První ochutnávka odvážného experimentu.
Není čas ztrácet čas, takže pojďme rovnou k věci: Nightreign není v jádru špatný koncept, jakkoliv je prakticky opakem hry i žánru, ze kterých vychází. Zapomeňte na rozvážný průzkum nebezpečného světa: tady vyhrává ten, kdo zvládne nejrychleji sprintovat. Přesto hra obzvláště v klidnějších pasážích “dýchá” atmosférou FromSoftware díla, například nová hudba nebo stylově přednášené dialogy jsou nezaměnitelné. Nicméně abyste si Nightreign užili víc než jeden víkend, bude velmi záležet na jeho hloubce, která ale zatím nepůsobí příliš slibně.
Nečekaný fort, night
Elden Ring byl obrovský úspěch pro jeho tvůrce i vydavatele a dává smysl, že obě strany hledají způsob, jak tento potenciál dále využít. Loni jsme dostali mimořádně rozsáhlý přídavek ve stejném duchu, ale letos se místo toho bude servírovat mnohem radikálnější remix, připomínající v mnoha ohledech spíše fanouškovský mod v duchu oblíbených randomizérů, než oficiálně vydanou novou hru. Hlavní změnou ale není remixování známého, nýbrž důraz na rychlost.
Vyberete si jednoho z hrdinů (jako v týmových střílečkách mají pevně nastavený vzhled i schopnosti) a vrhnete se v týmu tří hráčů do remixované mapy Limgrave z původního Elden Ringu. Máte zhruba deset minut, než uplyne první herní den, přičemž mapu postupně zmenšuje ze všech stran postupující kruh smrtícího deště. Na konci dne se uprostřed kruhu narodí “noční boss”, kterého musíte porazit, aby noc pominula a rozběhl se druhý den, který probíhá ve stejném duchu.
Hlavní změnou je důraz na rychlost.
Prakticky neustále jste tlačeni nedostatkem času: abyste nočního bosse porazili, potřebujete najít lepší vybavení a hlavně zvýšit svou úroveň, takže každá vteřina, kdy nevraždíte některé z nepřátel na mapě a nezískáváte runy (zkušenosti) je promrhaná. Obzvláště důležité jsou hned první minuty, kdy potřebujete okamžitě zabít prvních pár pěšáků a dostat se alespoň na třetí úroveň postavy, čímž se vám zvětší počet životů i výdrže natolik, abyste ustáli víc, než dvě-tři rány. Nutnost co nejrychleji sbírat zkušenosti a vybavení je přítomná po celou dobu hraní.
Nevybroušený diamant nebo holá kostra?
Ačkoliv mne upřímně mrzelo, že nemohu v této hře prozkoumávat svět a nasávat jeho atmosféru tak, jak jsem zvyklý z té původní, zaměření na vysoké tempo není samo o sobě problém a může vést k zajímavému novému zážitku. Co ale jako problém vnímám, to je zdánlivá chudost doposud představeného obsahu a jistá nevybroušenost mechanik. Samozřejmě existuje naděje, že tento test záměrně ukázal pouze zlomek chystané hry, vycházející za tři měsíce. Při pohledu na její cenovku a zmínku “plánů na dodatečný obsah” si tím ale nejsem vůbec jistý.
Samotná mapa se zdá být statická, včetně rozmístění unikátních lokací i nepřátel. Občas se dočkáte náhodné invaze některého z bossů, která umí docela potrápit, ale to je vlastně jediný dynamický element. Stejně tak bossové jednotlivých nocí se nemění. Pokud by to mělo opravdu takhle fungovat, docela rychle byste se naučili běhat jednu optimalizovanou trasu, což hře dramaticky ubere na zajímavosti. Tohle není klasická battle royale ani extrakční střílečka, ve kterých jsou hlavním zdrojem nepředvídatelnosti a překvapování lidští nepřátelé.
Existuje naděje, že test ukázal pouze zlomek chystané hry.
Poněkud nedotažené mi přišly také některé mechaniky, například spouštění speciálních schopností postav podivnými komby tlačítek na ovladači mi ani po několika hodinách nepřešlo do krve, sbírání a třídění předmětů je nesrovnatelně méně přehledné a pomalé proti podobným hrám. Kruh deštivé stěny není tak dobře vizuálně čitelný, jak by bylo potřeba - stejně jako u dalších aspektů se zde nabízí srovnání s Fortnite, kde je mnohem lépe vidět blížící se stěnu. Zde je obloha hůře čitelná a samotná stěna funguje spíše jako nahodilé modré efekty na krajině, než jako jasně čitelná postupující hranice.
Ve třech nebo nic
S ohledem na publikum původní hry by dávalo velký smysl, aby šel Nightreign smysluplně hrát i v jednom hráči, ale nic takového jsme v tomto testu nenašli. Pro vstup do hry musíte být online (což byl důvod, proč první pokus o test zcela selhal díky pádu serverů) a musíte matchmakovat s dvěma náhodnými dalšími hráči, nebo pomocí hesla s konkrétními online přáteli. Ačkoliv tvůrci původně zamítli podporu hry pro dva, po aktuální kritice se zdá, že ji přece jen zvažují.
I pokud hra půjde spustit v jednom, nejsem si jistý, jak dobře to bude fungovat. Samozřejmě je možné řešení v podobě plošné změny hodnot životů či síly nepřátel, ale například hlavní boss tohoto testu má fázi, kde se doslova rozdělí na tři, aby náležitě zaměstnal všechny tři hráče. Bude tohle něco, co vývojáři pro účely hraní v jednom také změní? Spousta roguelike her je skvělá v jednom hráči a mnoho souls fanoušků hrami prochází s partnerem/partnerkou ve dvou, takže absence smysluplné podpory těchto dvou možností není maličkost.
Pro vstup do hry musíte být online.
Hra nepůsobí (kromě online serverů) rozbitě nebo nekvalitně a ve svých nejlepších momentech skvěle odkazuje na původní titul, ať už melancholickou atmosférou vaší základny nebo vypjatými souboji s bossy. Běhat stejnou mapu dokolečka se ale docela rychle omrzelo již během pár hodin tohoto testu a nezachránila to ani skutečnost, že jsou hratelné postavy zajímavě odlišné nebo že postupně hromadíte permanentní vylepšení. Plná hra tak bude závislá především na tom, s jak bohatým, pestrým nebo proměnlivým obsahem v květnu dorazí.
Elden Ring: Nightreign vyjde 30. května 2025 pro PS4, PS5, X1, XSX a PC.