Metro: Last Light – restaurované umělecké dílo
Preview Metro: Last Light Článek Metro: Last Light – restaurované umělecké dílo

Metro: Last Light – restaurované umělecké dílo

Daniel Kremser

Daniel Kremser

11

Překvapení minulého roku se dočká nabušeného pokračování. Co všechno tvůrci oproti původní hře vylepšili?

Reklama

Metro 2033 svého času přišlo jako blesk z čistého nebe. Nikdo si od hry moc nesliboval a asi právě proto tolik překvapila. Byť na jedné straně stála dokonalá atmosféra, poměrně povedený příběh a místy skvělá hratelnost, na té druhé zážitek kazily problémy s umělou inteligencí a zbraněmi. I přesto se hra docela dobře prodávala, a tak nyní přichází její pokračování s názvem Metro: Last Light, o kterém jsme vás již informovali v novince.

Moskva se vrací

Již dlouho se spekulovalo o čem, že pokračování bude. Nejčastěji skloňovaná předloha Metro: 2034 však nakonec dostala volno a autoři na scénu uvádějí vlastní příběh. Huw Baynon z THQ to zdůvodňuje především zcela jinou koncepcí knihy, které se k celkovému zasazení hry nehodila.

A co scénáristé vlastně vymysleli? Hlavní věci zůstávají při starém. Znovu se tak setkáme s Artyomem a budeme pokračovat přesně tam, kde jsme v předešlé hře skončili. Ale počkat, vždyť ta hra měla konce hned dva. Ty, co čekali nějaký import vlastního konce ale musíme zklamat. V 4A Games si sami zvolili, co se jim do krámu hodí nejvíce. Dostaneme se tak do situace, kdy Artyom Temné vyhubil, nebo se o to přinejmenším pokusil. Přesto mu však nějaká ta havěť stále nedává spát.

Přestože si příběh v 4A Games z velké části vymysleli, rozhodně nehodlají zahodit skvělé reálie světa Dmitrije Glukhovského, jen je citlivě vylepší. Například platit se stále bude náboji, ovšem tentokráte by tento systém již neměl tolik znemožňovat použití lepších zbraní, jako to bylo právě v Metro 2033.

Důležité je určitě zmínit i mnohem větší filmovost, se kterou hra přichází. Prý se najde místo na všemožné zpomalovačky a serepetičky á la Call of Duty. K vidění byla například adrenalinová jízda důlními vozíky se stylovým zakončením.

Nelítostné podzemí

Příběhová linka by nás měla znovu protáhnout zákoutími moskevského metra, kam se lidé uchýlili před jadernou katastrofou. Nečekejte však nějakou idylku. Stále se jedná o místo, kde lidé často jen živoří a nelítostné srážky mezi jednotlivými stanicemi nejsou ničím výjimečným.

Lidé prostě žijí krátký a tvrdý život. Přesto jsou schopni se sdružovat do frakcí a vytvářet malé městské státy, které si stále konkurují. Proto je možná trochu zklamáním, že Artyom nebude moci libovolně navazovat spojenectví, ale budeme se ubírat jen po předem nalajnovaném příběhu. Co by však výsledný dojem z příběhu měnit mohlo, je postup, jakým se v jednotlivých misích vydáte.

Pokud například půjdete hezky na férovku a všechny nebožáky hlučně vykosíte, mohla by vás provázet trochu jiná pověst, než v případě tichého postupu. Postavy pak budou reagovat zcela jinak a některé části hry by se v konečném důsledku měly u každého hráče mírně lišit.

Nejlépe vypadající hra

Faktem, který nelze popřít je, že hry na PC prostě vypadají lépe, než na konzolích. V 4A Games však chtějí vytvořit produkt, který vyrazí dech nejen uživatelům domácí platformy, ale i konzolistům. Potencionál na to rozhodně mají, vždyť už i Metro 2033 bylo po stránce vizuálních efektů na výši.

Jelikož si některé zahraniční redakce mohly s předstihem prohlédnout demo určené na E3, můžeme nyní daleko přesněji polemizovat, jak na to hra vlastně půjde. Podle prvních informací byla do hry implementována reálná fyzika, daleko lepší chování světla a jako třešnička na dortu i zničitelné prostředí.

Třeba oheň vypadá naprosto fantasticky. Žije si vlastním životem a pokaždé se může zachovat úplně jinak, prostě přesně jako ve skutečnosti. Stejně tak reálné bude i chování světla. Nejen světlo od krbu vypadá úžasně, zahanbit se nenechávají ani žárovky či slunce. Holt dynamická radiozita umí divy.

Naprostou libůstkou však je částečně zničitelné prostředí. Druhý Frostbite sice čekat nemůžeme, ale i tak to stojí za to. Jen ten pocit, když do ruky vezmete kalacha a rozstřílíte všechno kolem je k nezaplacení. Pochopitelně se nebude jednat pouze o prvek určený k ukojení našeho vzteku, ale naopak bude mít v hratelnosti pevné místo. Například úkryty nepřátel již nebudou tak nepřekonatelnou překážkou. Ovšem kromě přímého postupu hra nabídne ještě druhý způsob hraní.

Skrčit se a do stínu!

Kromě vlastního rambo stylu známého již z prvního dílu se ve hře má vyskytovat i tichý stealth postup s tím, že si sami vybereme, co nám vyhovuje víc. V již zmíněném demu jsme například mohli vidět likvidaci žárovek. Zajímavě znělo i zhasínání ohně v krbu pomocí kýble s vodou. Ale stejně jako je světlo skvělý sluha, je i špatný protivník. To samé totiž umí i vaši nepřátele a zůstat oslepený v křížové palbě je sakra nepříjemné.

Ještě lépe zní nový systém plížení. Využít se údajně dají různé výklenky a stinná místa. Skvěle tyto možnosti demonstruje demo na tichém přepadu. Místo přímého konfliktu v úzké místnosti, se dá zaútočit hezky zezadu a nebohé oběti nelítostně podříznout.

Multiplayerová záhada

Jediné, co jsme se prozatím o hře více hráčů dozvěděli je, že v pokračování skutečně bude. Nějaké koncepce již byly vytvořeny pro první hru, jen se nestihly zapracovat do výsledného produktu. To však slibuje jejich poměrně velkou propracovanost a ne jen nějaký narychlo spíchnutý nástavec ke kampani. Bohužel nepadla ani zmínka o tom, zda bude multiplayer kompetitivní, nebo formou kooperativní kampaně.

Dokonalé mistrovské dílo

THQ označují původní Metro za mistrovské dílo, které však mělo své chybky. Ostatně ty hlavní jsme zmínili hned v úvodu. Nyní má ovšem série vstoupit do nové éry, více se přiblížit západním hrám a jít po krku největším FPS peckám.

Vybavený na to Artyom rozhodně je. Vylepšení technického rázu budou bezesporu k užitku a i hratelnost chytla druhý dech. Jediné, co tedy prozatím tak trochu stagnuje, je příběh, jež se ovšem určitě ještě představí v lepším světle.

Zdroj: VG247, IGN


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama