Fe Recenze Fe - recenze

Fe - recenze

Jakub Němec

Jakub Němec

3

Prozkoumejte v kůži roztomilého tvora všechny záhady podivuhodného pralesa.

Hráli jsme na: PlayStation 4 Pro

Pro většinu hráčů je EA synonymem zla kvůli mikrotransakcím, které naposledy rozvířily vody v Battlefrontu 2. Představa naditých peněženek a rozšafného života čelních představitelů společnosti možná není daleko od pravdy, ale zároveň se z peněz hráčů mohou financovat méně lukrativní, avšak o to zajímavější projekty v rámci programu EA Originals. Díky podpoře velkého vydavatele mohl spatřit světlo světla námi milovaný Unravel a v blízké budoucnosti vyjde koncepčně zajímavý A Way Out. My se dnes podíváme na menší hru švédského nezávislého studia Zoink!, jež nese jméno Fe.

Řeč zvířat

Výlet do hvozdu plného života začíná docela nevinně. Probouzíte se jako mládě blíže nespecifikovaného druhu (hodně podivný kříženec veverky a dikobraza s křídly) v neznámé krajině, která láka k postupnému prozkoumávání. Tvůrci pojmenovali roztomilého tvora Fe, jak víme z promo materiálů, protože jakoukoliv informaci ze světa, v němž se budete po celou dobu pohybovat, si musíte domyslet sami. Nenajdete totiž ani čárku psaného textu, takže si většinu příběhu o invazi robotických vetřelců musíte odvodit objevováním piktogramů namalovaných na kamenných deskách, nebo sběrem paměťových skleněných sfér u pozůstatků mimozemšťanů poražených místní odvážnou faunou.

Váš zážitek se ovšem nebude upínat na děj, ale spíše na komunikaci s okolím. Lingvistické schopnosti vašeho zvířátka jsou úchvatné, protože se postupem času naučí zvuky všech okolních tvorů, na jejichž základě si s nimi umí popovídat. Spolu se změnou zvuků, které malý hrdina vyluzuje, se také mění barvy špiček ostnů. Fe umí požádat mláďata různorodých druhů o pomoc během řešení hádanek, protože rostliny ve hře reagují na specifické zvuky, načež zaktivují své charakteristické schopnosti. Poté, co pomůžete některé ze skupin tvorů vyřešit jejich svízelný problém, vás zvířecí stařešina naučí jejich jazyk. Díky tomu se budete moci dostat na dosud neprobádaná místa bez asistence ostatních.

Principiálně se jedná o metroidvaniu převedenou do 3D adventury. Jakmile se naučíte novou schopnost, jste schopni navštívit nové lokace, kde na vás čekají další úkoly, které postupně pomáhají vyřešit mimozemskou krizi. Blíže nespecifikovaní návštěvníci, zvaní Silent Ones, totiž ničí vše, co vydává jakýkoliv zvuk, takže se snaží pochytat vaše nové přátele a jen vy máte šanci je zachránit. Hrdinská pouť bodlinatého tvora vám stěží zabere více než osm hodin, při kompletní snaze prozkoumat každé zákoutí si dobrodružství protáhnete i o několik hodin.

Malý velký ochránce

Jak je možné, že Fe se zvládne postavit na odpor vetřelcům s vyspělou technologií? Jednoduše, je hbitý, chytrý a dokáže se pořád učit. Po lese jsou různě poschovávané energetické krystaly, jež po provedení rituálu v centru džungle aktivují nové schopnosti našeho sympatického hrdiny. Některé z nich jsou naprosto nezbytné pro posun do zapovězených oblastí, např. lezení po stromech nebo dovednost plachtění ve větru. Ostatní mi přijdou spíše jako ulehčení hratelnosti – zrychlený běh (takže mimozemšťani mají menší šanci vás polapit) či střemhlavý let (naberete větší rychlost a déle letíte) a další vychytávky.

Přesto vám váš um nestačí a budete se pídit po pěti hlasech místní zvířeny, jež vám otevře brány do zavřených oblastí. Díky zpěvu ptáků si můžete zavolat okřídlený taxík a otevřít pupen s kyselinovou koulí, umožňující rozleptat mimozemské pavučiny. Jelení troubení vám poskytuje také svezení, ale důležitější je aktivace vzdušného víru květů, které tak prodlouží váš let a umožní dosáhnout vzdálených míst. Ještěrkoidi svým jazykem umí otevřít poupata měnící se v trampolíny. Ještě si k tomu přidejte hřmot nosorožců podobný kolosům ovlivňující jeskynní houby a hlas stromu, který zhmotňuje podivné gumovité tvory ve vzduchu, a máte před sebou kompletní paletu šestice (včetně vlastního) jazyků, které se Fe naučí ovládat.

Čím více vaše znalosti porostou, tím lépe se budou objevovat nová řešení hádanek. Z počátku se budete plížit kolem obezřetných robotických útočníků, vyčkávat na nejlepší příležitost k běhu a schovávat se v travině velmi podobné porostu na vašem těle. Nakonec si však budete vybírat, zda budete plecháčům plachtit nad hlavou, skákat kolem nich po stromech či kombinovat jednotlivé schopnosti do působivých variací. Pečlivé plánování využití všech dostupných pohybů vyžadují hlavně závěrečné úkoly v příslušných lokacích a emočně nabitý konec, který sice odpoví na nejednu otázku z průběhu hraní, ale dost jich ponechá otevřených a záleží jen na vaší fantazii, jak se s nimi vyrovná.

Oáza klidu

Snad každého zažraného fanouškova plošinovek učaroval Fe svým audiovizuálním pojetím. Retro stylová grafika v kombinaci s nejnovějšími technickými trendy prostě vypadá kouzelně. A věřte mi, že jednotlivé modely postav a krajiny budete poznávat docela důkladně, protože pevnou součástí herního zážitku je průzkum prostředí. Sami autoři upozorňují, že ztratit se není chybou titulu, protože tím se s okolím mnohem lépe sžijete. Pokud budete opravdu v koncích, máte možnost povolat svým zoufalým křikem ptáčka, který se vám pokusí odhalit směr vašich dalších kroků, nebo sledovat jiná zvířátka kam prchají. A samozřejmě si můžete zapnout schematickou mapu (ale tím se mírně ztrácí kouzlo brouzdání pohádkovým lesem).

Nakonec se stejně uchýlíte k prozkoumání všech možných děr, jeskyní a dalších skrýší, v nichž by se mohl schovávat příběhový náčrt vytesaný do kamene nebo cenný krystal nutný k vylepšování schopností kurážného mláděte. Já jsem si nejvíce užíval hru na schovávanou s příslušníky vlastního druhu. Navíc se nemusíte obávat žádných zákeřných překvapení (v případě, že lokaci neokupují robotičtí odpůrci zvuků), Fe umírá minimálně – ve vodě jej polkne ryba a v poslední části může spadnout do propastných hlubin, ale jinak se jedná o nenásilný titul, který zvládnou i menší hráči.

Některá místa jsou opravdu těžko dosažitelná a jejich dosažení možná bude doprovázeno směsicí peprných výrazů a čistého zoufalství. Nakonec zjistíte, že stačilo chvilku počkat a s novou schopností byste se ke kýženému krystalu dostali v podstatě hned. Nejvíce mě asi potrápilo šplhání na gigantického jelena, obrostlého stromy, což si vyžádalo chvilkovou pauzu zamezující rozbití ovladače. Jinak se nemusíte bát vysoké obtížnosti, potrápí vás spíše grafické bugy, kvůli kterým se můžete propadnout texturou (stalo se jednou) nebo doletět na místo, z nějž se nedostanete (několikrát, poté musíte začít od posledního záchytného bodu).

Přestože vypadá Fe skvěle, hlavní roli hrají především zvuky. Hlásky vyluzované z hrdel místních zvířátek doprovázené veselým poskakováním účastníků hovoru učarují nejen děti. Také vzájemný kontakt rokujících přátel mezi sebou či s rostlinami se povedl. Na PS4 musíte citlivě mačkat příslušné tlačítko, abyste se naladili na stejnou vlnu. Funguje to skvěle, ale chce to chvilku cviku. Jak tento princip funguje na PC je otázkou, na níž prozatím nemáme odpověď, protože mačkání klávesy se zážitku z Dualshocku 4 asi těžko vyrovná.

Fe má kouzelnou atmosféru, která si vás získá hned na začátku, nebo budete do konce hry nevěřícně kroutit hlavou, co na tom kdo vidí. Z mého pohledu může titul švédského studia Zoink! zaujmout fanoušky explorativních plošinovek, hráče, kteří se nebojí zasnít, ale také odrostlejší dětské publikum. Až na pár grafických chyb a krátkou herní dobu se jedná o povedený projekt, který může zaujmout i přijatelnou cenou.

Fe vyšlo na PC, PlayStation 4, Xbox One a Nintendo Switch.

Fe

Další titul z projektu EA Originals nezklamal. Fe se bude líbit širokému spektru hráčů se zálibou v prostorových adventurách z pohledu třetí osoby, které si získá především sympatickým mládětem objevujícím a zachraňujícím lesní svět plný života. Škoda, že se v něm zdržíte maximálně dvě odpoledne, což je po pětiletém vývoji opravdu málo.

pohádková atmosféra s nejasně vymezeným příběhem
učenlivý a velmi schopný tvor Fe
interakce se světem pomocí zvuků