HW Test: sada volantu Thrustmaster T150 PRO a 3-pedálů T3PA
Článek HW Test: sada volantu Thrustmaster T150 PRO a 3-pedálů T3PA

HW Test: sada volantu Thrustmaster T150 PRO a 3-pedálů T3PA

Martin Zavřel

Martin Zavřel

Platformy PlayStation PlayStation 4 PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Pokud máte rádi závodní hry, potřebujete volant.

Reklama

Pokud rádi hrajete závodní hry, ať už na klávesnici a myši nebo s ovladačem v ruce, určitě vás někdy napadlo, o kolik by ten zážitek mohl být lepší s volantem, případně rovnou také s pedály. Dnes se podíváme na soupravu, která svojí funkcionalitou i cenovkou představuje velmi dobrou "vstupní úroveň" do světa "fyzických závodních simulací", které váš zážitek z rychlé jízdy posunou mnohem více, než třeba sebelepší grafické provedení hry. Nejde přitom jen o ten pocit "mít volant v ruce" a všechny ty související fyzikální efekty (zatočit z jedné strany na druhou volantem je přeci jen něco úplně jiného, než palcem zatlačit na klávesu nebo páčku), ale také o funkce jako jsou vibrace volantu dle povrchu vozovky nebo při nárazu.

  • Platformy: PC, PS3, PS4, PS5
  • Základna: 1080° s funkcí silové odezvy
  • Průměr volantu: 28 cm
  • Pogumované úchopy volantu
  • 2 velká pádla sekvenčního řazení na volantu (Výška 13 cm), 100% kov
  • Velmi přesný volant: optické snímání s 12bitovým rozlišením
  • Kombinovaný systém řemenu a převodů
  • Integrovaná oficiální tlačítka pro PlayStation
  • 13 akčních tlačítek (včetně 2 na základně) + 1 D-Pad
  • Široká 3Pedálová sada T3PA: 100% kovové pedály a vnitřní stavba
  • Cena: 5 499 Kč (Xzone)

Balení a provedení

Jedná se o soupravu volantu a pedálů, takže vás balení může lehce zaskočit svými rozměry a vahou (přes 5 kilogramů). Nicméně samotná instalace je velmi snadná, přestože dodávaný manuál není v češtině, jeho obrázky jsou dostatečně výmluvné a hlavně: v krabici najdete jen tři věci: volant již rovnou nasazený na jeho základně, podložku s trojicí pedálů (připojovanou do základny volantu jediným kabelem) a držák se šroubem, kterým základnu volantu upevníte ke stolu. Není tedy potřeba nic složitě sestavovat, prostě jen položíte základnu volantu na stůl dle obrázků a zespodu přiložíte a zašroubujete držák. Zaklapnutí kabelu od pedálů je ještě jednodušší. Nicméně pokud jde o upevnění ke stolu, doporučujeme najít místo, kde budete moci nechat soupravu instalovanou dlouhodobě - příliš časté šroubování držáku by mu nemuselo prospět.

Ačkoliv je většina soupravy plastová, působí bytelně a budete překvapeni, s jakou silou vám bude klást například odpor při nárazech během řízení. Úchopné části jsou navíc pokryté protiskluzovou (gumovou) úpravou, takže pocit z držení volantu je příjemný a neklouže. Volant s průměrem 28 centimetrů zvládne jakýkoli typ okruhu, auta či závodního stylu (GT, F1, NASCAR, Rally atd.). Pochvalu zaslouží také ergonomičnost designu s rychlým a snadným přístupem k třinácti akčním tlačítkům, D-Padu, oficiálnímu "Playstation tlačítku" a dvěma velkým, 100% kovovým sekvenčním řadicím pákám (o délce třinácti centimetrů). Při zapnutí zařízení si ale dejte pozor, abyste neměli ruce uvnitř volantu - dojde k jeho automatickému natočení do pohotovostní (horizontální) polohy.

Budete překvapeni, s jakou silou vám bude klást odpor při nárazech.

Pozornost si samozřejmě zaslouží také široký pedálový set se třemi 100% kovovými pedály (plyn, brzda a spojka). Jednotlivé pedály si přitom můžete upravovat a nastavovat dle vaší potřeby (rozteč nabízí tři polohy, nastavení úhlu dvě pozice a plynový pedál ještě dvě pozice pro výšku). Plynový pedál je stavěn na váhu zhruba dva a půl kilogramu a spojkový pedál zhruba na pět kilogramů, ale u brzdového pedálu si můžete nastavení upravit. Standart je zhruba deset kilogramů bez kónické kaučukové brzdy. Tu ale najdete také v balení a po jejím připevněni můžete tlak měnit zhruba od patnácti do pětadvaceti kilogramů. Za zmínku rozhodně stojí, že podstavec pedálů je dostatečně těžký a vybavený gumovými kontakty, takže neklouže ani na hladké podlaze.

Zážitek z jízdy

Pokud jste řidiči i v reálném světě nebo jste alespoň někdy seděli v kvalitní závodní kabině v nějaké dobře vybavené herně, první dojem z použití volantu vás možná tolik neohromí - spíš se budete cítit "jako doma". Pokud se ale bude jednat o vaše první setkání s tímto způsobem řízení auta ve videohře, čeká vás hodně silný zážitek. Mohl bych napsat celé odstavce o tom, jak propastný rozdíl je mezi stlačením klávesy nebo analogové páčky a fyzickým otáčením bytelného volantu, ale stále by to nebylo dost výstižné. Ten rozdíl je prostě gigantický a při "motání" volantu ze strany na stranu a zuřivém sešlapávání pedálů se budete cítit mnohem blíž vozovce ve videohře, než kdy předtím. Tomu pomáhá také překvapivě silný odpor kombinovaného systému řemenu a převodu uvnitř základny volantu, stejně jako nastavitelné vibrace. Díky těmto vlastnostem vám bude volant příjemně drnčet pod rukama podle povrchu vozovky a náležitě se zadrhávat při zablokování kol ve smyku nebo havárii.

Nejlépe to samozřejmě pocítíte na "serióznějších" závodních hrách s větším důrazem na realističnost a samotné řízení. Z toho důvodu bych doporučil třeba Dirt 5 a naopak nedoporučil takový Wreckfest. Určitě si ale vyberete, na konzolích PlayStation volant oficiálně podporují a automaticky rozeznají desítky titulů napříč třemi generacemi (kompletní seznam zde, v záložce "Games Settings"). Na PC po stažení oficiálního driveru (záložka "Drivers" zde) díky širší nastavitelnosti najdete ještě větší výběr. Ačkoliv se jedná již o starší model volantu, bez problému si s ním užijete i nejnovější tituly. Za zkoušku ale rozhodně stojí také neoficiální "mod" pro GTA V, kde si můžete odzkoušet i řízení po městě dle semaforů apod. Zkušení uživatelé herních volantů nejspíš nad tímto modelem ohrnou nos, protože jsou zvyklí na ještě bytelnější (ale také dražší) modely. Nicméně pro začínajícího fanouška závodních her jde o výborný vstup do světa, kde nestačí jen mačkat tlačítka nebo ohýbat páčky. Navíc je možné jednotlivé části této soupravy dodatečně obměňovat s kompatibilním příslušenstvím Thrustmaster.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama