Halo Wars 2 – druhý velkolepý střet
Halo Wars 2 Recenze Halo Wars 2 – druhý velkolepý střet

Halo Wars 2 – druhý velkolepý střet

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

10

Druhý díl oblíbené strategie konečně dorazil i k nám. Líbil se nám?

Reklama

Recenzovaná verze: PC

S konzolovou sérií Halo jsem do dnešních dní neměl prakticky žádné výraznější zkušenosti. Za řadu let hraní se mi za pomoci mého stolního počítače podařilo úspěšně vyhnout všem titulům z tohoto futuristického univerza. Dnes se tím pádem mohu podívat na nového strategického zástupce této legendární značky bez větší dávky nostalgie či negativního zaujetí, které jde často ruku v ruce s hlubší znalostí dané tématiky. Co myslíte, sedne mi dynamická RTS Halo Wars 2 i přes mou neznalost herního světa podobně jako nadmíru vydařený StarCraft 2: Legacy of the Void, nebo ve mně vyvolá podobné pocity jako nepříliš povedená nezávislá hříčka 8-Bit Hordes?

Krátký šlofík

Po událostech prvního dílu si dala posádka vesmírné lodi Spirit of Fire kratšího šlofíka, jenž jí umožnil plně zregenerovat fyzickou i psychickou stránku všech zúčastněných. Odpočinková fáze zabrala členům sboru přesně dvacet osm let od momentu, kdy zakončili svou poslední výpravu. Mnoho věcí se v průběhu jejich spánku změnilo, některé však naštěstí zůstaly nezměněny.

V kapitánově kajutě opět nacházíme charismatického velitele Jamese Cuttera, který byl se svou posádkou probuzen za účelem prozkoumání tajemné planety, na jejímž povrchu se nachází neznámá, zahalená struktura. Na dosud nezmapovaný svět je ihned vyslána výzvědná skupina, která má zjistit, kdo a proč daný předmět vytvořil. Úvodní dávka informací od průzkumného týmu odhaluje kapitánovi mezihvězdného plavidla původ a účel tajuplného objektu, jenž tu zůstal po časem zavátém mimozemském druhu, který po celém vesmíru šířil svou rozvinutou technologii.

Průzkumný oddíl byl po odeslání základních dat přepaden nepříliš přátelským generálem Atrioxem, který obsadil nalezený objekt se svou nemalou armádou mimozemských válečníků. Většině týmu se naštěstí podařilo z nastražené pasti vyváznout. Posádka Spirit of Fire díky jejich odhodlání získala aktuální pohled na situaci a měla možnost ihned přejít do efektivního protiútoku. Boj o povrch planety se v okamžiku jejich opětovného příletu rozhořel naplno.

Příběh Halo Wars 2 je jedním ze základních pilířů této strategie. Komplet táhne v tomto směru kupředu hlavně relativně slušně zpracované dějové pozadí, dobré vykreslení postav, kvalitní dabing a perfektní animace, které mohou bez problémů konkurovat krátkým filmečkům od Blizzardu. Osobně jsem byl dějem tohoto díla velmi příjemně překvapen. V rámci žánru se jednalo o nadprůměrný zážitek, který si v budoucnu dozajista minimálně ještě jednou zopakuji.

Na ostří nože

Příběhová kampaň Halo Wars 2 se po stránce hratelnosti skutečně povedla. Jednotlivé mise jsou dobře navrženy. Věnovat se v jejich rámci budete útokům na nepřátelská opevnění, defenzivě vlastních pozic, tichým infiltracím protivníkových základen a sběru surovin. Kompletu bych ve směru navržení scénáře vytkl snad jen slabší úvodní pasáž, která je dle mého názoru méně výrazná než jeho druhé dějství.

„Rychlost vývoje vašich základen bude ovlivňovat především přísun k rozvoji potřebných surovin, které se tu generují buď z budov připnutých na centrální strukturu, nebo z energetických pilířů, jenž je možné za pomoci vojáků obsadit a kontrolovat. Jednotka starající se o těžbu či sběr surovin tu plně schází.“

Dějovou linku tohoto díla absolvujete jen za zástupce našeho druhu. Frakce oponenta vám bude v příběhu zcela zapovězena. Pokud si za ní budete chtít zahrát, nezbude vám nic jiného než se vrhnout proti umělé inteligenci nebo výzvu hledajícím hráčům, kteří se s vámi za žádných okolností nebudou párat.

Připravit se na ně můžete buď absolvováním hlavní kampaně na nejvyšší obtížnosti, nebo zdoláním několika naučných scénářů. Ty vám pomohou pochopit základní mechanizmy tohoto díla na elementární úrovni. Zdokonalit tímto způsobem můžete kupříkladu svou znalost bojových taktik, schopností vašich vojáků, budování základny či sběru surovin.

Zázemí především

Výukový scénář orientovaný na stavbu základny vám ukáže, že je jí možné vybudovat jen na předem vyznačených pozicích. S oblíbenou taktikou ze StarCraftu 2 tu tím pádem za žádných okolností neuspějete. Nepřítel bude mít vždy určitou představu o tom, kde vaše hlavní produkční střediska leží. Zaměřit se tím pádem musíte primárně na silnou defenzivu a rychlý vývoj vašich centrálních budov.

Rychlost vývoje vašich základen bude ovlivňovat především přísun k rozvoji potřebných surovin, které se tu generují buď z budov připnutých na centrální strukturu, nebo z energetických pilířů, jenž je možné za pomoci vojáků obsadit a kontrolovat. Jednotka starající se o těžbu či sběr surovin tu plně schází. Místo ní tu máme tento pevný model, který nutí hráče více cílit na budování jeho základny a vývoj produkčních budov, které jsou pro jeho budoucnost zcela nezbytné.

Po vybudování stabilního zázemí se můžete plně vrhnout na produkci jednotek. Halo Wars 2 vám dává k dispozici různé typy pěchoty, vozidel, tanků, letadel a robotických monster. Každá figura má specifickou paletu kladných a záporných vlastností. Využít jí tím pádem můžete efektivně jen vůči určitému typu nepřátel. Pokud proti ní nasadíte válečníka, který využívá její slabiny, nemá prakticky žádnou naději na úspěch či zdárné přežití střetu. Osobně jsem byl v rámci základního spektra jednotek zaujat obrněným dělem Kodiak, jenž mi značně připomínal dobývací tanky ze StarCraftu 2. Když jsem jej postavil na vyvýšenou pozici, nepřítel byl prakticky bez šance.

Hrdina vás nezachrání

Při soubojích bude pro váš úspěch často zásadní volba pozice, ze které útok povedete. Špatně zvolený obranný či ofenzivní bod, může nejednou rozhodnout bitvu ve váš neprospěch. Pečlivá volba vás naopak může i se slabší jednotkou dovést k hrdinnému vítězství, které vašeho protivníka vyvede z míry. Hlídat si musíte k defenzivě určená stanoviště, vyvýšené kopce a nížiny. Terén hraje v tomto titulu hodně zásadní roli, jeho ignorování pro vás může mít doslova smrtící následky.

„Halo Wars 2 je nadprůměrná strategie, která se od ostatních žánrových děl liší jen v minimálním měřítku. Komplet je tažen kupředu hlavně pestrou škálou jednotek, obstojným příběhem, slušnou optimalizací a propracovaným soubojovým systémem, který bere v potaz často opomíjené taktické prvky.“

Výsledek bitev, krom terénu, často rozhoduje také správná kombinace základních jednotek s hrdiny, kteří disponují specifickou škálou schopností, které užívají v boji pro podporu svých spolubojovníků. Sparťané jsou kupříkladu schopni skočit na kapotu nepřítelova tanku a plně převzít jeho kontrolu. Vedle v boji aktivních hrdinů tu máme také vůdčí postavy, které do bitev zasahují vždy osobitou paletou aktivních a pasivních dovedností. Mimo kampaň si v současnosti můžete vybrat jednoho ze sedmi osobitě laděných vojevůdců. Osobně se mi nejvíce líbil seržant Forg, který cílí hlavně na těžkou pěchotu a vozidla.

Primární tahoun

Hlavním tahounem Halo Wars 2 je dle mého názoru hra pro více hráčů, která disponuje čtyřmi specifickými variacemi nastavení hry. Zahrát si v jejím rámci můžete klasický Deathmatch, Domination, Stronghold či Blitz. První dva herní režimy je zbytečné obšírně objasňovat. V prvním vám jde o plnou likvidaci nepřítele. Ve druhém naopak cílíte hlavně na záběr bodů a jejich následné držení.

Režim Stronghold se od dvou předešlých herních variací liší hlavně ve směru absence nutnosti starat se o stabilní přísun surovin. Nábor jednotek a výzkum nových technologií vás tu nestojí prakticky nic. Limitovat vás tu bude jen časoměr, který vám po určité době vždy otevře vyšší třídy bojovníků. Vašim primárním zájmem je zde zabrání co největšího počtu pevností.

Nejvíce se od ostatních herních režimů odlišuje Blitz, který cílí primárně na milovníky divokých karet a náhodného přísunu jednotek, které máte nastaveny ve vašem hracím baličku. Zápasy jsou tu velmi rychlé, nejdelší střety vám zaberou maximálně pět až šest minut čistého času. Osobně jsem této variaci jakožto fanoušek klasických strategií nepřišel moc na chuť, aspekt náhody se dle mého do boje promítá až příliš často.

Odladěný kus

Technická stránka tohoto díla je minimálně na PC nadmíru povedená. Celek jel po celou dobu stabilně bez větších propadů fps či pádů hry. Animace postav a grafická stránka kompletu taktéž stojí za to. Osobně jsem byl s kompletem v tomto směru nadmíru spokojen, lépe to s ním snad už dopadnout nemohlo.

Halo Wars 2 je nadprůměrná strategie, která se od ostatních žánrových děl liší jen v minimálním měřítku. Komplet je tažen kupředu hlavně pestrou škálou jednotek, obstojným příběhem, slušnou optimalizací a propracovaným soubojovým systémem, který bere v potaz často opomíjené taktické prvky. Nohy celku naneštěstí podráží nedostatek výrazných inovací, které by toto dílo citelněji odlišily od osobitěji laděných projektů. I přes tento fakt se nebojím Halo Wars 2 doporučit všem fanouškům rychlejších RTS, kterým nevadí absence zásadních novot.

Druhý názor (Xbox One verze)

Autor: Michal "Miky" Burian

Xbox One verze je na tom hodně podobně. Byl jsem překvapen, jak jednoduché je ovládání. Popravdě jsem se bál, jak si budu u strategie rozumět s gamepadem, ale velmi rychle jsem si zvykl. Na první pohled je vidět, že vývojáři Halo Wars 2 pro Xbox One přizpůsobili ve všech směrem. Během hraní jsem nezaznamenal ani žádné velké problémy, které by mě praštily do oka.

Halo Wars 2 koupíte ve verzi pro Xbox One a PC na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Halo Wars 2

Verdikt

Novou strategii z dílen Creative Assembly je možné zařadit mezi zástup kvalitních RTS, které mají žánrovým fanouškům co nabídnout. Pokud patříte mezi milovníky tohoto žánru, nemusíte s koupí dlouho váhat. Halo Wars 2 je totiž titul, který vám s vysokou pravděpodobností sedne na míru.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

pestrá škála jednotek
dobrá balance frakcí
obstojný příběh
slušná optimalizace
propracovaný soubojový systém
absence výraznějších inovací
nepříliš povedený režim Blitz
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama