GTA IV
Blogy čtenářů Recenze GTA IV

GTA IV

Filip Čápek

Filip Čápek

Už je to nějaký čas co sem na Zing nahodil nějakou tu recenzi, a tak sem si řekl, že bych to měl napravit. Rozhodl jsem se zrecenzovat, sice už…

Reklama

Už je to nějaký čas co sem na Zing nahodil nějakou tu recenzi, a tak sem si řekl, že bych to měl napravit. Rozhodl jsem se zrecenzovat, sice už poměrně starší titul, ale myslím, že má stále spoustu fanoušků a jistě se najde i několik lidí, kteří hru dodnes hrají stejně jako třeba já. Ještě bych rád podotknul, že recenzi z části povedu jako srovnávání s minulým dílem GTA San Andreas.

 

Je opravdu hodně co bych mohl navykládat o této hře, opravdu moc. Zabralo by to možná i hodiny vyprávění, ale kvůli tomu aby to bylo snesitelné pro čtenáře se pokusím vybrat jen ty nejdůležitější body této hry.

 

Hra začíná, když jako evropský imigrant Niko Bellic přijíždíte na nákladní lodi do Liberty City (město bylo inspirované New Yorkem) za svým bratrancem Romanem. Ten vám nasliboval, že vás zde čeká spoustu peněz, ženských a krásných aut, avšak realita je daleko vzdálená tomu jak vám bratranec svůj americký sen popisuje. Ve skutečnosti má spoustu dluhů a živý ho pouze jeho taxi služba. Nicméně Niko nepřijel do LC pouze kvůli “americkému snu“ ale také aby utekl před svojí minulostí, která ho i v Liberty City později dožene. Příběh se začíná rozvíjet, když se snažíte vysekat Romana z jeho dluhů, bohužel se to jaksi zvrtne a kvůli zabití jednoho prostředníka se na vás začne pomalu hromadit více a více problémů. Všechno ale de pozvolna, mise začínají od ježdění s autem z místa na místo, později se vám dostane do ruky, zbraň, za nějaký čas i větší kalibr atd. První mise by se tedy dali přirovnat k minulému dílu San Andreas, kdy na vás hra jde také pomalu a neháže vás přímo do akce. Celý příběh hry je velice dobře promyšlen, jak tomu u série GTA bývá zvykem, a postupem hraní vlastně odhalujete Nikovu minulost krok za krokem.

 

 

 

Liberty City – město neomezených možností

 

 

(Pro srovnání sem našel pár obrázků reálného NY a LC na stejném místě)

 

 

Co se herního města týče, předloha New Yorku je zde opravdu znát. Spoustu míst zde poznáte, i když ste třeba nikdy v New Yorku skutečně nebyli, jako například sochu Svobody, Empire State Building, Times Square, Brooklyn Bridge a mnoho dalších. Ale i ostatní budovy sou velice detailně zpracovány, což mi přijde jako velké plus oproti minulému dílu, kdy se sice nejednalo o jednobarevné kostky, ovšem je vidět že si vývojáři daly tentokrát s detailností mnohem víc práce. Ono se to celkově odráží i na grafice, která sice není na konzolových verzích tak skvostná jako u počítačové verze, ale i přesto si nemám na co stěžovat. Nemám si na co stěžovat, dokud nepřijde řeč na bugy, ano i tentokrát sme se jich dočkali, tak jako v minulých dílech. Přiznávám, že jich není tolik (zpočátku tedy bylo, hlavně okolo počítačové verze, ale vývojáři vše řeší různými patchy a podobně) jako tomu bylo u minulých dílů, ale občas se sem tam najde, ale zase ne tak velký aby vám to zkazilo herní zážitek.

 

 

Na velikosti záleží, a když se navíc jedná o herní město tak tím víc. Celková rozloha Liberty City se dá přirovnat k San Andreas, kdy je možná LC aji trochu menší, za to se pořád všude něco děje. Nenajdete zde moc „mrtvých bodů“ jak tomu bylo v minulém díle jako například lesy či pouště.  Prostě lidé ve městě žijí svůj život, volají si na ulici taxíky, kupují si jídlo, reagují, pokud na ně namíříte zbraní. Co sem si všiml tak oproti minulému dílu pokud namíříte na člověka v autě tak se skrčí a začne couvat, nebo vyleze a uteče z auta anebo se vás prostě pokusí přejet.

 

 

Samozřejmě jak je zvykem z minulého dílu, nejsou zde oficiální názvy, bylo tomu tak u měst je tomu tak i tady… Například socha Svobody se teď jmenuje Socha Štěstí a stojí na ostrově Štěstí. No a místo pochodně drží v ruce kelímek od café a obličej tak trochu připomíná smajlíka. Zkrátka Rockstar si dělá všechno po svém, a musím uznat, že k tomuto nemám žádné výčitky.

 

 

Čím se jezdí po městě….

 

V GTA IV je opravdu veliký výběr různých aut, je jich zde opravdu hodně. Na jízdní model si zde budete pravděpodobně chvíli zvykat, ale poté co si navyknete, jde to už samo.  Co mě ovšem zamrzelo je absence jakéhokoliv tuningu auta, můžete si zde sice auto přesprejovat, nebo dokonce (podle mě trochu zbytečně) umýt v myčce, ale tuning mi zde opravdu chybí. Nadruhou stranu velkého zlepšení zde doznalo poškození auta, s kterým se dá opravdu vyhrát. Myslím, že mi tohle tu absenci tuningu uplně vynahrazuje. Například po střelbě do auta zůstávají díry v plechu, nebo když chcete za jízdy střílet, Niko prvně loktem rozbije okno a poté až muže střílet, totéž platí i u kradení auta, načež ještě Niko pod volantem spojuje drátky, aby se auto vůbec rozjelo. Zkrátka díky takovým maličkostem hra nabývá na jedinečnosti v tomto oboru.

 

 

Teď když už si to v dročce někam jedete tak je důležitá hudba. Místní rádio nabízí spoustu stylů hudby a určitě si zde každý vybere. V Liberty se hraje zkrátka vše od klasického rapu a hip hopu na stanici “Clasic“ až po hudbu z vaší domoviny na rádiu Vladivostok, které sem si asi stejně oblíbil nejvíce.

 

Kdyby vás už ale omrzelo ukradnout si někde auto nebo motorku a projíždět město, je zde spousty jiných způsobů dopravy. Od takové lanovky, přes metro a nadzemku až po možnost písknout na taxi, které vám zastaví a za malý poplatek vás převeze klidně přes celé město. Já osobně jízdu taxíkem později preferoval velmi často, jelikož se celá jízda dá přeskočit a z jednoho konce města na druhém jste tedy například během 5 vteřin.

Samozřejmě je zde ještě letecký způsob dopravy, který byl ovšem také ochuzen o jeden aspekt a tím jsou letadla. Ve hře tedy můžete pilotovat pouze pár helikoptér, ale osobně s vývojáři z Rockstar souhlasím, že by nemělo cenu mezi mrakodrapy manévrovat s letadlem? Je mnohem pohodlnější a jednoduší prolétávat s malou helikoptérou, s kterou se dá navíc přistát prakticky kdekoliv, na rozdíl od letadla. To bychom tedy měli dopravu a teď co dělat když je volnej den.

 

 

Možností je zde opravdu mnoho

 

Pokud by vás třeba přestali bavit hlavní mise tak zde máte pořád co dělat. Například sou zde vedlejší mise v podobě lidí, kteří čekají na chodníku. A i s této na první pohled možná zbytečné mise se vyklube zajímavé zpestření hry, kdy například potkáte starého přítele z domoviny, načež spolu pokecáte o starých časech a ještě mu pomůžete dopadnout chlápka, který mu nezaplatil za zboží.

 

Nebo je zde klasické dokončení všech unikátních skoků, kterých je ovšem málo anebo střílení holubů kterých je naopak 200 a jelikož se nacházejí například na vrcholku sochy Svobody… tedy sochy Štěstí anebo na vrcholu Brooklynského mostu, je toto úkol spíše pro fanatiky sbírání achievmentů nebo pro ty kteří si potrpí na dokončení 100% hry.

 

 

Jak jistě znalci vědí, už v minulém díle sme měli po ruce telefon, který sme ovšem využívali pouze v případě, že někdo volal nám. Tentokrát si vývojáři řekli, že dají telefonu více prostoru a tak se z něho tedy stává nepostradatelná složka hry. Dá se říct že telefon slouží jako takové rychlé menu, kde se můžete připojit na multiplayer, fotit, číst si smsky a nebo zavolat kamarádovi a navrhnout mu například zajít do strip klubu, jít se opít nebo prostě zajít na šipky. Samozřejmě se z něho také dá domluvit rande, tentokrát ovšem nehledáte přítelkyně různě po městě, jak tomu bylo v SA, ale na internetu. Zkrátka zajdete do internetové kavárny, zaplatíte dolar za připojení a můžete brouzdat po netu. Je spoustu stránek, které se dají ve hře navštívit, ale myslím, že nejvíce využívané je prohlížení   e-mailů, kde můžete například také přijímat vedlejší mise, anebo seznamka, kde si můžete domluvit rande. A celé mi to zároveň přijde jako kdyby součást hlavního příběhu, hlavně nenuceně.

 

 

Přítelkyň zde máme opět vcelku velký výběr. Ale tentokrát více než dříve má cenu se s nimi dostat například na plných 100 %. Pokud si vzpomínám, v San Andreas ste za to dostali auto, či oblek. Tentokrát oblek nedostanete, ale například vás po zavolání na její mobil zbaví jedné hvězdičky, nebo doplní zdravý a je toho více, proto má určitě cenu si nějaký ten herní čas vyhradit i na holky. No a to samé platí také s vašimi přáteli, pro které můžete mimo jiné plnit různé práce, pokud máte málo peněz, ale také třeba po zavolání na kamarádovo číslo si můžete doplnit minuci na místě a nemusíte přes celé město do Ammu-Nation.

 

 

Co se mi ale na hře vyloženě nelíbí je to, že vývojáři odstranili spoustu skvělých prvků z minulého dílu. Například vylepšování přesnosti střelby, možnost změnit účes, taky co si budeme povídat, oblečení zde je také žalostně málo, jistě někomu to může stačit, ale já mám asi prostě zvyk nakoupit si jakýkoliv druh oblečení a všechno smíchat do sebe podle libosti a ne jen 4 druhy obleků, přičemž jeden má bílou košili a druhý má naopak červenou kravatu. Tohle všechno mi prostě ve hře chybí.

 

Dabing

 

Abych jenom nevychvaloval SA na úkor čtvrtého dílu tak musím říct, že dabing a celkově mimika je zde na mnohem lepší úrovni. U dabingu si prostě nemám na co stěžovat, ať už je to Niko s přízvukem od někud z Balkánu nebo váš rasta přítel Little Jacob, kterému občas není vůbec rozumět a to ani z titulků. Prostě je vidět, že si s tím dal někdo velkou práci, tak jako s mimikou obličejů, kde slova sedí přesně, jak postavy otevírají pusu.

 

Little Jacob oznamuje příjezd policie: „Bumba clot, Babylon!“

 

 

A čím se bude střílet?

 

No kdybych měl říct něco o arzenálu v GTA tak snad jen to, že z něho mám radost. Vývojáři celou hru staví tak nějak realističtěji a proto také možná ze hry zmizely zbraně jako například plamenomet, hasičák, kytka na mlácení nebo vibrátor. Celkově hra působí po všech stránkách dospěleji, ať už tím že prostředí není tak barevné nebo právě zbraňovým arzenálem. No, ale zpět k tématu… ve hře máte pokaždé na výběr od určité zbraně dva typy. Například AK 47 nebo M4, molotov koktejly nebo granáty, samozřejmě zde nechybí tolik potřebná kevlarová vesta. Také je zde raketomet, známý z minulých dílů, u kterého po každé vystřelené raketě musíte zezadu nabít, odjistit a potom se až střílí. Už žádné střílení po vrtulnících 100 střelami za minutu, stejně máte možnost pouze 8 nábojů do raketometu. No a co se modelů zbraní týká… tak ty se opravdu povedly a také zvuky které vydávají, zní dost přesvědčivě… jde vidět, že i v tomhle se vývojáři polepšili.

 

 

A co nový způsob krytí se za objekty a střílení “naslepo“? No ten se mi ve hře zdá skoro nepostradatelný, nepřátel je opravdu mnoho a někdy by to třeba ani jinak nešlo, než se skrýt za překážku a rozhodit pár granátů po bojišti. Je pravda, že i tak nejste “neprůstřelný“…. Nepřátelé vám nabíhají a někdy se možná budete divit jak chytře a jak často. Upřímně mě tím otravným nabíháním nejednou zkazili celou misi (A ano i tady nejsou žádné checkpointy. Ste na konci dlouhé mise a zabijete se pádem z menší bedny?, smůla misi hrajete celou od znova. Tedy myslím, že nějaké DLCčka je do hry přidávají, ale je řeč pouze o základní hře.), ale je zase na druhou stranu fajn že nepřátelé se už tupě v podřepu nepohybuji od jednoho auta ke druhému rychlostí asi kilometr za hodinu. Ne, nepřátelé se stejně jako vy kryji za bedny, auta, zkrátka vše co se zrovna najde a občas také střílí naslepo.

 

 

LCPD

 

Policie, jedna z největších atrakcí když máte chuť si prostě jen tak zablbnout nebo zastřílet a také zároveň jedna z nejotravnějších věcí. Policajti se, aspoň podle mého názoru, změnili vcelku dost a to v tom, že po vás jdou prakticky furt a za cokoliv. Někde párkrát střelím do svého auta a hned jdou po mně, zdá se mi, že mě pronásledují, až přišil často, nevím možná je to jenom můj pocit. No ale i když si chcete zajezdit podle předpisů, vychutnat si atmosféru kdy bezdůvodně troubíte na semaforech v zácpě na Times Square stejně jako ostatní řidiči, tak vám to naruší policajti, kteří po vás jdou třeba za to, že vy stojíte na místě a oni do vás narazí… upřímně je tohle věc která mě vcelku štve, ale po chvíli hraní, už přestanu i tu jednu hvězdičku vnímat a prostě dál jedu, však je to jednou přestane bavit. Jako klasicky je zde 6 policejních hvězdiček, přičemž první dvě sledování v autech, od tří nastupují helikoptéry a lodě a tak dále. Mě nejvíce baví se třemi hvězdičkami bojovat s policejním vrtulníkem ve vzduchu, kdy se snažím vrtulí useknout vrtuli policejní helikoptéry a tím ji poslat k zemi.

 

Dále jedna věc kterou sem zpozoroval a to že když jedete s kamarádem chlastat tak jste potom opilí…logicky. Celá obrazovka se vám klepe, rozmlžený obraz, pomalu vám ubíhají životy (sice po troškách, ale přece) a vy neustále padáte na zem. Co teprve potom když sednete za volat. Niko pokaždé zvolá něco jako „asi bych neměl řídit takhle ožralej“, no, má pravdu. Auto se vskutku nedá řídit, a jakmile vás uvidí policajti, jsou hned po vás, upřímně je lepší zavolat si taxi.

 

Detaily potěší nejvíce

 

Jak už jsem zmínil, hra nabízí opravdovou škálu možností, ale také je zde stejně velká škála maličkostí kterých si třeba ani na první pohled nevšimnete. Například pokud si koupíte brýle a srazí vás auto, nebo se potopíte do vody, brýle vám spadnou, to stejné s kloboukem. Celkově je New York zřejmě docela zaneřáděné město a nějaké kelímky od koly se válejí jistě všude, no i tohle vývojáři převedli do hry a máte tedy možnost na ulicích sbírat kelímky od café a házet je po nic netušících občanech čímž vyvoláte na ulicích naprostou paniku. Dobře takové opravdu drobnosti, které možná ani někteří hráči ve hře nevyužijí, ale například když ožralej bouráte s kamarádem vedle sebe a auto vybuchne a vám se podaří ještě utéct ale přítelovi ne, hra nepředstírá, jakože se nic nestalo. Ne, prvních pár hodin po incidentu má kamarád na mobilu hlasovou schránku a další den vám volá, jestli byste pro něho nemohl přijet před nemocnici, když se konečně dostane asi z těžkých popálenin třetího stupně, a v autě ještě stihne všechno probrat.

 

Vývoj stál 100 milionů dolarů"Na GTA IV pracovalo přes tisíc lidí. Perfekcionismus Housera a požadavky Benziese byly opravdu šokující. Jen malý příklad. Kamery na střechách New Yorku musely snímat přesnou intenzitu deště, celkem bylo pořízeno přes 100 tisíc fotografií různých lokací," vysvětluje Leslie Benzies z Take Two. Zdroj: ve3d

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GTA IV

Verdikt

Čtvrté GTA má své klady i své zápory, hlavní změnou je ovšem to že je hra realističtější než kdy před tím, no a záleží na každém zvlášť, jestli mu tento styl padne.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Město
Nespočet možností
Dabing
Chybí dobré prvky z minulého dílu
Po nějáké chvýli stereotipní mise
Zase ty bugy
Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama