Final Fantasy XV na počítače je skoro fantazií
Speciály Final Fantasy XV Článek Final Fantasy XV na počítače je skoro fantazií

Final Fantasy XV na počítače je skoro fantazií

Jan Kalný

Jan Kalný

3
Platformy Windows PC

Ale jenom skoro. Trvalo to sice rok a půl, ale konečně se dočkali i PC hráči. Stálo to čekání tedy za to?

Reklama

Se sérií Final Fantasy je to na počítačích podobné jako například se sérií Metal Gear. Kromě několika dílů měli PC hráči zkrátka utrum a nebyla možnost si značnou část všech dílů zahrát jinak než za pomoci přes kolena ohnutého řešení v podobě emulátorů. V poslední době je ovšem vidět, že se vydavatel Square Enix snaží protlačit tuhle ikonickou značku právě i na domácí počítače, jak jenom to jde. Z poslední doby to dokazuje nejen relativně nedávné vydání portu Final Fantasy XII: The Zodiac Age, ale samozřejmě také vydání patnáctého dílu, jehož PC verzi se budeme v tomto článku věnovat.

Stav nastavení

O hře jako takové si každý myslí to svoje. Pravdou je, že přijetí FFXV bylo, alespoň během vydání, poněkud smíšené. Někdo byl nadšený, někdo měl zase za to, že se extrémně dlouhý vývoj podepsal na příběhu a dalších částech hry a vznikl z toho takový všelijaký mišmaš. Od té doby ale přeci jenom uběhl nějaký čas a vývojáři se hře věnovali více než dost. Vyšly nejen opravné patche, ale také updaty, které přidávaly nové funkce, cut-scény nebo předměty a také jsme se dočkali různých DLC a příběhových epizod, které dále vylepšovaly, rozšiřovaly, rozvíjely a doplňovaly hlavní dějovou linku hry a její postavy.

Co přesně to má vlastně společného s PC verzí jako takovou? Samozřejmě jednak to, že nemusíme čekat, až to všechno vývojáři udělají, a jednak to, že vše, co ke hře v minulosti na konzolích vyšlo, už je v počítačové verzi automaticky obsažené.

Jak už bývá obecně u mých PC speciálů tak trochu zvykem, začít se musí s nastavením. A tady rozhodně nic nechybí. Nastavit si můžeme snad všechno, co bychom měli potřebovat a chtít. Zvuky a jejich jednotlivé složky od hudby po hlasy, kameru a její vzdálenost, citlivost, titulky, fungování soubojů (Wait a Active), HUD, minimapu nebo třeba i Tobii Eyetracking, pokud jej máte.

Tím nejdůležitějším jsou samozřejmě položky Display a Graphics. V případě Display vás čeká klasické nastavení obrazu. Tam si můžete upravit a nastavit rozlišení s nativní podporou až 8K, fullscreen nebo okno bez okrajů, vertikální synchronizaci či jas, pokud máte monitor nebo televizi s HDR. Nechybí ani šikovný fps ukazatel, který kromě snímků za vteřinu ukazuje i využití systémové a grafické paměti a zátěž, resp. aktuální rychlost disku.

V Graphics už jsou ale mnohem zajímavější věci. Kromě možnosti uzamknutí frameratu na 30, 60 nebo 120 je tu také možnost nastavení supersamplingu (resp. i undersamplingu), a to konkrétně na hodnoty 50, 75, 100, 125, 150, 175 nebo 200 procent.

Kromě presetu klasicky nabízejícího nastavení od nejnižšího po nejvyšší jsou zde také jednotlivá nastavení, a to konkrétně pro 4K textury, úrovně detailů modelů, TRAM (to určuje, kolik grafické paměti hra využívá - v zásadě jde tedy o kvalitu textur), anizotropní filtrování, geomapping (teselace), osvětlení, stíny, ambientní okluzi, anti-aliasing (FXAA a TAA), rozmazání pohybu, filtrování obrazu a efekty Nvidia GameWorks. Konkrétně HairWorks pro simulaci vlasů, chlupů, srsti a dalšího; VXAO pro lepší ambientní okluzi, TurfEffect pro simulaci trávy a ShadowLibs pro pokročilé měkké stíny.

Jak si můžete všimnout, v nastavení grafiky v zásadě nechybí nic podstatného. Snad jenom položka filtrování obrazu mohla být o něco detailněji popsaná. Když mi popis řekne, že filtrování obrazu mění filtrování obrazu, tak nejsem o nic chytřejší. Jde ovšem o malou vadu na kráse, protože ve zbytku jinak vážně problém není. Většina nastavení má navíc úrovně nízká, průměrná a vysoká, některé ještě nejvyšší a některé jdou samozřejmě jen vypnout nebo zapnout.

Nepočítaje zmíněné 4K textury, které se nachází pod položkou assets a musí se dodatečně stáhnout (minimálně na Steamu, kde zabírají zhruba 63GB), jde libovolné nastavení jakkoliv změnit i během hraní bez nutnosti jakéhokoliv restartu nebo opětovného načtení uložené pozice. Což je samozřejmě vždy plus, které se navíc v případě FFXV bude hodit.

Další částí hlavního nastavení, kam se většina hráčů hned podívá, je nejspíš nastavení ovládání. Hra samozřejmě plně podporuje nejen gamepad, ale i klávesnici a myš. Při změně ovládání si přitom lze pro libovolnou a v zásadě naprosto jakoukoliv akci ve hře nastavit primární i sekundární klávesy a/nebo tlačítko na myši, a to ještě zvlášť v kategoriích Shared (resp. generální ovládání), Chocobo při jízdě na Chocobovi, Regalia při jízdě v autě, Other, kde jsou zkrátka další, často jednorázové nebo hodně boční možnosti, a Downloadable Content, kde jsou zase položky a akce, které najdete jenom v rámci DLC.

Stejně jako v případě nastavení grafiky, ani u nastavení ovládání není nic, na co si vyloženě stěžovat. Možnost nastavit primární i sekundární klávesu včetně tlačítka na myši rozhodně potěší a život to přeci jenom udělá o něco snazší. V případě myši najdete v nastavení ovládání i podporu bočních tlačítek, čehož jsem samozřejmě hned využil. Co mě ale zároveň zarazilo, tak byla nemožnost si přenastavit kolečko myši. To je ve hře využité hlavně při ovládání menu a přepínání zbraní. Chtěl jsem si ho nastavit na přepínání zaměřených cílů, ale to mi hra zkrátka neumožnila.

A aby toho nebylo málo, tak došlo i na jedno překvapení takového neutrálního rázu. A to na fakt, že vás hra během nastavování neupozorní na klávesy, které mohou vyvolat nějaký konflikt. Ve zkratce si tak můžete na více akcí nastavit stejnou klávesu, i když nejsou ve hře úplně kompatibilní a hra vás to nejen nechá udělat, ale ani vám o tom neřekne. Vzhledem k tomu, kolik kláves je možné si přenastavit, by nebylo od věci mít alespoň někde nějaké upozornění, že už jste danou klávesu použili u jiné položky, jak koneckonců bývá dnešním standardem. To je ale spíše jenom takový poznatek, kterého jsem si všiml. Pro drtivou většinu hráčů by stejně neměla absence varování představovat nějaký problém.

Protože je nastavení celkem rozsáhlé a detailní a obrázků z něho je tedy hodně, byly přesunuty do nové galerie.

 

Standardní ovládání

Po všem tom nastavování se samozřejmě člověk hned pustí do samotné hry. A abych pravdu řekl, nějak nevím, co přesně mám o samotné hratelnosti říct. Final Fantasy XV je prostě RPG z pohledu třetí osoby jako každé jiné. Ovládá se jako každé jiné. Působí jako každé jiné. Vývojáři rozhodně v ohledu ovládání a hratelnosti neudělali skoro žádnou chybu a nic jiného, než slovo standard si zde opravdu nevybavím.

Přeci jenom bych měl ale jednu výtku, a tou je nulová podpora myši v menu, resp. ukazatele myši. Myš samozřejmě funguje ve hře jako takové, ale jakmile dojde na různé nabídky nebo dokonce i mapu, tak na ukazatele myši zapomeňte. Všechno se ovládá pouze klávesnicí nebo kolečkem a pohybem myši, nikoliv pomocí ukazatele. Což pro mě nebyl takový problém, až na tu zmíněnou mapu. Tam mi není ovládání pomocí IJKL (pro pohyb na mapě), WSAD/kolečka myši/pohybu myši (pro vybírání v nabídce), 1 (pro umístění značky/bodu) a Page Up/Page Down (pro přibližování a oddalování) úplně při srsti a působí to hodně neohrabaně.

Upřímně nechápu, proč přesně v menu neexistuje žádný ukazatel. Když už jsem zmínil tu myš, nedá mi to zmínit ještě jeden menší nedostatek. Během soubojů máte možnost podržet klávesu CTRL a následně zvolit speciální útoky vašich společníků. Ty jdou přitom vybrat pomocí kláves WSAD, takže pomocí kláves pro pohyb, nebo pohybem myši, čímž se samozřejmě rozhlížíte. Pokud tak chcete zvolit nějaký z útoků, musíte se v praxi naprosto zastavit a nehýbat s myší, už jen proto, že myš je během onoho výběru vážně, vážně, vážně citlivá a pohyb, byť jen milimetr jedním směrem automaticky znamená výběr jednoho z útoků. Něco takového je samozřejmě slušně řečeno k ničemu, zvlášť když ony schopnosti potřebujete uprostřed chaotických soubojů, ve kterých není úplně radno se zastavovat.

Jde to sice vyřešit pomocí přepnutí soubojů z Active na Wait, kdy se čas zastaví, pokud se nehýbete nebo neděláte něco jiného, ale osobně jsem si na Wait vůbec nedokázal zvyknout. Druhé řešení je samozřejmě využití čísel nad písmeny, která jsou nastavená pro jednotlivou akci, ale čísla kolem 5 až 8 nejsou úplně po ruce.

A aby toho skutečně nebylo málo, tak mě ještě zarazil fakt, že mi hra nedovolila například přejmenovat mého Chocoba nebo postavu v multiplayerové expanzi. Samozřejmě ta volba existuje, ale jméno mohu akorát umazat pomocí klávesy backspace, cokoliv jiného nefunguje. Na internetu jsem viděl, že někdo se s tímto problémem také potýká, zatímco jiným to funguje v pořádku. Kde je tedy chyba nevím.

Kromě těchto tří nedostatků, které snad vyřeší nějaké modifikace, ale nevidím na ovládání a hratelnosti PC verze FFXV nějaký větší problém. Některé klávesy mohou být občas nestandardní a je potřeba si na ně zvyknout (například kombinace Shift a Y pro zaměření nepřítele a následné uzamknutí zaměření), ale to už se dá vyřešit vlastním přenastavením.

Vlasy špičaté a dynamické

V neposlední řadě nás samozřejmě čeká část o grafice a optimalizaci. Určitě není tajemstvím, že PC verze je co do grafiky nadřazená svým konzolovým protějškům. Lepší efekty, kvalitnější stíny, detailnější textury (až 4K), vyšší rozlišení (nativní 8K) i podpora více snímků za sekundu (až 120) jsou rozhodně samy o sobě více než dostatečnými důkazy. A pravdou je, že v praxi vypadá Final Fantasy XV vážně úchvatně, a to i na mnohem menším než maximálním nastavení, na kterém jsem hrál. Na úplně minimální nastavení sice hra vypadá vážně hodně blbě, po zapnutí především ambientní okluze a lepšího anti-aliasingu už je to ale rozhodně koukatelné.

Ačkoliv bych se nedovážil označit optimalizaci za nějak špatnou, tak si PC verze rozhodně vyžádá dost šťávy. Na své sestavě GTX 970 s procesorem i5-6400 a 16GB RAM jsem schopný hru rozjet na zhruba 50-60 snímků za sekundu během soubojů a 40-70 snímků mimo souboje, a to konkrétně na klasické FullHD rozlišení 1980×1080 (resp. 2560×1440 s undersamplingem na 75 procent). Snímky za vteřinu mají v lásce lítat nahoru a dolů skoro až náhodně a úplně se mi nepodařilo zaznamenat, kdy přesně mám čekat pokles a kdy ne. Někdy se procházím po otevřeném světě, nekoukám na nic úplně náročného - jenom holou přírodu s nějakou trávou - a snímky slítnou dolů, zatímco jindy uprostřed chaotické bitvy plné efektů a tuctu postav nebo příšer koukám na 60 nebo i více snímků. Jenom protože by tedy něco na první pohled mělo být náročné, neznamená to, že to opravdu náročně je, a naopak.

Hru jsem přitom aktivně hrál při nastavení, ve kterém je ledacos vypnuté, něco na nejnižším stupni, něco na středním a něco na vyšším. Některé položky mají navíc zajímavý dopad na výkon. Takový motion blur mi skoro bezdůvodně sníží snímky o pět čísel, zatímco HairWorks s nimi nezamává vůbec. U některých položek si člověk nějakých rozdílů ani moc nevšimne. Třeba u položky osvětlení. U ní mi hra na nejmenší i nejvyšší nastavení přijde v zásadě úplně stejná, přitom se snímky dokáže slušně zamávat.

Osobně jsem s výkonem celkem spokojený a přiznám se, že jsem to čekal mnohem, mnohem horší - obzvlášť po před nějakým časem vydaném benchmarku, ve kterém byl výkon mnohonásobně horší. Snad největší výhodou ovšem je, že si můžete stáhnout demoverzi hry, která nabízí první kapitolu. Díky ní byste měli dostatečně zjistit, jak si váš počítač s touhle hrou vlastně poradí. I když samozřejmě nečekejte, že se dostanete do celého světa, tudíž ani do těch nejnáročnějších lokací. Demoverze je ovšem mnohem lepší než špičatými vlasy do oka.

Co si tedy každý z mých poznatků ohledně optimalizace odnese, to už záleží na něm. Jak jsem zmínil, já jsem s tím, jak to nakonec v tomto ohledu dopadlo, spokojený. Čekal jsem to mnohem horší. Hra vypadá vážně velmi dobře a díky G-Syncu mě nějaké menší i větší poklesy zase tak netrápí. Trápí mě ovšem zmíněná absence ukazatele myši v menu a na mapě a trochu neohrabaně vyřešené vybírání speciálních útoků. Tohle snad časem vyřeší modifikace, které by se měly plně objevovat ve velmi blízké budoucnosti, protože během jara mají vyjít oficiální modovací nástroje.

Na úplný závěr bych ještě rád zmínil Special K mod od Kaldaiena, který řeší zadrhávání hry, pokud používáte klávesnici a myš a gamepad zároveň, a stuttering při načítání textur a také zrychluje načítání hry jako takové. Osobně mi modifikace pomohla, takže mi to nedá jí nedoporučit.

Suma sumárum, PC verze Final Fantasy XV rozhodně není bezchybná a dokonalá. Absence kurzoru v menu je zarážející a najde se pár dalších věcí, ale z mého pohledu nejde o nic, co by se nedalo přežít nebo na co by se nedalo zvyknout. Optimalizace a celkově výkon je pak někde mezi, a pokud nejste schopni nějakých kompromisů, tak pravděpodobně stejně vlastníte počítač, který si s FFXV hravě poradí. A pokud kompromisů schopni jste, stejně jako já se dostanete do fáze, kdy není problém si hru užít a neměly by vás čekat žádné masivní problémy nebo jiné nedostatky, kvůli kterým by se musela PC verze FFXV označit za špatnou nebo nedostačující. Myslím ale, že doporučení stáhnout si demoverzi a vyzkoušet si to na vlastní kůži je přeci jenom na místě.

Na internetu jsem především viděl informace, že karty od AMD mají se hrou mnohem větší problémy než karty od Nvidie, co je na tom pravdy ale osobně vyzkoušet nemohu.

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2018.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama