Dojmy z hraní Uncharted: Golden Abyss
Speciály Uncharted: Golden Abyss Článek Dojmy z hraní Uncharted: Golden Abyss

Dojmy z hraní Uncharted: Golden Abyss

Rosťa Viktorin

Rosťa Viktorin

1

Jen pár měsíců po vydání třetího Uncharted se fanoušci série dočkají zbrusu nového Drakova dobrodružství.

Reklama

Řadíte-li se mezi zájemce o nový handheld Sony určitě vám neuniklo, že Golden Abyss vypadá tak o tři třídy lépe než všechny ostatní dosud oznámené hry. Dlouho se spekulovalo, jestli za tím není jen prohnanost vydavatelské společnosti, která do oběhu záměrně pouští upravené záběry, jež ve skutečnosti nikdy nebudou vypadat tak dobře. Dnes už však můžeme s klidem konstatovat, že se v žádném případě nejedná o podfuk a i na velké televizi ve vysokém rozlišení Golden Abyss víc než handheldovou hříčku připomíná po čertech povedenou konzolovou gamesu. Ne, technologických kvalit „plnohodnotného“ Uncharted opravdu nedosahuje, ale zaostává za ním méně, než by většina z vás tipovala.

Vyplývá to mimo jiné z prvních dojmů, které se začaly na síti objevovat, neboť hra je už, stejně jako potřebná platforma, v zemi vycházejícího slunce v prodeji. Pokud se vám navíc nechce na svou kopii čekat, můžete si ji z Japonska klidně objednat beze strachu ze zdlouhavého luštění nádherných klikyháků – na trh totiž Uncharted dorazilo s kompletní anglickou podporou (dabing, titulky, herní menu a dokonce i trofeje). Na recenzi, nejspíš nejen od nás, si sice budete muset ještě chvíli počkat, avšak dovolte mi, s přispěním redaktorů ze zahraničního herního portálu 1UP, alespoň v rychlosti shrnout, proč se čekání vyplatí.

Jak už jsem zmiňoval na začátku, titul vypadá úchvatně. Dvojnásob pokud přistoupíme k přímému srovnání s ostatními PSV hrami, kdy třeba Resistance: Burning Skies vypadá jako indie hříčka, kterou před pár lety spíchla parta nadšenců na koleni v garáži rodičů. A důvod je prostý. Z Uncharted se pomalu ale jistě stala vlajková loď herních zařízení Sony a jako takové se značce dostává speciálního zacházení a hlavně financí, na které projekty ostatních firem, obzvlášť na handheldovém trhu, mohou zapomenout. Japonský gigant si jednoduše nemůže dovolit pustit do obchodů pod tímto trademarkem břečku, která by je mohla stát fanoušky. Ne snad, že by Sony tolik záleželo na spokojenosti hráčů. Golden Abyss je především jakýmsi tahounem PSV, který má v prvé řadě přilákat nové zákazníky. A ač možná nepřímo, slouží rovněž k demonstraci výkonu handheldu.

A že je na co koukat; vynikající pěti palcový OLED displej se bez problému postará o to, aby vám po spuštění spadla brada až někam k sousedům. Hned vzápětí se ale tak trochu paradoxně dostaví smutek, neboť vám velice rychle dojde, že takhle dobře bude na PSV vypadat jen velice, velice málo her. To je na jednu stranu pochopitelné, na tu druhou je to obrovská škoda, protože Vita očividně má na to, aby víceméně držela krok se současnou generací konzolí. A to je úspěch hodný obdivu!

Ano, stále je na Golden Abyss poznat, že jde „jen“ o handheldovku, především na animaci postav, ale to nic nemění na tom, že od začátku až do konce vypadá gamesa úchvatně. Autoři si dali sakramentsky záležet na tom, aby se fanouškům série dostalo standardu, na který jsou zvyklý, a tak se můžete s klidným svědomím začít těšit na (už trochu ohrané) výborně zpracované exteriéry džungle a městeček, jež sice občas vyvolají drobné deja vu, nikdy ale tolik, aby to bylo otravné. Vše je navíc neuvěřitelně detailní (dokumenty na nástěnkách tady, staré pneumatiky támhle apod.) a stejně jako u předchozích dílů Uncharted není problém začít se jen tak potulovat po okolí a ztratit pojem o čase. Samozřejmě za předpokladu, že vám to hra povolí.

I tentokrát totiž vývojáři sází na filmový zážitek a Natův pohyb je proto do značné míry omezen. Stále s ním budete moci dle libosti běhat, skákat, šplhat i střílet (samozřejmostí je rozsáhlý arzenál zbraní, který většina z vás bude znát z dřívějška), vždy však v rámcově uzavřeném prostoru, jenž jednoduše není možné opustit. A vlastně je to tak dobře. Zážitek z hraní je tak mnohem intenzivnější a našlapaný děj nebrzdí vaše nekonečné bloudění mezi stromy. Bohužel, postupem času zjistíte, že tvůrci podle všeho chtěli plynutí příběhu brzdit a kouskovat, jen to udělali mnohem stupidnějším způsobem.

Ačkoliv PSV jako vůbec první handheld disponuje plnohodnotným mechanickým ovládáním (tím myslím především dvě analogové páčky), se kterým si většina her bude skvěle rozumět, včetně Golden Abyss, naneštěstí je tu stále strašák v podobě dotykového kapacitního displeje a dotykové plošky na zadní straně přístroje. I když by bylo Uncharted perfektně hratelné i bez nich, vývojáři je do hry natvrdo zakomponovali (možná z donucení, nevím) a především v případě soubojů se bez šátrání po displeji bohužel neobejdete. Zbytečný tah, jenž navíc kazí tempo hry, ale co se dá dělat. Víc než jako zpestření to působí jako snaha Sony říkat hráčům: Hele, hele, hele, taky jsme tam dali dotykový displej, to už jsme skoro jako iPhone!

Hru jako takovou tato otravná intermezza sice nijak výrazně nehyzdí, ale výsledný dojem tím bezpochyby utrpí. Uvážíme-li ovšem, že jde víceméně o jediný závažnější nedostatek celé gamesy není problém nad tím mávnout rukou a dál se autorům klanět a stavět je na piedestal. Jak jeden zahraniční herní žurnalista podotknul, Golden Abyss je v podstatě PS3 hra, vměstnaná na výborný pěti palcový displej. Pokud tedy někoho libovolný díl Uncharted přesvědčil ke koupi třetího PlayStationu, nepochybuji, že stejnou službu vykoná i Golden Abyss pro PlayStation Vita. A to je moc dobře.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama