Knack – plošinovka se zaměřením na souboje
Knack Recenze Knack – plošinovka se zaměřením na souboje

Knack – plošinovka se zaměřením na souboje

Michal Burian

Michal Burian

14

Dobrodružství v barevném světě s početným zástupem různých lokalit s pěknou stylizací prostředí.

Reklama

Značka PlayStation se už kdysi dávno stala synonymem herních velikánů z řad plošinovek. Vzpomeňme na hry jako Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, Ratchet & Clank nebo Jak & Daxter. Mark Cerny, architekt PlayStationu 4, si nejspíš při své práci řekl, že by to pro novou konzoli chtělo i nějakou novou plošinovku. Netrvalo dlouho a japonské studio Sony začalo pracovat na dobrodružství Knack, ke kterému jsem už od začátku přistupoval jako k takové malé jednohubce, kvůli které bych si novou konzoli nekoupil. Knack vlastně ani nemá v popisu práce někoho přesvědčovat, aby si novou konzoli koupil. Jde spíše o takový bonus, jenž moc nenadchne, ale ani neurazí, což je hlavní.

Plošinovky nepatří mezi můj vyhledávaný žánr. Byl jsem ale překvapen, že mě Knack dokázal přitáhnout a vtáhnout do barevného světa s poněkud klišovitým příběhem. Ono vlastně ani tolik nejde o plošinovku, protože skákat moc nebudete, místo toho na vás čeká řada soubojů v kůži Knacka, který se svými přáteli zachraňuje svět před invazí zákeřných a dobře vyzbrojených skřetů. Díky tomu se podíváte do početného zástupu různých lokalit s pěkně stylizovaným prostředím; jednou navštívíte laboratoře, následně lesy, skřetí vesničky nebo jeskyně pokryté ledem, kde narazíte na všemožné druhy nepřátel. Nejde ale o ledajaké nepřátele, rozhodně nejsou okopírováni jeden od druhého. Potkáte totiž modré skřety s meči nebo luky, zelené orky, roboty, ptáky, velká monstra, hmyz a v neposlední řadě také další roboty se světelnými meči a další sci-fi protivníky.

S touhle verbeží si Knack poradí díky své schopnosti. Je totiž složen ze záhadných artefaktů, které mu umožňují měnit velikost. Na začátku kapitoly z něho máte malého roztomilého hlavního hrdinu, který se postupně zvětšuje (někdy je větší než okolní budovy) a nabaluje na sebe led nebo třeba kov. Díky tomu dokáže nabančit i mohutnému kovovému monstru. Zapomeňte ale na to, že byste Knack hráli jen tak lážo plážo. Při soubojích musíte přemýšlet, na každého nepřítele platí jiná taktika a jiným způsobem musíte k boji přistupovat. Čas od času můžete využít speciální schopnosti. Ty vám dovolí zranit nebo eliminovat z dálky větší množství cílů, vyvolat tlakovou vlnu nebo na moment změní Knacka v nezastavitelné tornádo.

To jsou bohužel jediné klady Knack. Při častých filmečcích si uvědomíte, že k postavám si nevytváříte žádný vztah a že jsou vlastně jen do počtu. Frustrován jsem byl špatně rozvrženými checkpointy, které jsou dost často daleko od sebe, a když vás přemohou protivníci nebo nalíčené nástrahy, tak musíte opakovat větší část dané úrovně. Přitom má být hra přístupná také pro děti, především svým animovaným až pohádkovým stylem. Nepochopím rovněž větší zaměření na souboje, respektive vynechání klasického skákání. Když k němu dojde, tak je ovládání poněkud krkolomné. Proč třeba tvůrci použili animaci pro lezení po skále, proč si tam hráč jednoduše nemůže vylézt sám.

Zamrzí rovněž velká lineárnost, kdy vás autoři vedou za ručičku v každém okamžiku a vy ani na chvilku nemůžete uhnout z cesty. Osobně si myslím, že na PS4 mohli ukázat mnohem více. Takhle jde totiž pouze o průměrnou hru, která sice cílí na rodiny s dětmi, ale spíše se hodí pro starší hráče, zejména kvůli své obtížnosti. Ta je místy až moc krutá.

Abych ale jen neprskal, tak se vyvedl soubojový systém a celkově taktika na jednotlivé protivníky. Dost často budete muset přeskakovat rakety, uhýbat letícím šípům nebo skákajícím či dokonce vybuchujícím protivníkům. Díky tomu vás budou šarvátky bavit a čas od času se pohyb Knacka zpomalí a ukáže vám, jakou ránu uštědřil protivníkovi. Jen škoda menšího počtu bossů. Na těch měli vývojáři ještě zapracovat.

Po skončení hlavního příběhu, který vám na normální obtížnost zabere klidně přes 12 hodin, se můžete pustit do dobrodružství znovu prostřednictvím New Game+, což vám doporučuji, protože se mi několikrát stalo, že jsem přehlédl skrytou místnost (většinou se nachází za rozbitnou zdí), kde naleznete artefakty. Ty bohužel nemají takový vliv na samotnou hratelnost. Dále je tu možnost kooperace (druhý hráč může hrát pomocí PS Vita) a v neposlední řadě se vám zpřístupní dva speciální módy. V prvním, nazvaném Time Attack, musíte ve stanoveném čase proběhnout úrovní, zatímco v Coliseum Attack na vás čeká aréna plná nepřátel.

Japonské studio Sony neopomnělo využít ani DualShock 4, i když pouze formou reproduktorů. Z něho uslyšíte, že se vám doplňují dílky, když se Knack bude zvětšovat, uzdravovat nebo si doplňovat sílu pro speciální schopnosti.

Celkově bych Knack doporučil na dlouhé zimní večery, když se budete nudit a omrzí vás neustálé střílení v novém Killzone nebo jakékoliv jiné blbnutí v dostupných hrách pro PlayStation 4. Pokud si hru koupíte, tak byste neměli být zklamáni, ale ani nebudete skákat metr vysoko.

Knack

Verdikt

Knack je roztomilá plošinovka, která sází především na souboje a zapomíná na skákací pasáže, které dost často nahrazuje animacemi. Pokud vlastníte PS4, tak na dlouhé zimní večery vás dokáže na určitou dobu zabavit. Děti budou mít problém s obtížností.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

povedený design úrovní
zajímavé lokality s pěknou stylizací prostředí
různorodí nepřátele, na které platí vždy jiná taktika
řada animací a cutscén
změna velikosti Knacka
lineární záležitost bez odboček
opakující se souboje
občas zazlobí kamera, která si vybere špatný úhel
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama