L.A. Noire – dojmy z okrsku vražd
Preview Článek L.A. Noire – dojmy z okrsku vražd

L.A. Noire – dojmy z okrsku vražd

Michal Maliarov

Michal Maliarov

12

Detektivní revoluce se blíží. Rozhodli jsme se podívat na jeden z případů, který se objeví během naší cesty za špičkou detektivní kariéry.

Reklama

Mnozí stále nechápou, co to pro nás Team Bondi vlastně připravuje. Někteří očekávají GTA z padesátých let, jiní zase detektivní adventuru zasazenou do moderních herních mechanismů, které umí vytvořit jen Rockstar. Jeden z fanoušků na oficiálním fóru dokonce označil titul „jako Mafia II, ale ne tak sprzněný“. Pojďme si ale něco ujasnit hned na začátku. L.A. Noire není jako Gradn Theft Auto. Není jako Mafia II a není jako Heavy Rain. Je to něco, co jste ještě nikdy nehráli. Je to unikátní. Revoluční. Už chápete? Fajn, tak jdeme na náš první případ.

Důkazy a ještě jednou důkazy

Co si budeme namlouvat, revoluce se koná především v samotné hratelnosti. Hra zcela unikátním způsobem kombinuje detektivní vyšetřování z klasických klikacích adventur se sand-boxem, kterým se pyšní výše jmenované tituly. L.A. Noire je první hra, jež nabízí otevřený svět a zaměňuje klasickou šablonu „jeď a střílej“ policejním vyšetřováním vražd. Titul je však na míle daleko od oblíbeného stylu série GTA, kde na každém rohu stojí připravené auto a v každém domě je obchod se zbraněmi. Otevřený svět L.A. Noire slouží spíše jako kulisy, v nichž se odehrává mistrovsky zrežírované a opatrně dávkované divadlo vývojářů.

Mise jsou zde zastoupeny případy a stejně jako ve filmech i zde začíná případ na místě činu. Cole Phelps, hlavní postava hry, přijíždí na místo se svým parťákem a jeho prvním úkolem je nahromadit a vyhledat důkazy. V tomto případě se jednalo o brutálně zavražděnou ženu, která měla na těle rtěnkou napsaná slova „Kiss the blood, BD“. Zkratka BD znamená Black Dahlia, což je případ opravdové vraždy Elizabeth Short z roku 1947. Jak jsme psali již dříve, všechny případy ve hře mají základy v opravdových případech padesátých let. Jedná se o jednu z mnoha problematik Oddělení vražd, které se v příběhu točí především kolem známého sériového vraha. Cole má však problém přesvědčit své nadřízené, že se jedná o další kousek hádanky jinak velkého obrazu a situace se velmi rychle blíží k další „obyčejné“ vraždě. Prozatím chce soud jen přilepit vraždu někomu bez dostatečného alibi, než se opravdu začít vrtat v případu a najít další stopy.

Průzkum je nad zlato

Na místě činu jsme byli informováni, že je tělo v podobném stavu, jako většina nedávných – nahé, bez snubního prstenu a brutálně zohavené. V blízkosti těla bylo důkazů opravdu poskvornu, pokud nepočítáme dvě červené náušnice a nějaké to smetí. Oběť ale držela v ruce polovinu jakéhosi lístku. Během hledání důkazů musíte dávat pozor na hudební nápovědy. Lehké nabrnkávání znamená, že jsme blízko dalšího důkazu. Smělý akord pak značil, že jsme našli veškeré možné důkazy v této oblasti. Tedy důkazy, které jsou viditelné na první pohled. Už jsme to hodlali vzdát, když tu jsme si všimli kaluže krve u vzdáleného domu. Po bližším zkoumání se zjistilo, že je to jen malá stopa, která vede k další. Ta zavedla Phelpse na požární schodiště a na střechu nejbližšího domu. Vedle krvavých stop vrah nechával i další důkazy. Mezi ty patřil například náhrdelník, jenž patřil zavražděné ženě a druhá polovina lístku, který obsahoval adresu i jméno oběti. Antonia Maldonado. Posíleni další stopou jeli Cole a jeho parťák na vypsanou adresu. Do menšího domu vlastněného panem Lapenti.

Krátká obhlídka pokoje odhalila stopy po šarvátce. Menší věci byly rozházeny a okno ložnice vymlácené. Soudní papíry odhalily ne zrovna klidný rozvod s manželem oběti, Angelem Maldonadem. Po podezření, proč pan Lapenti nenahlásil nepokoje v bytě jsme se konečně rozhodli vyzkoušet jeden z klíčových prvků L.A. Noire – výslech.

Mrkáš nebo cukáš?

Pokud bychom měli popsat systém výslechů tím nejjednodušším způsobem, představili bychom si RPG systém rozhovorů. Phelps má k dispozici několik hlášek či vět, a také pohled do notýsku, v němž jsou zapsány všechny dostupné informace o postavě, důkazy i stopy, jež můžeme využít. Na otázky pak reaguje NPC postava. Hráč však má také možnost podezřelému uvěřit, obvinit ze lhaní nebo jednoduše zpochybnit jeho odpovědi bez větších důkazů. Tady přichází na scénu technologie MotionScan. Z mimiky člověka a jednotlivých pohybů obličeje musí hráč poznat, zda dotyčný lže, něco skrývá nebo naopak mluví čistou pravdu. Každá postava má samozřejmě jiný charakter a přístup, takže zatímco u jedné bude nad slunce jasné, že je nervózní, druhá vás může celou dobu ošahávat ledovým pohledem a vy tak budete muset jen hádat a tlačit na důkazy.

Ke každé otázce je samozřejmě jedna správná odpověď a v závislosti na tom, jak Phelps vede výslech, dozvídá se jednotlivé informace a přidává další stopy do vyšetřování. Čím více se trefíte, tím více se toho dozvíte. Jednoduché jako facka. Systém funguje až neuvěřitelně dobře a výslechy jsou nejen díky bravurním hercům a MotionScan technologii doslova pastvou pro oči. Trefit všechno správně je navíc opravdu těžké a často tak hráč bude dohledávat určité stopy na vlastní pěst. Čím hůře si pak povedete, tím těžší bude odhalit vraha a úspěšně uzavřít případ. To prezentuje bohaté možnosti a nelineární způsob řešení případů, což nejlépe ukazuje přímo naše vyšetřování. Po výslechu pana Lapentiho jsme se dozvěděli, že byla Antonia v noc před smrtí v baru El Dorado. Naše další kroky tedy mohly vést buď do baru, nebo do domu manžela zavražděné. Výběr padl na podezřele tichého manžela, kterého jsme našli s jeho bratrem v řádně podnapitém stavu nedaleko jeho domu. První pěstní šarvátka skončila ve prospěch chrabrých vyšetřovatelů a manžel tedy směřoval v poutech do centrály.

Po prohledání domu manžela jsme našli krabičku sirek z baru El Dorado. A zde nastupuje nelinearita titulu. Pokud bychom si nepozvali na slovíčko pana Lapentiho a nevytlačili z něj stopu týkající se baru, tyto sirky by nyní nemohly posloužit jako důkaz a možnost dalšího vyšetřování této větve. Našlo se i pár lahví likéru z ovocného trhu. Tato lokace pro nás byla neznámá, pokud bychom se ale před domem manžela vydali do baru El Dorado, dostali bychom tip od barmana, že Antonia odešla z baru v podnapitém stavu a střihla to přes ovocný trh. Během výslechu manžela bychom navíc mohli zjistit, že šarvátka v bytě oběti byla kvůli jakémusi úředníkovi, který prý jeho manželku obtěžoval.

Jak vidno, nehledě na to, kolik stop či důkazů hráč během řešení případu mine, vždy se najde cesta, která povede dál. Ať už netrefíte výslechy, vyhledávání důkazů či zvolíte špatné načasování, nakonec případ vyřešíte. Sice během toho pošlete za mříže nevinného a případ se silně prodlouží, vítězství bude nakonec na vaší straně. Tedy doufáme. V našem případě jsme si šli promluvit s oním úředníkem, který zůstal překvapivě nedotčený našimi pichlavými otázkami. Jeho kolega nás však navedl na zamčený sklep, ve kterém se našly důkazy včetně krvavého skalpelu a dalšího náhrdelníku, napřímo spojujícího úředníka a Antoniu.

Případ uzavřen

Již dávno nás lákalo novátorství a svěží přístup L.A. Noire, který se v herním průmyslu dlouho neviděl. Nyní jsme však naprosto nadšeni. Zkoušet inovativní koncepty hratelnosti a nové postupy je jedna věc. Vše správně spojit je věc druhá. Team Bondi a Rockstar to ale podle všeho zvládli a my nemůžeme slovy popsat, nakolik svěžím závanem L.A. Noire působí. Cítíme, že by mohlo zavánět desítkou.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama