Dojmy ze Surviving the Aftermath
Preview Článek Dojmy ze Surviving the Aftermath

Dojmy ze Surviving the Aftermath

Michal Jonáš

Michal Jonáš

3
Platformy Windows PC Xbox Xbox One

Nástupce Surviving Mars se přesouvá na naši zpustošenou planetu.

Reklama

Vesmírná budovatelská strategie Surviving Mars vyšla minulý rok, až už tu máme jejího nástupce. To je panečku rychlost! Vydavatel obou titulů Paradox Entertainment si to ale může dovolit, protože zatímco Surviving Mars vytvořilo bulharské studio Haemimont Games, tak nedávno v předběžném přístupu vydaného nástupce Surviving the Aftermath zase úplně jiné studio.

 

Z Balkánu do Skandinávie

Surviving the Aftermath je tak sice podle názvu druhým a plně samostatným dílem vznikající řady budovatelských strategií, ale jinak je to zcela nově na zelené louce vytvořená hra, která ze svého předchůdce nepoužila vůbec nic. Autoři z finských Iceflake Studios, které si Paradox jako nezávislé tvůrce pro druhý díl Surviving vybral, nicméně podobně velký AA titul ještě nikdy nevyráběli.

 

  • Platforma: PC, (testováno), X1
  • Datum vydání: 19. 10. 2019 (předběžný přístup)
  • Výrobce: Iceflake Studios (Finsko)
  • Žánr: budovatelská strategie
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 4 GB (PC)
  • Cena: od 510,-

 

Jenže daleko zkušenější Haemimont Games už mají rozjednanou nějakou jinou práci a tak vydavatel podruhé musel vzít zavděk tvůrci, kteří za sebou mají jen 8 vesměs malých a mobilních her. Jelikož je to z Balkánu do Skandinávie pěkná dálka, tak si noví tvůrci museli prakticky všechno dělat od znovu, protože původní autoři z Haemimont Games jim posloužili tak akorát drobnými radami.

Nezkušenost nových tvůrců Surviving the Aftermath byste na samotném hraní ale vůbec nepoznali, protože už nyní, zhruba jeden měsíc po vypuštění do fáze předběžného přístupu na Epic Games Store a Microsoft Xbox Game Preview, je hra, např. na rozdíl od předběžné verze Chernobylite (naše dojmy), prosta výraznějších chyb (na testované PC verzi) a lze ji naprosto normálně bez omezení hrát, jako by to bylo již finální vydání.

 

 

Za to tvůrcům klobouček, ale druhým dechem musím také dodat, že obsahu je nyní ještě dost málo a oproti Surviving Mars je Aftermath prozatím stále daleko střídmější a jednodušší hrou s citelně méně možnostmi a funkcemi. Však Aftermath je o 2 GB menší hrou, když nyní zabírá pouze 4,2 GB prostoru. Nezkušenost tvůrců je nejvíce vidět na grafice, jež je oproti Marsu hrubší, vybledlejší, rozplizlejší a celkově nic moc. A myslím, že se obrázek do plné verze, jež zatím ani nemá stanovené konkrétní datum vydání, moc nezmění.

Pod podtitulem „Konec světa je jen začátek” se ale jinak ukrývá dobře fungující, klasická budovatelská strategie, u níž jsem ale nenašel vůbec nic, co by se v tomto žánru ještě neobjevilo. Je vidět, že tvůrci nesázejí na žádnou žánrovou revoluci, nýbrž na klasiku a léty ověřené mechaniky, jež okamžitě pochopíte. Ostatně současná předběžka se s ničím moc nepáře a prostě vás hodí nad malou a špinavou kolonii několika rodin, které přežily blíže nespecifikovanou apokalypsu na Zemi a nyní pociťují její následky. Odtud název hry.

 

Stálá péče zajištěna

Do hry postupně přibývají další nové věci. Už je venku první velký update nazvaný The Colony. Ten se zaměřil na vylepšení kolonie samotné, resp. tábora, který si pro své ovečky pomalu budujete a rozšiřujete, až se z něj stane malé městečko či soběstačná základna. Ve zpustošeném post-apokalyptickém světě totiž nestojí žádné budovy, neexistuje žádná doprava, žádná vláda, žádný řád, jen tlupy banditů a hory šrotu či naleziště zdrojů, jež musíte využívat.

Celkově má hra nabídnout minimálně 50 různých staveb a baráčků, od obyčejných stanů až k pevným budovám, které si později postavíte. A k tomu 46 druhů kolonistů, nicméně aktuálně, jak jsem již psal, hra tak bohatá ještě není a staveb je zejména pro první hodiny budování kolonie docela málo. Prostředí je ovšem procedurálně generované, takže každou novou kampaň je odlišně modelováno a může se rozkládat až na 6 různých biomech.

 

 

Co se mi ale hodně líbí, je naprosto dokonalé a podrobné přizpůsobení obtížnosti každé nové hry. Volíte si např. úrodnost půdy kolem kolonie, výskyt sekundárních katastrof (protože ta primární se již stala), velikost kolonie (např. 12 lidí), míru agresivity nepřátelských banditů či odolnost kolonistů proti nebezpečí a nákazám. Hra rozlišuje 17 hlavních zdrojů, což je dokonce o něco více, než má Surviving Mars. Těmi základními potřebami zde jsou logicky jídlo, přístřeší a pitná voda.

Díky dobře postavenému tutoriálu, jenž si pro další průchody můžete klidně vypnout, jsou první krůčky v této hře velmi bezproblémové, protože hra vám pomocí nerušících cedulí na straně obrazovky stále radí, co máte zrovna dělat a co je dobrého zrovna teď postavit. Takže i pokud si s podobnými strategiemi moc netykáte a obecně nemáte tucha, na co se v nich zaměřit, tady se podobných problémů nemusíte vůbec bát. Vše je logické a dobře vysvětlené. Stačí jen umět trochu číst anglicky.

 

Parta bezdomovců

Po startu zastihnete vaše kolonisty zcela bezbranné a bez přístřeší. Máte ovšem štěstí, protože nejsou líní a již před vaším „příchodem” jako nového správce kolonie a velitele tábora na jednu hromadu shromáždili různý materiál, který našli kolem, takže se můžete hned s chutí vrhnout do stavby alespoň jednoduchých stanů, jež pro začátek postačí. Opět vždy přehledně vidíte, jaký materiál potřebujete (na stan např. několik prken a látky). Potěší i dynamická denní doba, ale dost často mají kolonisté ten samý vzhled, protože tvůrci ještě nemají hotových více designů postav.

Skoro to vypadá, že autoři trochu opisovali od mnohem větší a rozsáhlejší strategické pecky ANNO 1800 (naše recenze 9/10), protože i zde najdete velmi podobné výpravy a expedice, a také kolikrát s nejistým koncem. Vždy musíte vsadit několik zdrojů, které vám pak v kolonii mohou chybět (např. železo na pasti pro výpravu za chytáním králíků pro jídlo) a nikdy nemůžete pořádně vědět, jestli se to vyplatí a jestli něco chytnou. No, já vám to klidně prozradím, většinou nechytnou.

 

 

Samozřejmě, základní mechanika průběhu celé hry je naprosto shodná jako ve všech budovatelských strategiích: musíte zkrátka vybalancovat sběr/těžbu s produkcí a spotřebou. Takže vysíláte kolonisty sbírat různý materiál (i jídlo), který potřebujete zejména na stavbu, z něj jiní šikulové vyrobí důmyslnější předměty či lepší zdroje a z tohoto zase postavíte složitější a praktičtější budovy a zařízení.

Do toho se ale často nějaký nešika zraní, přejde přes radioaktivní pole a onemocní, případně když se moc nestaráte, tak vám klidně umře. A co je fakt vtipné, tak začne hnít tam, kde skonal, takže se od něj pak mohou nakazit i ostatní. Tudíž jednou z prvních staveb musí být ošetřovna a márnice, aby bylo kam mrtvoly bezpečně odklízet.

 

Raději nezaměřovat

V této fázi vývoje ale nepočítejte s nějakou detailní grafikou, protože když si obrázek více přiblížíte, tak vám jednoduché postavy s podobnými obličeji moc lákavé asi nepřijdou, i když prostředí není úplně špatné. Každopádně obecně je zdejší grafika spíše funkční než hezká, ale pro daný účel hry ve zdecimovaném světě asi i padnoucí a nenáročná.

Pěkný prvek ale je, že o většině katastrof se na nižší nastavení obtížnosti (v rozjeté hře ji už měnit nemůžete, leda si dát novou rundu) můžete dovědět s nějakým předstihem a tak se na ně můžete alespoň trochu připravit. Také se mi stalo, že jsem podobnou předpověď nezkontroloval a okamžitě odklikl a pak jsem se nestačil divit, když mi požár zdecimoval v několika minutách úplně celou kolonii.

 

 

Jakmile se trošku sžijete se základním ovládáním a zařídíte si fungující tábor, mohou se k vám přidat i velmi silné a schopné potulné postavy, které vám velmi výrazně navýší statistiky a úspěšnost některých činností. Jsou to prostě takoví inteligentní či silní lídři, jež se vám k tomu bezduchému plebsu pro práci v kolonii vždy budou hodit.

V současné podobě hra obsahuje pouze jediný režim volné hry s volitelným tutoriálem do začátku a k tomu menší počet staveb a typů kolonistů. Kompletní je ale technologický strom, globální mapa světa, kam vysíláte své expedice a seznam všech zdrojů, materiálů a nástrojů, jež ve hře nalézáte, vyrábíte a utrácíte.

 

Malý základ s velkou budoucností

Na poměry žánru a i oproti Surviving Mars je Aftermath ještě stále obsahově střídmou a jednoduchou hrou, ale to se průběžně s každým novým updatem mění, takže nemám strach, že Surviving the Aftermath nenaváže na úspěch svého vesmírného předchůdce. Bude to ale trvat určitě ještě pěkných pár měsíců.

Surviving the Aftermath by měl velice předběžně vyjít v průběhu následující roku na PC a Xbox One, přičemž na obou platformách si můžete stáhnout hru v rámci předběžného přístupu za 510,- potažmo 569,-. Na Xboxu je krom toho k dispozici i bezplatná hratelná demoverze.

 

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=g95AMCuvE_s[/embed]

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama