Skvělá atmosféra, ale bojovým systémem si zatím nejsme jistí.
Ačkoliv to tak navenek nemuselo vypadat, letošní Gamescom byl nakonec pořádně rušný a nabitý hrami, navzdory absenci některých klíčových firem. V redakci jsme týdny před veletrhem čelili naprosté záplavě emailových pozvánek na jednotlivé předváděčky her, až byl i pro naši čtyřčlennou výpravu docela problém si v tom všem udržet pořádek. Navzdory tomu jsem měl ale celou dobu příprav naprosto jasno v té jedné, nejdůležitější hře, kvůli které jsem do Kolína cestoval. Tou hrou byl The Callisto Protocol, "re-imaginace" sci-fi hororu od tvůrců původní série Dead Space.
Ve snaze maximalizovat můj čas s hrou jsem ji vyhledal jak na veřejném showfloor, tak si domluvil novinářskou schůzku za zavřenými dveřmi. Bohužel se ukázalo, že zvenčí slibně vypadající stánek nakonec skrýval pouze příležitost vyfotit se v umělých kulisách hry, ale nic jiného. Po této zradě jsem směroval na onu prezentaci za zavřenými dveřmi poněkud zklamaný - a moje dojmy se bohužel o moc nezlepšily ani tam. Ačkoliv hra vychází již za tři měsíce, ani prezentace za zavřenými dveřmi nenabídla "hands-on" vlastní hraní, ale pouze krátkou prezentaci vývojářů a následných zhruba 15 minut video záběrů z hraní.
Pokud jste fanoušky Dead Space, prezentace vývojářů, odhalující jejich filozofii při tvorbě hry, vás nemohla příliš překvapit - slyšeli jste tam totiž ta samá pravidla a mantru, kterou se řídili již u jejich minulé série: například důraz na práci s budováním napěti, práci se zvukem nebo třeba snahu dát postavám dostatečně lidský rozměr, ukázat jejich zranitelnost a reakce. Celý tento proces autoři nazývají "horror engineering" a je pravda, že Dead Space svojí mistrnou dramaturgií i zpracováním patří na naprostou špičku žánru, hned vedle her jako jsou třeba The Last of Us.
Ačkoliv bylo samozřejmě příjemné vidět čtvrt hodiny z hraní aktuální verze vyvíjené hry, prezentovaná ukázka mne ničím příliš nepřekvapila - ostatně cílem je víceméně nabídnout Dead Space 4 pod jiným názvem. Callisto stále vypadá stejně pochmurně, potemněle a atmosféricky, jako ve všech dosavadních ukázkách. Jednou z prezentovaných novinek byla schopnost některých monster se proměnit v silnější variantu, pokud jim včas nerozstřílíte mutující část těla (poznáte ji podle toho, že z ní "vyšlehnou" vlnící se chapadla). Bohužel tahle proměna, možná zajímavá z hlediska hratelnosti, nevyužívá žádné moderní vizuální efekty, takže se dočkáte poměrně jednoduchého přepnutí modelu monstra místo nějakého efektivního morfování. Mimochodem, o dojmech s této prezentace vyprávím také v našem podcastu:
Prezentovaná ukázka ale dále prohloubila můj strach z bojového systému hry, především pak z soubojů na blízko. Jednoduše mi nesedí, že v daleké budoucnosti se moderními nástroji vybavený kosmonaut pere s očividně vražednými mutujícími monstry pomocí obušku. V některých scénách dokonce monstra odstrkoval holýma rukama (jako součást dodge úhybných animací). Navíc se zdá, že ve hře budeme mít jedinou pistoli, ačkoliv bude možné vylepšovat její funkcionalitu.
Rozhodně neříkám, že každý horor musí být vyloženě střílečka, ale tohle prostě na mě působilo trochu chudě a nemístně v kontextu prostředí/situace. Vím, že si to tvůrci obhájí zasazením hry do prostředí "věznice", ale to nic nemění na výsledném dojmu. Byl bych mnohem klidnější, kdyby nás to nechali alespoň osahat a zahrát si hru na vlastní kůži, ale to se nestalo. Přesto mám pořád velký respekt k atmosféře hry a věřím, že půjde o jeden ze tří nejvýznamnějších titulů letošní podzimní/předvánoční sezóny.
The Callisto Protocol vyjde 2. prosince pro PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One a Xbox Series X/S.