FIFA 13: dojmy z prezentace z Edenu
Preview FIFA 13 Článek FIFA 13: dojmy z prezentace z Edenu

FIFA 13: dojmy z prezentace z Edenu

Michal Maliarov

Michal Maliarov

19

Před pár dny se v Praze uskutečnila debutová prezentace připravovaného třináctého ročníku fotbálku od EA, na které jsme samozřejmě nemohli chybět. Jak se nová FIFA hraje?

Reklama

Překvapivě dobře. Z prvního pohledu možná titul nevypadá jako bůhvíjaká evoluce oproti předchůdci, právě v detailech se však schovávají novinky, které pro sebe začnete postupem času odhalovat. Po krátké prezentaci, na které bylo odhaleno zahrnutí české reprezentace, jsme se tak opět vrhli k monitorům, abychom vám přinesli bezprostřední zážitky z hraní.

Čutání jak se patří

Popisovat v dojmech herní módy nebudeme. Kromě inovované kariéry tu narazíte na několik novinek, my se ale soustředíme na hratelnost samotnou, protože právě v ní tkví jádro pudla v novém dílu. Co se tedy změnilo?

Inu, samozřejmostí je zbrusu nové menu a uváděčky před zápasy. Hezká grafika a tabulky jdou EA od ruky, takže zde žádné inovace hledat nebudeme. Ani první výkop nepřináší něco, kvůli čemu byste běželi do obchodu. Zkrátka FIFA 12 s více uhlazenými texturami a lepšími obličeji hráčů (ano, to se EA podařilo konečně pořádně ohlídat). Pak ale začínají vyplouvat na povrch první z mnoha dodatečných prvků a detailů.

Všichni spoluhráči doslova hýří aktivitou, obrana vzadu podporuje útoky na branku, fotbalisté vám rychle nabíhají po křídlech a vůbec je cítit zápal do hry.

Jak možná víte z preview článků, FIFA 13 vylepšuje několik klíčových aspektů, jako je umělá inteligence, taktické driblování a samozřejmě Impact engine. Překvapivě právě rozumnějších hráčů si všimnete mnohem dříve, než čehokoliv jiného. Všichni spoluhráči doslova hýří aktivitou, obrana vzadu podporuje útoky na branku, fotbalisté vám rychle nabíhají po křídlech a vůbec je cítit zápal do hry, který v předchozích dílech chyběl. Hra zkrátka „běží jako po másle“, minuty odsýpají a každý zápas má díky tomu velmi živé tempo. Již žádné čekání na spoluhráče, zastavování útoku a další prkotiny, tady to hráči s fotbalem myslí vážně.

Nepředvídatelnost hry

Každý, kdo nějaký díl FIFY kdy hrál, musí uznat, že v hratelnosti chybí jakýsi prvek náhody, díky kterému je fotbal natolik zábavnou záležitostí. Ať ve hře provádíte jakoukoliv šílenost, míče vždy skončí na milimetr přesně u kopačky, hráči střílí téměř poslepu a člověk se nemůže zbavit jakéhosi automatizovaného pocitu. Proto jsme se nejvíce těšili, jaké nové prvky nepředvídatelnosti nás čekají.

Poté, co nám míč několikrát neposlušně odskočil jsme se začali nefalšovaně radovat, protože zkrátka takhle fotbal vypadá.

Hned zkraje je nutné říci, že je rozdíl i díky takové maličkosti opravdu markantní. Již nemůžete bezhlavě přihrávat přes půl hřiště, využívat slabin hry či soupeře. Každá vaše přehrávka, vaše střela či snaha boje o míč může skončit tak, jak jste to nečekali. Uděláte přihrávku příliš prudce a spoluhráči míč odskočí, což má za následek jeho rychlou ztrátu. Neodhadnete včas výskok na letící centr a míč může skončit v autu, nebo ještě hůře u nohou protivníka. Poté, co nám míč několikrát neposlušně odskočil jsme se začali nefalšovaně radovat, protože zkrátka takhle fotbal vypadá. EA s touto vychytávkou trefilo do černého a jediné, co nám ve FIFĚ stále velmi chybí je simulování.

Vylepšené přímé kopy

S kolegou z Czechgameru, který se mi postavil ve většině zkušebních zápasů, jsme hráli čistou hru a přímé kopy tak nastávaly opravdu zřídkakdy. Jejich inovace jsme však vyzkoušet museli, a tak se Ronaldo párkrát musel odporoučet na trávník s udiveným výrazem v obličeji. Nepočítáme-li samotný systém kopu, který se prakticky nezměnil, potěší především nové možnosti, jež jsou hráčům dány do rukou. Konečně lze kopat více strategicky a povolat až tři hráče najednou, kteří mohou klamat stěnu i další protihráče tak, jak to známe z reálných zápasů. Díky tomu přímáky přestávají z větší části spoléhat na náhodu, nýbrž opravdu dávají možnost rozehrát před brankou strategickou partii a zmást soupeře natolik, že vám dá volnou škvíru mezi obránci.

S Rooneym naopak roztrháte obranu jako tank, Messi mezi obránci jen vtipně prokličkuje.

Nevšimnout si nešlo ani jednotlivých fotbalových hvězd, které nyní v týmu dostávají zaslouženou pozornost a hráč může opravdu využívat jejich silných i slabých stránek. Umělá inteligence s tím navíc sama počítá a do akce tedy nabíhají ti hráči, kteří opravdu mají co nabídnout. V případě, že zamíříte do křídla na centr je dost možné, že v pokutovém území objevíte Petera Crouche. S Rooneym naopak roztrháte obranu jako tank, Messi mezi obránci jen vtipně prokličkuje. Zárodky systému Pro Intelligence jsme měli možnost vidět už minule, tentokrát jsme se ale posunuli ještě blíže realismu. Ke hvězdám se vztahuje ještě Full Dribbling Control, což je vychytávka, která se inspiruje nedávným titulem FIFA Street a dává hvězdám možnost ještě více ukázat svůj potenciál. Sice nečekejte stejně šílená kouzla s míčem, ale je to rozhodně krok dopředu od předchozích dílů.

Něco navíc

Ačkoliv jsem řekl, že nové herní módy zmiňovat nebudu, jeden přece jen musím vyzdvihnout. Jedná se o mini-hry v podobě tréninku, které možná znáte z dřívějších dílů konkurenčního Pro Evolution Soccer. Je zřejmé, že se EA bohatě inspirovalo právě u svého soka, když ale něco funguje, tak proč se neinspirovat? Pokud se tedy budete chtít naučit všechny nové frajeřinky a stát se ve FIFĚ opravdovým profíkem, zavítáte právě do tohoto módu a užijete si zplna sestřelování sudů, trefování terčů a skotačení s hráči samotnými. Těch pár mini-her, které jsme vyzkoušeli, nás rozhodně pobavilo a především lépe připravilo na zápasy samotné.

Za celou dobu testování jsme nepostřehli žádné výrazné minely a nezvyklé situace, které byly ve dvanáctém ročníku dost časté.

Krajem se ještě zmíním o vylepšeném Impact enginu, který hraje v moderních dílech série velkou roli. Za celou dobu testování jsme nepostřehli žádné výrazné minely a nezvyklé situace, které byly ve dvanáctém ročníku dost časté. Nehledě na to, že máme k dispozici pouze nedokončenou preview verzi to vypadá na dostatečně vypiplaný zážitek a rozdíly jsou vidět hlavně v interakci mezi hráči. Chytání za dres, tahání a narážení nevypadá tak krkolomně, nenajdete tu divně vykroucené končetiny ani zlámané nohy. Impact engine nyní pracuje o něco lépe, díky čemuž vypadají střety zase o fous reálněji. Ještě dopilovat detaily před vydáním a na divné kotrmelce již nenarazíme.

Z prezentace samotné a preview verze, kterou jsem od EA obdržel lze říci jediné. FIFA 13 není revolucí v oblasti fotbalových simulátorů a nikdo od ní nemůže čekat neuvěřitelné novinky, kterých se nejspíše dočkáme až s příchodem konzolí nové generace. Nový díl především vylepšuje již stávající (a občas trochu kulhající) principy a přidává horu malých, ale velmi výrazných detailů a inovací, mnohých z nichž si všimnete až časem. Ne nadarmo se říká, že se genialita skrývá v detailech a EA si je toho vědomo. Na závěrečný verdikt si ještě nějakou dobu počkáme, již nyní lze ale s jistotou říci, že bude FIFA 13 parádním fotbálkem, který by neměli minout ani majitelé předchůdce.

Gambrinus ligu si ve FIFA 13 bohužel nezahrajeme. O komentář se postarají pánové Bosák a Svěcený.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama