Povedené závody postavené na licenci královny motorsportu.
Na oficiální licenci závodů formule 1 postavená série F1 od Codemasters se řadí mezi dlouholeté stálice závodního žánru, která v každoročních intervalech vychází již od roku 2009. V průběhu let se vývojáři postupně snažili hráče oslovit důrazem na kariéru, přítomností historických monopostů, představením příběhového režimu nebo větším přiblížením ke skutečným závodům. Od roku 2021 směřování série z pozice vydavatele ovlivňuje společnost Electronic Arts, která ve stejném období studio Codemasters odkoupila.
Výsledkem bylo určité přiblížení k ostatním sportovním hrám od EA a implementace systému mikrotransakcí. Série si však navzdory tomu dokázala zachovat kontinuitu ve svém směřování, která vedla k postupným úpravám hratelnosti a rozšiřování na poli jednotlivých herních režimů. Nový ročník s názvem F1 25 díky tomu těží z pevného základu předchozích dílů, který se autoři snaží i tentokrát okořenit novinkami a dílčími vylepšeními.
- Platforma: PS5 (recenzovaná verze) PC, Xbox Series X/S
- Datum vydání: 30. 5. 2025
- Výrobce: Codemasters (Velká Británie)
- Žánr: závody
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano (online i split-screen)
- Dat ke stažení: 100 GB
- Cena: 1899,- Kč (Alza)
Nákladnou licenci je třeba využít
Jelikož zůstává značka F1 v první řadě licencovanou závodní sérií, není nijak překvapivé, že se obsah točí primárně okolo závodů formule 1. Výsledkem je kompletní soupiska jezdců, týmů a okruhů z aktuální sezóny, které doplňuje šampionát formule 2. Po vzoru předchozích let však F2 nabízí pouze loňské soupisky. Ty letošní dorazí opět s určitým zpožděním formou bezplatné aktualizace. Kromě soudobých jezdců navíc hra obsahuje také několik vybraných jezdeckých legend z minulosti a některé piloty ze současné juniorské série F3. Část tohoto obsahu je však dostupná pouze majitelům dražší Iconic Edice.
Při tvorbě tratí začali autoři využívat technologii laserového skenování.
Nedílnou součástí obsahu jsou pochopitelně také okruhy, které rovněž kopírují kalendář aktuální sezóny F1. V praxi to znamená přítomnost celkem 24 tratí, mezi kterými nechybí kultovní legendy jako britský Silverstone, italská Monza, belgické Spa-Francorchamps či tradiční Monako. Při tvorbě tratí začali autoři nově využívat technologii laserového skenování, díky které mohou být jednotlivé okruhy do hry převedeny co možná nejpřesněji. Kromě povrchu tratí v čele s nerovnostmi a převýšením se díky této technologii dočkalo věrohodnějšího zpracování také okolí tratí s tribunami a reklamními bannery.
V případě F1 25 se vývojářům do této „detailnější“ podoby podařilo přepracovat pětici tratí v podobě Bahrainu, Miami, Melbourne, Suzuky, a Imoly. Zbylé okruhy zůstaly v tomto směru beze změn. Další menší novinkovou je možnost projet si hned tři tratě v opačném směru. Tato funkce je dostupná na tratích Silverstone, Red Bull Ring a Zandvoort. Zatímco přidání laserového skenování je zejména pro náročnější hráče poměrně velkou novinkou, otočené tratě fungují spíše jako kuriozita, kterou si maximálně párkrát vyzkoušíte k okořenění zážitku.
Do ruky můžete vzít gamepad i volant
Změn se v letošním ročníku dočkal také jízdní model, který se stal terčem poměrně četných diskuzí u loňského dílu. Autoři si v tomto směru očividně vzali zpětnou vazbu k srdci a implementovali různé menší inovace, které fyziku i pocit z jízdy posouvají o něco výš. Formule mají v novém díle menší tendenci k přetáčení, přičemž v nájezdech do zatáček umožňují citlivěji pracovat s brzdným účinkem. Výsledkem je pocitově o něco věrohodnější projev jednotlivých formulí, u kterým nadále dominuje především aerodynamická efektivita a s tím spojená vysoká rychlost v zatáčkách. Stejně jako v případě starších dílů se však autoři v maximální míře snažili hru otevřít širokému spektru hráčů.
Rozporuplnou součástí hratelnosti zůstává zpracování umělé inteligence.
Při zapnutí celé řady dostupných asistentů a snížení obtížnosti si hru bez problémů užijete na gamepadu. Stačí však všechny asistenty vypnout, zvýšit obtížnost protivníků, zapojit volant a z F1 25 se rázem stane vyzývavý titul, který dokáže oslovit také příznivce tradičních simulátorů. Právě možnost přizpůsobit si herní zážitek do velké míry podle svých preferencí se dlouhodobě řadí mezi silné vlastnosti sérii, kterou vývojáři dokážou s novými díly dál posouvat. V průběhu samotných závodů hraje stejně jako v reálném seriálu klíčovou roli opotřebení pneumatik a s tím spojená strategie při zastávkách v boxech. I tento důležitý element ve hře funguje opravdu věrohodně. Pro jeho plné využití ale musíte pochopitelně jezdit závody na větší počet kol, které otevírají možnosti pro různé strategie a volby směsi pneumatik.
Rozporuplnou součástí hratelnosti naopak už řadu let zůstává zpracování umělé inteligence. Ta se poměrně realisticky chová při bránění pozic a soubojích mezi sebou. Když má ale přijít na to, aby vás sama předjela, tak jsou počítačem ovládaní protivníci naprosto bezradní. Pokud tedy budete jezdit chytře, tak vás i výrazně rychlejší protivníci mají opravdu velký problém předjet. Je to škoda a celkově to ubírá na jinak věrohodném zpracování závodů, které mají opravdu blízko k pocitu ze skutečných závodů formule 1.
Slabší částí hry je také systém penalizací, který při některých kontaktech rozhoduje spíše dílem náhody. Vzhledem k často nekonzistentním penalizacím v reálném seriálu by ale vývojáři klidně mohli tvrdit, že jde o záměr. Stejně jako v případě umělé inteligence by se však autoři do budoucna měli na tento aspekt zaměřit. Navzdory těmto nedostatkům je F1 25 z pohledu jízdního modlu, fyziky a celkové hratelnosti opravdu povedeným titulem, který se snaží co možná nejvíce přiblížit skutečné předloze v podobě závodů formule 1. Ačkoli se to může zdát jako samozřejmost, tak to v minulosti nebylo vždy pravidlem.
Kariéra jezdce i šéfa a návrat příběhového režimu
Na poli herních režimů série F1 dlouhodobě sází především na kariéru. V nastaveném směřování pokračuje také F1 25, která vám dá na výběr mezi kariérou vlastního jezdce a šéfa týmu. Zatímco v jezdecké kariéře zůstalo vše při starém, režim vlastního týmu doznal několika změn. Zatímco v minulých dílech jste se z pozice vámi vytvořené postavy stali šéfem týmu a zároveň i jeho hlavním jezdcem, nový ročník přináší o poznání věrohodnější systém. Vaše postava zůstane pouze šéfem týmu, ze které bude řídit jeho kompletní směřování v čele s klíčovými rozhodovacími procesy.
Nadále se neobejdete bez práce v trénincích.
Jedním z prvních důležitých rozhodnutí bude najmutí hned dvou skutečných jezdců. Vzhledem k omezeným možnostem se budete muset pro úvodní sezónu spokojit pouze s méně zkušenými piloty primárně z juniorských kategorií. Před každým závodním víkendem se zároveň budete muset rozhodnout, za kterého z vašich dvou jezdců konkrétní víkend jako jezdec absolvujete. Mezi jednotlivými závody ale vaší primární povinností zůstane řízení samotného týmu. Hlavním cílem bude postupné vylepšování monopostu a celé infrastruktury ve formě najímaní zaměstnanců a podpory jednotlivých oddělení.
Rozhodovat budete také o vývoji jednotlivých součástek, jejich výrobě i preferenci konkrétního jezdce, který nové součástky obdrží. V součtu jde poměrně komplexní a zároveň přehledný systém, který přináší vítanou manažerskou nadstavbu k samotným závodům. Nadále se však neobejdete bez práce v trénincích, ve kterých získáváte za plnění různých úkolů vývojové body. Ty následně můžete proměnit právě za nové součástky a vylepšení monopostu. Jezdecká kariéra i režim vlastního týmu tedy zůstávají stěžejními režimy, ve kterých není problém strávit desítky hodin.
Z dalších herních režimů si zaslouží pozornost na příběh orientovaný Braking Point, který se vrací po roční pauze. Už jeho třetí iterace pokračuje v příběhu, který byl nastolen ve hrách F1 2021 a F1 23. Vše se opět točí kolem fiktivního týmu Konnersport, jeho jezdců a dalších členů. Přestože se díky své délce, která činí maximálně 6 hodin, rozhodně nejedná o stěžejní herní režim, tak jeho přítomnost vítám. Jedná se totiž o ideální přidanou hodnotu pro nováčky i pravidelné hráče série, která se díky „akčnějšímu“ pojetí navíc dostatečně odlišuje od zbylých herních módů. Vývojářům se navíc podařilo zajímavým způsobem nasměrovat osudy jednotlivých postav k pomyslnému finále.
Spojení s filmem
Nad rámec kariéry, příběhového režimu a tradičních herních módů v podobě rychlého závodu, jízdy na čas a šampionátu nabízí nový ročník také tradičně laděný online multiplayer, který doplňuje offline split-screen. Úplnou novinkou je poté režim věnovaný aktuálně vycházejícímu filmu F1 s Bradem Pittem v hlavní roli. Autoři do hry konkrétně implementovali sérii krátkých výzev, které kombinují hratelné pasáže s vystřiženými momenty ze samotného filmu.
F1 25 je první hrou v sérii, která vychází pouze na aktuální generaci konzolí a PC.
Je však nutné dodat, že jsem měl možnost v době psaní recenze vyzkoušet pouze úvodní výzvu. Ty ostatní se odemknou až po premiéře filmu, takže je skutečný potenciál tohoto režimu zatím spíše tajemstvím. Zároveň je nutné dodat, že si obsah spojený s filmem mohou vychutnat pouze majitelé dražší Iconic edice nebo hráči, kteří si zakoupí samostatně prodávaný balíček za 10 eur.
Celkově bohatým možnostem na poli obsahu bohužel dělá medvědí službu poměrně nepřehledná herní nabídka, která některé herní režimy nutí spouštět přes nabídku F1 World. Ta funguje primárně jako hub pro multiplayer, režim výzev a další online obsah, ve kterém posouváte na nové úrovně svůj jezdecký profil. Na F1 World je zároveň navázaný systém sezón, mikrotransakcí a různých menších odměn. Celá tato složka na mě však působí jako vytržená z jiných sportovních her od EA, která by možná dávala smysl u arkádové hry pro masovou skupinu hráčů.
V licencované závodní hře, která se v jiných oblastech snaží klást maximální důraz na autenticitu ale působí spíše nepatřičným dojmem. Pokud se všeobecně orientuje ve hrách právě na multiplayer a nezajímá vás příliš licencovaný obsah, tak pro vás může být obsah v F1 World do určité míry zajímavý. Osobně si však myslím, že by fanoušci formulí namísto podivných výzev a soubojů s fiktivními jezdci o poznání raději zajezdili s historickými formulemi či doprovodnými a juniorskými sériemi ve formě F3 či Porsche Supercupu. Je však do určité míry smutnou pravdou, že by tento typ obsahu šel zřejmě o něco hůře monetizovat formou mikrotransakcí, což je možná jeden z důvodů, proč se vývojáři zaměřili na něco jiného.
Graficky vše při starém
Není na škodu připomenout, že F1 25 je první hrou v sérii, která vychází pouze na aktuální generaci konzolí a PC. Vývojáři tak po letech opustili minulou generaci konzolí (PlayStation 4 a Xbox One). Navzdory této změně ale zůstala audiovizuální stránka bez větších změn a vylepšení. F1 25 proto svou grafikou nijak výrazně neoslní ani nezklame. Rozhodně bych na poli závodního žánru dokázal najít po technické stránce propracovanější tituly, které těží z modernějšího základu či zaměření pouze na jednu platformu.
F1 25 se rozhodně řadí k těm povedenějším dílům z dílny studia Codemasters.
Spíše průměrná grafika hry je však vykoupena bezproblémovou optimalizací a absencí výraznějších chyb. Ve stejném duchu se nese také prezentace v podobě animací a předzávodních/pozávodních procedur. Ve všech těchto oblastech hra nijak neurazí ale rozhodně ani nevyniká, což je vzhledem k relativně úzkému zaměření na jeden šampionát poměrně škoda. Stále se však jedná o neporovnatelně hezčí podívanou, než jakou nabízí licencovaná závodní konkurence od studí jako Milestone či Kylotonn.
F1 25 se rozhodně řadí k těm povedenějším dílům z dílny studia Codemasters. Vývojáři zapracovali především na jízdním modelu a vybraných herních režimech. Vypíchnout si zaslouží zejména citelně přepracovaný My Team, který společně s jezdeckou kariérou tvoří stěžejní obsah, ve kterém můžete bez problémů utopit desítky hodin. Vítanou novinkou je také návrat příběhového módu Braking Point a spojení s novým filmem F1.
K maximální spokojenosti mi však chybí větší změny na poli umělé inteligence, systému penalizací, prezentace a grafiky. Právě v těchto oblastech hra totiž spadá spíše do průměru. Bez problémů bych se naopak dokázal obejít bez pomyslné omáčky v podobě různých drobným odměn, komunitních funkcí a kosmetických předmětů, kterými se EA snaží až příliš okatě hráče vybízet k nákupu mikrotransakcí či rovnou pořízení dražší edice.
Verdikt
Pokud jste se značkou F1 od Codemasters dosud neměli tu čest nebo jste minimálně jeden díl vynechali, tak pro vás F1 25 představuje ideální bod ke vstupu či návratu. Rozhodně jde o jeden z těch povedenějších dílů, který nabízí velké množství licencovaného i originálního obsahu v podobě propracované kariéry a příběhového režimu. Obsahové stránce navíc zdatně sekunduje zábavná a zároveň vyzývavá hratelnost v čele s propracovaným jízdním modelem.