Dojmy z VIP dema Anthem
Speciály Anthem Článek Dojmy z VIP dema Anthem

Dojmy z VIP dema Anthem

Jan Kalný

Jan Kalný

66
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox One

Jak to vypadá s novým projektem BioWare?

Reklama

Nejnovější počin tvůrců z legendárního studia BioWare s sebou doprovázely vcelku všelijaké názory a pocity. Naskriptovaný gameplay trailer z roku 2016, který poprvé hru odhalil veřejnému publiku (a jenž vypadá jinak než „finální” podoba hry), se sice těšil velkému nadšení, ale stejnou měrou i obav.

Svět vypadal zajímavě a premisa ovládání speciálních obleků v klasickém RPG duchu jakbysmet, avšak potvrzení toho, že středobodem Anthemu bude live-service a důraz na multiplayer (po vzoru například Destiny od Bungie/Activisionu nebo The Division od Massive/Ubisoftu), už získalo nějaké ty pochybovače a odpor. Kdekdo čekal, že vývojáři z BioWare přinesou pořádné, singleplayerové RPG jako za starých časů. Realita je nakonec jiná. A bohužel ne moc pozitivní.

Demo bylo zkoušeno na PC verzi

Demo je demem pouze názvem

Hned na úvod musím říct, že nápad samotného dema prostě nefunguje tak, jak asi bylo v plánu. Od samého začátku jste hozeni na desátou úroveň, v inventáři máme několik zbraní a před sebou dvě mise (s možností volného průzkumu v pár lokacích). Jednu příběhovou (kterou poté nahradí dvě další) a jednu z kategorie Stronghold, fungující jako takový typický raid. Nějaký vlažný úvod vás tedy nečeká a hned zkraje si můžete vyzkoušet, co na tom Anthemu vlastně je. Bohužel je to zároveň to, co může vaše dojmy velmi snadno podkopnout. Až na pár základů se hra vůbec neobtěžuje vás seznámit s ovládáním ani mnoha mechanikami. Neřekne vám, co máte dělat a jak všechno funguje. Do toho si připočtěte vcelku chaotické uživatelské rozhraní, které se rozprostírá do téměř každého okraje obrazovky, takže nevíte, kam vlastně dřív koukat, a máte recept na opravdu negativní první dojmy.

Ty, alespoň v mém případě, netrvaly dlouho a postupně jsem se do hry začal více a více dostávat, ačkoli bych opravdu uvítal nějaké volnější první kroky. Nebýt toho, že jsem předtím hrál uzavřenou technickou alfu odehrávající se v prologu hry a sloužící jako skutečný tutoriál, byl bych asi úplně mimo a ani nevěděl, jak například splnit úkol s uzavřením/utišením relikvií. Ale i přesto, že jsem se po nějaké době zorientoval, jsem během hraní nikdy nedošel do bodu, kdy bych si řekl, že mě ta hra vážně baví, a kdy bych cítil, že už nemusím bojovat s ovládáním. Vždycky tomu něco chybělo. Poukázat musím především na absenci dobrého soubojového systému. Zbraně jednoduše nepůsobí dostatečně silně, a to, že jste zasáhli nepřítele, poznáte vlastně jenom díky z jeho těla létajícím číslům. Prostě jen stojíte, držíte levé tlačítko myši a čekáte, než nepřítel spadne na zem. Když vás těžce zasáhne, tak se musíte schovat za kámen a počkat na regeneraci štítu, aby mohlo nastat druhé kolo. Na to, že Anthem stojí a padá na těchto soubojích, tak vážně selhává ve vytváření zajímavých, záživných a zábavných přestřelek, ve kterých je více hloubky než to, co jsem teď popsal.

Dojmy z VIP dema Anthem

Naštěstí to trochu vynahrazují schopnosti jednotlivých Javelinů - obleku, de facto tříd. V úvodu dema máte k dispozici Rangera, takového typického vojáka se střední výdrží, silou i rychlostí. Zprvu má po ruce granát, bariéru, raketu a speciální schopnost v podobě naváděného minometu, ale jak už to tak u takových her bývá, můžete si postupně odemknout další schopnosti nebo jejich silnější varianty. Totéž platí o dalších třech Javelinech, které si můžete po chvíli odemknout (v případě VIP dema si tedy můžete odemknout jenom jednoho, ale je jedno kterého). Masivní Colossus se před ničím nezastaví a působí jako pochodující tank. Hbitý a vcelku maličký Interceptor zase využívá různých nástrojů a granátů a je z něho cítit, jak kdyby se tvůrci podívali na Warframe a řekli si „jo, to vypadá dobře, to použijem”. A v neposlední řadě je tu také Storm, u něhož se můžete těšit na přehlídku efektů a výbuchů díky jeho elementálním schopnostem. Všechny čtyři obleky se od sebe liší, ačkoli v jádru není žádný z nich úplně nic unikátního.

Kromě jiných zbraní si můžete také vybrat jiné dovednosti, jak už bylo řečeno, které se od sebe sice mohou nějak lišit, ale v jádru každá funguje na podobný způsob. Právě tady Anthem selhává v dalším aspektu těchto her, a tím jsou zajímavé a unikátní buildy. Schopnosti sice měnit můžete, ale styl, jakým hru hrajete, a to, jak jednotlivé „postavy” působí, tím nezměníte. Třeba Storm bude vždy působit jako Storm, ať už střílíte ledové krystaly nebo sesíláte ničivé blesky. Právě proto, že v jádru soubojového systému je prostě jenom dávání co největšího počtu poškození, je úplně jedno, čím budete střílet a jaké to má efekty. Záleží prostě na tom, aby z nepřátel létala co největší čísla.

Nepoddajný svět Anthemu

Abyste mě nechápali špatně, neříkám, že je Anthem nějaká blbost, kterou si nejde užít. Samozřejmě jde. A najdou se světlé momenty, stejně jako u každé hry; ale po mém čase stráveném v demu od toho nemůžu očekávat nic víc než jen typickou, standardní, normální, ničím nevybočující, běžnou, obyčejnou střílečku s podobně typickým a standardním soubojovým systémem. A to vážně není něco, co jsem od nového projektu BioWare čekal.

Anthem tak podle mě může z průměrnosti vytáhnout hlavně příběh a svět. Ten po grafické stránce vypadá nádherně, barevně a osobitě, tam opravdu není moc co vytknout. Je to přesně ta kvalita, kterou byste čekali, kdybyste si pustili Mass Effect. A občas to tak i působí. V mnoha ohledech je už během prvních kroků cítit, že se v BioWare pokusili udělat něco trochu jiného, než na co jsme v jejich případě zvyklí, ale přesto se nedá ubránit pocitu, jako by vývoj Anthemu kdysi začal v podobě nového Mass Effectu. Hlavně když se člověk koukne právě na několikrát zmíněný soubojový systém a archetypy nepřátel. Ten zkrátka Mass Effectem zavání na kilometry daleko.

Dojmy z VIP dema Anthem

Samotný příběh pak z dema samozřejmě nelze nijak soudit. Těch několik cut-scén a dialogů, ke kterým máme přístup, působí prostě dobře (i když nijak světoborně), a to i přes to, že s jednotlivými postavami nemáte žádný vztah. Pokud pak jde o příběh světa jako takového (lore), k němuž se dostáváte skrze Cortex (jakási encyklopedie), jde o vcelku standardně fungující svět se svými vlastními zajímavosti. A své fanoušky si rozhodně najde. Ale jak říkám, opravdu se toho zatím moc soudit nedá.

Anthem je stále otevřená kniha

Doteď jsem ještě ani nezmiňoval fakt, že celé demo zkrátka nepůsobí jako demo, ale jako beta. Jako ukázka nějaké hry, která prostě není připravená na vydání. Je tu vážně všechno. Od absence základního textového chatu a možnosti změnit zorné pole (včetně nefungujícího nastavení motion bluru), přes děsnou optimalizaci, nic moc ovládání létání a často toporné animace, až po mizející nepřátele, nekonečné loadingy, propady pod zem nebo některé opravdu bizarní bugy. Ačkoli tohle všechno by se ještě dalo omluvit tím, že jde podle všeho o starší verzi hry, které chybí zhruba šest týdnů práce na opravách. I přesto to zmiňuji, protože je to prostě součástí dema a ty dojmy to opravdu, ale opravdu nezlepšuje.

Dojmy z VIP dema Anthem

Suma sumárum? Potenciál tam je, asi jako u všeho. A s přáteli je to přeci jenom trochu zábava - stejně jako všechno ostatní. Ale jinak? V zásadě všechno, co si v demu okusíte, působí naprosto průměrné, občas dokonce bídně a jen jako jakási nepovedená míchanice Destiny a Warframe. Opravdu nevím, kde přesně nastala chyba, ale pokud by byl zlepšený pocit ze střelby a soubojový systém obecně, mohlo to být mnohonásobně lepší. Ale ani to by nespravilo fakt, že Anthem prostě a upřímně působí obyčejně. Strašně obyčejně. Strašně neoriginálně.

Druhé dojmy - Michal Burian

Nebudu zastírat, měl jsem velká očekávání. Přece jen, tvůrci ságy Mass Effect a Dragon Age připravují kooperativní/multiplayerovou third-person střílečku s RPG prvky. Anthem se mi v nedávném testu alfa verze líbil, ale VIP demo můj názor dost změnilo. A bohužel negativně. Anthem má opravdu pěkný grafický kabátek, propracované animace, exotické hlavní město sloužící jako HUB a zajímavý sci-fi svět s džunglemi, pohořími, bažinami a dalším prostředím. U dalších důležitých částí hry jsem ale po pár hodinách hraní na pochybách.

Zapomenu na problémy s připojením, kdy zamrzne načítání mise a je nutný restart hry (naštěstí po opětovném spuštění daná mise naběhne), vypadávání zvuku nebo jiné technické záležitosti, které by se snad neměly objevovat ani v betě (zajímavé, že alfa šla bez problému) – tohle mělo být určitě vyřešeno, když příprava dema začala v prosinci 2018, a všímám si jiných věcí. Náplň těch několika málo misí je stejná. Demo se má odehrávat zhruba v polovině příběhu plné verze a já se nudil. Neustále jsem dělal to samé: dojdi ve městě pro úkol, vyslechni si rozhovor, jdi si obléct Javelin a na misi znič označené cíle, případně prozkoumej oblast. Po splnění mise jdi pokecat s postavou, a tak stále dokolečka. To mi přijde dost málo na titul, který má velké, ale opravdu velké ambice a byly za něj utraceny miliony, miliony dolarů.

Dojmy z VIP dema Anthem

Obávám se, že Anthem bude nudný i v plné verzi. Úvod hry, který jsem hrál v alfa verzi, byl zajímavý. Doufám, že zůstane takový i v plné verzi, ale jak to bude s další částí, to si netroufám odhadovat. Bojím se pořád stejných úkolů, stejné náplně hry, což mne osobně začne po pár hodinách nudit. Nepřidávají tomu ani přestřelky. Jo, chvilku jsou zajímavé, ale po x-té už mi nepřijdou nějak kulervoucí. Důležitý je i gunplay a ten má Anthem na dobré úrovni. Létání s Javelinem je zábavné, dá se na něj rychle zvyknout, dělat akrobatické kousky a využít ho v boji s nepřáteli. Těch je celá řada, od obyčejných a jednoduchých mimozemských pěšáků až po tuhá a hodně nebezpečná monstra.

Možná jsem na Anthem až moc přísný, nechci před ním předčasně zavírat dveře, ale po nainstalování plné verze nebudu mít již taková očekávání. Budu čekat spíše průměrnou sci-fi střílečku s RPG prvky. A třeba, třeba budu nakonec mile překvapen. Kdo ví… Ale třeba je právě tohle ta hra, kterou vyhlížejí příznivci Destiny, hráči toužící po lootu a nekonečném grindování. Pokud ano, tak vše záleží na obsahu a následném endgamu. Když si tohle BioWare pohlídají, je tady kandidát do této kategorie, ale za předpokladu, že vám nevadí dělat stále to stejné dokolečka, dokolečka a dokolečka. Já na tohle moc nejsem, i když u Destiny jsem pár desítek hodin vydržel.

Nebudu nikomu vyvracet jeho názor, stejně tak očekávám, že to samé nebude někdo dělat u mého názoru. Věřím, že si Anthem najde svou komunitu, hráče, kteří budou spokojeni, ale já mezi ně – minimálně po VIP demu - patřit nebudu.

Dojmy z VIP dema Anthem

Anthem vyjde 22. února 2019 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Od 1. února si po dobu víkendu mohou hru vyzkoušet všichni zájemci ve veřejné demoverzi (na konzolích nutné PS Plus/Xbox Gold. Bude totožná s tou, kterou jsme hráli my. Hru předobjednáte na Xzone.cz.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama