DOOM na Switchi je doslova kapesním peklem
DOOM Recenze DOOM na Switchi je doslova kapesním peklem

DOOM na Switchi je doslova kapesním peklem

Filip Němec

Filip Němec

37

Radost z přítomnosti legendárního DOOMa na Nintendu Switch rychle vystřídala frustrace.

Reklama

Situace s Nintendem Switch je vskutku zajímavá. O úspěchu samotné konzole asi není třeba dlouze přemýšlet. Prodeje jsou velmi dobré a reakce samotných hráčů snad ještě lepší. Přesto third party vývojáři a vydavatelé stále nejsou o úspěchu této platformy přesvědčeni a s jejím přidáním do svého portfolia stále váhají. První vlaštovky jsou tedy alespoň porty, které jsou jindy přijímaný spíše vlažně, ale vzhledem k nabídce her pro hybridní Switch to je pořád hodně dobrá zpráva.

Zatímco ale exkluzivní tituly pro Nintendo Swich budou jistojistě útočit na titul Hra roku, dnes recenzovaný DOOM najdete na druhé straně hodnotící škály. Ani v tomto případě ale nejde o jednoznačný výsledek, je totiž zcela zásadní, jestli máte doma PC nebo konzoli, na které jste už DOOM hráli nebo máte možnost si ho zahrát. V takovém případě je Switch verze víceméně zbytečností, kdy jediným, za to ale velkým esem v rukávu, je právě možnost zahrát si DOOM kdykoli a kdekoli. Následující text však odhalí, že ani tato možnost není jednoznačnou výhrou.

Peklo na cesty

Pokud trochu tápete v tom, co je vlastně DOOM zač, mrkněte na Martinovu recenzi. Pro tentokrát je dobré vědět především to, že jde o akční záležitost postavenou na frenetické akci, což je něco, co s malinkými analogovými páčkami Switche a především tristní optimalizací bohužel nejde příliš dohromady. Přestože hra nabízí možnost upravit si citlivost analogů, jednoduše se mi nepodařilo najít onen „sweet spot”, kde by byla hra hratelná. Přestože mě to jako fanouška jak Switche, tak i skvělého DOOMa mrzí, musím označit právě tento titul v handheldovém režimu jako téměř nehratelný.

Trefit se do nepřátel je mnohdy nadlidský úkol, kdy největší šanci máte logicky s brokovnicí, což je naštěstí hned první zbraň ve hře, nicméně DOOM není o tom „se štěstím trefit jednoho nepřítele” ale spíše něco ve stylu „během dvou sekund jsem rozsekal deset cacodémonů a rozmetal jejich mozky po zdech”. Ve výsledku vás zachraňují pouze tzv. Glory Kills, které po vzoru původní hry představují zabití nepřátele hezky ručně, přičemž stačí být v dostatečné vzdálenosti, zmáčknout příslušné tlačítko a hra sama si už nepřítele hezky přitáhne k sobě. Nicméně i zde vám DOOM hází další pomyslné démony pod nohy.

„Vše je zahaleno jakousi kouzelnou mlhou, která rozmazává snad všechny textury.“

Ačkoli nechápu proč, autoři namapovali aktivaci Glory Kills na pravý analog, což není v zásadě nic špatného, až na to, že jde o akci, kterou budete provádět velmi často. Ačkoli jsem se Switchem neměl nikdy problémy co do ergonomie a snadnosti ovládání, tentokrát jsem začínal po pár minutách chytat do pravé ruky nepříjemné křeče. Okamžitě jsem tak využil možnosti jiného rozestavení ovládacích prvků, což sice vyřešilo problém s neustálou křečí v palci, nicméně pocit, že tento port neprošel ani jedinou minutou testování, odezníval podstatně déle než zmíněná křeč.

Ještě než ale vůbec začnete lamentovat nad ovládáním a tím že „se sakra nedá nic trefit!“, okamžitě vám podlomí kolena vizuální zpracování. Tedy, v tom negativním slova smyslu. Je sice pravda, že si hra zachovává rudý démonský nádech a lokace poznáte takřka okamžitě, vše je ale zahaleno jakousi kouzelnou mlhou, která rozmazává snad všechny textury. Ona ani samotná kvalita textur není nikterak valná, ale právě finální rozmazání, které to má snad vše nešikovně zakrýt, dělá z handheldového hraní spíše tragický zážitek, který skvěle dokresluje titěrný text. Kromě powerbanky pro dobíjení Switche tak musíte s sebou nosit i lupu. Záleží tak především na tom, jak moc prostě chcete DOOMa hrát na cestách, protože výsledný kompromis ohlodává skvělý originální zážitek až na nehratelnou kostru.

Větší displej, lepší zábava

Nicméně není to úplně prohraná bitva. Pokud třeba nemáte žádnou klasickou konzoli a váš počítač DOOMa neutáhne, pořád je tu z mojí strany malé doporučení ke koupi hry. V případě, že se totiž budete oddávat tomuto portu ve stavu, kdy Switch sedí pevně usazen v dokovací stanici. V takovém případě je totiž ze hry rázem docela obstojná kopie původního titulu, nad kterou tradiční hráči také dost možná ohrnou nos, ale mě osobně zase tolik neurazila.

„Pro úspěšné domácí hraní zcela zásadně doporučuji Pro ovladač.“

Vizuálně hra rozhodně neoslní, především pokud máte ještě v hlavě čerstvé vzpomínky na originální titul a sám se nedokážu ubránit pocitu, že prezentované screenshoty ze hry prošly rychlým přeleštěním ve Photoshopu. Nicméně grafické zpracování je to poslední, co by vás při hraní na velké obrazovce mělo štvát. Největším kamenem úrazu je snímkování, které často propadává pod 30fps, takže se i v takových momentech dá hovořit o „nehratelnosti” titulu. Na občasné propady jsme u her zvyklí, ale v případě této hry pro Switch budete svědky tohoto nešvaru relativně často a především s takřka železnou pravidelností. Stačí totiž více nepřátel na obrazovce a na problém je zaděláno.

Nalijme si však čistého vína, hraní v dokovacím režimu bude pořád dost krkolomné, pokud pouze vysunete Joy-cony z těla konzole. Pro úspěšné domácí hraní zcela zásadně doporučuji Pro ovladač. Pokud ho nemáte, Joy-con grip situaci s ovládáním příliš nevylepší. Spojení drobnějších analogů a trestuhodné optimalizace je zkrátka hlavním neduhem hry.

DOOM na doma i na cesty

Pokud hru spustíte ihned po vložení cartridge do konzole, všimnete si, že podstatná část hry chybí, přestože vám byla slibována. Hra více hráčů se totiž kvůli omezené kapacitě paměťového média stáhne až dodatečně, takže ve finále jedinou opravdu chybějící součástí je povedený editor SnapMap. Nechybí tedy nic z multiplayeru, nicméně díky předchozím výtkám se mu asi nakonec stejně vyhnete. Nutno dodat že funguje spolehlivě a kupodivu jsem neměl ani problém najít dostatek hráčů ke hře, ale co do hratelnosti jde samozřejmě o něco, co zkrátka nechcete zažít, pokud nevlastníte onen vzpomínaný Pro ovladač.

Ačkoli mě to jako majitele a dalo by se říci i fanouška konzole Nintendo Switch mrzí, tohle se zkrátka a dobře nepovedlo. O koupi hry byste měli uvažovat pouze v případě, že si chcete DOOMa zahrát, ale nemáte žádnou jinou konzoli či odpovídající PC. A i v takovém případě je od autorů opravdu velmi troufalé chtít za tento herní zážitek plnou cenu, když o mnoho lepší verze hry se dnes dají sehnat za podstatně menší peníz.

DOOM pro Switch koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.

DOOM

Verdikt

DOOM pro Nintendo Switch má cenu pořizovat pouze v případě, že nemáte jinou možnost, jak si tuto skvělou akční střílečku zahrát. Připravte se však na krkolomné ovládání v případě Joy-conů a také značné kompromisy ve vizuálním zpracování.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

jediná šance, jak si zahrát DOOM na cestách
pořád je to DOOM!
kompromisy ve vizuálním zpracování
chybí editor map SnapMap
na Joy-conech prakticky nehratelné
titěrné texty
propady snímkování
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama