MEGAČLÁNEK: Vše od Trailerů přes gameplaye až po HW! Co se událo za rok 2010?
Blogy čtenářů Článek MEGAČLÁNEK: Vše od Trailerů přes gameplaye až po HW! Co se událo za rok 2010?

MEGAČLÁNEK: Vše od Trailerů přes gameplaye až po HW! Co se událo za rok 2010?

Jan Verner

Jan Verner

V roce 2010 se toho na herní scéně odehrálo skutečně mnoho. Ovšem i na poli HW nebylo vůbec klidno a já si myslím, že bysme si to měli všechno trochu…

Reklama

V roce 2010 se toho na herní scéně odehrálo skutečně mnoho. Ovšem i na poli HW nebylo vůbec klidno a já si myslím, že bysme si to měli všechno trochu přebrat a nějakým způsobem shrnout. Ovšem nebude to pouze nudné počteníčko před ohromnou zábavou s přáteli a všelijakými dělobuchy. Tento MEGAČLÁNEK bude obsahovat nejen info, ale i Gameplaye, trailery, obrázky, grafy a nějaká ta úvaha tady taky bude. Pokusím se vám to naservírovat jak nejlépe budu umět a především budu nestranný a co nejvíce objektivní.

Budu se snažit vám tyto věci psát tak jak jsou a nikterak jinak. Pokusím se o něco, co tu ještě nebylo. Pro tento článek nejde vymyslet vystihující název, protože zde bude vše od obrázků přes grafy výkonu a různá videa až po Gameplaye a nějaké to povídání o tom, jak to vše vidím já a jaký na tyhle věci mám názor. Předem vám chci poděkovat za pízeň, psaní komentářů k mým článkům, za objektivní hodnocení mých článků a tohle má být pro všechny uživatele ZINGu taková odměna. Jsem zastáncem názoru, že do nového roku musíme vejít opravdu ve velkém a myslím, že se na tomhle shodneme... Takže držte si klobouky, pevně se připoutejte, jízda začíná!

 

GAMES

Čím jiným začít, než našemi oblíbenými hrami, že?! Tato sekce ovšem nebude obsahovat nudný výčet her, ale budou zde obsaženy pouze hry, které stojí za to a opravdu se povedly a baví pořád. Je jasné, že se nedostane na všechny, ale budu se snažit zde obsadit co nejvíce povedených titulů a u některých bude i Graf s výsledkem výkonu u HD 5870 a HD 5770. Nakonec jsem se rozhodl, že zde obsadím tyto hry: Fallout: NV, Mafia II, Metro 2033, BF:BC2, Dirt 2 ( vyšel sice na konci roku 2009, ale myslím si, že si zaslouží zde být ) a F1 2010.. To by bylo asi tak všechno, samozřejmně to nejsou jediné zajímavé tituly, ale nejsem tak při penězích abych si mohl koupit všechny hry, které se mi zalíbily. Na konci článku také bude moje malé vyhlášení jako Hra Roku, Nejlepší Grafika atd. S tím taky souvisí fakt, že jsem byl opravdu znechucen skandálem na VGA 2010, kdy cenu za nejlepší grafiku dostal konzolový PS3 titul GOW3 a nejlepší Akční hrou bylo vyhlášeno COD:BO či jiné ( nejspíš zmanipulované ) ocenění, ale musím uznat, že koukat se na to v přímém přenosu a ještě k tomu být na IRC kanálu indiana s fajn lidma byla opravdu veliká zábava! No, myslím že to co mělo být řečeno, tak už řečeno bylo a můžeme se konečně kouknout na první hru a tou hrou není nic menšího, než vynikající RPG hra jménem Fallout: New Vegas.

 

Fallout: NV- Je poněkud neobvyklé začínat  ale já musím, protože tahle hra, to je něco fantastického! Nový fallout je opravdovým skvostem a zaručeně nejlepší RPG hrou roku 2010. Toto vynikající RPG z postapokalyptického světa vás ohromí svojí hratelností, příběhem a především možnostmi a obrovskou rozlehlostí. V dnešní době zjednodušování herních principů kvůli méně chytrým se konečně našla nějaká hra u které budete muset začít přemýšlet a vše bude záviset jen a pouze na vašich činech. Hra sice není graficky nic moc, ale vynahrazuje to svou rozlehlostí a především příběhem. Vše dokresluje velice povedený soundtrack. Tato hra využívá osvědčených známych RPG prvků, tudíž se nic nového nevymýšlelo a dostalo jsme perfektní čistokrevné RPG, Fallout:NV je RPG jaké má být a přiznejme si, že opravdových RPG je dnes už jen malá hrstka. Myslím si, že tato hra si zaslouží samostatnou recenzi a plánuji jí, ale otázka je kdy to bude, hru chci určitě ještě před zrecenzováním kompletně dohrát a trochu si to promyslet a přebrat, protože to určitě nebude recenze o dvou větách a tahle hra si zaslouží ocenění RPG hra roku, ne-li hra roku, protože jsem lepší titul v poslední době nehrál. Tato hra vás doslova vtáhne a vy se jí jen podřídíte a ve finále nahrajete nějakých 40hodin+... Tuto hru opravdu musíte hrát, abyste objevili to její kouzlo a udělali si na ní vlastní názor. V souvislosti s tím mi přijde poněkud zcestné dělat recenzi Falloutu hned v den jeho vydání a taková recenze není plnohodnotnou a je logické, že autor tu hru nemohl dohrát a tudíž recenze ztrácí na kvalitě. Já recenzi začnu psát, až hru dohraju, tohle jsou jen takové dojmy a můžete mi věřit, že nový fallout vás skutečně nadchne a naprosto pohltí, stejně jako mě.

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/l-x-1fm2cq8?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/l-x-1fm2cq8?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

e3 trailer

 

Nový Fallout není z hlediska výkonu vůbec náročný a fps mi nepadají pod 60, tedy hraju se zapnutou vertikální synchronizací. Ovšem pokud by vám vyloženě vadila grafická stránka hry, je možné si do ní stáhnout balíček HD textur. Hra zpočátku měla a věřím, že ještě má nějaké ty bugy, ale já jsem se po nainstalování patche se žádným, který by mi zabraňoval v postupu hry ještě nesetkal. Hra umí pouze DX9. Pokud vás štve hrací doba dnešních her, tak v tomto ohledu vás fallout opravdu nadchne, já mám nahráno cca 40 hodin a to jsem celou hru ještě nepřešel! Zkrátka pokud nechcete vyhazovat 1200KČ za přehypovanou slátaninu a baví vás RPG tak nový fallout je právě pro vás. Myslím si, že u této hry není nutné dělat grafy s průběhem výkonu, protože hra mi jela na 50-60fps a rozdíly v různých nastaveních nebyly tak markantní...

Mafia II- myslím, že nemusím dlouze představovat náš český klenot mezi hrami. Ovšem 2K tuto hru úplně vybrakovalo a ve finále nám to naservírovali v podobě placených DLC. To, co mělo být v původní hře si teď máme možnost za peníze dokoupit. O to podivnější je fakt, když Jarek, jeden z vývojářů prezentoval jednu z vedlejších misí a říkal něco v tom smyslu, že ve hře mimo příběhu budeme moci dělat i vedlejší úkoly. ( doslova subquesty ) Aby to nevypadalo blbě tak se nám přímo tato mise (pouze kosmeticky upravená) vyskytla v DLC Joe´s adventures, v překladu joeova dobrodružství. Podle mě fakt, že se 2K zachovalo takhle způsobil odchod Dana Vávry a bez Dana Vávry to není ta pravá česká mafie.

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/JB0Kf0Nj-cU?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/JB0Kf0Nj-cU?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

zde to říká skoro na konci videa (8:24), těch částí je víc tak si je můžete na YT najít a pokochat se :)

Hra umí jen DX9, ale vypadá vskutku dobře. Má vestavěný benchmark a už dříve jsem otestoval mimo jiné i CPU PhysX.

Jak můžete vidět na grafu, CPU PhysX je neskutečně pomalý a je to jen takový vizuální nerealistický fyzikální engine. Ano je nerealistický, protože pokud střílím s thompsonem do bedny tak bych rozhodně neočekával tuny třísek, ale očekával bych že by se ta bedna pomalu "rozkládala" a sem tam by z ní něco ulítlo. Každopádně pokud si chcete hru užít na max. s APEX/PhysX na high musíte si sáhnout hluboko do kapsy a koupit high-endovou grafiku Nvidia. Otázka je zda-li vám to za to stojí... ( Pokud by ovšem byl zájem o článek zaměřený na PhysX, tak není problém a něco můžu napsat )

Zde máte ještě srovnání s HD5770, tentokrát bez PhysX

 

 

Testovací sestava byla jako vždy stejná a to:

 

AMD Phenom II X4 965 ( 3,4ghz )

 

4GB DDR3 Ram 1600mhz

 

Ati Radeon HD 5870 ( HD 5770 )

 

Benq G2420HDBL ( 1920x1080 )

 

WD Caviar Black 1TB ( 7200RPM )

 

To vše pohání zdroj Fortron o výkonu 750W s účinností 85+.

 

Metro 2033- Další hra z postapokalyptického světa, tentokrát se přemístíme do hloubi metra, které zároveň slouží jako jediné místo, kde lidé mohou přebývat a stanice slouží jako taková města. Hra využívá ty nejmodernější technolgie, kdy v čele stojí DX11 s pokročilou Tessalací. Recenzi jste si mohli přečíst na mém blogu už dříve. ( ikdyž se mi moc nepovedla ) Je to v podstatě klasické akční fps s fenomenální grafikou a slušným příběhem. My se tomuto dílu podíváme trochu na zoubek a otestujeme HD 5870, co říkáte? Budu testovat výhradně v nejvyšším nastavení a to jak s 1xAA tak s 4xAA. Testovat budu úsek na začátku, kdy jedete takovým vozítkem, kde vás později napadnou příšery. Zde si můžete prohlédnout graf:

Jak vidíte Metro 2033 je opravdový "killer" karet. S 1xAA je hra ještě hratelná, ovšem se 4XAA je hra nehratelná a fps se propadá do propasti. Já když hraju tak si vypínám i DOF a hra jede na 45fps v průměru. Tady tomu není jako u GTA4 a vysoké nároky jsou zde vykoupeny fascinující grafikou. Metro používá upraveny X-Ray Engine ze stalkera a na povrchu je vidět, že tam má tento engine viditelné mezery a grafika je poněkud horší a prostě to není ono jako v podzemí ,v metru. Každopádně v DX11 v nejvyšších detailech je hra ohromující a nabírá úplně nový rozměr! Opravdu jsem byl ohromen na jaké technologické úrovni tento titul je. Hru jsem hrál také v DX9 a DX10 a v nejnovějším DX11 mi připadá vše takové ostřejší a realističťější. Samozřejmně příběh nestrádá a hratelnost je více než dobrá, ovšem není zde moc velká šance znovuhratelnosti a když jsem hru hrál podruhé, dostavil se stereotyp. Hra také podporuje technologii Nvidia PhysX, které jsem vyzkoušel, ale zde platí to, co jsem psal o PhysX v mafii, takže si myslím, že není třeba to rozebírat.

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Xc2hhef-Nzo?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Xc2hhef-Nzo?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Metro 2033 launch trailer

 

Z metra jsme se už naštěstí vyškrábali a teď se pojďme podívat na akční střílečku roku, Battlefield: Bad Company 2...

 

BF:BC2- Na tento titul jste mohli číst recenzi taky na mém blogu a myslím si, že nebyla nejhorší a trochu jsem vám řekl, co je vlastně tato hra zač, takže pouze krátce. Je to masivní taktická především multiplayerová střílečka, která vás naprosto ohromí jak rozlehlostí map a bravurně zvládnutého MP, tak svojí grafikou, audiovizuální stránkou a v neposlední řadě kompletně zničitelným prostředím. Hra podporuje moderní DX11, bohužel bez Tessalace, ale rozhodli jsme se, že to otestujeme. ( díky uživateli ThifferX za jeho čas ) Testovací sekvencí byla část z první mise, kdy jedete Jeepem a střílíte z těžkého kulometu po ostatních vozidlech a nepřátelích. Zde si můžete prohlédnout graf a pod grafem naleznete i gameplay...

 

 

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ATJcn6thr38?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ATJcn6thr38?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Krátký gameplay 1.mise z BF:BC2

 

Dirt 2- Jako další hru zde máme Dirt 2. Tato hra využívá DX11 a je vskutku pohádkově optimalizovaná, takže jsme dostali perfektně vypadající hru s nízkými nároky, no není to bezva?! hratelnost je na dobré úrovni a ale občas vám to může přijít stereotypní. Hra se mimo jiné hraje vcelku dobře i na klávesnici. Co bych tomuto titulu vytknul je asi nevyužitý potenciál DX11, který tam je jaksi jen tak, aut tam taky není příliš a tratě jsou krátké. Ale i přesto se jedná o velmi povedený titul s pěknou nenáročnou grafikou. A my jsme se tomu podívali trochu na zoubek a do karet nám hrálo i to, že hra má vestavěný benchmark, takže stačilo nastavit ty nejvyšší detaily a spustit benchmark. A jak to celé dopadlo? Následovně...

 

 

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/J-J15GFs6Gc?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/J-J15GFs6Gc?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Dirt 2 Gameplay

 

F1 2010- Konečně po těch letech pořádné formule, hra využívá stejný engine jako dirt 2 a je sice o trochu náročnější, ale pořád se nedá mluvit o tom, že by to uživatelé, kteří mají slabší PC, nerozjeli. Hra má spíše blíže k simulaci, než k arkádě, ale nějaké arkádové prvky zde nalezneme. Pokud si chcete zařádit na okruhu a auta vás moc neberou, nebo jste rovnou nadšenci do formulí, tak F1 2010 je právě pro vás. Naleznete zde i testy výkonu jak s HD 5770, tak s HD 5870...

 

Konzole

Předem upozorňuju, že tohle je můj vlastní názor a ne každý se s ním ztotožní. Pokud dole v komentářích bude nějaký pokus o FLAME či někdo bude vymýšlet podobné blbiny, tak budu nucen daný komentář smazat. Opravdu to nejde jinak, takže se vyjadřujte slušně a chovejte se jako lidi...

Konzole jsou tu s námi už dobrých pár let a letos se toho v tomto segmentu tolik nedělo. Ale nějaké zajímavé inovace zde najdeme. Letošní rok byl totiž mimo jiné ve znamení pohybových ovládání a těmi jsou Kinect (XBOX) a Move (PS3). Rozdíl mezi těmito pohybovými ovladači je ( mimo to že každý je na jinou konzoli ) velký a určitě větší, než by se mohlo zdát. PS Move funguje na velice podobném způsobu a dokonce velmi podobně vypadá jako ovladač od Nintenda WII. Akorát je přesnější, rychlejší a na konci ovladače máte jakousi "bambulku" která měni barvu podle toho, co se zrovna ve hře děje. Také by zde měla být větší podpora vývojářů a měli bychom se dočkat bohaté nabídky herních titulů podporující toto zařízení, narozdíl od MS Kinect mi přijde Move použitelnější, ale to je věc názoru. Můžete si taky dokupovat speciálně upravené ovladače na konkrétní žánr ( třeba na FPS ovladač ve tvaru pušky atd. ). MS Kinect je jakási "krabička" ( vypadá to jako set-top-box ) se třemi kamerkami a mikrofony. Tento ovladač sníma váš pohyb a to, co děláte ve skutečnosti, tak to promítá přímo do hry. Zní to skvěle, ale z hlediska použitelnosti to není tak skvělé jako Move. tento ovladač využijí hlavně "Casual hráči", protože hrát na tom takové COD... No, myslím, že by se mi za chvíli odkrvila ruka a simulovat tu zbraň v rukách by bylo těžké, ikdyž kdo má třeba doma Airsoftku, možná by se mu hrálo lépe, ale moc dlouho ne.

 

Proto se mi zdá Move použitelnější pro většinu hráčů. Obě firmy prohlásili, že pohybové ovládání prodlouží životnost konzole minimálně o 5 let. Tohle je vláznivá myšlenka a jsem si téměř jist, že do roku 2014 zde máme novou generaci konzolí, v nejlepším případě by to bylo v roce 2012. Ono je jasné, že za současných podmínek se do vývoje nové konzole asni jeden velikán nijak nehrne a to díky tomu, že se ty konzole stále dobře prodávájí a ten vývoj by taky nestál málo. Možná by situace byla lepší, kdybysme se To by bylo k pohybovým ovládáním a rád bych řekl i něco o samotných konzolích a postoji Microsoftu vůči Xboxu a PC, jakožto jeho hlavní platformou ( ano, čtete dobře PC je pro MS primární platformou díky operačnímu systému Microsoft Windows ) doufám, že mě za to neukamenujete a že to přežiju živ a zdráv. Herní konzole tvoří drtivou většinu příjmů herních vývojářů z krabicových her, ale PC stále vládne. Ovšem mu rozhodně nepomáhá fakt, že zveřejňování statistik z prodejů nezahrnuje digitální distribuci a právě tam se toho především na PC prodá nejvíce. A tak to ve finále hodně hraje konzolím do karet. Pak ale přijde nějaká pecka, nedávno třeba další datadisk k WoW ( Cataclysm ) a z mnohem menšího okruhu zákazníků, vytříská bezmála stejné prodeje, jako Call of Duty, které zahrnuje kompletně všechny platformy. Už toto je důkaz, že PC platforma stále žije a pořád má co nabídnout, navíc WoW je pouze na PC, takže si to přeberte. Pirátství na PC je dost velký problém. Díky pirástsví se toho na konzole prodá více a tudíž tento trh ( který je technologicky zaostalý ) je pro vývojáře a herní studia zajímavějším, než PC platforma. Ona zastaralost konzolí je docela problém pro vývoj kvalitnějších her a ne jednou si vývojáři postěžovali na zastaralost těchto zařízení a dokonce nějaké studio ( nevzpomenu si na název ) nemohlo kvůli tomuto faktu použít svůj nový engine, který chtělo požít ve své nové hře ( myslím, že to bylo nové Gran Turismo, ale už si to nevybavím ) protože by to konzole jednoduše nezvládli a nedalo by se to na ně optimalizovat.

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/z8-PyQXljO0?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/z8-PyQXljO0?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Co se týče prodejů na PC v digitální podobě, tak v tomto ohledu se tento rok vydařil. To si MS konečně uvědomil, ale pozdě a nechal zde zvítězit firmu Steam. Na jeho Xbox se toho ročně prodá vskutku hodně a můžeme mluvit i o zisku v hodnotě 1 miliardy dolarů. Ovšem Windows mu vydělává ročně desítky miliard dolarů a MS by na to měl brát ohled a zareagovat. Ale jak zareagovat? No, podle mě by bylo úplně nejlepší tyto 2 platformy spojit a vytvořit tak multiplatformní zařízení. Hrám by to přidalo na kvalitě a dočkali bysme se mnohem lépe optimalizovaných titulů. Kdyby se toto stalo ( což by bylo super ) tak by Sony mělo opravdu velký problém a PS3 by skončilo, protože tato platforma by ho přímo rozdrtila a se Sony by to v budoucnu vyadalo opravdu hodně bledě. Když vezmem v úvahu fakt, že i teď tratí na PSN, ale na druhou stranu prodej krabicových verzí se daří, každopádně to by tomu moc nepomohlo, protože by se tak i tak tento trh stal absolutně nezajímavým a vše by se dělalo na tu novou hypotetickou platformu. Ale je to pouze taková úvaha a pokud by se něco takového stalo, tak bychom si na to museli ještě nějakou dobu počkat. Co se týče pirátství na PC, tak to by se dalo ČÁSTEČNĚ vyřešit pomocí digitální distribuce, kdy se i nové tituly prodávají za solidní ceny, někdy jsou ty ceny ( v případě velkých slev, třeba jak jsou teď ty lákavé akce na steamu ) přímo šílené a dá se na tom převelice vydělat. Ony konzole jako takové nejsou špatné, ale po delší době a za současné situace je tento trh z technickho hlediska nezajímavý, ale co se týče tržeb je tento trh velice lákavým a vývojáři si to moc dobře uvědimují, možná až příliš moc a třeba Ubisoft na PC vyloženě kašle, protože jinak si nemůžu vysvětlit skutečnost proč své tituly v čele s AC neustále na pc odkládá a po půl roce čekání se stejně dočkáme pouze odfláknutého portu z konzolí ( špatná optimalizace ) a ne moc pěkné grafiky, navíc pouze s DX9 a otravnou ochranou, která by nebyla tak špatná, kdyby fungovala korektně. Docela by mě zajímalo co vývojáři celou tu dobu dělají, nejspíš celou dobu oslavují kolik na té konzolové verzi vydělali... Ony jsou konzole zajímavým zařázením, ale lepší by bylo se jich dočkat v jiné podobě, než jak je známe dnes, třeba se dočkáme a MS opravdu spojí PC a Xbox 360, ale kdy to bude a jest-li to bude, tak to je ve hvězdách. Konzole je pro běžného uživatele nesmírně výhodná ( zvlášť když je v podobě jak jí známe dnes ) není tam totiž možnost upgradu a majitelé se tedy nemusí strachovat jest-li hru rozjedou či nikoliv. Stačí zaplatit cca 7.000KČ a pak už jen vesele kupovat hry a užívat si je. Tohle všechno je pěkné, ale je to vykoupeno ošklivou zubatou grafikou, ale jest-li že hrajete na TV, tak se to tak nějak ztratí a není to tak viditelné. To vše ovšem neznamená, že na konzole nenajdeme kvalitní titul, ale na pc vycházejí vyloženě kvalitnější tituly. Že to Microsoft myslí s PC opravdu vážně je skutečnost a nedávno se objevila zpráva, že se chystá jakási Herní verze nadcházejícího, podle MS revolučního, Windows 8. PC jako takové se neustále vyvíjí Ale fakt je ten, že PC a konzole jsou vcelku odlišné stroje s jinými vlastnostmi a zaměřením... No, myslím že ke konzolím by to bylo asi tak vše a můžeme se pustit na HW.

 

 

HW, aneb Křemík zde má hlavní slovo...

Všichni máme v PC nějaký ten kousek křemíku. My se podíváme co nás na tomto poli potkalo a pokusím se vám taky nastínit, kdy bude nejlepší čas na upgrade a podíváme se trochu do budoucna co nás potká na poli CPU a GPU.

CPU- na tomto poli letos bylo dá se říci klidno, ale nějaké novinky nás přece jenom neminuly a především AMD bylo letos v tomto ohledu poněkud aktivnější. Na začátku roku AMD obohatilo sérii Phenom II procesorů o model AMD Phenom II X4 965 BE ( Black Edition ) Je to Black Edition a to znamená, že má otevřený násobič a taktování tohoto CPU je vskutku hračka, sám jsem si tento procesor pořídil a jsem nadmíru spokojen, herní výkon podává na úrovni Core i5, ale co se týče Renderování videa či složité výpočty nebo použití v profesionálních programech tak tam Intel má Intel přímo dominantní postavení. Procesor jsem zkoušel zatím jen "lehce" povytáhnout. Z původních 3,4ghz pro každé jádro ( tento kousek je čtyřjádrový ) jsem ho povytáhl na 3,8ghz při 1,44V a šel ještě výš na 4ghz, ale tam jsem musel už celkem hodně zvyšovat napětí a to není pro CPU dobré z hlediska doby životnosti. Můj Coolink Corator DS ho umí pěkně zchladit a chladič téměř neslyším i při slušném OC. Navíc si nemyslím, že by to nějak potřeboval, výkonný je dost a jsem s ním nadmíru spokojen a za tu cenu je to velmi výhodná koupě. Ale dnes bych ho už nekupoval, kvůli současné situaci na trhu, ale o tom si povíme za chvíli. Společnost AMD neotálela a dále nám nadělila cenově dostupné dvoujádrové a tříjádrové athlony, tedy procesory pro nenáročné uživatele, kteří hledají hlavně poměr cena/výkon. slabší dvoujádrový model nese označení AMD Athlon II X2 255. Výkonnější model nese označení AMD Athlon II X3 440 a procesory se výkonově liší ani ne 10%. Ani jeden bych do herního PC nedoporučoval, možná svátečním hráčům, ale tyto mají mimo jiné jen L2 Cache. Co se týče poměru cena/výkon tak tam si tyto modely uhájí své místo a za dobrou cenu dostanete i nějaký ten výkon, ale na hraní ve vysokých rozlišeních budete muset sáhnout po něčem výkonnějším. tyto procesory jsou důkazem, že AMD myslí na všechny a svůj Low-End tedy obohatilo o tyto vcelku výhodné modely. Intel nezaspal a na trh uvedl Šestijádrové monstrum v podobě Intel Core I7-980X, který si dodnes drží titul nejvýkonnějšího CPU určeného do desktopu. Podporuje technologie Hyperthreading ( procesor se tedy chová jako 12jádro, má 6 fyzických jader a 6 virtuálních jader ) má 12mb L3 Cache ( AMD Phenom II X4 965 má 6mb L3 Cache ) a narozdíl od ostatních procesorů rodiny core i7 které se vyrábějí stále 45nm procesem, tento je vyráběn 32nm procesem.

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ggDpMHB4bI4?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ggDpMHB4bI4?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Tento CPU je nejvýkonnější procesor určený do desktopu, intel vyrábí i výkonnější Xeony určené do serverů. O poměru cena/výkon u tohoto cpu nemůžeme ani mluvit. Jako další modely nám intel nadělil vysoce výkonné procesory s odemčeným násobičem, tedy něco pro profesionální "taktovače" ( overclockery ) těmito modely jsou Intel Core i5-655K a Core i7-875K. Dosud měli odemčený násobič ( mluvíme o řadě Core i7 ) pouze procesory z velice předražené edice "Extreme Edition". Tyto procesory ho mají také a jsou navíc úspornější a mnohonásobně levnější. Zajímavé je, že jsou jen o pár % slabší a viděl jsem, že dávají i 4,5ghz na VZDUCHU! Takže paráda, za pomyslnou hranici, co se týče vzduchového chlazení se považují 4ghz. Tyto CPU ani při vysokém OC nedosahují závratných teplot jak by se mohlo zdát a to důsledkem toho, že procesory nepotřebujou vysoké napětí a takový Core i7-875K se dá vytáhnout na nějakých 4,13ghz s napětím 1,3V! Model core i5-655K dává při 1,4V krásných 4,5ghz naprosto stabilně a teploty nepřekračují 55C. Viděl jsem samozřejmně ještě vyšší OC a tyto procesory jsou opravdovou lahůdkou pro Overclockery, kupují si je převážné nadšenci do taktování. Neuplynulo dlouho a AMD atakuje svými šestijádrovými modely za dobrou cenu. Na trh byli uvedeny 2 modely a to AMD Phenom II X6 1055t a dražší model s odemčeným násobičem, který nese název AMD Phenom II X6 1090t. Tyto procesory vážněji neohrozí Intel Core I7-980X. Slabší model 1055t je výkonný jako Core i7-920, silnější, BE model je výkonný jako i7-930. Ale ono to s tím výkonem není tak růžové jak by se mohlo zdát a pokud chcete aby váš CPU nebrzdil výkon grafiky ( např. HD5970 ) tak budete chtě, nechtě, šáhnout po Intelu nebo Phenoma přetaktovat. Holt, Intel Core i7 jsou v tomto ohledu efektivnější. A na závěr kapitoly o procesorech mé malé doporučení. Pokud chcete kupovat nové PC, či MB+CPU, tak si počkejte na přelom roku ( spíše v polovině ledna ), vyjde totiž nová architektura Sandy Bridge od Intelu. Některé procesory budou mít odemčený násobič ( samozřejmně budou dražší ) ale Intel se chvástá, že tyto modely půjdou taktovat až na 5GHZ na vzduchu, což by bylo naprosto fenomenální! Desky pro SB by měly podporovat až 32GB Ram a měli by mít už nový "mozek" a namísto Biosu přijde zcela nové "UEFI" které by teoreticky mohlo mimo jiné i zrychlit start vašeho PC. Všechny Procesory budou na 32nm... Tak, to bysme měli vše, co se týče CPU a vrhneme se na naše oblíbené grafické karty.

 

 

GPU- Narozdíl od CPU, na poli grafických karet bylo letos opravdu velmi živo. Jak snad všichni víme AMD a Nvidia vedou skutečně konkurenční boj o zákazníky a tento segment se mi zdá takový "divoký" a ta pomyslná válka je zde větší, než na poli CPU. Pokud se chcete o těchto firmách něco málo dozvědět, tak si na mém blogu přečtětě můj článek zaměřený na obě společnosti. Tedy předpokládám, že zde nemusím dávat vysvětlivky a všichni budou vědět, o čem já to vlastně píšu. Ale ještě, než se vrhneme na to, co nás potkalo v uplynulém roce, tak mi dovolte něco objasnit. Mnozí si totiž myslí, že je High-End předražený a že to musí převelice vydělávat. Opak je pravdou přátelé, náklady na vývoj high-endového čipu jsou obrovské a mnohdy ani ten čip, za jakou cenu se prodává, tak stejně si není schopen vydělat sám na sebe, tudíž se skoro nezaplatí jeho vývoj a když ano, zisky jsou naprosto minimální. Nejvýdělečnější segment je do 200 dolarů a v podstatě to je to, co ty firmy živý. Do tohoto segmentu patří grafické karty typu HD 68xx nebo Nvidia GTX 460... AMD za rok 2010 prodalo přes 90% DX11 grafik, tj. 90% DX11 grafik na světě nese čip z dílen AMD... Myslím, že se už můžeme bavit o tom, co že nás to v tom roce 2010 vlastně potkalo. Začnu ale už v období podzimu v roce 2010, protože to je období uvádění nových grafických karet a je to tedy více, než zajímavé období. Někdy v říjnu-listopadu minulého roku uvedla firma AMD ( Ati už byla koupená AMD, ale grafické čipy se stále jmenovali ATI Radeon xxxx ) na trh první generaci DX11 grafik, ale tato generace byla stále na 40nm s čímž NV nepočítala a nestihla svoje grafiky vydat. Tím otevřela konkurenci bránu a nechala jí celý trh s DX11 kartami. Nvidia ten svůj návrh Fermi původně na 32nm nestihla předělat aby to sedělo na 40nm a tak jsme se nových grafik od konkurence nedočkali. Nvidia se několikrát chvástala, že Fermi bude jakýsi trhač asfaltu, který rozdrtí vše co jí přijde pod nohy. Dokonce někdy na konci roku na jedné z jejích prezentací prezentovala pouze maketu čipu GTX480 a všechny ujišťovala, že vše je hotové a grafiky půjdou co nevidět do masové výroby. Tehdy ani NV ani veřejnost nevěděla jak se vlastně ty grafiky budou jmenovat, nějdřív to měly být GTX 3xx a nakonec se z toho vyklubali GTX4xx. To už byl ale březen a konkurenční AMD už stihlo za ten skoro půlrok ( bylo to cca 5 měsíců ) prodat několik miliónů DX11 grafik. ( Dovolím si trochu odbočit, někdy v březnu, kdy ještě nebyly gtx4xx na trhu vyšla pecka Metro 2033 a v optimálních požadavcích na hru byli ještě v době vydání hry neexistující grafiky! ) Fermi pak někdy na konci března přišlo, ale zdaleka ne takové, jaké Nvidia slibovala, čipy byli sami o sobě monstrózní a výtěžnost se díky tomuto faktu pohybovala velmi nízko a to byl pro NV problém, když do toho nainvestovala nemalé prostředky. Další problém byl opravdu veliký hluk, teploty GTX 480 se při plné zátěži dokázaly vyšplhat až na 90C ( někdy i víc ) a čipy měli mnohonásobně vyšší spotřebu než konkurence při stejném ( GTX 470=HD 5870 ) ( u HD 5970 i vyšším ) výkonu. Čipy byli tím pádem i neefektivní. Fermi měla také mít původně 512SP jednotek, ale spotřeba by se vyšplhala opravdu vysoko a tedy jich je aktivovaných 480. ( na GTX 480 ) Později přišli i nereferenční edice obou architektur jak Fermi ( NV ) tak Cypress ( AMD ). Poději se začali oběvovat i speciální edice s výstupy na 6 monitorů nebo limitované edice typu Asus Matrix. po nějaké té době se objevilo dokonalejší Fermi a to v podobě GTX 460, provozní vlastnosti má tento čip na dobré úrovni a chladič se jim opravdu povedl, za tu dobu Nvidia Fermi trochu vyladila, ale kdyby se pokusili se stejnými specifikacemi vyrobit silnější čip, dopadlo by to velice podobně jako s GTX 470/80. Zanedlouho přišlo dvoujádrové monstrum v podobě Asus Ares, který se skládá ze dvou HD 5870. ( HD 5970=HD5850+HD5870 ) Tato exkluzivita má velice vyvedené chlazení a vskutku nadměrně veliký ventilátor. OC schopnosti jsou vskutku vysoké a taktování tohoto monstra ( na které potřebujete BIGTOWER skříň ) dosahuje vysokých výšin. Kartu dostanete v bytelném kufříku na heslo. Mimo jiné v kufříku naleznete i myš Asus R.O.G. ( Republic of Gamers ) Na tento kousek si připravte dobrých 30 klacků.

 

Doposud se jedná o nejvýkonnější Herní grafiku planety, ale nemůžeme jí porovnávat s běžnými grafikami. Toto je totiž limitovaná edice, podobná jako Asus Mars, která se ale dala velice těžce sehnat. Princip těchto edic je v podstatě vždy stejný a to vytvořit dvoučipové monstrum spojením dvou nejvýkonnějších GPU na trhu od dané firmy ( v tomto případě AMD ) Když vstoupil na trh Asus Mars, skládal se ze dvou GTX 285 a měl 4gb paměti, stejně jako ARES. Kdbyste náhodou plánovali podobnou šílenost, tak se více vyplatí jít do Sapphire HD 5970 4GB, která má vyšší OC potenciál a lepší chlazení. U ARESE jde totiž o exkluzivitu. Nečekali jsme dlouho a Nvidia vyplnila i svůj mainstream a vydala GTS 450 a do low-endu později zasadila GT 430. AMD nelenilo a vydalo nástupce HD 57xx a zároveň vyplnilo obrovskou mezeru která byla mezi HD 5770 a HD 5850, přišly modely Radeon HD 6850 a Radeon HD 6870, který se výkonově vyrovná i HD 5850! HD 6850 je zhruba na úrovni GTX 460. Jinak škálování CF u řady HD6xxx je lepší jak SLI a mnohdy je účinnost až 100%. MSI vydalo GTX 480 Lighting a teď velmi dobře poslouchejte: MSI osadilo GTX 480 nereferenčním chlazením a odstranilo všechny její neduhy! Škoda jen, že to bylo pouze pár dní před vydáním GTX 580 o které si něco řekneme za chvíli, ale každopádně se jedná o zajímavý kousek a nejlepší GTX 480 na trhu. Jak už jsem říkal, pár dní na to vydala Nvidia GTX 580 která ztrácí cca 3% na dvoučipovou kartu HD 5970. Karta má chlazení jako konkurence a tj. Vapor Chamber, není hlučná a spotřeba sice není ideální, ale je výrazně nižší, než u GTX 480. Takže paráda, jen škoda, že ani po roce NV nedokázala vymyslet něco čím by konkurenci trumfla a získala by ocenění nejvýkonnější GPU na světě. Co se týče problémů s multi-gpu řešením, tak to je dnes už téměř zcela eliminováno a obávaný micro-stuttering už téměř neexistuje, což je super zpráva, ale občas je nutné si chvíli počkat, než vydají profily na tu a tu hru, ale jak říkám, nepovažoval bych to za mínus, ikdyž se může jednočip zdát jistější. AMD svůj high-end tvoří už nějaký ten pátek spojením dvou nejsilnějších jader, co zrovna v té době může nabídnout a díky této strategii se u AMD tolik na high-endu neprodělává. Není to dlouho co vyšly nové AMD Radeony HD 6900... Tyto modely jsou celkem zajímavým železem. Výkonově jsou na tom asi tak, že HD 6950 je o něco pomalejší jak GTX 570, ale v některých hrách jí dohání,provozní vlastnosti jsou v pořádku, ve furmarku se karta nedostane na víc jak 85 C přičemž během normálního hraní se s kartou nedostanete na více jak 80C, karta je ve 2D režimu naprosto tichá a ve 3D režimu o ní sice budete vědět, ale pořád je poměrně tichá. Kartu v některých e-shopech seženete pod 7000 KČ s DPH. HD 6970 je výkonnější jak GTX 570, ale zase je o něco pomalejší jak GTX 580. Provozní vlastnosti jsou o něco horší, karta je ve 2D režimu tichá, ale ve 3D režimu už o kartě budete vědět a při 40% otáčkách ventilátoru se karta ve furmarku vyšplhala na 90 C! Téměr ve všech e-shpech kartu seženete za méně jak 9000 KČ s DPH. Ty ceny jsou podle mně ještě v normálu, protože GTX 580 stojí 10.990 KČ a to je jen o trochu výkonnější jak HD 6970. GTX 570 potom stojí skoro stejně jak HD 6970. Nové karty mají navíc 2GB paměti a v neposlední řadě podporu pro 6 monitorů. S dostupností je na tom AMD o něco lépe než konkurenční Nvidia. Pokud si chcete nějakou takovou kartu koupit, tak jděte do HD 6950, jde totiž odemknout na vyšší model HD 6970 a když flash biosu neuděláte správně a selže, tak se nemusíte bát, karta má duální BIOS a nastartovala by z toho záložního. Pokud si chcete koupit novou kartu, tak teď je ideální doba a já bych vám doporučil HD 6950, která se poté dá odemknout na HD 6970 a úspěšnost je skoro 90%. Pokud jste milovníci high-endu tak si počkejte na duální monstrum, které by mělo přijít v lednu a mělo by stát okolo 15.000KČ. Pokud vlasníte nějakou HD 5800/900 rozhodně ji neměňte a počkejte si na novou generaci ( pokud tedy nepoužíváte 3 monitory ) která bude už na 28nm. Toto jsou grafiky stále na 40nm a je to jakýsi mezistupeň. Kvůli zrušení 32nm, nové grafiky budou až na 28nm. A Co si to nějak tak všechno shrnout?

 

Shrnutí

Kdyby jsem měl zhodnotit rok 2010, tak bych ho hodnotil jako velice vyvedený a jak na herní scéně, tak na poli HW se toho událo skutečně mnoho a myslím, že můžeme být více jak spokojeni. Akorát mě mrzí zjednodušování herních principů, které se bude postupem doby pouze zvyšovat a těžko to nějak zastavíme. Současná generace Konzolí stále přežívá a nebude tomu jinak minimálně 2 následující roky. Do budoucna bych si přál omezení pirátství a v souvislosti s tím, vidím budoucnost v digitální distribuci, která může pirátství minimalizovat. Dostali jsme další díl COD a v podstatě můžu říct, že nám servírují každý rok to samé a sklízejí za to ohromné prachy a různá ocenění. ( ? ) Narážím na VGA 2010. Stejně tak mě překvapilo ocenění nejlepší RPG, Mass Effect? Vždyť to je víc akční, než RPG, takový Fallout by si toto ocenění zasloužil mnohokrát víc. ME je dobrá pařba, ale neoznačoval bych ho jako plnohodnotné RPG. Stejně tak nejlepší grafika, GOW3? vždyť je to PS3 titul s ošklivou zubatou grafikou... A v neposlední řadě nejlepší MP akční hra roku... COD:BO, no myslím, že raději bez komentáře... Ale tento rok byl, co se týče her opravdu perný a já jsem spokojen. Na poli HW nebylo klidno a každý si určitě našel ten svůj vysněný kousek křemíku, který teď bude zase nějaký ten čas sloužit a zvlášť na poli grafických karet bylo hodně neklidno a konkurenční boj o zákazníky bude přetrvávat i nadále, ostatně to platí všeobecně. Ještě bych chtěl rozdat taková malá ocenění a berte to jako takové "Vernys´s VGA Awards 2010" .

 

nejlepší soundtrack- Mafia II

nejlepší grafika- Metro 2033

nejlepší MP Akční hra- BF:BC2

nejlepší RPG- Fallout: NV

 

Ještě připomínám, že vše co zde bylo napsáno, je pouze můj vlastní názor a ne každý se s ním musí ztotožnit. Snažím se říkat věci, tak jak jsou a nic si nevymýšlet či někomu dokonce nadržovat. Doufám, že mojí snahu oceníte a oceníte ji objektivně a podle vašeho nejlepšího svědomí a vědomí a moc se těším na vaše názory a komentáře, také se nebojte kritizovat, alespoň budu vědět v čem se mám zlepšit a kde mám mezery...

 

PS: Šťastný nový rok vám přeje Vernys!

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama