Dojmy z hraní bety Anno 1800
Preview Anno 1800 Článek Dojmy z hraní bety Anno 1800

Dojmy z hraní bety Anno 1800

Michal Jonáš

Michal Jonáš

4
Platformy Windows PC

S uhlím, párou a ocelí směle zpátky ke kořenům série.

Reklama

Můžeme si být 100% jisti, že co čtvrtý rok vyjde další velký díl strategické série ANNO. Alespoň doposud se tak vždy stalo a žádná z dosavadních šesti hlavních her (datadisků a odboček vyšly desítky) nikdy nedorazila později. To je obdivuhodná pravidelnost, která dokazuje, že si tato řada svoji kvalitu udržuje zhruba na stále stejné laťce, ať už se věnuje historii či budoucnosti. Současní tvůrci z německého studia Blue Byte, jež už nyní patří přímo Ubisoftu, se ANNO věnují od třetího dílu 1701 z roku 2006. V rámci podniku mají na starosti i další strategickou řadu The Settlers, protože jejich zkušenosti od dob her Battle Isle a Incubation jsou značné, a tak pro Ubisoft zastávají pozici strategického dodavatele.

Uprostřed všech věků

Celá série ANNO se prozatím rozprostírá v širokém časovém rozpětí mezi 15. a 23. stoletím, nicméně nové ANNO 1800 míří vlastně přesně doprostřed, tentokrát na konec 18. století za doby průmyslové revoluce. Ubisoft už do tohoto industriálního období nakoukl v Assassin’s Creed: Syndicate. Sedmé dějství ANNO ovšem široce vychází ze svého přímého předchůdce ANNO 2205, s nímž ho pojí nejen identický engine, ale také některé assety, byť v obojím případě vše patřičně upravené. Ostatně ani nebylo potřeba jádro nějak z gruntu měnit, protože právě pro minulý díl byl engine navržen prakticky zcela nový, jenž pro aktuální potřebu naprosto postačuje.

Pupeční šňůra s ANNO 2205 mimo jiné znamená stejné spojení bojové a stavební části do jednoho celku, ovšem sedmička si dává za cíl spíše navázat na historické předchůdce ANNO 1404 – 1701, včetně náhodně generovaných map a obchodování mezi koloniemi s umělými starosty (může jich být více než dříve), jež zabydlují stejné mapy co živý hráč. Podle komunity byla minulá hra moc zjednodušená, nekomplexní a pro veterány série nezajímavá. Podle slov kreativního ředitele Dirka Riegerta se právě na výše zmíněné neduhy nejvíce zaměřili, a navíc prý vytvořili největší titul řady.

Nedávná víkendová neveřejná beta (ta otevřená bude spuštěna těsně před prodejní premiérou na konci dubna – info zde) sice ještě jeho slova nedokázala úplně potvrdit, na to trvala moc krátce a měla omezený obsah, nicméně prokázala, že ANNO 1800 bude nejen svým historickým zasazením určitě atraktivní hra. Při hraní mi beta připomínala deskoherní sérii Brass, jež se sice odehrává v průmyslově rostoucí Anglii, ale jinak je svému počítačovému sousedovi velmi podobná. Právě z historických dílů se krom kampaně vrací svobodný sandbox režim, fyzické zboží, obchodní cesty, vojenství plně integrované do hlavní hry a klasický kompetitivní multiplayer. Anno 1404 a 2070 mají i kooperaci, ta v betě chyběla a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by měla do plné verze dorazit.

Více měst na větší ploše

Zdejší svět má být ten největší, jaký se v ANNO kdy objevil, tedy ostrovy větší než 2048 x 2048 políček z ANNO 1404. V betě se používal shodný systém náhodného generování prostředí jako v ANNO 1404/2070. A z ANNO 2205 si tvůrci znovu vypůjčili osvědčený systém tzv. vícenásobných aktivních sektorů, což laickými slovy znamená, že rozjet můžete více samostatných oblastí v různých částech mapy a na různých ostrovech. Narazil jsem ovšem na jednu výraznou změnu v tomto konceptu: využívání různých sektorů je nyní volitelné, protože design prostředí se vždy generuje tak, aby pokryl úplně všechny potřebné suroviny, jako hlínu, uhlí, dřevo apod. z jednoho vašeho místa.

V betě se dalo dosáhnout maximálně na třetí z prozatímních pěti úrovní občanů, na řemeslníky. Tou počáteční jsou farmáři, nicméně již chybí patricijové, obchodníci či šlechtici, známí z minulých historických dílů. Oproti ročníku 2205 už ale můžete dojít až k nejvyspělejším investorům i na svém počátečním ostrově. Kampaň zhruba následuje styl hraní z ANNO 2205, nyní se mi ale zdá, že je více zaměřena na příběh, takže je ukecanější a kontaktnější jako bývala v ANNO 1404/1701. Doposud se tedy ANNO 1800 tváří jako hybrid různých osvědčených funkcí z minulých dílů, a ono to tak opravdu je, nicméně tvůrci dali v betě ochutnat z několika svěžích novinek, jež se v sérii ještě neobjevily.

Úspěšnost vašich měst se nyní měří také z hlediska jejich atraktivity jak pro obyvatele, tak i pro turisty, kteří mohou později vaše vísky navštěvovat. Zatímco hospody a už jen pouhý jeden vysazený stromek atraktivitu zvyšují, tak špinavé prasečince pro klobásky na obživu dělnictva a čpící továrny zase snižují. Do té první kategorie patří i nová modulární stavba zoologické zahrady, pro niž budete zámořskými expedicemi dovážet nové živočichy. V ANNO 1800 zoo zastupuje plošně největší stavby (druhou takovou si tvůrci nechávají jako překvapení do plné verze) a funguje obdobně jako paláce v ročníku 1404, zde od třetí úrovně občanů. Dalším novým prvkem je systém vlivu, jenž je prezentován bodíky, které můžete investovat až do šesti kategorií (např. kultura a vojenství), a tím směřovat váš herní styl.

I stará známá spokojenost občanů, tedy jestli má dělňas dostatek klobásek, chlastu a mejdla po šichtě, byla upravena směrem k větší volnosti a menším nárokům, což prostupuje celou hrou. Harcovníci si ostatně mohou již na začátku kampaně i volného stavění náročnost hry mnoha způsoby zvýšit. Nyní již nemusí být vaši občané spokojení, abyste je mohli vylepšit na další úroveň. Ostatně, to, že část svého města zamoříte zplodinami z vašich oceláren, vám sice nějaké ty body atraktivity města ubere, ale rozhodně vám to nijak nezabrání v dalším vývoji. Chybějící atraktivitu prostě nahoníte něčím jiným, třeba kulturními akcemi či kultivovanými parky.

Velkou důležitost zde má elektrická energie a samozřejmě pára, která pohání rozmáhající se železnici. Jestli na začátku vystačíte s několika farmářskými potahy, později už budete muset plánovat komplexní vlakovou síť. Tou drobnější novinkou je pak možnost plánování, kdy si novou stavbu můžete napřed virtuálně umístit i v případě, že na ni ještě nemáte, nebo ji zatím nepotřebujete. Co jsem odpozoroval, tak v betě to skoro nikdo nevyužíval, nicméně je to praktická pomůcka do budoucna, kdy si tímto lépe rozplánujete budoucí rozšiřování vašeho impéria a zkrátíte produkční řetězce bez nutnosti případného bourání či přesouvání stavby.

Noviny jako mocný nástroj propagandy

Každou půlhodinku hraní beta zakončila čerstvě vydanými novinami „Anno Chronicles“, které mapují vaše úspěchy i neúspěchy při budování a správě města. Samozřejmě by to nebyly novinářské hyeny, aby si kolikrát naprosto agresivně nepřisadily, že je to do hospody moc daleko a že to pivo už není, co bývalo. Jenže tisk můžete také zcenzurovat a vždy ty 3 sólokapry z titulních stran krapet přikrášlit či pozměnit až 30 typy různé propagandy. Což se může později vymstít třeba stávkováním. Do bety autoři stihli kolportovat 250 rozdílných článků, jež pokryly až 40 hodin hraní (tj. 80 novinových čísel). Do vydání by ovšem měli novináři připravit další různé příspěvky, aby bylo zpravodajsky pokryto unikátními sloupky alespoň 50 hodin hraní.

Hraní se samozřejmě ve své podstatě nijak výrazně neliší od tradic celé série, ostatně kromě zasazení jsou všechny novinky spíše kosmetické, takže na začátku dostanete kus země a jeden malý přístav, načež potřebujete hlavně osidlovat, protože jen občánci makají v provozech a platí daně. Vůbec nastavit vhodný balanc mezi populací (příjmy) a budováním s provozem města (výdaje) je v ANNO 1800 kolikrát velký oříšek, a to hlavně pro nové či méně zkušené hráče. Jakkoli si nováčci mohou zvolit častější nápovědu při hraní, když jsem dal betu otestovat naprostým neználkům série, buď zpočátku nevěděli co dělat, když se jim zastavila produkce, případně právě po několika hodinách prostě zkrachovali.

Ovládání je ale naprosto pohodlné, intuitivní, známé kolečkové menu na kontextové tlačítko myši je přehledné a nabízí nejčastější akce pěkně pohromadě, přičemž graficky je to po sterilnějších futuristických dílech opět ta pravá krása. Škoda, že přiblížení není až tak detailní, protože dokonale animovaný pidi svět je moc krásný, nicméně mi přijde, že ANNO 1800 je ze všech dílů jasně nejnáročnější na výkon počítače. Ani s GeForce GTX1080 jsem si pro naprosto plynulé hraní při WQHD rozlišení nemohl dovolit maximální nastavení grafiky, to už se mi snímkování propadalo i pod 30, ovšem nezapomínejme, že beta nebyla ještě zcela odladěnou verzí a do finální hry se optimalizace může o dost vylepšit.

Nevím, jestli je to atraktivní průmyslovou dobou oceli a uhlí, ale nové ANNO mi zatím po několika hodinách strávených v betě přišlo z posledních dílů jasně nejatraktivnější a nejzábavnější. Města totiž rostou docela rychle (lze volit 3 rychlosti plynutí času) a stále máte nějaké nové úkoly, případně se odemykají nové možnosti, takže povětšinou máte stále co dělat a není prostor k nudě. Samozřejmě později už to může být jiné, nicméně beta ukázala, že minimálně ti, co jim futuristické díly moc nesedly, by v novém sedmém dějství, jež se vrací ke kořenům celé série, mohli zase zažít ty správné budovatelsko-strategické orgie. ANNO 1800 vyjde jen na PC 26. dubna.

Hru můžete předobjednat na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2018.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama