F1 2016 – šampionem F1 po sedmé
F1 2016 Recenze F1 2016 – šampionem F1 po sedmé

F1 2016 – šampionem F1 po sedmé

Jaroslav Kraif

Jaroslav Kraif

112

Už po sedmé vyšel nový ročník F1 šampionátu v herní podobě. Jak si F1 od Codemasters povede tentokrát?

Reklama

Recenzovaná verze: PlayStation 4 s volantem

Na úvod bych rád zmínil, že jsem žádnou klasickou recenzi nenapsal dlouhých 6 let (o důvodech zase někdy jindy). Když se teď ale naskytla příležitost zahrát si a zrecenzovat nové formule - F1 2016, neváhal jsem. Snad ta pauza nebude moc vidět.

Dlouhým sériím s předlohou v reálném světě, navíc aktualizovaným každý rok, se tohle stává často. Zapnete hru a říkáte si, jestli se náhodou nespletli, jestli vám neposlali minulý ročník nebo jestli jste ve své herní knihovničce nesáhli vedle. A ono ne. Opravdu držíte nový ročník, dali jste za něj 60 Eur a teď se vám v hlavě odehrává cosi nepříjemně připomínající směsici naštvání a zklamání, protože jste za plnou cenu dostali DLC s poloviční hodnotou.

F1 2016 bohužel není žádná výjimka. Dívejte… Někdy by bylo potřeba celou sérii vzít a zahodit. A začít znovu, i kdyby bylo nutné jeden rok vynechat. Jenže do toho se málokterému studiu/vydavateli chce - lidi sice nadávají, ale další díl si stejně koupí, tak proč se snažit. Třeba proto, aby každé další pokračování nevyvolávalo v hráčích silný pocit déjà vu? A kdyby nebyl ročník 2015 extrémně nepovedený, pocit byste měli ještě horší.

Že s F1 2016 něco není v pořádku, nepoznáte hned. Poznáte to až po 5 minutách, kdy se proklikáte úvodním menu a nastavením profilu do kariéry nebo rychlého závodu. Nebo čehokoliv, čemu na začátku dáte přednost.

Ano, vrátila se nám kariéra. Dokonce se nám vrátila ve dvou variantách - klasická (můžete si nastavit délku víkendů) a Pro (realistický šampionát), v obou si užijete vítězství i porážky do sytosti, jen tentokrát s přepracovaným systémem vylepšování vozu. Ale stačí to?

Abyste si vylepšili auto a lépe se vám vyhrávalo, musíte se účastnit tzv. Practice development programme. PDP jsou něco jako Challenge v jiných hrách - dostanete za ně Development body a ty pak použijete na výzkum upgradů pro vaši formuli.

Co je tu ještě zajímavého? Jo… Multiplayerové šampionáty - až 22 živých hráčů závodících postupně ve všech velkých cenách světového šampionátu. Paráda! Jen to chce dobrého poskytovatele připojení. Samozřejmě nesmí chybět aktualizovaná pravidla, soupisky, skiny a modely aut a… A to, po čem fanoušci volají už léta - Safety Car a Virtual Safety Car. Hurá!

Teď už vám to stačí?

Ne? V tom případě vás nepotěším. Že Codemasters neumí dělat simulátory, už si musel všimnout každý, kdo se někdy dostal k sérii Grid nebo Colin McRae. Ony to nejsou vyloženě špatné hry a ve svém subžánru, tedy závodech pro každého, se dají označit za nadprůměrné. Problém nastává v případě, kdy se ti stejní pustí do série, která by měla být schopná nabídnout odpovídající zážitek i fanouškům simulace.

F1 2016 tohle už 7 let neumí. Pravda, auto se ve vysokých rychlostech chová, zdá se (formuli jsem nikdy neřídil), dostatečně realisticky, hra zvládá rozlišovat různé povrchy, různé stupně mokra, různé druhy pneumatik. Hra umí zapnout ABS, kontrolu trakce, automatickou převodovku, ideální stopu, 5 nebo 6 obtížností soupeřů a hromady různých dalších nastavení pro formulové nadšence. Kde však totálně selhává, jsou nestandardní situace - třeba pomalá jízda. Reálná formule je v malé rychlosti prakticky neovladatelná, protože postrádá přítlak, pneumatiky se nezahřívají, brzdy se nechladí, vlastně s ní pomalu nejde jet. Ve hře jede tak krásně, jako vaše Oktávka fmetle na hlínách, ideálně v dechtu.

A nebo kolize. Co o nich napsat… Jo… Taky jako Oktávka. Víte, co se s F1 stane, když najede na auto soupeře? Já vím, dneska už se nevznese do vzduchu, a kolize obecně nejsou tak dramatické, ale stejně z ní odpadne spousta karbonových udělátek včetně předního/zadního přítlačného křídla, ztratí kolo nebo aspoň svlíkne gumu, při velké rychlosti vylétne do kačírku, rozcupuje se o bariéry, zkrátka většinou konec závodu.

V F1 2016 ne. Odpadnou spojlery, to jo, ale soupeř jede dál, vy jedete dál (když nenarazíte do bariéry nebo neutrhnete kolo), prostě nuda.

Technicky představuje PS4 verze, kterou jsem měl na recenzi, taky zajímavý úkaz - pozoroval jsem dost zřetelný tearing, soupeři se po startu občas na vteřinku zasekli apod. Grafika vozů je ok, zbytek rozhodně neodpovídá roku 2016 ani hardwaru - takhle divné okolí tratě a ploché diváky mělo už Gran Turismo 5 (nebo 6) před šesti (resp. třemi) roky na PS3. A dalo by se pokračovat. Proto jsem psal, že by možná bylo lepší celou hru zahodit a udělat ji znovu. Třeba příště…

F1 2016
Windows PC
PlayStation PlayStation 4
Xbox Xbox One

Verdikt

Když jste jediný svého žánru, je snadné být nejlepší. F1 2016 proti předchozímu ročníku přináší spoustu vylepšení, včetně aktualizace pravidel a kariéry, jenže k čemu je vám Safety car nebo kariéra, když pokulhává autenticita zážitku a tedy i hratelnost? Zůstaňte u 2013/14 a počkejte na slevu. Vážně.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

kariéra je zpátky
vylepšování vozu
Safety car
aktualizovaná pravidla, soupisky, modely a textury aut
technické nedostatky
zastaralá grafika
model kolizí a poškození
jízdní model
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama