Flashbacky jsou fajn - Prince of Persia
Blogy čtenářů Článek Flashbacky jsou fajn - Prince of Persia

Flashbacky jsou fajn - Prince of Persia

Filip Čápek

Filip Čápek

Série Prince of Persia dnes už jedna z nejlepších akčních adventur, zná bezpochyby každý. Alespoň ty nové díly, pokud ovšem patříte k zarytým…

Reklama

Série Prince of Persia dnes už jedna z nejlepších akčních adventur, zná bezpochyby každý. Alespoň ty nové díly, pokud ovšem patříte k zarytým fanouškům stejně jako já, tak ste jistě hráli i první díly, kdy prince pobíhal na našich monitorech pouze ve 2D. Celá série čítá 10 dílů a v tomhle flaschbacku je postupně rozeberu, jak čas plynul….

 

 

 

Prince of Persia

1986

 

Hru navrhl a vytvořil v roce 1986 Jordan Mechner původně pouze pro Apple 2, později byla hra portována také na další platformy. Hra nabízela výborný design úrovní a animace, na které lidi nebyli v té době zvyklí. Hra nabízela také příběh, který si, i přesto že nebyl bůhvíjak spletitý či náročný, získal spousty fanoušků a mnohým z nás zůstal v paměti dodnes. Abych celý příběh objasnil, ten začíná tehdy, když mocný Perský sultán táhne do války a po dobu své nepřítomnosti svěří svoji vládu jeho vezírovi Jaffarovi. Jaffar by rád získal ruku princezny, ta o něho ovšem nemá zájem, proto se rozhodne dát jí ultimátum. Buď si ho do hodiny vezme, nebo ji nechá zabít. Vy jako mladík utíkáte z vězení, kam vás nechal vezír zavřít a máte jednu hodinu na to, abyste zachránil princeznu. To se vám nakonec podaří, zabijete Jaffara, zachráníte princeznu a tím i celou Persii. Není tedy překvapením, že hrací doba zabírá pouze jednu hodinu… ale i tak se jedná o skvělou 2D plošinovku.

 

 

Prince of Persia II: Shadow and the Flame

1991

 

Uběhlo 5 let od vydání prvního dílu plošinovky Prince of Persia a je zde další díl, tentokrát s podtitulem Shadow and the Flame. Co se týče hratelnosti, se vcelku nic moc nezměnilo, až na souboje. Ty už nejsou prováděny na tahy jako v prvním díle. Ne, tentokrát proti vám najednou stojí i čtyři protivníci, hra tedy nabrala plynulejší hratelnost a také pohyby hlavního hrdiny sou jaksi čistější či méně trhanější. Další rozdíl oproti prvnímu dílu je v prostředí. To se změnilo z temných komnat paláce na vysluněné střechy Perských budov a pískem vyprahlých ulic.

 

Další velká změna je v příběhu, který mi tentokrát přišel jaksi složitější, nebo prostě ne tak jednotvárný. Děj se tedy odehrává asi 11 dní po událostech prvního dílu.  Žádáte mocného sultána o ruku jeho dcery, kterou ste v prvním díle zachránil. Ten neochotně souhlasí a vy si tedy berete princeznu Persie. Od této chvýle nosíte titul Prince of Persia neboli Perský princ. Zkrátka na ulicích ste oslavován jako hrdina a lidé sou vám nakloněni až do dne kdy se na scéně opět objevuje zákeřný Jaffar který na vás strhne kouzlo, kdy se vám změní vzhled a je to právě Jaffar kdo na sebe veme vzhled našeho prince. Ten vás nechá zavřít, vy však utečete vojákům na loď a v té chvíli opět začíná cesta za záchranou celé Persie.

 

 

 

Prince of Persia 3D

1999

 

Po prvních dvou dílech Prince z Persie, které si každý jistě oblíbil, přichází na scénu jaksi pomalejší, ošklivější a problémovější bratr předchozích dílů. Ano, je to tak, je to velké zklamání, je to ve 3D a je to problémové. Těžko říct jestli se nový princ nepovedl kvůli tomu že se na něj vrhlo jiné studio (první dva díly Broderbund, tentokrát Red Orb Entertainment) anebo jestli si prostě vývojáři řekli : „Máme 3D, na grafiku, zvuky kašlem a ať se to klidně ovládá blbě jak chce“. Neříkám, že tento díl byl uplně hrozný, přece jenom 3D má své kouzlo, používání luku také, ale prostě třetí díl nesklidil velký úspěch, dokonce naopak, mnoho lidí ho dodnes odsuzuje. Na druhou stranu by se dalo říct, že příběh je snad to nejlepší co tento díl potkalo.

 

Třetí díl začíná návštěvou sultánova bratra Assana. Ten nechá zabít stráže v paláci, prince zatkne do vězení (už zase, aaaaaaa) a zmocní se sultána, jelikož svoji dceru slíbil jeho synovi. No co by to bylo za prince, kdyby to jen tak nechal, tak tedy znovu uniká z vězení (fakt nevím, jak to dělá) a jde si najít Assana. Když ho najde, tak se ho Assan pokusí zabít, omylem však zabije svého bratra Sultána, čehož jeho synovec využije a unese princeznu, no a princ nemá na výběr než ji opět zachránit.

 

 

 

Po tomto debaklu to chvíli vypadalo, že už nikdy žádného nového Prince z Persie nerozjedeme. Fanoušci už pomalu přestávali doufat, ale potom celou sérii zachránil Ubisfot….

 

 

Prince of Persia: The Sands of Time

2003

 

Přichází první díl oživlé série o Perském princi, který je jistě známý i těm, kterým princ nezasáhl tolik do života jako nám ostatním. Je zajímavé, že až zde přichází, s princem tolik spojované, vracení času. Jistě to zná každý, zmáčknu dýku a ten točící se kotouč ve zdi mě tentokrát nerozseká.

 

Příběh dá se říct navazuje na první tři díly, i když ne nějak závažně. Objevuje se zde opět proradný vezír, který tvořil zápletku prvních dvou her. Díky němu princ prolomí ochranu prastarého kouzla a palác jeho otce se tím změní v pomalu se rozpadající se labyrint. Jednou z největších inovací kromě super cool dýky o které se zmíním za chvíli sou monstra. Monstra, která jsem si já osobně tolik oblíbil. Malá, velká, prostě jakákoliv, všechno lepší jak do půl těla oblečení Peršané s turbanem na hlavě se zahlým mečem v ruce. Teď ta dýka. Jedná se o magickou dýku, díky které princ dokáže vrátit čas. Když před vás tedy hra postaví nějakou překážku, s níž si nebudete vědět rady, stačí se vrátit v čase a zkusit to jiným směrem. Dobře využitelná je tato dýka také v soubojích aspoň co si z třetího dílu vzpomínám.   Další skvělou inovací je parťák, tedy Farah, perská princezna, která vám bude pomáhat v soubojích.

 

 

Už je tu i dabing….

Co mě opravdu příjemně překvapilo je dabing, jak originální tak český. Poprvé v sérii Perského prince. Všechny dialogy tak jsou také dozdobeny skvělou hudbou a prostě celkově princ působí moderněji. Zdá se mi to, jako kdyby se vývojáři snažili napravit chyby, kterých se dopustilo vývojářské studio Red Orb Entertainment s jejich 3D dílem a tak se snažili přivést co nejvíce inovací a hezké grafiky. Upřímně se jim to povedlo, hra vypadá celkově krásně. Vývojáři nezaváhali a vydali hru rovnou na několik platforem jako PlayStation 2, GameCube, X-box a samozřejmě PC. V rychlém souhrnu ještě konečné hodnocení, které je 89 %. Otázka je nakolik to ovlivnil propadák v podobě dílu předchozího.

 

Prince of Persia 2: Warrior Within

2004

 

Je zde již druhý díl Prince of Persia, který vychází pod křídli Ubisoftu. Po nadupaném prvním díle (z nové série) přichází další díl, který je opět plný inovací, tentokrát však hra působí celkově jinak.

 

Pokud se ptáte, jak působí, je nato jedno slovo… temněji. Ano, je to prostředím, příběhem, něpřátelemi možná i samotným princem, ale hra má prostě v sobě zabudovanou takovou temnou atmosféru už od samého začátku.

 

Kde začneme?

Příběh se odvíjí několik málo let po událostech z prvního dílu, kde jste vrátili dýku a písky času na původní místo čímž ste nějakým způsobem pokazili čas. Strážce času Dahaka není tím, že ste mu v jeho čase udělali nepořádek spokojen, proto se rozhodne prince zabít. To si princ nenechá líbit, a proto se vydává na tajemný ostrov, kde Písky vzniky aby všechno zpravil. Na tomto ostrově jsou údajně portály pro cestování v čase. Je to už nějaká doba co sem druhý díl hrál, ale co si vzpomínám tak mi cestování přišlo jaksi složité, či dopletené. Každopádně nápad je to dobrý, aspoň princ zase neskončil ve vězení, ze kterého by se stejně dostal.

 

Další inovace

Jak už sem zmínil, inovacím neunikl ani druhý díl, což je dobře. Jednou z největších změn jsou souboje. Ty doznaly změny k lepšímu a to v podobě bojových komb. Zkrátka žádné klikání na levé tlačítko myši, ne, každý soupeř má svůj vlastní styl boje, svoje slabiny, takže na každého musíte jinak.

 

Dále ukrást nepřítelovi jeho zbraň je vcelku fajn. Pokud vás omrzí máchání mečem, můžete zkrátka ukrást nepřítelovi kladivo nebo sekeru a pořádně ho praštit. Nebo radši házíte věcmi, tak můžete házet meče po nepřátelích. Zkrátka pokud vás unaví boj se dvěma meči zároveň prostě ten jeden zahoďte a třeba se trefíte.

 

Hra je opět portována na více platforem, takže zahrát si ji mají možnost stále více lidí než jen PCčkáři. Teď jen verdikt. Vzala mě ta temnější atmosféra, dělá na hře své a díky tomu má hra svoje vlastní kouzlo, až na pár inovací stále to samé jako minulý díl což je jen dobře, takže za mě 86%.

 

 

 

Prince of Persia: The Two Thrones

2005

 

 

Je tu třetí díl novodobé série, díl, který tuto sérii má zakončovat. Upřímně je třetí díl nejlepší díl ze všech (Aspoň podle mě J). Prince of Persia The Two Thrones (původně se měl jmenovat Kindred Blades) navazuje na poněkud zmatený druhý díl, aspoň co se konce příběhu týče. Následující věty prozrazují konec druhého dílu, takže pokud máte v plánu druhý díl ještě hrát, přeskočte až na další odstavec. Kde sem to…. Jo aha, konec dílu. Jestli ste dohráli druhý díl tak jistě víte, že jste na konci bojovali s Kaileenou a vládce času Dahaka vás po tomto nechal na pokoji. To byl skvělý konec, teď ale ta zmatenější část, což asi ani většina hráčů neví je, že pokud nasbíráte všechny life upgrady, nabídne se vám tzv. alternativní konec kdy se princ zamiluje do Kaileen, no a právě na tento konec navazuje pokračování Dva Trůny.

 

Vy a Kaileen se plavíte na lodi z Ostrova času do rodného Babylonu, princ už by si zřejmě oddychl, ale co nevidí, když přijíždí domů. Jeho domovina, Babylon se zmítá v plamenech, a než se vůbec stačí vzpamatovat, jeho loď jde ke dnu a probouzí se na břehu u města. A co hůř, opět zajali princovu společnici  Kaileen. Na princi je tedy opět, aby zachránil město a svoji přítelkyni. Tentokrát k tomu ovšem nebude používat pouze meče, či dýku. Je zde jeda velká změna oproti minulým dílům a to princovo temné já. Znáte to, každý ho v sobě máme, ovšem ne u každého se projevuje tak jako u prince. Po té co se vám podaří najít svoji přítelkyni, spoutá vás do řetězů opět starý známý vezír. V té chvíli kdy ležíte na zemi se koukáte jak vezír dýkou času probodává Kaileen a tím vypustí opět písečnou nákazu která přeměňuje vše živé, tentokrát i prince. A díky obmotanému řetězy kolem ruky se jako „zlý princ“ budete ohánět s řetězma dokola a kosit chladnokrevně jednoho nepřítele za druhým, zatímco jako normální „ hodný princ“ se vcelku nic nezmění.

 

Tedy já řekl nic, vlastně jedna věc ano a tou je Speed Kill. Pokud se vám podaří přiblížit se k zády otočenému soupeřovi máte možnost mu například podříznout krk, akorát stačí ve správné chvíli zmáčknout tlačítko a prince provede hezkou smrtící animaci.

 

Babylon

Vývojáři tentokrát odpustili od temné atmosféry druhého dílu a daly přednost vysluněným střechám Babylonu. Upřímně se mi tento styl líbí víc, asi proto, že mi k princovi sedí lépe. Jinak je design úrovní proveden snad nejlépe ze všech dílu v sérii. Nemůžu si pomoct ale hra se mi líbí prostě se vším všudy i když něco jako umělá inteligence nepřátel či moje neoblíbené ježdění na koňských povozech tak trochu strhává na hodnocení hry. Co se mi obzvlášť líbí, sou souboje s bossy, na které se vždycky musí najít jinačí způsob taktiky.

 

Konečný verdikt: Podle mě nejlepší díl Princovské série vůbec, doporučuji všem, už kvůli skvělému příběhu tak i kvůli nezapomenutelným zážitkům ze hry… 92%

 

Prince of Persia

2006

 

 

Rok po událostech posledního dílu nové trilogie je tu další díl, který ovšem s původní sérií má společného tak akorát prince. Nový prince, často přezdívaný pohádkový nebo také kreslený v ničem nenavazuje na události předchozích dílů. Staví si svůj vlastní pohádkový příběh a má tedy možnost odzkoušet spoustu nových prvků, které by jinak vývojáři do hry neprocpali.

 

Hra začne, když v písečné bouři hledáte Farah. Říkal sem že s původní sérií to nemá nic společného takže Farah není vaše princezna, ale váš osel. Poté co se uplně ztratíte, spadne vám do náruče (doslova) krásná Elika, kterou pronásledují stráže jejího otce. Dovedete Eliku do jejího paláce kde na vás již čeká její otec, bohužel se nějak nepohodnete a po souboji který vyhrajete se Eličin otec rozčílí a zničí strom, který drží zlovolného Ahrimana v jakémsi vězení. Ve chvíli co to udělá, vypukne po celém kraji zlo, chcete-li nákaza, a přivede krásnou prosluněnou krajinu do záhuby. Zároveň tím vypustí svoje bojovníky, kteří chrání jakási pole, které vy naopak musíte získat zpátky pro sebe.

 

No nebudu vám nic nalhávat, řeknu vám, jak hra funguje, jdete po kraji k poli, mezitím potkáte jakéhosi dalšího Ahrimanova bojovníka, jde ovšem lehce porazit skopnutím někam do propasti. To ale nedělejte tím se ochudíte o boj. Potom jdete, dorazíte k místu kde je pole, tam je menší bos, ten už zkopnout nejde, takže ho musíte porazit normálně, když tak uděláte, Elika svojí silou osvobodí pole a tím i část krajiny. Je hezké sledovat jak se krajina z pochmurné a tmavé proměňuje v barevnou a různorodou. Stojí ovšem tohle stereotypní cestování od místa k místu jenom abychom sledovali, jak se proměňuje krajina kolem nás?

 

Určitě! Hned řeknu proč, hlavně proto že stereotyp začne přicházet až ke konci hry, dobře možná tak ve ¾. Je toho ještě hodně co sem nezmínil, a to například kouzla. Elika vás postupně během hry naučí různá kouzla, která se aktivují pouze na určitých místech, kde na zdi uvidíte takové barevné panely. Jde například o lítání vzduchem, běhání po zdi a další. Samozřejmě to vše za pomoci Eliki, Prince je dále pouze bojovník. No, a když zmiňuju boj, přichází zároveň jedno z nejmilejších překvapení hry. Boje sou prováděny jeden na jednoho, kdy využíváte eliku jako parťáka s kterým tvoříte komba klidně o 8 tazích. Nemyslím tím komba třeba z Two Thrones. Tyhle komba spočívají vyhozením nepřítele do vzduchu, načež vás Elika také vyhodí, tam do něj párkrát seknete a poté ho Elika svojí mocí sestřelí na zem. Pokud se vám takové kombo podaří, vypadá to více než dobře.

 

Meč a rukavice

Je to nový princ tak sou také nové pravidla v boji, jedno z nich je že již nemůžete házet po nepřátelích svůj meč a také jím nemůžete zbraně krást. Ono to ani nevadí, vaši volnou ruku nahradí železná rukavice, s kterou můžete sjíždět různé skály anebo také provádět jak již bylo zmíněno komba.

 

Verdiktem bych chtěl říct, že už za tu povedenou kreslenou grafiku a pohádkovou atmosféru si hra zaslouží dohrát alespoň dvakrát, já osobně hru dohrál už po třetí, z velké části pouze kvůli prostředí. Zkrátka hra si zaslouží svých 93%, možná by si zasloužila i více, ale kvůli nutnosti sbírat jakási semínka světla pro Eliku a občas nějakému bugu se musím umírnit.

 

 

Prince of Persia: The Forgotten Sands

2010

 

Zatím poslední díl ze série Prince of Persia. Nenavazuje na tolik povedeného pohádkové prince, nýbrž se znovu snaží oživit původní sérii, která končila Dvěma Trůny. Nutno ještě podotknou, že se hra odehrává mezi díly The Sands of Time a Warrior Within.

Když si tak jedete na víkend za vaším bratrem Malikem do jeho paláce, sluníčko vám hřeje do zad, už máte nějakou chvíli voraz od vezíra a zachraňování nějaké poběhlice či dostávání se z vězení a najednou se něco pokazí. Palác vašeho bratra napadají nepřátelé a vy se prostě, neseberete a neujíždíte pryč, jakože ste nic neviděl, ne vy si to hezky seskáčete dolů do paláce a začnete jednoho perského vojáka po druhém porcovat… Když se konečně prosekáte k vašemu bratrovi, dostane jaksi pocit, že by palác sám se svými vojáky neutáhl, proto ho napadne vypůjčit si bájnou písečnou armádu. Ovšem co Malik netušil je, že písečná armáda tu není pro to, aby hrad chránila, ba právě naopak, hrad písečným vojákům sloužil jako vězení. No co stalo se, takže princ musí napravit to, co jeho bratr pokazil. Tentokrát by to šlo jednodušeji než kdy jinak, stačilo by, aby se spojili dva kusy medailonu. Jeden druhému ovšem nejsou schopni svůj kus medailonu hodit, jelikož sou odděleni troskami a propastmi. Na princovi tedy je aby se dostal ke svému bratrovy osobně. V tom mu ale budou dělat společnost právě píseční vojáci.

 

Možná se mi to jen zdá, ale co se soubojů týče je tento díl pravým opakem minulého pohádkového prince kdy sme bojovali pouze s jedním nepřítelem. V tomto dílu bojujeme i se čtyřiceti (doopravdy, ne obrazně)nepřáteli najednou, navíc stačí pouhé mačkání pro seknutí a občas udělat jedno kombo, které se zde nabízí a to kopnou a seknout. Upřímně mi to trochu připomíná rubačku God of War, ale to bych možná zase trochu přeháněl, zkrátka vývojáři se snažili udělat hru trochu plynulejší zřejmě, což se jim aji povedlo. Škoda jen že to působí stylem přiblblé rubačky.

 

Opět se nám vrátilo zpátky vracení času a mnohem více schopností. Za každého zabitého písečného vojáka máte něco jako expy, za ty si kupujete různá vylepšení jako více životů, many, či speciální schopnosti jako vyvolání tornáda, přeskočit fyzicky ještě nemožnější vzdálenosti než obvykle nebo nechat ztuhnout vodu, takže pak po jejím proudu šplháte jako po sloupu. Je toho opravdu dost a je to jedno z největších zpestření hry.  Bohužel to hra opravdu potřebuje, protože vcelku ničím jiným nezaujme, možná až na logické hádanky, kterých se v tomto dílu dostalo poměrně dost a vcelku dobře se řeší, stačí trochu zapojit mozek. Ještě sem nezmínil grafiku co? No… možná bych ani neměl, není na ní moc co chválit, ba naopak. Až na pár interiérů se nejedná o nic převratného, zase na druhou stranu není grafika uplně odbytá, takže co, stěžovat si nebudu.

 

Opravdu zatím poslední díl série Prince z Persie. Pro mě osobně se jedná o malé zklamání, čekal sem akci jako u Dvou Trůnů avšak sem se dočkal pouhé splácaniny jakéhosi podivného bojového systému vhodný pro sérii GoW, průměrné grafiky a vcelku vzhledem k zařazení do série vývojáři nepochopitelných kouzel.  Konečný verdikt: 72%

 

 

 

Zde bylo 8 her ze série a já jich slíbil 10. No jelikož sem tyto zbívající dvě nehrál a mám pouze omezené informace tak je ve zkratce představím. Jedná se o Prince of Persia: The Fallen King který vyšel pouze pro Nintendo DS, hra by měla navazovat na pohádkového Prince z Persie z roku 2006. No podle obrázků bych řekl, že vývojáři to stím „pohádkový princ“ až trochu přehnali. A co se týče 10 ze série jde o Prince of Persia: Clasic který je určen pouze pro konzole což je vlastně předělávka stařičkého prince do moderního kabátu. No ani to není plnohodnotný díl, ale co už. Dále bych ještě podotkl, že je také film Princ z Persie: Písky času, který nemá spojitost s žádnou z her, ale jde opět o dýku času a přemisťování času.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama