Dorazí koncem příštího roku a zlepší výkon napříč všemi platformami Microsoftu, včetně Windows a Xbox One.
Microsoft se svými partnery Nvidia, AMD, Intel a Qualcomm dnes na Game Developers konferenci představil DirectX 12. Nová verze umožní vývojářům významné vylepšení her napříč všemi platformami Microsoftu: Windows, Xbox One a Windows Phone.
Jak toho chce DirectX 12 docílit? Vývojáři her budou moci nově směrovat výkon na multi-core procesory a ulehčit tak grafickým kartám. Výsledkem má být zvýšení grafické kvality v moderních hrách. Jinými slovy, nově se zapojí i další jádra procesoru, zatímco u DX11 je zatěžováno jen jedno jádro procesoru.
Kromě DirectX 12 poskytne Microsoft tvůrčím celkům ještě nové nástroje, které mají krom jiného umožnit lepší spolupráci DirectX s herním enginem a hardwarem. Pokud vše půjde hladce, mohli bychom se dočkat zlepšení výkonu procesoru až o 50 procent, alespoň tomu nasvědčují 3DMark benchmarky.
Dobrou zprávou je, že spousta grafických karet od Nvidie, které podporují DirectX 11, budou podporovat i DirectX 12, včetně Fermi, Kepler a Maxwell.
Koncem příštího roku bude zajímavé sledovat, zda se grafická stránka her skutečně posune kupředu, jak předpokládá Microsoft. Turn 10 Studios na prezentaci předvedlo ukázku ze závodní hry Forza Motorsport 5 (vyšla v listopadu 2013 exkluzivně pro Xbox One), která běžela s Direct3D 12 na PC s grafickou kartou GeForce Titan Black při 60 snímcích za sekundu. Podle mnohých šlo o velmi pěknou ukázku.
,,Hry na Xbox One budou s lepším výkonem. Stejné API nabídneme na všech platformách společnosti Microsoft," uvedl během prezentace Anuj Gosalia.
,,Za téměř 20 let přispěl DirectX k vytvoření nejpůsobivějších her po vizuální stránce na této planetě. Nicméně, byli jsme požádání, abychom DX zlepšili."
,,Epic úzce spolupracuje se společnostmi Nvidia a Microsoft na prvotřídní implementaci DX12 do Unreal Engine 4. DirectX12 je velký krok kupředu," řekl Tim Sweeney z Epic Games.
Datum vydání Microsoft zatím nestanovil, odhaduje se ale, že DirectX 12 bude k dispozici koncem roku 2015. Vývojáři budou mít přístup k funkcím mnohem dříve. Možná tak už koncem příštího roku některé hry využití DX12. Počkat si musíme i na kompatibilitu s operačními systémy Windows, především pak, zda DX12 bude podporovat i Windows 7. Anuj Gossalia z divize Windows Graphics tvrdí, že si jsou vědomi hráčů využívající W7. Potrzeno bylo, že Windows XP nebude DX12 podporovat.
Microsoft závěrem uvedl, že při vydání bude DirectX 12 podporovat 50 procent všech PC her. Preview verze bude k dispozici už koncem tohoto roku.
Michal Burian je šéfredaktor Zingu, sledovat ho můžete na Twitteru @BurianMichal nebo na Google+ MichalBurianCZ.