Nadějná herní studia. Pokoří GTA, Mass Effect anebo Warcraft?
Speciály BioShock Článek Nadějná herní studia. Pokoří GTA, Mass Effect anebo Warcraft?

Nadějná herní studia. Pokoří GTA, Mass Effect anebo Warcraft?

Jakub Žežule

Jakub Žežule

12
Platformy PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Na čem pracují bývalí zaměstnanci Blizzardu, Bioware, Rockstaru a dalších.

Reklama

Herní průmysl se neustále mění. Zatímco některá studia si dlouhodobě udržují vysokou kvalitu svých titulů, jiná upadají. Mnohdy je opouštějí klíčoví lidé, kteří následně zakládají nové projekty. Často tak činí ve snaze vymanit se z požadavků vydavatele anebo ventilovat vlastní kreativitu. Následující článek představuje některé z těchto projektů.

Je možné, že se mezi nimi skrývá nový Respawn, Naughty Dog, Bioware anebo Blizzard. Jiné třeba naopak pohoří anebo dokonce skončí ještě před tím, než se jim povede vydat byť jen jeden vlastní titul. Článek jsem se snažil opatřovat odkazy pro ty z vás, kteří jednotlivým vývojářům fandíte a chcete jim držet s vývojem palce. Jistě se zde nedostalo na všechny, s dalšími tipy se proto neváhejte podělit v diskuzi. Přečtěte si i letošní speciál o nezávislých titulech, z nichž některé již stačily vyjít.

Nadějná studia s dosud neoznámenými projekty

Následující týmy se řadí k těm, o jejichž novince zatím vůbec nic nevíme. Studia momentálně pracují na vývoji, mají připravenou vizi, na níž třeba už pracují nebo teprve shánějí investory a zaměstnance.

That’s No Moon – hvězdné studio vypravěčů příběhů

Web, Facebook, Twitter

That’s No Moon Studio vzniklo teprve letos a jako základ kapitálu mu posloužila masivní stomiliónová investice společnosti Smilegate (online akce Crossfire). That’s No Moon Studio totiž nehodlá vytvářet malé nezávislé indie projekty. Místo nich chystá plnohodnotnou AAA produkci, která se má opírat o silné příběhy. Zároveň však autoři na svém webu ujišťují, že budoucí projekty mají představovat přesně ten typ zážitků, v nichž hratelnost a příběh fungují v harmonii.

Studio má pobočky v Los Angeles i San Diegu a pyšní se řadou zkušených vývojářů. Zaujmou kupříkladu veteráni z Naughty Dog Taylor Kurosaki a Jacob Minkoff, kteří v minulých letech v Infinity Ward připravovali kampaně do Infinite Warfare, a především restartované Modern Warfare. Mezi zakladateli je též Michael Mumbauer, jenž 13 let vedl tým animačních expertů z Playstation Visual Arts. Tihle nenápadní pomocníci jsou zodpovědní mimo jiné za animace her jako Uncharted a The Last of Us a dalších špičkových titulů. Kromě jmenovaných najdeme v That’s No Moon Studiu i další zkušené veterány, kteří se podíleli na vývoji her jako God of War, Journey a dalších.

Nadějná herní studia. Pokoří GTA, Mass Effect anebo Warcraft?

Deviation Games – veteráni z Treyarchu a akční exkluzivita pro Sony

Web, Facebook, Twitter, YouTube

Dave Anthony a Jason Blundell nejsou jen dlouholetí přátelé z Treyarchu, ale především velice zkušení vývojáři mající na svědomí ty nejlepší díly Call of Duty: Black Ops. Deviation Games upoutali pozornost na červnové akci Kickoff Live, kde dvojice zakladatelů oznámila, že jejich nově zformovaný tým pracuje na dosud nespecifikované nové značce pro Sony.

Ta má být plná obsahu a akce. Nedivili bychom se, pokud by Sony vzhledem ke zkušenostem obou zakladatelů pověřila studio vývojem vlastní střílečky. Tým Deviation Games nyní zaměstnává už přes sto lidí a díky podpoře Sony by mohl své nemalé ambice proměnit ve skutečnost.

Haven Studios – nová IP pro Sony od Jade Raymond

Web, Twitter

Další letos založené studio, které se dohodlo se Sony, vede Jade Raymond, která v Ubisoftu stála mimo jiné u zrodu značky Assassin’s Creed a podílela se na produkci her jako Watch Dogs, Far Cry 4 a Splinter Cell: Blacklist. Jade po odchodu z Ubisoftu založila Motive Studio a pomáhala Amy Hennig a Visceral Games s vývojem Star Wars hry, kterou EA nakonec zařízla (stejně jako samotné studio).

Zkušená producentka poté spojila síly s Googlem, kde měla vykonávat funkci vedoucí nově zformované herní divize vytvářející tituly pro Stadii. Z iniciativy ale nakonec sešlo, Jade Raymond tedy letos Google opustila a založila nezávislé Haven Studios, jenž pro Sony vyvine novou značku.

Jade Raymond
Jade Raymond

Bokeh Game Studio – horor od stvořitele značky Silent Hill

Facebook, Twitter, YouTube

Bokeh Game Studio bylo zformováno přesně před rokem v souvislosti s koncem Sony Japan studia. Tým se skládá z řady zkušených tvůrců, tou nejznámější osobností je však pravděpodobně stvořitel Silent Hillu Kejčiro Tojama, jenž zároveň vedl vývoj titulů Gravity Rush anebo pozapomenutých japonských hororů ze série Siren. Sony Japan zároveň pomáhalo s vývojem titulů jako Bloodborne, Demon’s Souls, anebo The Last Guardian.

Nezávislý tým v Bokeh Game Studio momentálně připravuje hororovou novinku, o jejímž vývoji se zatím vyjadřuje pouze prostřednictvím náznaků, videí a artworků na sociálních sítích. Obzvlášť jejich youtubový kanál stojí za sledování, videa na něm jsou totiž nejen velice zajímavá, ale též krásně natočená.

Ghost Story Games - otec Bioshocku Ken Levine a jeho nový projekt

Web, Facebook, Twitter, YouTube

Ghost Story studio vzniklo z Irrational Games, které hráči znají pro jejich famózní Bioshock. Část týmu se přesunula do Cloud Chamber Studios, aby na značce dále pracovala (viz níže), část jich ale zůstala s Levinem a připravuje zcela nový projekt. O tom toho zatím víme velmi málo, ale sám Levine v minulost uváděl, že ho zaujal kupříkladu Nemesis systém z Shadow of Mordor, anebo že by rád vytvořil hru, kde se příběh vyvíjí podle akcí hráče. Soudě podle způsobu, jakým se na toto téma vyjadřoval, lze čekat příběh, který je na rozdíl od tradčních voleb v RPG hrách generován spíše systémové úrovni.

Novinka by už měla být v závěrečné fázi vývoje, je tedy s podivem, že jsme o ní dosud neslyšeli. První ukázku tak čekáme velmi brzy, dost možná již na letošních Game Awards za pár dní. Studio Ghost Story Games není nezávislé, nýbrž spadá přímo pod Take-Two, což je u tohoto holdingu s vydavatelskými labely 2K, Private Division a Rockstar Games krajně neobvyklé. Bylo založeno v roce 2017.

31st Union – nové studio pod hlavičkou 2K

Web, Facebook, Twitter

Studio 31st Union vzniklo už v roce 2019, jeho první projekt je však dosud zahalen tajemstvím a řada lidí nad ním nepřestává spekulovat. Zajímavý je i dosavadní kariéra jeho vedoucího. Tým vede zkušený vývojář Michael Condrey, který v minulosti pracoval ve Visceral Games jako jeden z klíčových autorů hororu Dead Space. Condrey poté společně s Glenem Schofieldem založili nové Call of Duty studio s názvem Sledgehammer Games. Tam stihli pracovat na Modern Warfare 3, Advanced Warfare a WWII.

Schofield s Condreym původně povýšili na vyšší pozice v Activisionu, ale po změně zaměstnání se se svým chlebodárcem poměrně rychle rozešli. Schofield založil studio Striking Distance Studios (viz níže), kde vede vývoj duchovního nástupce Dead Space – je jím lákavě vypadající Callisto Protocol.

Co kutí Condreyho tým 31st Union, se zatím neví, ambice u kmenového studia 2K ale nebudou malé. 31st Union se nedávno rozrostlo o novou pobočku ve Španělsku a řady vývojářů doplnila dlouholetá opora Blizzardu známá především fandům Overwatche, Michael Chu. Mafie 4 ani nový Bioshock Condreyho studio nepřipravuje (ten kutí jejich kolegové z Cloud Chamber Studios), podle všeho se však můžeme těšit na zcela novou značku. Odhalení čekáme velice brzy.

Michael Condrey
Michael Condrey

Archetype Entertainment - pokus o vzkříšení duše Bioware

Web, Twitter

Archetype Entertainment by měli sledovat především fanoušci starších her od studia Bioware. Zaprvé, v roce 2019 ho založil James Ohlen, jenž působil jako hlavní designér takových kalibrů jako první a druhý Baldur’s Gate, KOTOR a Dragon Age: Origins. Zadruhé, studio spadá pod divizi Wizards of the Coast, kterou si fanoušci Baldurů moc dobře pamatují.

Zatřetí, k týmu se přidal zkušený scénárista KOTORU, prvních dvou Mass Effectů a autor některých knih s tematikou Mass Effectu Drew Karpyshyn, jenž příčinu pádu Bioware viděl mimo jiné v tom, že se společnost stala příliš korporátní. Začtvrté, nový projekt má být příběhové sci-fi RPG. Držíme palce.

Humanoid Studios – naváže Casey Hudson na Mass Effect?

Web, Twitter

Další velice mladé studio, jehož vznik spadá teprve do roku 2021 založila další ikona Bioware, Casey Hudson. Ten řídil vývoj první Star Wars: Knights of the Old Republic (víte, že bude remake?) a především trilogii Mass Effect. Jeho nadcházející projekt je však teprve v plenkách, nabírá zaměstnance a láká investory, takže o něm zatím nevíme nic určitého.

Dreamhaven – nová společnost zakladatele Blizzardu

Web, Facebook, Twitter

Dreamhaven je asi nejambicióznějším projektem, který vede jeden z původních zakladatelů Blizzardu a pamětníků jeho zlaté éry Michael Morrhaime. Dreamhaven vzniklo v roce 2020. Nejedná se o klasické vývojářské studio, Dreamhaven totiž pod sebou má hned dvě nová studia nesoucí názvy Moonshot Games a Secret Door.

Na první pohled to trochu působí jako pokus o vzkříšení Blizzardu bez účasti Actvisionu, ale výsledek jeho budování a snahy je ve hvězdách. O Dreamhaven je nicméně stále víc a víc slyšet. Čerstvě oznámili partnerství s Mainframe Industries připravující MMO tituly. Ještě zajímavější však je, že Morrhaimův tým hodlá poskytovat poradenství kolegům z Frost Giant Studios.

Michael Morrhaime
Michael Morrhaime

Frost Giant Studios – strategie od bývalých vývojářů Blizzardu

Web, Facebook, Twitter, YouTube

Frost Giant Studios je další početná skupina zaměstnanců, kteří se rozhodli ukončit spolupráci s Blizzardem a založit nový tým. Letos udělala fanouškům radost zpráva o spolupráci s Morrhaimovým Dreamhaven, byť Frost Giant Studios nadále zůstává nezávislým týmem. Druhou pozitivní informací je pak to, že nadcházející novinka od tohoto studia má představovat realtimovovou strategii. Tou chce tým zcela jistě navázat na zlatou éru značek jako Warcraft a Starcraft. Povede se jim to? Uvidíme.

Notorius Studios – nástupce World of Warcraft?

Web, Twitter, YouTube

Ani třetí pohrobek Blizzardu, o kterém se zde zmíníme, nemá malé ambice. Momentálně ho zaměstnává tvorba rozsáhlého multiplayerového RPG světa. Tým Notorious Studios se skládá převážně z autorů World of Warcraft, který poslední dobou podle mnohých hlasů povážlivě upadá. Studio založené teprve letos si zajistila pětimilionovou podporu investorů v čele s Riot Games, Galaxy Interactive a 1UP Ventures.

Absurd Ventures in Games – nový projekt Dana Housera z Rockstaru

Za Absurd Ventures in Games stojí jeden ze zakladatelů a ikona Rockstar Games Dan Houser. Jeho rukopis zásadně ovlivňoval podobu her v sérii GTA, Red Dead Redemption a dalších. Z Rockstaru, kde působil jako producent a scénárista od jeho vzniku, odešel až po vydání Red Dead Redemption 2. Houser na sebe obecně upozorňuje velice nerad a založení studia (?) nějak nekomentoval. Není tak jasné, zda se Absurd Ventures in Games budou zabývat vývojem her, anebo zda Houserův tým hodlá jen investovat do herního vývoje, či se specializovat na nějakou jinou činnost.

Dan Houser
Dan Houser

Nadějné nové týmy s už oznámenými projekty

Nových studií vzniká samozřejmě spoustu rok co rok a některé z nich už blíže ohlásila, čeho se budou jejich připravované novinky týkat. Jistě o mnohých z nich brzy uslyšíme. Za sledování stojí kupříkladu následující:

Build a Rocket Boy - Leslie Benzies a jeho Everywhere

Web, Twitter, Facebook

Studio založené v roce 2016 vede Leslie Benzies, producent, designér a jeden z klíčových vývojářů Rockstar Games, jenž se se studiem v nedobrém rozešel až po vydání GTA V. Mnozí o Benziesovi mluví jako o kriticky důležitém ,,muži za oponou", který měl vedle bratří Houserových na špičkové openworldy Rockstaru zcela zásadní vliv. Build a Rocket Boy přitom není malé indie studio. Momentálně má otevřeny dvě pobočky v Edinburgu a v Budapešti a zaměstnává přes 400 lidí. Mezi jeho investory se řadí Galaxy Interactive i NetEase. Nadcházející projekt týmu nese název Everywhere, využívá Unreal Engine a podle všeho má nabídnout otevřený svět, prolínání singleplayeru s multiplayerem a množství miniher. Má se však jednat o dosti odlišný typ hry, než bylo GTA.

Podle dostupných informací to vypadá, že pro projekt bude stěžejní role komunity. Patenty vzbuzují spoustu spekulací o propojenosti virtuálního světa Everywhere s tím reálným nebo roli Everywhere coby sociální sítě nového typu. Projekt působí extrémně ambiciózním dojmem, čemuž odpovídá i množství zaměstnanců nového týmu. Podrobnosti zatím zveřejněny nejsou.

Skydance New Media - Marvelovka od Amy Hennig

Web, Twitter, Facebook

Zatím neznámé studio působící pod hlavičkou mediální společnosti Skydance poutá pozornost díky prezidentce Amy Hennig, jíž vděčíme za sérii Jak & Daxter, Soul Reaver a trilogii Uncharted. Společnost letos oznámila, že jejich nadcházejícím projektem bude marvelovka, která by podle svého označení ,,akční adventura" měla žánrově spadat do zhruba stejného žánru, jenž Hennig proslavil. Ta mimochodem před svým nástupem do Skydance konzultovala vývoj exkluzivity Forspoken, jíž momentálně připravuje studio Luminous Productions pro Square Enix.

Cloud Chamber Studios - Nový Bioshock na obzoru

Web

Na nový tým 2K jsme narazili už při povídání o 31st Union a Ghost Story Games (viz výše). V týmu působí mimo jiné i řada veteránů z Irrational Games, mezi něž se ovšem nepočítá Ken Levine, který má plné ruce práce se svými kolegy v Ghost Story Games. O novém Bioshocku zatím kolují pouze dohady. Spekuluje se o názvu Bioshock: Isolation anebo zasazení do otevřeného světa. Nedávný leak naznačil nové dystopické město a Unreal Engine 5, další únik pak vyzradil ještě více. Práce na novém Bioshocku byla studiem potvrzena již v roce 2019 a oznámení se dočkáme podle všeho velmi brzy.

Striking Distance Studios - duchovní nástupce Dead Space

Web, Twitter, Facebook, YouTube

Fanoušci hororu Dead Space se mohou radovat dvojnásobně. EA připravuje plnohodnotný remake jedničky, zároveň však část původního týmu, včetně jejího stvořitele Glena Schofielda připravuje duchovního nástupce hry s názvem The Callisto Protocol. Zatímco Schofield, jehož doménou jsou hlavně vizuální podoby her, si značku Dead Space u EA takřka vydupal a na hře pracoval hlavně coby producent, Condrey (dnes šéf 31st Union) sloužil jako hlavní vývojář.

Dvojice se po založení Sledghammer Games a Call of Duty hrách (Modern Warfare 3, Advanced Warfare a WWII) vydala odlišnými cestami a oba autoři teď šéfují novým studiím. Schofield si pro práce na The Callisto Protocol do týmu nicméně přetáhl i další veterány, kteří mají Dead Space na svědomí. Pro časopis Edge letos Schofield zavzpomínal na to, jak pyšně se cítil, když mu během vývoje Dead Space autor Resident Evilu Šindži Mikami vznikající titul uznale pochválil.

Schofieldova vývojářská kariéra trvá už bezmála 30 let a během ní se stihl podílet na spoustě titulů, kromě zmíněných vedl například i vývoj Gex 3D: Enter the Gecko a pomáhal s vývojem her ze série Legacy of Kain. Striking Distnace Studios spadá pod vydavatelství KRAFTON zodpovědné za PUBG, v jehož univerzu se má The Callisto Protocol odehrávat. Hra je ohlášena na příští rok, je však možné, že vydání nestihne.

The Initiative - Restartovaný Perfect Dark

Web, Twitter, YouTube

Nadějné studio zformované v roce 2018 Microsoftem se skládá ze zkušených vývojářů z týmů jako Crystal Dynamics, Naughty Dog, Insomniac, Bioware, Respawn, Rockstar, Sony Santa Monica a další. Ve spolupráci s Crystal Dynamics momentálně vývojáři připravují restart kultovní střílečky Perfect Dark, z něhož jsme první trailer měli možnost vidět přesně před rokem na Game Awards. Projekt vede Daniel Neuburger, který v minulosti vedl vývoj prvních dvou dílů aktuální trilogie Tomb Raider. Studiu šéfuje jeho kolega z Crystal Dynamics Darrell Gallagher.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama