Doom - dojmy z uzavřené bety
Preview DOOM Článek Doom - dojmy z uzavřené bety

Doom - dojmy z uzavřené bety

Martin Cvrček

Martin Cvrček

98

Vyzkoušeli jsme uzavřenou betu nového Dooma, abychom zjistili, zda jde skutečně o trefu do vkusu veteránů multiplayerových stříleček.

Reklama

Dojmy z hraní PC verze

Je fajn vidět, že se včasná koupě Wolfenstein: The New Orderu z roku 2014 stále vyplácí. Nejen že jsem měl možnost si hned po vydání vyzkoušet důstojné a zatraceně povedené pokračování jedné z mých oblíbených sérií, ale ještě jsem si zajistil přístup do uzavřené multiplayerové alfy a bety nového Dooma. Alfu z listopadu loňského roku jsem si nemohl zkusit kvůli zvláštní chybové hlášce, ale betu jsem mohl hrát už od pátečního rána. Záhy se z ní vyklubala nejen příjemná připomínka starých časů.

Povědomé principy

Už z videí a z alfa verze dělá multiplayer nového Dooma dojem, že jde vlastně jen o Quaka v prostředí Dooma. Do značné míry je to skutečně tak, ale zatím si nemyslím, že by to bylo ke škodě. Díky tomuhle směru si totiž může každý užít vcelku old-school hratelnost, která v případě každého hráče, jenž věnoval nějaký čas Quake 3 Areně a jí podobným hrám, určitě vyvolá vzpomínky na staré časy. Zapomeňte na obnovu zdraví, jestli se chcete po přestřelce vyléčit, musíte na mapě najít obdobu lékárničky a ideálně ještě kusy zbroje. Chcete si doplnit munici? Stejný případ, nezbude vám než se poohlédnout po krabici s náboji. Zároveň musíte být neustále v pohybu a řádně se sžít se zbraní, kterou právě používáte, protože jinak se odporoučíte k respawnu dřív, než stihnete říct Cyberdemon.

Zbraně však nenajdete na mapě jako v případě Quaka. Doom zahrnuje celkem tradiční systém herních tříd, přičemž máte na výběr tři výchozí a tři vlastní, v nichž si můžete navolit dvě zbraně a jeden použitelný předmět. Zbraně máte od začátku nebo si je odemknete tradičním levelováním a zahrnují starou klasiku, která vám může připomínat nejen Doom 3, ale třeba i nový Unreal Tournament. Na výběr tak máte ikonickou brokovnici, útočnou pušku, plasmovou pušku, raketomet, Vortex pušku, tedy obdobu odstřelovačky, dále Lightning Gun střílející elektrické výboje a nabídku zbraní v betě uzavírá Static Rifle, která čerpá energii pohybem. Použitelné předměty zase zahrnují tradiční granát, osobní teleport, s nímž se můžete vmžiku někam teleportovat, a granát, který vysává z nepřátel zdraví a vám ho naopak přidává.

Každá zbraň se přitom chová jinak, v některých případech má k dispozici i sekundární útok. A hlavně má odlišné vlastnosti, takže se s nimi musíte opravdu trochu učit a přijít na to, v jaké situaci jsou nejvhodnější. Ideální je v rámci vlastní herní třídy zkombinovat dvě dost odlišné zbraně a přepínat je v závislosti na situaci uprostřed přestřelky i na vašem herním stylu.

Něco účinnějšího

Zbraně jsou zkrátka dobře známá klasika, s níž je radost pobíhat po mapě a střílet všechno, co se pohne. Navíc můžete protivníky mlátit pažbou, a když má váš sok dostatečně málo zdraví, úspěšný úder zblízka vyústí v dost působivou a většinou i dost krvavou a brutální animaci. Nelibuju si v krvi, ale můžu říct, že takhle uspokojivý dojem z melee soubojů jsem nezažil už hodně dlouho a jejich zpracování je z hlediska mechanik i vizuálu prakticky perfektní. Pokud by vám ale tyhle klasické způsoby boje nestačily a chtěli byste nějaký těžší a účinnější kanón, musíte si ho nejdřív najít na mapě. Beta nabízí jen smrtící Gauss Cannon, plná verze se pochlubí i starou dobrou motorovou pilou a BFG. Pomoci vám mohou i klasické power-upy, díky nimž se vám dočasně zvýší rychlost pohybu nebo se čtyřnásobně zvětší vámi udílené poškození.

Účinné zbraně a power-upy se vždy objevují na konkrétním místě, takže je moudré si zapamatovat, jaké to místo je, a jednou za čas se tam dostat, uzmout kořist a rozsévat zkázu. Samozřejmě za předpokladu, že vás někdo nepředběhne, což se může velmi snadno stát. V takovém případě musíte dotyčného dostihnout a zlikvidovat, abyste si od něj zbraň či power-up mohli vzít, nebo prostě čekat, až se objeví znovu. Každý power-up nebo power weapon, což je označení tří zmíněných silných zbraní, se po určité době znovu objeví, což platí i o specialitě v podobě power-upů, díky nimž se vžijete do role démona.

Beta nabízí možnost zahrát si za Revenanta, ale nečekejte, že se v Doomovi setkáte s Leonardem DiCapriem, který baští syrové maso, aby konečně dostal vytouženého Oscara. Revenant je ten létající hubený zmetek střílející rakety. Asi je vám jasné, že když jste v jeho kůži nebo když se ho ujme někdo z vašeho týmu, je Revenant perfektní způsob, jak nakopat nepřátelům jejich mariňácké zadky, ale když stojí proti vám, máte o starost víc. Pak nezbývá než dát hlavy a zbraně dohromady a démona co nejrychleji rozstřílet. Revenant nemá tolik zdraví, ale většinou ho jednotlivec nezdolá, což bývá problém. Řada hráčů si totiž asi říká, že když ho nemá šanci dostat, nemá cenu se mu plést do cesty a je lepší prostě utéct. Což je samozřejmě dost špatný přístup, který dává hráči v roli Revenanta více času k tomu, aby v řadách vašeho týmu nadělal pořádnou explozivní paseku.

Na první pohled se možná přítomnost démonů jeví jako věc, která dá jednomu týmu obrovskou výhodu, ve skutečnosti jde ale o zajímavý způsob, jak donutit hráče ke spolupráci. A také k menšímu závodu. Hra vám totiž vždy oznámí, že se za okamžik power-up démona objeví, dokonce vám i ukáže, kde se objeví. Nutno ale podotknout, že možnost využívat démona je časově omezená. Pokud dotyčný v jeho kůži vydrží dost dlouho, prostě se zase změní v běžného vojáka a power-up se objeví zase za nějaký čas, pokud se ale hráčům podaří démona zlikvidovat dřív, power-up zůstane chvíli na zemi a lovci tak mají příležitost se po zbytek času ujmout role kořisti. Smrtící kořisti. Obvykle se tedy dostane na oba týmy. A jen tak mimochodem, i démonům můžete zasadit poslední ránu zblízka za doprovodu řádně působivé animace.

Do pekla a zpět

Tohle všechno jsem si vyzkoušel v rámci dvou herních módů, které beta nabízí. Team Deathmatch je klasika, kterou určitě není třeba přibližovat, druhým módem je Warpath, jenž funguje na principu King of the Hill. Dva týmy musí zápasit o zabrání jediného kontrolního bodu, jenomže je tu jeden háček - kontrolní bod se stále hýbe po předem dané a vždy viditelné trase na mapě. Cíl je tudíž stále v pohybu a v pohybu musí být i hráči, jinak se mohou s výhrou rozloučit. Mapy v betě jsou také dvě, a to Heatwave z prostředí rafinerie na Marsu a Infernal zasazená do krvavého pekla. Obě mapy mají parádní atmosféru a nechybí ani hůře přístupná místa s kvalitnějšími power-upy, na něž se musíte většinou dostat za pomoci jetpacku. S ním můžete provádět dvojité skoky.

Jetpack ale není jedinou zvláštností, jejíž přítomnost v multiplayeru Dooma možná někoho překvapí. Pokud si potrpíte na to, aby vaše postava a zbraně vypadaly co nejlépe, můžete využít šikovného systému jejich úprav. Hraním se vám odemykají poměrně variabilní části zbroje, které můžete všelijak kombinovat, a také barvy a vzory, jež lze aplikovat na zbroj i zbraně. Není tedy problém si za pomoci několika kliků myší stylově zkrášlit vašeho mariňáka i používaný kvér nebo to trochu přehnat a vytvořit kýčovitý hnus, který vypadá, jako kdyby vyskočil z My Little Pony nebo z nabídky mikrotransakcí v posledních dílech Call of Duty. Při hraní si navíc můžete odemykat různé tanečky a pohyby vaší postavy, které lze namapovat na klávesy F1 až F4. Už po prvním spuštění máte ale na výběr několik zajímavých pohybů a třeba fanoušci Toma Jonese budou z výchozího výběru určitě nadšení. Minimálně jeden z fanoušků byl dost nadšený.

Další specialitou jsou Hack Moduly. Ve zkratce jde o časově omezené pomůcky, které vám po vypršení určitého časového limitu prostě zmizí a vy se tak musíte spoléhat jen sami na sebe nebo na to, že další Modul dostanete jako odměnu po dohrání zápasu. Modulů je hned několik a mají různé účinky. Díky jednomu se vám s každým zabitím zvýší přísun zkušenostních bodů, další odhalí po respawnu pozici a zdraví nepřítele, který vás zabil, jiný vám zase ukáže pozici nejbližšího power-upu nebo dočasně zvýší úroveň brnění.

Na první pohled může jít o cheaty a faktem je, že občas vám mohou skutečně pomoci, ale stále je třeba mít na paměti, že Moduly jsou časově dost omezené, určitě za vás nevyhrají zápas a jediný způsob získání je ve formě náhodné odměny po konci zápasu. Pokud se tedy Bethesda a id Software nerozhodnou v budoucnu porušit svůj slib, že Doom nenabídne žádné mikrotransakce, díky nimž by bylo možné Hack Moduly kupovat, osobně bych se jejich výrazného vlivu na hratelnost a vyváženost nového Dooma nebál. Stále záleží hlavně na vašich schopnostech.

Staré známé chyby

Přesto nepochybuji, že Hack Moduly mohou způsobit určitou kontroverzi, ale v nich riziko zatím vážně nevidím. Problémy jsem nevnímal ani v případě respawnů, s nimiž mívá problémy většina soudobých stříleček. Vidina problémů je myslím jinde. Často mi přišlo, že podpora maximálně 12 hráčů nestačí a zažil jsem případy, kdy jsem až nepříjemně dlouhou dobu bloudil po mapě a na nikoho nenarazil. Mapy jsou myslím velké tak akorát, chyba je vážně v počtu hráčů, takže doufám, že se situace v plné verzi zlepší. Jakmile se člověk dostane do akce, čeká ho zpravidla skvělý zážitek, ale bloudění po mapě a snaha někoho najít nebývá nijak příjemná.

Uvítal bych také proměnu uživatelského rozhraní, HUD mi přišel příliš malý a nevýrazný a při hektickém boji prakticky nebylo možné udržet si pozornost o tom, kolik zdraví nebo munice mi zbývá. Mimo absolutní chvíle klidu je tak do jisté míry disfunkční. V rámci PC verze bych se nezlobil ani za vyhledávač serverů a s ním spojené výhody oproti matchmakingu, ale tohle očekávání už je v dnešní době zpravidla jen volání do větru a příliš nevěřím tomu, že id Software v plné verzi mé přání splní.

Dost možná největším rizikem je ale v tuto chvíli technická stránka. Dooma pohání engine id Tech 6, který vychází ze staršího id Tech 5, na němž běží Wolfenstein: The New Order, The Old Blood, Rage a The Evil Within. A je to vidět. Grafika neurazí, ale ani nenadchne a dojem z ní dokážou pokazit tradiční problémy enginu id Tech 5 v čele s doskakováním textur. Betu doprovází i další problémy, kolega Honza Kalný, autor gameplay videa pod tímto článkem, se kupříkladu musel potýkat s prapodivným chováním jinak kvalitních zvuků, jimž dominuje řádný metalácký hudební doprovod. Snad jen zcela nový hlasatel mi přijde naprosto zbytečný. A optimalizace? Ta je v tuto chvíli taková všelijaká. Už proto, že v betě chybí jakékoliv pořádné nastavení grafiky, položka Advanced v nastavení je zatím neaktivní a jediné, co bylo možné nastavit, je rozlišení, anti-aliasing, vertikální synchronizace a pár maličkostí.

Nemohu tedy říct, na jaké grafické nastavení jsem vlastně tu betu hrál, ale na mé stárnoucí sestavě s procesorem Intel Core i5 3350P o frekvenci 3,10 GHz, grafickou kartou GeForce GTX 660 a 8 GB RAM jsem mohl hrát v průměru při 48 až 60 snímcích za sekundu. Pokud to předem dané nastavení je vyšší než nízké, s ohledem na stáří mého hardwaru bych si asi neměl příliš stěžovat, spíš bych měl být vděčný, že hru ještě takhle rozjedu. Jenomže poklesy snímků za sekundu hlásí i majitelé výkonnějších sestav. Snad tedy id Software využije zbývající čas do vydání plné verze co nejlépe a vychytá co nejvíc problémů.

Zatím je zkrátka technická stránka a samotný engine id Tech 6 spíše důvod k obavám, minimálně na PC. Všechno nasvědčuje tomu, že podobně jako v případě id Tech 5 může hra na různých sestavách běžet, jak se jí zachce. Což po zkušenostech mnoha hráčů s Rage nebo Wolfensteinem není kdovíjak slibná vyhlídka. Za normálních okolností by se dalo namítnout, že je jde přece jen o betu, ale právě kvůli těm zkušenostem s předešlou verzí enginu mám pocit, že tahle omluva nemusí být úplně na místě.

Démonická akce

Multiplayer nového Dooma každopádně slibuje hlavně návykovou hratelnost, která má co nabídnout veteránům i méně zkušeným jedincům, ale která se zároveň příliš nepodbízí soudobým standardům žánru. Vliv Quaka je nepopiratelný, ale kombinace jeho klasických principů s prvky typickými pro Doom v tuto chvíli funguje překvapivě dobře a stejně dobře prozatím fungují i novinky v čele s démony nebo speciality v podobě brutálních útoků zblízka.

Nezbývá než doufat, že finální hra zanechá podobný dojem a že bude multiplayer řádným doplňkem singleplayerové kampaně a editoru map. A také musíme doufat, že ten dojem nepokazí technická stránka. Snad se ve finále nebudou opakovat staré chyby, kterých jsme si díky enginu id Tech 5 užili víc než dost.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama