Hrozí PC verzím opožděné vydání?
Speciály Burnout Paradise Článek Hrozí PC verzím opožděné vydání?

Hrozí PC verzím opožděné vydání?

Michal Burian

Michal Burian

53

Opožděné vydání PC verzí postihlo sérii Assassin's Creed a podle zjištěných informací hrozí v budoucnu i dalším hrám. Budou se konzolisté smát a PC hráči plakat?

Reklama

Míra pirátství je u nás, ale i po celém světě, opravdu neúnosná. Zloději se vymlouvají zejména na přemrštěné ceny nových her. I proto jsou u nás úspěšné zejména hry, které jsou lokalizované do rodného jazyka a přidávají tak do her něco navíc. Důkazem může být i celkový prodej, kdy je lokalizovaná verze o několik stovek až tisíců kusů úspěšnější, než originály (tedy hry v angličtině, němčině, polštině, francouzštině či ruštině), což nám potvrdil také Tomáš Daněk z distributorské společnosti Playman, jenž k nám dováží zejména PC verze titulů od francouzského vydavatele Ubisoft.

Není tedy divu, že vydavatelské společnosti a vývojářská studia vymýšlejí všemožné ochrany, aby pirátům situaci co nejvíce znepříjemnily a jejich hra vydržela neprolomena alespoň 24 hodin od uvedení na trh (to už se považuje za úspěch). Občas jsou úspěšní, ale na druhou stranu jsou za to biti poctiví hráči, kteří si hru legálně zakoupí. Tito “poctivci“ jsou dost často omezováni a musí být například neustále připojeni k internetu nebo mít účet na distributorském internetovém kanále Steam. A to čas od času otravuje, nemůžete hrát hru na chatě, ve vlaku atd.

Tomáš Daněk nám k této situaci poskytl svůj názor, z něhož vyplývá, že vydavatelé podle něj pomalu ale jistě chtějí zavést jedno nepsané pravidlo; Nejprve uvedou na trh konzolové verze (PlayStation 3 a Xbox 360) a o několik měsíců později bude následovat PC verze. Ptáte se proč? Inu, u konzolových verzí není taková míra pirátství – stačí se podívat na konzoli PS3, která je stále běžným způsobem nedobytná a warezové grupy na ni stále nemohou vyzrát. I kvůli tomu se konzole aktualizovala a již se nedá instalovat Linux – a podle statistik vlastní mnoho hráčů po celém světě nejen počítač, nýbrž také konzoli, a to buď zmíněnou PlayStation 3, nebo Xbox 360. Pokud se takový hráč nemůže hry dočkat, zakoupí si ve zmíněném případě konzolovou verzi, než aby několik měsíců čekal na tu počítačovou.

Toto nepsané pravidlo zavedl nejspíše už Ubisoft, který vždy tvrdí, že počítačová verze není hotová a musí se dodělat a různě doladit. Je to však pravda? Není v tom něco jiného? Podle všeho se jedná o velmi promyšlenou strategii, kdy chtějí zamezit počítačovým pirátům a vydělat na konzolových verzích co nejvíce peněz. V tomto tvrzení se mohu opřít o sérii Assassin's Creed, která také nejprve vyjde na PS3 a X360 a až o několik měsíců později se na pultech obchodů objeví PC verze. První díl vyšel na konzole 16. listopadu 2007 a na PC až 11. dubna 2008. Dvojka na konzole dorazila 20. listopadu 2009 a na PC až 5. března 2010. Pokud vám to stále nestačí, tak má být odložen i chystaný Assassin's Creed: Brotherhood. Konzolové verze vyjdou podle plánu 19. listopadu 2010 v Evropě a PC verze připluje až začátkem příštího roku, pravděpodobně v únoru. Dalším důkazem Ubisoftu je Prince of Persia: The Forgotten Sands, ten vyšel na PC o měsíc později.

Něco podobného mělo podle důvěryhodného zdroje postihnout také veleočekávanou Mafii 2, naštěstí si to v 2K Games rozmysleli a vydali současně všechny tři verze. Pokud však budeme bádat v minulosti, tak oblíbené arkádové závody Burnout Paradise vyšly také nejprve na konzole a až později na PC jakožto takový doplněk k sérii. Dokonce se v minulosti uvažovalo o této strategii i u série Need for Speed, naposledy to podle zjištěných informací hrozilo nepovedenému Undercover a zmatky byly také nedávno u Dead Space 2, kdy Electronic Arts raději PC verzi ani neuvádělo – naštěstí však vyjdou všechny plánované verze společně.

Když se nad tím vším zamyslíte, začíná to dávat smysl. Vydavatelským společnostem se vyplatí investovat dvakrát do reklamní kampaně. Nejprve propagují konzolové verze a po několika měsících udělají menší hype také kvůli té počítačové. Samozřejmě to stojí peníze, ale stále přicházejí o méně, než z warezové scény. Vydělají na konzolových verzích a PC verze je už jen takový dodatek k jejich příjmům. Podobně jako u filmů v kinech, které po půl roce vycházejí na Blu-ray discích.

Pomalu ale jistě se PC verze odsunují na druhou kolej a nejvíc za to může právě míra pirátství, která je neúnosná nejen u nás, nýbrž také v zahraničí, kde to vydavatelským společnostem nedá spát, stejně jako bazarové hry. Čemuž se nedivím, vývoj hry není nikterak levná záležitost. Pějme tak ódy alespoň Blizzardu a jemu podobným, které nás stále obšťastňují takovými perlami, jakými jsou StarCraft 2, Age of Conan a další. Přestože cenová politika zmíněného Blizzardu nepatří mezi nejvstřícnější, tak alespoň máme na PC co nového hrát.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama