FIFA 13 – webcast a první detaily
Preview FIFA 13 Článek FIFA 13 – webcast a první detaily

FIFA 13 – webcast a první detaily

Michal Maliarov

Michal Maliarov

12

Před několika dny se Zing přidal k ostatním redaktorům při prvním webcastu třináctého ročníku fotbálku od EA. Co jsme se dozvěděli? Bude nová FIFA stát za to?

Reklama

Otázek bylo hodně, vývojáři však bohužel neměli tolik času, aby nám pověděli naprosto vše. Soustředili se tedy na ty nejpodstatnější pilíře hratelnosti, které se studio snažilo vylepšit a odpověděli i na několik palčivých otázek diváků. Pokud bych měl veškeré novinky shrnout do několika odrážek, jednalo by se o změny v umělé inteligenci, driblování, prvním doteku a boji o míč. Vezmeme to ale pěkně postupně.

Umělá inteligence

Je jasné, že se z vizuálního hlediska dá v sérii vylepšovat už opravdu máloco a větší snaha tak musí být upřena na hratelnost, což je jedině dobře. Velmi důležitým prvkem třináctého ročníku bude vylepšená útočná umělá inteligence. V současném ročníku se řádně zapracovalo na spoluhráčích, kteří už byli mnohem aktivnější a podporovali hráče v útoku i v obraně. Vývojáři ale šli ještě dál a implementovali pár novinek.

Nyní tak budou spoluhráči mnohem důslednější ve svých rozhodnutích, a pokud vás půjdou podpořit, zůstanou u toho až do konce. Ve dvanácté FIFĚ se často stávalo, že se nabíhající fotbalisté na poslední chvíli rozhodli uhnout, případně změnit směr a hráč tak musel rychle měnit útočnou strategii. Tentokrát by to hrozit nemělo a každá akce bude vašimi spoluhráči mohutně podpořena.

Spoluhráči předpokládají, kam by se mohla rozvíjet akce a začínají svůj pohyb už mnohem dříve, což pomůže k mnohem plynulejšímu a realističtějšímu fotbalu.

Mluvilo se i o dalších vychytávkách. Každý hráč nyní bude moci myslet několik kroků dopředu. To v zásadě znamená, že jsou všichni fotbalisté na hřišti fixovaní nejen na dotyčného, který má míč, nýbrž i na další dva, případně tři hráče, kterým by mohl přihrát. Spoluhráči tedy předpokládají, kam by se mohla rozvíjet akce a začínají svůj pohyb už mnohem dříve, což pomůže k mnohem plynulejšímu a realističtějšímu fotbalu. Nedrží se své pozice zuby nehty a jsou mnohem přizpůsobivější, což samozřejmě prospěje i v obraně. O té bohužel moc řečeno nebylo, jelikož ještě nebyla zcela vyladěna.

Kompletní driblování

Po taktickém driblování z minulého ročníku, kdy jste se mohli s míčem pohybovat takřka na pětníku, se nyní tato oblast pořádně rozvíjí. Vývojáři tvrdí, že bylo taktické driblování pouze částí jednoho velkého celku, který studio dává dohromady. A co nám kompletní driblování umožní?

V zásadě se jedná o mnohem lepší kontrolu míče při souboji jeden na jednoho. Fotbalisté totiž nyní zůstávají obličejem k bráně, případně protihráči a pohybují více tělem a nohama. To znamená, že nejen více vyniknou kreativnější hráči a hvězdy, ale také najdeme mnohem více způsobů, jak obejít protihráče v souboji. Půjde klamat tělem, kličkovat a znenadání zrychlovat, což vypadá velmi realisticky. To nám bylo předvedeno v jednom z videí, kde se styl hry Messiho či Ronalda ukazoval i na hráčích ve třináctém ročníku. A koukalo se na to skvěle.

Vývojáři nás ujistili, že by se měla vrátit velmi povedená funkce Street Ball Control z FIFA Street.

Kromě bohatých možností při držení míče to tak navíc perfektně vypadá. Animace byly vyladěny a několik záběrů silně připomínalo televizní přenos, což se o dvanáctce úplně říci nedalo. Vývojáři nás ujistili, že by se měla vrátit velmi povedená funkce Street Ball Control z FIFA Street, jen v trochu ořezanější a taktičtější formě, která bude více vyhovovat velkému fotbalu.

První dotek a boj o míč

K většímu realismu má dopomoci také přepracovaný první dotek hráče s míčem. Ve FIFĚ 12 se téměř všechny přihrávky a kopy zastavovaly nohou na milimetru a hráč tak neměl žádné reálné nebezpečí, že mu míč uskočí, případně že bude mít s jeho zpracováním problémy. To chtějí vývojáři pro další díl změnit a přidávají tak určitý díl náhody, spojený s fyzikálními zákony Impact Enginu. Kdykoliv provedete přihrávku po zemi či vzduchem, budete muset počítat se silou a gravitací. Čím těžší přihrávka bude ke spoluhráči směřovat, tím těžší to bude mít s jejím zpracováním. Toho lze samozřejmě využít včasným zákrokem, takže se nyní po každé přihrávce počítá s tím, že se něco může pokazit. To má velmi osvěžit hru a přidat punc reality a moment překvapení.

Sudí bude mnohem všímavější a bude umět lépe rozeznat překročování pravidel. Někteří sudí budou benevolentnější k určitým faulům a porušování, jiní zase mnohem přísnější.

Stejné změny se očekávají v oblasti boje o míč. Studio řádně vylepšilo Impact Engine, počet divných fyzikálních kotrmelců byl snížen na minimum a vše nyní více odpovídá fyzikálním zákonům. Tahání za dres, protlačování skrze obránce, vše bude vypadat lépe a věrohodněji, což nám bylo předvedeno v jednom z videí. Hra má navíc dávat hráčům více svobody při určitých situacích. Při trestném kopu se tak například můžete pokusit o krok posunout zeď a ztížit tak situaci střelci. Sudí bude mnohem všímavější a bude umět lépe rozeznat překračování pravidel. Někteří sudí budou benevolentnější k určitým faulům, jiní zase mnohem přísnější. Spojení nečekaných situací na hřišti s vylepšenou umělou inteligencí má zajistit další bod pro atmosféru a realismus.

Taktické trestné kopy

Jak už jsem poznamenal výše, během trestných kopů bude hráči nabídnuta větší svoboda. Kolik lidí si do zdi postavíte, jak s nimi budete zacházet, to bude zcela na vás. Vývojáři přidávají možnost vyskočit podruhé, což má korespondovat s přidáním třetího hráče do skupinky střelců. Dva hráči tedy mohou bez problémů klamně nabíhat a třetí vystřelí, případně přihraje dalšímu do lepší pozice. Možností je nyní mnohem více a některé opět hraničí s porušováním pravidel. Tvůrci ale říkají, že bude jen na hráči, jak s touto mocí naloží a nakolik bude riskovat před rozhodčím.

FIFA 13 bude především o změnách ve hratelnosti a základech, což je asi ten nejlepší krok, který vývojáři mohli udělat.

Ke konci webcastu se vývojáři v bodech rozpovídali o maličkostech a nových detailech, které máme ve třináctém ročníku očekávat a zcela dle očekávání nechyběly nové druhy přihrávek a střel, lepší a plynulejší animace, nové možnosti nastavení týmu a další prvky. Rozhodně se můžeme těšit na vylepšený vizuál, tam ale půjde především o kosmetické změny. FIFA 13 bude především o změnách ve hratelnosti a základech, což je asi ten nejlepší krok, který EA Sports mohli udělat. Všem nevěřícím mohu už po prvních krátkých dojmech vzkázat, že se rozhodně mají na co těšit a série ještě zdaleka neřekla své poslední slovo.

FIFA 13 vyjde celosvětově letos na podzim ve verzích pro PC, PlayStation 3 s podporou PS Move, Xbox 360 se senzorem Kinectm Wii, PlayStation 2, Nintendo 3DS, PSP, iPhone, iPad, iPod Touch a další mobilní platformy.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama