Little Nightmares – temná odysea dívky ve žluté pláštěnce
Little Nightmares Recenze Little Nightmares – temná odysea dívky ve žluté pláštěnce

Little Nightmares – temná odysea dívky ve žluté pláštěnce

Jakub Němec

Jakub Němec

27

Po dlouhém čekání se na světlo světa dostává ponuré dobrodružství hrdinky Six, která se pokouší dostat z tajemného plavidla. Seznamte se s jejím příběhem.

Reklama

Recenzovaná verze: PC

Studio Tarsier získávalo zkušenosti při spolupráci na hitovce LittleBigPlanet určené nejmenším hráčům. V Little Nightmares se podívalo na dětský svět z trošku jiného úhlu pohledu, než jsme u něj byli doposud zvyklí. Místo roztomilých postaviček z vlny se ve svém nejnovějším díle zaměřili na zpracování dětských nočních můr. Osobitý pohled na současnou společenskou situaci nabízí dospělým nezvyklý náhled na její nešvary, o nichž budete přemýšlet ještě dlouhou dobu po dohrání. Jak se podařilo propojit zajímavý nápad s hratelností a grafickou stránkou titulu, se dočtete na dalších řádcích.

Atmosféra, která by se dala krájet

Little Nightmares se vezou na vlně angažovaných her s morálním přesahem, podobně jako počiny studia Playdead – Limbo a Inside. Analogie spočívá ve dvou základních znacích: hru dokončíte ve velmi krátkém čase, přibližně ve čtyřech hodinách, ale přemýšlet o sdělení tvůrců budete ještě dlouhý čas po odinstalování hry. Ještě nyní ve mně rezonují jednotlivé motivy, jež se v malých nočních můrách objevily. Prožitek ze silných témat je umocněn volbou hlavní postavy. V rámci poukazování na nešvary lidské společnosti poznáte osudy malého človíčka ztraceného ve světě děsivých obrů.

„Čelist k zemi bude tlačit také hra světla a stínu, zdůrazněna především možností posvítit si zapalovačem v temných koutech.“

Většinu příběhu slečny Six sbíráte z náznaků světa, který svým postupem odhalujete. Během překonávání životních patálií hrdinky neustále tápete nad její vnitřní motivací postupovat dále, protože v rámci celé hry nepadne ani jedno slovo. Na pomoc přispěchali scénáristé, kteří v oficiálním popisku prozradili nejen dívčino jméno, ale také pojmenování plavidla Maw, česky Chřtán, v jehož vězení se na začátku probouzíte. Jinak o dívce ve žluté pláštěnce s ikonickým zapalovačem nevíte vůbec nic. Absence přímého výkladu dějového zázemí atmosféře počinu studia Tarsier neubližuje, ba právě naopak se s hrdinkou lépe sžijete a budete zvědavi na její další osudy.

Sledovat budete její pouť z temné trestnice v podpalubí přes podivný dětský pokoj do strašidelné kuchyně, kde zjistíte, že tohle určitě není pohádka pro děti. Téma hladu se proplétá celým příběhem jako červená nit, která bude přiživovat budící se strach. Děsivé výjevy začnou nabírat na obrátkách, smrt číhá na každém rohu a vy jen sledujete, co všechno může ohrozit naší hrdinku na životě. Přesto nebude nouze ani o dojemné okamžiky, jež dodají putování Six hlubší emocionální rozměr. Vše vrcholí náramně povedeným závěrem, který vám zanechá mnoho prostoru k přemýšlení.

Vybroušený diamant

Polemizování nad morálními hodnotami však nejsou jedinou předností Little Nightmares. Do hry se totiž zamilujete na první pohled. Zpracování vnitřních prostor plavidla Maw je po technické a audiovizuální stránce skvostné. Počáteční krůčky hrdinky budou rozptylovány neustálým hledáním interaktivních prvků a prozkoumáváním herních lokací. Dychtivě budete zkoušet, co jde zvednout, posunout, chytit a hodit, nebo na jaká míst jde šplhat. Čelist k zemi bude tlačit také hra světla a stínu, zdůrazněna především možností posvítit si zapalovačem v temných koutech. Nejednou příjemně překvapí reakce prostředí na činnost hrdinky. Myslelo se na takové detaily jako opírání se postavy o blízké předměty, odraz vody od pláštěnky či zvedání prachu při skákání na posteli. Tvůrci prostě využili Unreal Engine 4 do posledního bitu a dávají vzpomenout na jinou plošinovku poháněnou stejným motorem, příběhy vlněného Yarnyho v Unravel.

Neskončit jako svačina

Technická stránka hry poskytla vývojářům prostor pro tvorbu pestré palety hádanek v plně interaktivním prostředí. Hlavolamy se váží většinou na jednu až dvě místnosti. V rámci jejich řešení budete přesouvat kufry, židle nebo vozíky, házet hračky na spínače, vypínat pomocí táhel elektrický proud a konat řadu dalších činností, které se dají vymyslet v podivuhodných psychedelických pokojích. Řada logických úloh je spojena s hledáním sběratelských předmětů, které tvoří sošky čínské dámy a roztomilí skřítkové pobíhají všude kolem. Nemusíte se bát frustrace z náročných sekvencí, většinou je pochopíte okamžitě, v obtížnějších situacích vás citlivě navede.

„Pojítko mezi akčními a přemýšlivějšími pasážemi tvoří sekvence plížení kolem obyvatel Chřtánu.“

Mozek si odpočine u vhodně umístěných akčních prvků, během nichž budete utíkat pronásledovatelům, jejichž jedinou touhou je zpestřit si vaší postavou jídelníček. V těchto sekvencích se klade důraz především na pečlivé překonávání překážek, které prověří vaše reflexy. Není nutné být chirurgicky přesný, v tom je engine hry velmi benevolentní, ale přesto dojde k řadě nepovedených úniků. Při nezdaru zemře Six ve velmi působivých sekvencích, které si často nepřejete vidět znovu. Nejsou nijak krvavé, ale jejich zvukový doprovod vám nažene husí kůži. Paradoxně obnova pozice na hojně rozmístěných záchytných bodech vypadá naprosto idylicky tím, že se hrdinka „probouzí“ zpět do svého snu.

Pojítko mezi akčními a přemýšlivějšími pasážemi tvoří sekvence plížení kolem obyvatel Chřtánu. Právě opatrný postup kolem odpudivých a deformovaných kreatur, které jako by vypadly z filmového Fimfára, z tvorby Jana Švankmajera nebo z raných skic Tima Burtona, přinášejí ty nejnapínavější okamžiky na cestě Six. Nevystačíte si jen se schováváním ve stínech, ale musíte přijít na způsob, jak pronásledovatele odlákat. Řešení není vždy jednoduché, ale po několika neúspěších přijdete problému na kloub a nic vám nebrání přechytračit, kohokoliv potkáte. Atmosféra jednotlivých scén báječně graduje atmosférickou hudbou, jejíž melodie se vám příjemně dostanou pod kůži a budete si je pobrukovat ještě dlouho poté.

„Do zvráceného světa, který je ztělesněním dětských nočních můr, se budete vracet i po dohrání, protože jednotlivé motivy, které tvůrci naznačili, vám nedají spát.“

Příjemné odpoledne

O dílku studia Tarsier lze téměř v každém ohledu mluvit v superlativech. Báječně vypointovaný příběh, vyprávění pomocí sekvencí na probíhající pozadí lokací, uhrančivá atmosféra, pečlivě navrhnuté úrovně, v nichž jsou umístěny nápadité hádanky, odladěná technická stránka s povedeným uměleckým provedením a jako bonus hlavní postava opředena temným tajemstvím. Právě proto je škoda, že se v univerzu plavidla Chřtán zdržíte jen jedno odpoledne, během nějž objevíte téměř všechny záhady.

Přitom byste s bosou Six ve žlutém pršiplášti chtěli být mnohem déle. Do zvráceného světa, který je ztělesněním dětských nočních můr, se budete vracet i po dohrání, protože jednotlivé motivy, které tvůrci naznačili, vám nedají spát. Budete je chtít pochopit a budete je rozebírat se svými známými. A proč ne? Neznám jediný důvod, proč by hra nemohla otevřít citlivá témata současné společnosti. Existenciální přesah s alegorií na dnešní svět dává jasně najevo, že Little Nightmares není hrou určenou dětem.

Little Nightmares koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Little Nightmares

Verdikt

Little Nightmares je řemeslně skvěle zvládnutá plošinovka, která se stává takřka povinností pro všechny fanoušky Inside a Limba. Pokud se smíříte s krátkou herní dobou putování bosé dívky v pláštěnce, zažijete děsivou a tajemnou cestu k překvapivému rozuzlení.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

tajemný příběh s temnou atmosférou
hádanky ve funkčním interaktivním světě
výtvarná stránka
technické zpracování
krátká herní doba
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama