráli kterýkoli z předchozích dílů této značky, všimnete si prakticky ihned po spuštění Reforgeru jedné obrovské změny. Vůbec poprvé opouští série engine Real Virtuality, který poháněl předchozí díly a přechází na nový engine Enfusion, jehož možnosti a technologická vyspělost je na první pohled znát: hra vypadá a běží zkrátka skvěle (ta tam jsou doby, kdy při sebemenším konfliktu hra zamávala i se sebelepším PC). Ona grafická stránka je však jen jakýmsi pozlátkem, které nikdy samo o sobě kvalitní hru nevytvoří, a proto se nyní pokusím popsat většinu zásadních změn, které Reforger přináší.

Vůbec poprvé přechází ARMA na nový engine Enfusion.

Již při oznámení hry jsem zaznamenal obavy ze skutečnosti, že vývojáři optimalizují hru také pro konzole, což by u takto robustní simulace mohlo vést ke kompromisům v komplexnosti hry a jejím ovládání na PC. Nestalo se tak a popravdě se jedná o vůbec nejlépe ovladatelnou ARMU doposud. Vývojáři se například zbavili zastaralých kontextových menu, které na vás vyskakovaly při takřka jakémkoli pokusu o interakci. Nyní se vše vyřešeno ikonami - podíváte se na část vozu, do které chcete nastoupit a jednoduše stisknete tlačítko (jde o drobnou změnu, ovšem přívětivé uživatelské rozhraní je základem pro dobrou hru). S ovládáním pak souvisí i za pomocí kolečka regulovatelná rychlost plazení či přikrčení.

Reforger dále přináší podstatně lepší animace. Vše je krásně plynulé a tato vylepšení mají vliv i na průběh hry - doposud například nebylo snadné určit, zda na vás postava míří či nikoli, což už je nyní možné. Další podstatnou změnou je audio, které je naprosto špičkové, ačkoli v době psaní těchto dojmů není prostorové.

Navzdory konzolové verzi nejsou na PC patrné kompromisy v ovládání hry.

Co se týče obsahu, tak tam z podstaty věci takto krátce po vydání Reforger opravdu pokulhává. V multiplayeru naleznete klasické režimy Conflict, Capcure and Hold či Free For All. V Game Masteru na obrovské mapě Everonu můžete tvořit libovolné střety. Takřka kamkoli lze umístit objekty od jednotlivých modelů až po celá stanoviště a následně prosti sobě postavit až tři znepřátelené strany. Game Master je však jen zlomkem toho, co nabízí pokročilý Eden editor z ARMY 3 a omezit se tak budete muset čistě na velmi jednoduché konflikty s pěšími jednotkami (umělá inteligence zatím vozy, které ve hře přístupné jsou neovládá). Na těchto konfliktech si pak jistě všimnete i částečně zničitelného prostředí, zejména oken a plotů a funkční balistiky.

Co do obsahu zatím Reforger nenabízí mnoho.

Asi největším problémem, kvůli kterému bych ze své zkušenosti hru nedoporučil se ale stává její stabilita. Při hře jsem se setkal s nesčetnými pády, kdy zejména multiplayerový režim byl takřka nehratelný a doporučil bych tedy s nákupem prozatím vyčkat. Typické je pro hru nyní i prolínání objektů, chyby kamery, vykreslování a další drobnosti. Na vážné problémy, které by mi bránily postupu hrou jsem nenarazil. I přes komplikace spojené se stabilitou je však z uživatelských recenzí patrné, že se pády hry zdaleka netýkají všech hráčů a když budete mít štěstí, jistě se u Reforgeru budete skvěle bavit. Již nyní vývojáři odstranili značnou část problémů, které předchozí hry měly, je ale nutné brát v potaz, nakolik obsahově chudá novinka alespoň zatím je a že na tolik očekávanou ARMU 4 si ještě budeme muset počkat, protože toto je přeci jen pouze první krok na cestě k ní.

David Bernard

Hned zpočátku musím podotknout, že jsem byl sérií Arma doposud nepolíben. Tedy pokud nepočítáme duchovního předchůdce v podobě Operace Flashpoint, ve které jsem jako desetiletý pobíhal sem a tam a netušil jsem, co vlastně dělám. Abych byl upřímný, příliš se toho od té doby nezměnilo. Berte proto prosím mé dojmy z pohledu naprostého zelenáče. Multiplayerové střílečky mám rád odjakživa, ale simulacím jsem se vyhýbal. Přednost dávám stálicím typu Call of Duty či Battlefield. Poslední díly obou sérií nicméně nedopadly vůbec dobře a když nám do redakce dorazily klíče na novou Armu Reforger, řekl jsem si, že je čas zkusit něco více hardcore.

V životě jsem párkrát hrál airsoft, díky kterému mám základní přehled o taktice a pohybu na bojišti. Je mi tedy jasné, že hrát Armu stylem CoD nelze. Po úvodním tutoriálu, který mne seznámil se základy, jsem se vrhnul do bitvy. A tady jsem narazil. Tak otřesné servery, které vám vyloženě brání hru otestovat, jsem snad v žádné jiné hře nezažil. Neustálé odpojování po pár minutách mi bránilo hru vyzkoušet jak se sluší a patří. Rozum zůstává stát, protože Arma Reforger je dle autorů z brněnského studia Bohemia Interactive spíše testovacím prostředím pro nadcházející čtvrtý díl. Pokud chtějí tvůrci kvalitní zpětnou vazbu, tak jsou stabilní servery základ. O tom nelze polemizovat.

Když jsem se ale do hry dostal, realističnost boje na mne dýchala ze všech stran. Jedna či dvě rány a ležíte. Při postupu musíte opravdu přemýšlet, což je příjemná změna od zběsilého pobíhání v Call of Duty. Audiovizuální zpracování je zdařilé a optimalizace, na kterou série dlouhé roky trpí, je v případě Reforger o poznání lepší. Prostředí ostrova Everon je zpracováno na jedničku. Chování zbraní se mi líbilo, jelikož nešlo o žádné laserově přesné nástroje smrti. Pokud se necháte unést, tak to v 99% případů skončí vaší smrtí. Musím říci, že mi tento hardcore přístup příliš nesedí. Pro military nadšence, airsoft hráče a veterány série se jedná o lákavý titul. Tedy pokud se dostanete do hry. Pokud ale nejste zapřisáhlý fanoušek, počkejte si raději na Armu 4. Reforger je v aktuálním stavu bohužel nehratelným titulem.

Daniel Jarocký

Arma Reforger mě už na první pohled zaujala návratem na ostrov Everon, na který si ještě poměrně dobře pamatuji z Operace Flashpoint. Určitý závan nostalgie v moderní grafice jsem dobře pocítil už v úvodní tutoriálové pasáži. Arma Reforger má ale v první řadě ilustrovat možnosti nového enginu Enfusion, který grafickou stránku oproti Armě 3 posunul o slušný kus dopředu.

Po odehrání zmíněné výukové části jsem se tedy s velkým očekáváním chtěl pustit do dvojice multiplayerových režimů, které tvoří stěžejní obsah hry. Přesně v tomto bodě ale v mém případě veškerá zábava skončila. I přes veškerou snahu a pravidelné zkoušení se mi jednoduše nedařilo připojit na server. Po načítací obrazovce a několika sekundovém čekání jsem se místo připojení do hry dočkal pouze chybové hlášky. Do samotné hry jsem doslal všehovšudy asi třikrát. I v těchto šťastných případech mě však hra po několika chvílích ze serveru opět odpojila.

Dojmy z hraní Arma Reforger

Z různých diskuzí s kolegy i hráči na Steamu je zřejmé, že přetrvávající problémy se servery nadále představují nejvážnější problém nové Army, který ani více než měsíc po vydání bohužel nebyl vyřešen. Zároveň je dobře patrné, že se najdou hráči, kteří se do hry dostanou a hra je ze serveru odpojí třeba až po desítkách minut hraní.

Někteří hráči mají jednoduše smůlu a hru si v zásadě nemohou zahrát.

Někteří hráči však podobně jako já mají jednoduše smůlu a hru si v zásadě nemohou zahrát. I přes pravidelný přísun aktualizací je bohužel tento problém nadále aktuální a minimálně v mém případě jednoznačně zastiňuje pozitiva hry. V tuto chvíli tedy nezbývá nic jiného, než čekat na případné opravy. Vzhledem k poměrně značnému úbytku hráčů na serverech ale vyvstává otázka, zda už to nebude pozdě.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama